Gestolen pakket UPS

Flame

Active member
Crowdfunder FE
Hallo iedereen,

Heb even juridisch advies nodig en vind hier niet direct al een bestaande thread over terug.

Mijn vrouw heeft tweetal weken terug online uggs gekocht, via de officiële website van het merk zelf.

Dit werd verzonden via UPS en 2 dagen later krijgt ze een melding via mail dat het pakket bezorgd is. Wij waren thuis, niemand gezien en zogezegd ondertekend door een KaReN. Wij wonen in een open bebouwing en hebben een deurbel met camera en er is letterlijk zelf geen camionette gepasseerd.
Het is nergens bij de buren geleverd en een van de buren wist ons te vertellen dat er ook bij hun een pakket gestolen is via UPS en dat toen ook is afgetekend met dezelfde naam Karen. Duidelijk iemand die dus niet aan zijn/haar proefstuk is. De verpakking van die schoenen zal ook wel duidelijk aantonen dat het om dat merk schoenen gaat en is blijkbaar interessant om gestolen te worden.

Nu heeft Uggs een onderzoek gestart bij UPS en wij staan met lege handen (geen schoenen of geld terug) tot dat onderzoek is afgerond, maar dat kan héél lang duren (bij de buurman die hetzelfde heeft voorgehad is het al weken gaande en nog geen antwoord).

Wat zijn onze rechten hierin? Kunnen wij ons geld niet terugvragen of levering van de schoenen? Is toch niet ons probleem dat dit pakket gestolen werd? Uggs zou beter wat moeite doen en verpakking gebruiken waarop niet te zien is dat het van Uggs zelf is.

Het gaat over 120 euro, niet het einde van de wereld, maar toch ...

Kunnen wij ons geld niet terugvragen of levering van de schoenen? Is toch niet ons probleem dat dit pakket gestolen werd?
Verkoper is verantwoordelijk tot jij het pakketje in je handen hebt en moet dit oplossen. Laat je niet afwimpelen, jij hebt geen contractuele verbintenis met UPS, enkel met de verkoper. Eis dus een oplossing binnen een redelijke termijn. Als je met kredietkaart hebt betaald, dan kan je een chargeback overwegen. Voor kaarten uitgegeven door Worldline kan dat via dit formulier.
begin al met een pv te laten opmaken.
Heeft weinig zin, er is mogelijk iets ontvreemd van de verkoper, maar tussen verkoper en koper is dit een louter burgerlijk geschil.

@Didymus die chargeback had ik indd gevonden en gelukkig via visa kaart betaald. Kan helaas enkel na 15 dagen opgestart worden, staat op die site.
Er is geen bewijs van levering, dus dat geld ga je mits wat geduld wel terugkrijgen.

Het enige wat je op korte termijn kan doen is de verkoper blijven aanspreken op hun verplichtingen.

Verkoper is verantwoordelijk tot jij het pakketje in je handen hebt en moet dit oplossen. Laat je niet afwimpelen, jij hebt geen contractuele verbintenis met UPS, enkel met de verkoper. Eis dus een oplossing binnen een redelijke termijn. Als je met kredietkaart hebt betaald, dan kan je een chargeback overwegen. Voor kaarten uitgegeven door Worldline kan dat via dit formulier.

Heeft weinig zin, er is mogelijk iets ontvreemd van de verkoper, maar tussen verkoper en koper is dit een louter burgerlijk geschil.
Volgens mij is dit het beste antwoord. Indien de verkoper niet meewerkt, of lang erover doet, chargeback dreigen en dan initiëren indien (Credit-Debit)Card van Mastercard / Visa of Paypal. Dan bemoeid Visa / Mastercard / Paypal. Ik geloof dat het de handelaar ook effectief wel 25 EUR ouzo kost voor die chargeback afhandeling.

Nu goed, de meeste merken of amazon / bol doen vaak niet zo moeilijk en versturen het dan effectief opnieuw.
Het klopt inderdaad dat het niet u probleem is dat er niet / verkeerd geleverd is, maar die van de verkoper.

Zo is er eens een courier die het "bij de garage had afgezet" in de rapte de volgende dag het pakket toch bij ons komen afleveren (dat was postnl, die mens heeft zich nooit meer vergist nadien). Waarschijnlijk het pakket snel terug gaan halen bij welke garage dat dan ook was.

Maar als 't effectief is afgetekend door iemand anders dan lijkt me dit wel kwaad opzet.

In ieder geval zijn de adviezen hier goed: wat jou betreft is het pakket niet geleverd dus als je je geld niet terugkrijgt (of geen tweede levering) dan chargeback via kredietkaart. Einde verhaal.

Op zich is het wel afgetekend voor die "Karen". Hangt er dus van af wat je creditcard company beschouwt als bewijs van levering?
Zonder aanvullend bewijs van UPS van waar ze dat pakket hebben overhandigd en aan wie, zou ik me daar geen zorgen over maken. Bezorgers die zelf aftekenen met een willekeurige naam is bij sommige koerierdiensten schering en inslag.

Zonder aanvullend bewijs van UPS van waar ze dat pakket hebben overhandigd en aan wie, zou ik me daar geen zorgen over maken. Bezorgers die zelf aftekenen met een willekeurige naam is bij sommige koerierdiensten schering en inslag.

Ik ga gewoon uit van ervaringen met paypal. Tracking die zegt dat het afgeleverd is = genoeg bewijs van levering voor paypal. Ik weet niet of cc companies meer doortastend te werk gaan.

Anderzijds: als een afgetekend pakket niet genoeg is als bewijs van levering, kan je in principe als klant élke levering gaan betwisten en je geld gaan terugvragen. Slippery slope.

Ik ga gewoon uit van ervaringen met paypal. Tracking die zegt dat het afgeleverd is = genoeg bewijs van levering voor paypal. Ik weet niet of cc companies meer doortastend te werk gaan.

Anderzijds: als een afgetekend pakket niet genoeg is als bewijs van levering, kan je in principe als klant élke levering gaan betwisten en je geld gaan terugvragen. Slippery slope.
Er zijn ook malafide webshops actief die fake tracking nummers gebruiken om leveringen te bewijzen. Waterdicht is het allemaal niet, maar dat is in de eerste plaats de keuze van de verkoper die meestal zo goedkoop mogelijk probeert te verzenden.

Wou hier toch even een update geven. Pakket bleek niet gestolen, maar bij een random UPS afleverpunt afgeleverd te zijn waar ik zelf nog nooit van gehoord had. Karen blijkt de eigenares van die zaak te zijn. Dit was nergens zichtbaar bij de tracking en eigenlijk compleet ridicuul dat die persoon zelf niet de moeite heeft gedaan het thuis te leveren maar gewoon te droppen bij een afleverpunt. Makkelijke manier om elke dag vroeg te kunnen stoppen op die manier natuurlijk...

Wou hier toch even een update geven. Pakket bleek niet gestolen, maar bij een random UPS afleverpunt afgeleverd te zijn waar ik zelf nog nooit van gehoord had. Karen blijkt de eigenares van die zaak te zijn. Dit was nergens zichtbaar bij de tracking en eigenlijk compleet ridicuul dat die persoon zelf niet de moeite heeft gedaan het thuis te leveren maar gewoon te droppen bij een afleverpunt. Makkelijke manier om elke dag vroeg te kunnen stoppen op die manier natuurlijk...
Nja, als je ziet tot welk uur die mannen doorgaans zitten rond te rijden denk ik niet dat er veel bewust kiezen om 'vroeg te stoppen'. Hoge werkdruk, lage verloning en geen compensatie (of zeer beperkt) bij overuren. Daarbij dan nog eens black friday en wellicht véél te weinig personeel om dat te kunnen bolwerken en dan krijg je dergelijke taferelen. Niet om het effectief goed te praten, maar de tendens om alles sneller sneller en sneller te willen ontvangen zorgt voor onhoudbare druk op de koeriers.

Schering en inslag bij UPS en al helemaal onbegrijpelijk dat hun tracking dat niet duidelijk aangeeft. Als je erover klaagt, beweert de klantendienst dat de bezorger wel degelijk door je straat is gereden. Tjah.

Nja, als je ziet tot welk uur die mannen doorgaans zitten rond te rijden denk ik niet dat er veel bewust kiezen om 'vroeg te stoppen'. Hoge werkdruk, lage verloning en geen compensatie (of zeer beperkt) bij overuren. Daarbij dan nog eens black friday en wellicht véél te weinig personeel om dat te kunnen bolwerken en dan krijg je dergelijke taferelen. Niet om het effectief goed te praten, maar de tendens om alles sneller sneller en sneller te willen ontvangen zorgt voor onhoudbare druk op de koeriers.

Snap ik zeker ook, maar waarom lopen leveringen van een BPost dan wel gewoon feilloos? Ligt dat dan niet aan UPS zelf die een onrealistisch aantal leveringen doorgeeft per bezorger? Enfin, misschien niet de plaats om hier die discussie te voeren.

Als men dan al uit het niets alles dropt bij een afleverpunt ipv thuis te leveren, mag die tracking dat toch wel weergeven... Wat nu dus niet was gebeurd. Enfin, eind goed al goed (hoewel, de schoenen waren te klein en mijn vrouw heeft ze retour moeten sturen en ruilen voor een maat groter :D)

Snap ik zeker ook, maar waarom lopen leveringen van een BPost dan wel gewoon feilloos? Ligt dat dan niet aan UPS zelf die een onrealistisch aantal leveringen doorgeeft per bezorger? Enfin, misschien niet de plaats om hier die discussie te voeren.

Als men dan al uit het niets alles dropt bij een afleverpunt ipv thuis te leveren, mag die tracking dat toch wel weergeven... Wat nu dus niet was gebeurd. Enfin, eind goed al goed (hoewel, de schoenen waren te klein en mijn vrouw heeft ze retour moeten sturen en ruilen voor een maat groter :D)
Niet helemaal de juiste plaats voor deze discussie, maar het aantal keren dat bPost een briefje in de bus heeft gestoken terwijl ik gewoon thuis zat te werken kan ik niet meer op 2 handen tellen. Idem met leveringen in postpunten die naar het kantoor zijn gegaan omdat het lockers vol zaten/buiten dienst waren, pakketjes verloren,... bPost uiteraard wel een betere service, maar hebben ook te maken met de enorme druk van de steeds groeiende pakjesleveringen.

Wou hier toch even een update geven. Pakket bleek niet gestolen, maar bij een random UPS afleverpunt afgeleverd te zijn waar ik zelf nog nooit van gehoord had. Karen blijkt de eigenares van die zaak te zijn.
Is hier nog uitgelegd geweest kort enkele weken geleden.
bpost is winstgevender (per momenten toch) omwille van meerdere redenen. Zo moet bpost geen BTW aanrekenen (ja, soms moeten ze dat wel, maar is aparte discussie), wat UPS wel moet doen en als ze dus willen price matchen moeten ze echt goedkoop gaan. Verder gebruikt bpost die camionetjes om pakjes te bezorgen, die ze ook gebruiken (of gebruikten?) om kranten te bezorgen, wat betekent dat die camionetjes betaald werden door ons, de belastingsbetaler, om kranten te bezorgen en als ze datzelfde camonietje dan na de krantenronde nog gebruiken om pakjes te bezorgen is dat camionetje "gratis" (brandstof etc zal (indertijd?) ook wel via krantencontract verrekend worden). Daarnaast heeft bpost ook veel uitgebreidere infrastructuur als in sorteercentra en lokalke centra, waarvoor belastingbetalers ook tussengekomen zijn. Vergelijk met UPS die eigenlijk maar 2 stations heeft voor heel ons land, zonder enige subsidie.

Nu, als je in het gebied woont waar UPS zelf komt bezorgen, dus met die bruine voertuigen, is het voor zover ik weet wel nog in orde. Er zijn ook delen van het land waar ze onderaannemers gebruiken (witte bestelwagens), en dat is pure chaos bij die mannen. Zoals bij alle onderaannemers.

Het is wel zo dat je bij UPS quasi altijd goedkoper bent voor zendingen in de EU dan bij bpost. En voor zendingen buiten de EU, waar douane bij komt kijken, ben je ook beter af bij een geintegreerde carrier dan bij de post. Enkel voor binnenlandse zendingen is bpost goed en interessant bij ons.

Best dat je kan doen bij UPS om de minste problemen te hebben is My Choice aanvragen en alles gewoon naar Access Point laten sturen.

Laatst bewerkt:
Pakket bleek niet gestolen, maar bij een random UPS afleverpunt afgeleverd te zijn
Dit ook al wel is voorgehad met UPS...

Zowel van Postnl als Bpost ken ik de mensen die hier komen leveren al wel ondertussen :) . Een vriendelijke goeiedag en op een warme dag een frisse cola doen wonderen voor dat soort dingen.
Met Postnl en Bpost maak ik mezelf nooit zorgen over dat soort fratsen. Met UPS en DPD daarentegen is het toch altijd billenknijpen of het pakket er effectief doorkomt.

Is hier nog uitgelegd geweest kort enkele weken geleden.

bpost is winstgevender (per momenten toch) omwille van meerdere redenen. Zo moet bpost geen BTW aanrekenen (ja, soms moeten ze dat wel, maar is aparte discussie), wat UPS wel moet doen en als ze dus willen price matchen moeten ze echt goedkoop gaan. Verder gebruikt bpost die camionetjes om pakjes te bezorgen, die ze ook gebruiken (of gebruikten?) om kranten te bezorgen, wat betekent dat die camionetjes betaald werden door ons, de belastingsbetaler, om kranten te bezorgen en als ze datzelfde camonietje dan na de krantenronde nog gebruiken om pakjes te bezorgen is dat camionetje "gratis" (brandstof etc zal (indertijd?) ook wel via krantencontract verrekend worden). Daarnaast heeft bpost ook veel uitgebreidere infrastructuur als in sorteercentra en lokalke centra, waarvoor belastingbetalers ook tussengekomen zijn. Vergelijk met UPS die eigenlijk maar 2 stations heeft voor heel ons land, zonder enige subsidie.

Nu, als je in het gebied woont waar UPS zelf komt bezorgen, dus met die bruine voertuigen, is het voor zover ik weet wel nog in orde. Er zijn ook delen van het land waar ze onderaannemers gebruiken (witte bestelwagens), en dat is pure chaos bij die mannen. Zoals bij alle onderaannemers.

Het is wel zo dat je bij UPS quasi altijd goedkoper bent voor zendingen in de EU dan bij bpost. En voor zendingen buiten de EU, waar douane bij komt kijken, ben je ook beter af bij een geintegreerde carrier dan bij de post. Enkel voor binnenlandse zendingen is bpost goed en interessant bij ons.

Best dat je kan doen bij UPS om de minste problemen te hebben is My Choice aanvragen en alles gewoon naar Access Point laten sturen.
Heb even die post gelezen, daar schreef je:

1 - Koerier dropt het in het Access Point. Hij scant alles dat hij levert, en op het einde vult hij in aan wie (of in welke winkel). Dat was dus Sydney dat hij invulde. Bij mij staat er vaak "DIRK" wat zoals je wel had kunnen denken de naam van de uitbater van dat krantenwinkeltje is, maar niet de naam van de winkel zelf (itt Sydney). Per UPS is het nog niet de bedoeling dat je hierna je pakje al komt afhalen, alhoewel het wel kan. Gezien ik nu dus weet met welke locatie de cryptische referentie "DIRK" precies bedoeld wordt, ga ik het daar soms al afhalen voor fase 2 gebeurt.

Maar op de tracking stond 'Geleverd'. Ik lees uit jouw post daar dat in die eerste fase dit nog niet zichtbaar mag zijn als geleverd?

Maar op de tracking stond 'Geleverd'. Ik lees uit jouw post daar dat in die eerste fase dit nog niet zichtbaar mag zijn als geleverd?
Het is wel degelijk "geleverd" dat er staat. Alsof het aan huis geleverd is ipv een Access Point. Of het nu aan Sydney, DIRK (dat is deze DIRK trouwens*), of KaReN is.

Als de Access Point het dan inscant, verandert de "geleverd" naar "Klaar voor afhaling in UPS Access Point" en staat het adres erop alsook openingsuren etc.

Als je het dan gaat afhalen en ze scannen het in het Access Point opnieuw, verandert het terug naar geleverd en de naam is dan wat de bediende in het Access Point ingevuld heeft. Als ze hun werk correct doen is dat jouw naam.

* Ik las in dat artikel trouwens dat DIRK niet graag heeft dat je het al gaat afhalen voor hij het zelf nog eens inscant, hij vindt dat "ongeduldig". Dat heeft DIRK (vriendelijke man trouwens) aan mij nochtans nog nooit gezegd, ook al heb ik dat wel al veel gedaan. Zal er rekening mee houden :). Nu goed, er zijn wel Access Points die niet eens de moeite doen om ze zelf nog in te scannen, dus ergens is het wel verwarrend (DIRK doet dat daarentegen wel).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan