Geweld tegen (openbare) dienstverleners

Silence

Well-known member

Gewoon gestoord. Veel sterkte aan de nabestaande en collega's

Huisbezoeken (gezinssituatie beoordelen - verklaring afnemen bij een zaakvoerder thuis/maatschappelijke zetel) horen ook bij ons takenpakket en we plannen die vrij in dus niemand weet eigenlijk wanneer je waar gaat.

We hebben dat al aangehaald, wij weten nooit bij wie we terecht komen en wat voor persoon het is of wie er bij woont -
al een keer bij iemand binnengestaan dat de partner erbij kwam, die had een enkelband (geen idee waarom, maar die stond er niet gedomicilieerd allesinds)

Bij ons raden ze ook aan om met 2 te gaan - geen verplichting - en liefst man/vrouw
Nie voor uw eigen veiligheid, maar moest er een negatieve beslissing volgen uit uw onderzoek dat ze u niet kunnen beschuldigen van bv. aanranding of ongewenste intimiteiten of voorstellen

T gaat nog mooi worden met de hervormingen van de werkloosheid (die in mijn ogen wel noodzakelijk zijn)

Edit crew: Afgesplitst uit kleine nieuwtjes

Laatst bewerkt door een moderator:

Huisbezoeken (gezinssituatie beoordelen - verklaring afnemen bij een zaakvoerder thuis/maatschappelijke zetel) horen ook bij ons takenpakket en we plannen die vrij in dus niemand weet eigenlijk wanneer je waar gaat.
Dat is toch al te gek dat daar geen tracking of opvolging voor bestaat. Zeker in onze tijd waarbij trackers wel heel gemakkelijk te installeren zijn.

Bij ons raden ze ook aan om met 2 te gaan - geen verplichting - en liefst man/vrouw
Nie voor uw eigen veiligheid, maar moest er een negatieve beslissing volgen uit uw onderzoek dat ze u niet kunnen beschuldigen van bv. aanranding of ongewenste intimiteiten of voorstellen
dat zou dus een verplichting moeten zijn en dan WEL voor uw veiligheid, zeker als men weet dat het gaat om gesprekken waarbij jullie beslissingen mensen kwaad zouden kunnen maken (dus vooral geld of woning gerelateerd, denk ik dan). Maar misschien dat ge dan altijd met twee zou moeten zijn. Als je hoort hoeveel mensen kwaad worden in een winkel of als ze een afspraak op kantoor hebben, dan lijkt het me toch gek dat jullie op je eentje bij mensen thuis moeten gaan. En dat dan nog zonder dat men weet waar je bent? Bij deze persoon wist men het precies wel, maar spijtig genoeg kon er geen hulp meer baten.

Nieuw-Gent, tsja

Totaal verloederd en volgepropt met marginalen. Het moet niet verbazen dat daar ook totaal ontspoorde mensen tussen zitten. 1x geweest en genoeg gezien. Heel erg voor de mensen die daar wonen met goede bedoelingen, allicht de meerderheid

Verschrikkelijk voor die medewerker met name omdat dit letterlijk iemand was die op onbaatzuchtige wijze mensen met problemen probeert te helpen. Hopelijk komt de dader er niet met een fopstraf vanaf.

We kunnen deze van 24.07 ook nog toevoegen

De zaak beschikte niet over een toelating van het FAVV. Eén van de controleurs werd fysiek aangevallen en liep een hersenschudding op als gevolg van een slag op het hoofd. Ze werd verzorgd door de hulpdiensten en opgenomen in het ziekenhuis. De computerapparatuur van beide controleurs werd ook zwaar beschadigd.

Gelukkig veroordelen onze ministers/werkgevers deze daden zeeeeer zwaar. Die mannen zullen nogal es onder de indruk zijn

Gelukkig veroordelen onze ministers/werkgevers deze daden zeeeeer zwaar. Die mannen zullen nogal es onder de indruk zijn

Das wel vaker een probleem, er zijn altijd wel een paar redenen waarom dat hier (en bij vele andere gevallen) niet gebeurd: geen mensen, geen plaats, geen geld, geen tijd, zware jeugd/omstandigheden, financiële problemen en God weet wat nog allemaal.

Het zou me niet verbazen dat bij dergelijke controles hetzelfde geld als bij verkeerscontroles: je kan behoorlijk inschatten waar je meer problemen kan verwachten.

Dat is toch al te gek dat daar geen tracking of opvolging voor bestaat. Zeker in onze tijd waarbij trackers wel heel gemakkelijk te installeren zijn.

dat zou dus een verplichting moeten zijn en dan WEL voor uw veiligheid, zeker als men weet dat het gaat om gesprekken waarbij jullie beslissingen mensen kwaad zouden kunnen maken (dus vooral geld of woning gerelateerd, denk ik dan). Maar misschien dat ge dan altijd met twee zou moeten zijn. Als je hoort hoeveel mensen kwaad worden in een winkel of als ze een afspraak op kantoor hebben, dan lijkt het me toch gek dat jullie op je eentje bij mensen thuis moeten gaan. En dat dan nog zonder dat men weet waar je bent? Bij deze persoon wist men het precies wel, maar spijtig genoeg kon er geen hulp meer baten.

Het is nu wel de bedoeling dat je op voorhand "ingeeft" waar je naartoe gaat maar tracking is er niet. Dus als je de dag nadien "verdwijnt"...

Ze weten wel bij wie ze moeten kijken maar natuurlijk is het tegen dan te laat voor jou persoonlijk :p.
Als ze dreigen, dan zeg je gewoon. "Als er iets gebeurt met mij, dan staan e gewoon 4 anderen voor je deur morgen dus dat is geen goed toekomstvooruitzicht.."

Het is natuurlijk wel. Sociale inspectie of belastingen, de mensen die je ontmoet zijn een stuk "rationeler" dan bijvoorbeeld de gemiddelde inwoner van Nieuw-Gent want dat is wel berucht.
In die wijk gebeuren deze dingen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170830_03043129

Je zal maar je medemens in nood proberen te helpen als OCMW medewerker, bekoop je het met je leven. Waanzin.
De dader is uit Syrië afkomstig en was niet gekend bij het gerecht of justitie.

Laatst bewerkt:

Uit de praktijk. Ik doe soms in 10 huisbezoeken in de voormiddag. Niemand van mijn collega's weet waar ik allemaal naar toe ga en hoe lang ik weg ga zijn. Die huisbezoeken zijn dan ook nog eens allemaal onaangekondigd, dus cliënten kunnen zelf ook niet aangeven dat ik er niet ben.

In verband met per 2 gaan, we krijgen nu al ons werk niet gedaan, laat staan dat we altijd met 2 op pad moeten zijn. Dan zal er van bovenuit toch wat meer middelen richting het OCMW mogen komen

In verband met per 2 gaan, we krijgen nu al ons werk niet gedaan, laat staan dat we altijd met 2 op pad moeten zijn. Dan zal er van bovenuit toch wat meer middelen richting het OCMW mogen komen
Of minder mensen die afhankelijk zijn van het OCMW - in de zin dat ze het niet meer nodig hebben. Dat zou pas een win/win zijn.

Het is nu wel de bedoeling dat je op voorhand "ingeeft" waar je naartoe gaat maar tracking is er niet. Dus als je de dag nadien "verdwijnt"...

Ze weten wel bij wie ze moeten kijken maar natuurlijk is het tegen dan te laat voor jou persoonlijk :p.
Als ze dreigen, dan zeg je gewoon. "Als er iets gebeurt met mij, dan staan e gewoon 4 anderen voor je deur morgen dus dat is geen goed toekomstvooruitzicht.."

Het is natuurlijk wel. Sociale inspectie of belastingen, de mensen die je ontmoet zijn een stuk "rationeler" dan bijvoorbeeld de gemiddelde inwoner van Nieuw-Gent want dat is wel berucht.
In die wijk gebeuren deze dingen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170830_03043129

Mja zo werkt het niet hè.
Wij krijgen bv. gewoon een onderzoek "Persoon X geeft aan alleen te wonen, volgens rijksregister woont persoon Y erbij, ga ter plaatse voor een vaststelling" - daar staat niet bij van opgelet of persoon is gevaarlijk of gekend bij de instanties. Wanneer en welke dag ge daar langsgaat is zoals Pardal zegt onaangekondigd.
Aan wie moet ik doorgeven waar ik ga? Collega? Baas?
Je kan zo'n dingen ook niet timen hoelang iets gaat duren.

Dreigen naar mensen die mogelijks niks meer te verliezen hebben, ik weet niet of dat zo'n strak plan is. Je kan bluffen door te zeggen dat de politie buiten op u wacht mja..

Ik gok dat een OCMW medewerker nog meer miserie tegenkomt. Alhoewel sommige bedrijfsleiders ook geen doetjes zijn, of sommige bedrijven ook andere doeleinde hebben dat hun officiële activiteit 😅

Zou nie de eerste keer zijn dat ik ergens een controle alleen doe en ik enkele dagen later telefoon krijg van de FGP die in lichte paniek zijn

Gelukkig valt fysieke agressie niet vaak voor, maar je moet toch op je hoede zijn voor risico's

Uit de praktijk. Ik doe soms in 10 huisbezoeken in de voormiddag. Niemand van mijn collega's weet waar ik allemaal naar toe ga en hoe lang ik weg ga zijn. Die huisbezoeken zijn dan ook nog eens allemaal onaangekondigd, dus cliënten kunnen zelf ook niet aangeven dat ik er niet ben.

Eigenlijk zowat hetzelfde. Wij proberen met 2 te gaan, maar als je bij sommige 3x moet langsgaan eer je ze thuis aantreft, dat is ook een verspilling van "middelen" als je telkens 2 personen moet sturen.

Ik weet ook niet van collega's of die nu op baan zijn, thuis werken of op bureau zijn (tenzij ze het eens terloops hebben gezegd)

Met de huidige technologie kan het toch niet zo moeilijk zijn om een soort "check-in" door te sturen door de OCMW medewerker die voor de deur staat bij een huisbezoek, en een "check out" als hij/zij weer vertrekt, met registratie van locaties en te bezoeken persoon. En in diezelfde app ook een alarm functie die meteen doorgaat naar de noodcentrale 112 (al zal er niet altijd een mogelijkheid zijn om dat te gebruiken).

Misdaden tegen mensen "in functie" (ocmw medewerkers, maar ook ambulanciers, pompiers, politie, conducteurs, buschauffeurs, verplegend personeel, ...) moeten dringend een x2 of x3 strafvermeerdering krijgen. Oh, wacht, onze gevangenissen zitten nu al te vol.
En wat mij betreft mogen ze elke asiel procedure meteen stopzetten als iemand voor zoiets veroordeeld wordt, en Europees regelen dat die persoon nergens nog terecht kan om asiel aan te vragen... zal niet gebeuren zeker? Mensen die zoiets doen hebben hier niks te zoeken.

Laatst bewerkt:
Met de huidige technologie kan het toch niet zo moeilijk zijn om een soort "check-in" door te sturen door de OCMW medewerker die voor de deur staat bij een huisbezoek, en een "check out" als hij/zij weer vertrekt, met registratie van locaties en te bezoeken persoon. En in diezelfde app ook een alarm functie die meteen doorgaat naar de noodcentrale 112 (al zal er altijd een mogelijkheid zijn om dat te gebruiken).

Mooi idee, maar dat systeem voorkomt niet dat je neergestoken wordt natuurlijk, behalve dat het misschien iets intimiderender werkt. Ik zou al bijna een bodycam rond de OCMW medewerker hangen dat het duidelijk is dat men opgenomen wordt, maar zelfs dat gaat de grootste agressievelingen niet tegenhouden. Net zoals 2 mensen ook niet altijd genoeg zijn om één sterk persoon tegen te houden.

Misdaden tegen mensen "in functie" (ocmw medewerkers, maar ook ambulanciers, pompiers, politie, conducteurs, buschauffeurs, verplegend personeel, ...) moeten dringend een x2 of x3 strafvermeerdering krijgen. Oh, wacht, onze gevangenissen zitten nu al te vol.

100% mee eens, alleen: ik vind dat voor bepaalde uitzonderlijke categorieën misdadigers er gerust een vergeetput mag worden gebouwd.
Erin smijten en be done with it. Doodstraf is moeilijk te verdedigen en uit te voeren, maar de criteria voor humane opsluiting voor mensen die gerust uit onze samenleving verwijderd mogen worden, kunnen gerust wat 'goedkoper'.

En wat mij betreft mogen ze elke asiel procedure meteen stopzetten als iemand voor zoiets veroordeeld wordt, en Europees regelen dat die persoon nergens nog terecht kan om asiel aan te vragen... zal niet gebeuren zeker?

Eén of andere Europese rechter zal dat ongetwijfeld voorkomen, als daar al geen 'precedent' rond bestaat.
Politici moeten al 'smeken' om meer speelruimte te krijgen: https://www.demorgen.be/snelnieuws/...-te-wijzen-ongenoegen-bij-bevolking~bfd9416b/
Dit terwijl ik zou denken dat rechters in de eerste plaats er zouden moeten zijn om de wetten gestemd door volksvertegenwoordigers/politici te controleren, maar via 'brede interpretaties' van 'mensenrechten' of verdragen geschreven op maat van de Tweede Wereldoorlog (en niet in het besef van de gevaren van massamigratie en totalitaire religies) zitten we dankzij activistische rechters nu met een hele hoop miserie.

Mja zo werkt het niet hè.
Wij krijgen bv. gewoon een onderzoek "Persoon X geeft aan alleen te wonen, volgens rijksregister woont persoon Y erbij, ga ter plaatse voor een vaststelling" - daar staat niet bij van opgelet of persoon is gevaarlijk of gekend bij de instanties. Wanneer en welke dag ge daar langsgaat is zoals Pardal zegt onaangekondigd.
Aan wie moet ik doorgeven waar ik ga? Collega? Baas?
Je kan zo'n dingen ook niet timen hoelang iets gaat duren.

Dreigen naar mensen die mogelijks niks meer te verliezen hebben, ik weet niet of dat zo'n strak plan is. Je kan bluffen door te zeggen dat de politie buiten op u wacht mja..

Ik gok dat een OCMW medewerker nog meer miserie tegenkomt. Alhoewel sommige bedrijfsleiders ook geen doetjes zijn, of sommige bedrijven ook andere doeleinde hebben dat hun officiële activiteit 😅

Zou nie de eerste keer zijn dat ik ergens een controle alleen doe en ik enkele dagen later telefoon krijg van de FGP die in lichte paniek zijn

Gelukkig valt fysieke agressie niet vaak voor, maar je moet toch op je hoede zijn voor risico's

Eigenlijk zowat hetzelfde. Wij proberen met 2 te gaan, maar als je bij sommige 3x moet langsgaan eer je ze thuis aantreft, dat is ook een verspilling van "middelen" als je telkens 2 personen moet sturen.

Ik weet ook niet van collega's of die nu op baan zijn, thuis werken of op bureau zijn (tenzij ze het eens terloops hebben gezegd)

Dat is toch bij mij vroeger in een centraal systeem invoeren: "dienstopdracht" en je vult het adres in met de geschatte duurtijd. Dat helpt niks tegen neergestoken worden natuurlijk én dat is het doel ook niet van dat systeem. Ook je "onaangekondigde bezoeken" stak je daar op voorhand in.
En daar zag je dat ook van je collega's (Wel handig dat je weet wie er op bureau is of niet :p.)

Als je het niet invoert, krijg je geen nettovergoeding voor je verplaatsing en krijg je je verplaatsing niet terugbetaald. En het dient ook om gedekt te zijn met de verzekering. (En om gecontroleerd te worden natuurlijk :p.)

Nu, mijn "cliënteel" had meestal wel veel te verliezen. Misschien daarmee dat ik nooit echt "gevaar" heb ondervonden. Wel een paar keer criminele elementen in contact gekomen maar persoonlijk nooit in gevaar gevoeld. Psychologische chantage kwam je wel geregeld tegen (Dreigen met zelfmoord, jij krijgt de schuld van de scheiding, jij krijgt de schuld dat de kinderen geen cadeaus krijgen, jij krijgt de schuld dat ze uit het huis worden gezet,...)
Ofwel heb ik geluk gehad om nooit iets tegen te komen :p

- Dat van jou van het FGP, ik heb hetzelfde eens meegemaakt maar dan met staatsveiligheid :p.
- Ergste was veroordeelde mensen "belasten". (Want je moet belasting betalen op beroepsinkomen. Ookal was je beroep drugsdealer of autodief.) Die zien dat meestal niet afkomen dat de fiscus ook een keer passeert. Dan is de sfeer wel "beladen" op zo'n momenten maar zo'n dingen handelde je af op kantoor, niet ter plaatse natuurlijk.

En wat mij betreft mogen ze elke asiel procedure meteen stopzetten als iemand voor zoiets veroordeeld wordt, en Europees regelen dat die persoon nergens nog terecht kan om asiel aan te vragen... zal niet gebeuren zeker? Mensen die zoiets doen hebben hier niks te zoeken.

Een recent voorbeeld waarom dat helaas niet snel zal gebeuren:

Ook een problematische crimineel van buiten Europa, net zoals de moordenaar van de OCMW-medewerker in Gent.
We kunnen die niet terugsturen naar Syrië, want daar zou die gemarteld kunnen worden...
Ergo: de risico's, zelfs potentieel dodelijke gevaren, zijn voor de eigen bevolking, die blijkbaar iets minder 'mensenrechten' hebben.

Zo'n mensen gewoon géén verblijfsvergunning meer geven, afnemen als ze ze al hebben, en illegalen, zeker de gevaarlijken opsluiten aan de rand van of buiten Europa. Of op z'n minst vragen of de rechters in dat mensenrechtenhof hen opvangen in een gastenverblijf bij hen thuis, want nu zijn het steevast anderen in de samenleving die het gelag betalen, zelden de mensen in hun ivoren torens, die in duurbetaalde woningen kunnen wonen, ver weg van de problemen die ze mee creëren.

Eigenlijk zou er steeds een politie agent aanwezig moeten zijn bij zo'n 'welfare check'. Maarja budget, personeel, de rompslomp om samenwerking te hebben tussen instanties. Maar daarvoor heb ik mijn belastingsgeld meer voor over dan wat snoepreisjes van de koning of arty farty prestigeprojectjes...

Haha nice one.
Onlangs een persoon werkend aangetroffen op een werf. Geen documenten, wel een Asielaanvraag kon hij voorleggen, +- 2 weken voordien opgestart, maar zonder beslissing van dienst vreemdelingenzaken mag die niet werken.

Meteen binnen de 2 weken is hij dus al de wet aan het overtreden.
Dvz gecontacteerd en de politie. (Oké dat is geen crimineel of moord) maar ik zou denken, als je binnen je aanvraag de wet al gaat overtreden is het meteen negatief advies en ticketje retour. Maar niet dus

Eigenlijk zou er steeds een politie agent aanwezig moeten zijn bij zo'n 'welfare check'. Maarja budget, personeel, de rompslomp om samenwerking te hebben tussen instanties. Maar daarvoor heb ik mijn belastingsgeld meer voor over dan wat snoepreisjes van de koning of arty farty prestigeprojectjes...

Wij kunnen politie opvorderen om mee te komen, mja het is onaangekondigd dus de kans dat je 2x voor een gesloten deur staat is reëel. Politie heeft inderdaad wel iets anders en misschien beters te doen 😊

Het regeerakkoord roept wel op voor meer sociale inspectie en meer controle, maar de budgetten volgen (nog) niet.
En ik zie de OCMW medewerkers ook nog wel verzuipen op termijn wegens teveel aanvragen.

Ik denk niet dat er een sociaal werker blij zal zijn als er een politieagent mee gaat op huisbezoek.

Bovendien dienen deze huisbezoeken zo anoniem mogelijk gehouden te worden. De mensen van de straat mogen niet weten dat iemand van het OCMW langskomt. (Ik parkeer daarom ook mijn dienstauto een straat verder, want er staat in het groot stad X op of bij sommige zelfs OCMW)

Bij de meeste huisbezoeken heb je wel al eens vooraf contact gehad met de cliënt. Meestal is er al intakegesprek geweest op kantoor, soms ook al meerdere gesprekken eer je op huisbezoek gaat. Dan is er meestal al een vertrouwensband opgebouwd en maak je als maatschappelijk werker de inschatting of het veilig is of niet.

De laatste berichten gaven aan dat de vermoedelijke dader psychische problemen had met een aantal opnames achter de rug. Ik heb ook cliënten met psychische problemen, zelfs cliënten met een (zwaar) strafblad. Ook daar is het telkens een inschatting maken of het veilig is of niet. Of als je met 2 gaat, het risico wilt lopen dat de vertrouwensband weg is, omdat er een onbekende voor de cliënt meekomt op huisbezoek.

Je werkt met zeer kwetsbare mensen in een moeilijke situatie en je weet op voorhand nooit wat je op een huisbezoek kan/ gaat aantreffen.

Politieagent meenemen is gewoon een teken van escalatie. Eerlijk gezegd, ik denk dat dat meer geweld zou uitlokken dan nu.
En zelfs dan... Blijft geen garantie.

We hebben dat al aangehaald, wij weten nooit bij wie we terecht komen en wat voor persoon het is of wie er bij woont -
al een keer bij iemand binnengestaan dat de partner erbij kwam, die had een enkelband (geen idee waarom, maar die stond er niet gedomicilieerd allesinds)

T gaat nog mooi worden met de hervormingen van de werkloosheid (die in mijn ogen wel noodzakelijk zijn)

Edit crew: Afgesplitst uit kleine nieuwtjes

Vreselijk. Niet te bevatten zoiets. Hoe gestoord moet je zijn?

Toch vraag ik me af waarom zulke bezoeken niet met 2 personen afgenomen worden.

Terug
Bovenaan