Genderneutrale aanhef

Valkuil

Active member
Simpele vraag: hoe begin je een mail / brief / ... genderneutraal wanneer je iemands functie, naam, ... niet kent?
"Beste" of Geachte" zonder meer vind ik, en vele anderen, onbeleefd.

Het internet heeft geen idee. De overheden blijven steken bij "mevrouw" en "meneer".

https://taaladvies.net/geachte-of-beste-als-aanhef/ weliswaar met de nota "We werken momenteel aan een herziening van dit advies, met het oog op genderbewust taalgebruik."

Geachte heer/mevrouw/ongeslachtelijke?
Gelijkgeslachte lijkt me dan beter :).

Ik denk dat "beste meneer/mevrouw" toch al iets is dat gewoon enkele jaren geleden al deels afgevoerd is, maar die taaladvies-adviezen lijken me al geschreven in de jaren stillekes.

Ik gebruik soms beste, soms gewoon goedemiddag, goedemorgen, ...

Genderneutraal zou ik niet goed weten als je er meer achter wilt.

Ik vind beste/geachte zonder wie of wat ook maar vreemd. Maar ik zou het wel gebruiken om over deze kwestie niet na te denken :)

Anders meteen overboord gaan, in het Engels zie je al eens "to whom it may concern".

Laatst bewerkt:
Iedereen krijgt van mij standaard 'Beste voornaam' te lezen. Ik heb sowieso al een hekel aan mensen die vinden dat ze één of andere verheven aanspreekmanier nodig hebben. Mensen die ik persoonlijk ken, binnen de organisatie of waar ik vaak mee mail krijgen een simpele 'Dag voornaam' of 'Hey voornaam'.

Ik vraag me trouwens wel af in welke situatie je mailt of schrijft naar iemand waarvan je diens functie of naam niet kent? Dit is toch in 99% van de situaties gekend?

Er staat toch duidelijk dat het gaat om wanneer je de naam van de geadresseerde niet kent.
Beste + voornaam vliegt dan overboord.

"Beste" en "Geachte" zonder meer vind ik niet onbeleefd, maar wel stroef.
Op school heb ik onderstaande aangeleerd gekregen (denk ik mij te herinneren)

Beste meneer
Beste mevrouw

Ik denk dat de meeste non-binaire personen ook wel begrijpen dat er nog geen elegante oplossing is voor elk miniscuul 'probleempje', en hier ook niet erg snel aanstoot aan zouden nemen.

Ik kom echter niet echt in situaties dat ik de naam van de persoon aan de andere kant niet ken.

Als ik de naam van de persoon niet ken gebruik ik "Beste", als ik de naam wel ken gewoon voornaam.

Ale tof,

De afgelopen 5000 mails/offertes die ik verzonden heb en standaard begin met Beste,

Worden dus als onbeschoft ervaren.

Die hele woke generatie komt een beetje mijn strot uit.

Ale tof,

De afgelopen 5000 mails/offertes die ik verzonden heb en standaard begin met Beste,

Worden dus als onbeschoft ervaren.

Die hele woke generatie komt een beetje mijn strot uit.
Dat heeft niets met woke te maken, het is gewoon slecht Nederlands.

Beste,
Geachte,
Toffe,
Lieve,
Gele,
Blauwe,

WIE? WAT?

Terug
Bovenaan