Is dit nu echt geen schoolvoorbeeld van de discussie verleggen? Newsflash zeg: chirurgen en dokters verdienen veel geld! Walgelijk! Zo kan je toch ook over vrijwel elke tak van de geneeskunde gaan uitvaren?
'
Kanker, daar worden nogal miljoenen op verdiend he! Mensen behandelingen geven die ze ziek maken en die maar 20% kans op succes hebben. Walgelijk vind ik het. Ze pompen die mensen vol met straling, hun haar valt er zelfs van uit!'
Komt daar dan nog bij dat alle ziekenhuizen in de USA puur op winst draaien. Dat is inderdaad walgelijk en verwerpelijk, maar dat is een systematisch probleem ginder, dat is
niet enkel een probleem dat zich voordoet in de wereld van genderdysforie. Een beetje eerlijk in discussie gaan mag ook nog wel hoor.
Mij ga je trouwens niet horen zeggen dat er geen problemen met de hele beweging zijn. Mensen (en vooral kinderen) moeten enorm goed opgevolgd en geadviseerd worden vooraleer ze aan ingrijpende operaties of behandelingen beginnen, dat klopt zeker. Ik ben persoonlijk ook geen fan van kinderen gendertherapie te geven, maar dat is mijn mening. Eentje die ik graag zou bijsturen indien er genoeg redenen voor zijn, maar in deze thread ga ik die dus al niet vinden.
Dat is meteen ook de reden dat ik zo gepikeerd reageer. Er is zoveel om te zeggen over dit onderwerp (en ik zou het graag lezen, iemand zijnde die niet helemaal overtuigd is van het nut bij kinderen etc. en zichzelf dus als 'neutraal' beschouwt) maar het is hier al maandenlang tribalistische kutzooi. Als dit P&A is met zijn 'hoger niveau' dan is Twitter de Afspraak en zijn de duidingsprogramma's op de VRT van een andere wereld qua niveau.
Dat er nog problemen zijn en dat er inderdaad mensen zijn die spijt hebben van hun behandeling, dat klopt ook. Maar kunnen we het dan daar over hebben (liefst met cijfers of andere vormen van bewijs als je claims maakt) in plaats van enkele enorm gekleurde filmpjes te posten om dan zo te doen alsof heel die 'industrie' puur berust is op het maken van winst? Echt, hoe kan je nu op zo'n manier een constructieve discussie hebben?
- Wat met gescheiden sporten?
- Hoeveel procent van de mensen die behandeld zijn hebben spijt, en wat kunnen we daar aan doen?
- Moeten we kinderen toelaten om behandeld te worden? Zoja, vanaf welke leeftijd is dat te verantwoorden?
Het zijn maar drie voorbeelden van discussies die je kan hebben over dit onderwerp die
wel boeiend zijn. Maar nee, laten we maar focussen op enkele filmpjes die overduidelijk gemaakt zijn door iemand met een ideologische agenda (serieus ja, iemand die gendertherapie vergelijkt met verkrachting?). Gaat lekker dit. En je kan dan wel zeggen dat het om 'de boodschap' gaat en niet de boodschapper, maar laten we niet doen alsof er hier neutrale journalisten worden gelinkt he.
En het gaat me trouwens ook niet om de inhoud. Zal wel zijn dat er bepaalde smeerlappen maar wat graag rijk worden door arme zielen zo snel mogelijk onder het mes te steken. Daar moet tegen opgetreden worden. Maar dat is (zeker in dit land) niet de meerderheid, en dat is ook niet het onderwerp van de discussie. En dat er zo'n smeerlappen bestaan geeft je ook niet het recht om heel de discussie te kapen en te pretenderen dat dat schering en inslag is, en dat alle vormen van gendertherapie puur om winst gaan.
Dat calimerogedoen van 'hier moet je op je woorden letten' vind ik ook nogal
rich. Als je hier een giftige rant komt posten waarin je vergelijkingen maakt met lobotomie en mensen met genderdysforie op hetzelfde schavot plaatst als mensen met psychoses (daarbij niet gehinderd door enig wetenschappelijk onderzoek, en dus louter en alleen gebaseerd op eigen bevindingen) dan moet je natuurlijk niet schrikken dat je op je vingers getikt wordt. Ik sluit me trouwens bij
@derp aan dat dat van het walgelijkste is dat ik hier al gelezen heb.
Ook die disclaimer dat Rogan 'maar al te graag wordt weggzet als extreem-rechts door de woke-zijde' vind ik maar zielig. Altijd dat kampengedoen. Dat is gewoon het op voorhand wegzetten van tegenstemmen, want zo kan je zeggen 'ja maar jij vindt dat met je ideologische bril'. Ik vind dat niet serieus debatteren. [Edit] Ik zie nu dat je dat stukje over kinderen en volwassenen er bij hebt gezet. Dat is al meer wat ik bedoel, en ook ongeveer wat ik er op dit moment van denk (al vind ik niet dat kinderen sowieso niet aan de behandeling zouden mogen beginnen).