Geweld tegen (openbare) dienstverleners

Vreselijk. Niet te bevatten zoiets. Hoe gestoord moet je zijn?

Toch vraag ik me af waarom zulke bezoeken niet met 2 personen afgenomen worden.
Dat heeft @pardal al duidelijk uitgelegd.
In een geval als dit zou dat ook niet veel helpen, wat gaan twee ongewapende sociaal werkers doen tegen een dolgedraaide messentrekker?

Eigenlijk zou er steeds een politie agent aanwezig moeten zijn bij zo'n 'welfare check'. Maarja budget, personeel, de rompslomp om samenwerking te hebben tussen instanties. Maar daarvoor heb ik mijn belastingsgeld meer voor over dan wat snoepreisjes van de koning of arty farty prestigeprojectjes...
Kwestie van hulpbehoevenden en de meest kwetsbaren van onze maatschappij nog een beetje meer te gaan marginaliseren ...

Kwestie van hulpbehoevenden en de meest kwetsbaren van onze maatschappij nog een beetje meer te gaan marginaliseren ...

Nou, als het niet standaard kan dan in elk geval eerst even zijn documentatie bekijken en natuurlijk alle meldingen, opmerkingen die de politie in het systeem heeft.

In een geval als dit zou dat ook niet veel helpen, wat gaan twee ongewapende sociaal werkers doen tegen een dolgedraaide messentrekker?

Nou ja.. er is in elk geval iemand die zijn handen vrij kan hebben om 112 te bellen. Dat lijkt mij al heel wat.

Nou, als het niet standaard kan dan in elk geval eerst even zijn documentatie bekijken en natuurlijk alle meldingen, opmerkingen die de politie in het systeem heeft.
Geen idee of het OCMW toegang heeft tot databanken van de politie ivm privacy en voor elk huisbezoek dat opvragen is praktisch onhaalbaar, en waarschijnlijk verboden ook. @pardal gaat daar mss wat klaarheid in kunnen brengen? Iemand die bij het OCMW zelf al gekend staat als moeilijke, agressieve klant, gaat een ander bezoek krijgen dan iemand waar nooit gekende problemen mee zijn. Als het OCMW dan geen inzage heeft in het juridische en medische (psychische problemen) dossier van die persoon, kunnen ze niet weten waar ze binnen stappen.

Nou ja.. er is in elk geval iemand die zijn handen vrij kan hebben om 112 te bellen. Dat lijkt mij al heel wat.
In theorie wel, in de praktijk ben je daar veel te laat voor. Tegen iemand met een mes valt quasi niets te beginnen.

In theorie wel, in de praktijk ben je daar veel te laat voor. Tegen iemand met een mes valt quasi niets te beginnen.

Dat is gissen. Je weet natuurlijk ook niet of meneer iets had gedaan als een van de twee het noodnummer had gebeld of heel anders had gereageerd als er twee mensen voor hem stonden. Maar sowieso de documentatie had waarschijnlijk wel wat opgeleverd. Het lijkt mij niet aannemelijk dat zoiets nooit eerder agressief was geweest of iets met een mes had gedaan, al was het alleen al gedreigd.

Dat is gissen. Je weet natuurlijk ook niet of meneer iets had gedaan als een van de twee het noodnummer had gebeld of heel anders had gereageerd als er twee mensen voor hem stonden. Maar sowieso de documentatie had waarschijnlijk wel wat opgeleverd. Het lijkt mij niet aannemelijk dat zoiets nooit eerder agressief was geweest of iets met een mes had gedaan, al was het alleen al gedreigd.
In verband met het stukje over documentatie heb ik nadien nog iets toegevoegd in mijn post, ik had niet gezien dat je 2 posts na elkaar had.

Het is evengoed giswerk wat er zou gebeuren met twee medewerkers die op bezoek gaan, maar ik garandeer je dat je echt gewoon de tijd niet hebt om het noodnummer te bellen als iemand een mes trekt, ook al sta je daar met twee. Die appartementen zijn ook geen luxesuites waar je even snel wat ruimte vindt om weg te lopen, je zit als een rat in de val.

Pardal haalt er ook nog financiële middelen, werkdruk/tijdsgebrek en de persoonlijke vertrouwenssituatie aan om dergelijke bezoeken alleen te doen. Dat vind ik ook geen argumenten om zomaar even te vergeten.

Laatst geluisterd naar een interview met de directeur van de reclassering in Nederland.. Die voeren ook huisbezoeken af, met minimaal twee. Het kwam op mij heel solide en professioneel over, richting “client” en richting personeel. Zo kan het zijn dat met bepaalde clienten alleen op kantoor of op politiebureau wordt afgesproken. En reclassering heeft eigenlijk ook een soort maatschappelijke functie.

In verband met het stukje over documentatie heb ik nadien nog iets toegevoegd in mijn post, ik had niet gezien dat je 2 posts na elkaar had.

Dat is lastig want daarmee verhaspel je de informatiereeks in de thread.. dus eh… nu ben ik in verwarring 😂🙈

Het gaat niet alleen om de tijd, die je al dan niet hebt.. het gaat ook om het overwicht dat je in de situatie hebt. Je hebt in elk geval sneller hulp in zo’n situatie. Nu heeft die man die in zijn eentje in zo’n moeilijke situatie zich begeven.. Vreselijk 🙈

Laatst geluisterd naar een interview met de directeur van de reclassering in Nederland.. Die voeren ook huisbezoeken af, met minimaal twee. Het kwam op mij heel solide en professioneel over, richting “client” en richting personeel. Zo kan het zijn dat met bepaalde clienten alleen op kantoor of op politiebureau wordt afgesproken. En reclassering heeft eigenlijk ook een soort maatschappelijke functie.

Dat is lastig want daarmee verhaspel je de informatiereeks in de thread.. dus eh… nu ben ik in verwarring 😂🙈

Het gaat niet alleen om de tijd, die je al dan niet hebt.. het gaat ook om het overwicht dat je in de situatie hebt. Je hebt in elk geval sneller hulp in zo’n situatie. Nu heeft die man die in zijn eentje in zo’n moeilijke situatie zich begeven.. Vreselijk 🙈
@Remake

Er is geen gedeelde databank tussen OCMW en politie/andere diensten.

Wij hebben beroepsgeheim en worden bij wet verboden om aan gegevensuitwisseling te doen zonder voorafgaande toestemming van cliënten. Echter mogen wij wel informatie bij derden opvragen in het kader van een sociaal onderzoek, maar bijvoorbeeld dokters hebben een medisch beroepsgeheim en gaan geen specifieke medische informatie over een persoon met ons delen. Idem dat wij geen informatie over iemand zijn bankrekening bij de bank kunnen opvragen zonder dat de persoon langs mij zit en uitdrukkelijk toestemming geeft.

Wel kunnen er cliënten die door hun gedrag aan de balie/telefonisch/eerdere contacten beschouwd worden als risico cliënten. Dit wilt zeggen dat zij in het politiekantoor worden ontvangen voor een coördinator, er geen contact meer is met hun maatschappelijk werker en men geen toegang heeft tot de gebouwen van het OCMW. Huisbezoeken worden dan ook niet gedaan bij deze personen.

Er zijn maatregelen die men kan treffen om het risico te verminderen zoals met 2 op huisbezoek gaan, enkel ontvangst op de bureau/ beschermende ruimte (speciale balie waar er geen fysiek contact kan zijn tussen maatschappelijk werker en cliënt). Maar je gaat nooit, maar dan ook nooit kunnen voorkomen dat je als hulpverlener niet geconfronteerd wordt met agressie.

Wat gebeurd is zeer tragisch en mag niet gebeuren, maar noodknoppen, met 2 op huisbezoek gaan, 112 bellen gaan er niet voor zorgen we als maatschappelijk werker veilig zijn tegen agressie.

Je hebt je gsm niet in de hand als je binnenstapt hè. Met 2 zal iets veiliger zijn dan alleen, maar tegen iemand die doordraait sta je machteloos.

Je staat ook in hun huis waar zij alles weten liggen, elke "vluchtroute" kennen. Als zij de deur achter je dicht doen en in die opening staan zit je vast.

Gegevens opvragen voor ons is veelal met een pv van inlichten dat via het auditoraat moet gaan, maar heb ik nog nooit gedaan voor een huisbezoek. + Deze man bv was niet gekend bij politie of gerecht.
Ik zou ook heel graag een rood alarm signaal krijgen als een persoon bekend was voor geweldfeiten maar die toegang is er niet.

Bij ons was sprake van steekwerkende en kogelwerende vesten mja overheid en aankopen..
Moet je het ook voorstellen voor de buurt hè. Auto stop, stappen 2 personen uit, vest uit koffer halen, vest aandoen en dan aanbellen bij de buurman 😂

Ik vind het erg om te geloven, maar ik geloof niet dat je dit soort zaken ooit helemaal kan uitsluiten, welke maatregelen je ook neemt. Nu is het tijdens een huisbezoek gebeurd, de volgende keer gebeurt het (weer) op de bus, in een ziekenhuis, bij een politieagent, in een winkel... Zolang er cru gezegd onvoorspelbare zotten rondlopen en hun rechten en het "algemeen belang" opwegen tegen de schade bij individuele slachtoffers, gaat er imo niks fundamenteel veranderen. En je kan nooit alle zotten op de radar krijgen zonder dat ze soms eerst over de schreef gaan. Je ziet dat al bij partnergeweld, wat daar allemaal bij moet gebeuren vooraleer er stappen opgelegd worden bijvoorbeeld. Het is toch altijd hetzelfde liedje?

Je hebt je gsm niet in de hand als je binnenstapt hè. Met 2 zal iets veiliger zijn dan alleen, maar tegen iemand die doordraait sta je machteloos.

Je staat ook in hun huis waar zij alles weten liggen, elke "vluchtroute" kennen. Als zij de deur achter je dicht doen en in die opening staan zit je vast.

Gegevens opvragen voor ons is veelal met een pv van inlichten dat via het auditoraat moet gaan, maar heb ik nog nooit gedaan voor een huisbezoek. + Deze man bv was niet gekend bij politie of gerecht.
Ik zou ook heel graag een rood alarm signaal krijgen als een persoon bekend was voor geweldfeiten maar die toegang is er niet.

Bij ons was sprake van steekwerkende en kogelwerende vesten mja overheid en aankopen..
Moet je het ook voorstellen voor de buurt hè. Auto stop, stappen 2 personen uit, vest uit koffer halen, vest aandoen en dan aanbellen bij de buurman 😂

Maar dat is dan toch gek dat je niet kan afspreken op het politiebureau in sommige gevallen. Als je als dienst zo omgaat met de veiligheid van je personeel, vraag je toch om met een miljoenen eis om je oren geslagen te worden. De veiligheid zit ‘m ook in het hele traject ervoor. Kijk even naar de link die ik hierboven vermeldde. De reclassering in Nederland is een stichting die niet opgezet is door de overheid maar door de bevolking. En toch hebben die goede afspraken.

Maar dat is dan toch gek dat je niet kan afspreken op het politiebureau in sommige gevallen. Als je als dienst zo omgaat met de veiligheid van je personeel, vraag je toch om met een miljoenen eis om je oren geslagen te worden. De veiligheid zit ‘m ook in het hele traject ervoor. Kijk even naar de link die ik hierboven vermeldde. De reclassering in Nederland is een stichting die niet opgezet is door de overheid maar door de bevolking. En toch hebben die goede afspraken.
Maar reclassering in Nederland heeft helemaal niets te maken met wat sociaal werkers bij een OCMW doen. Je kan dat totaal niet vergelijken.
De lange post van @pardal verduidelijkt het imo allemaal.
Over een miljoeneneis kan er ook geen sprake zijn omdat er geen nalatigheid is, dit is "gewoon" een moord.

Maar reclassering in Nederland heeft helemaal niets te maken met wat sociaal werkers bij een OCMW doen. Je kan dat totaal niet vergelijken.
De lange post van @pardal verduidelijkt het imo allemaal.
Over een miljoeneneis kan er ook geen sprake zijn omdat er geen nalatigheid is, dit is "gewoon" een moord.

Right. O, ja, nouja, het zal wel toch?
Uiteindelijk gewoon een moord (in dienstverband).
🙈

Verhoren van betrokkene kunnen wij worst case op het politiekantoor doen, heb ik wederom nog nooit gedaan.

Op huisbezoek moet nu soms eenmaal. Als je wilt vaststellen of iemand alleen woont of samenwoont moet je de woning binnen en zelf tot in de slaapkamer/kleerkast van betrokkene. Dan kan niet op kantoor bekeken worden 😊

Nuja in elke woning/onderneming liggen er potentiële moordwapens. Kwestie van er niet teveel bij stil te staan voor je binnenstapt.
Gelukkig krijgen we een opleiding "omgaan met agressie" en krijgt elke agressieveling nadien een brief dat men respect moet tonen

Verhoren van betrokkene kunnen wij worst case op het politiekantoor doen, heb ik wederom nog nooit gedaan.

Op huisbezoek moet nu soms eenmaal. Als je wilt vaststellen of iemand alleen woont of samenwoont moet je de woning binnen en zelf tot in de slaapkamer/kleerkast van betrokkene. Dan kan niet op kantoor bekeken worden 😊

Nuja in elke woning/onderneming liggen er potentiële moordwapens. Kwestie van er niet teveel bij stil te staan voor je binnenstapt.
Gelukkig krijgen we een opleiding "omgaan met agressie" en krijgt elke agressieveling nadien een brief dat men respect moet tonen

Het gaat niet om verhoren joh, snap je toch wel... maar goed.. maakt niet uit.. right,

Het gaat niet om verhoren joh, snap je toch wel... maar goed.. maakt niet uit.. right,

Verhoor, verklaring afnemen, gesprek. Als het maar een naam heeft, dan kan bij de politie

Een huisbezoek is gewoon niet uit te sluiten in bepaalde situaties.

Right. O, ja, nouja, het zal wel toch?
Uiteindelijk gewoon een moord (in dienstverband).
🙈

En in België wordt de schadevergoeding (in privé, maar iets gelijkaardigs voor de overheid) geregeld via de arbeidsongevallenverzekering, met een levenslange vergoeding voor nabestaanden. De werkgever heeft een immuniteit (tenzij bij opzet/héél zware fout).

Als je uitspraken wil doen over een Belgische situatie waar iemand al dan niet wettelijk recht op zou hebben, zorg dan dat je niet vanuit een Nederlandse bril denkt.

Op P&A verwachten we inhoudelijke reacties.
En in België wordt de schadevergoeding (in privé, maar iets gelijkaardigs voor de overheid) geregeld via de arbeidsongevallenverzekering, met een levenslange vergoeding voor nabestaanden. De werkgever heeft een immuniteit (tenzij bij opzet/héél zware fout).

Als je uitspraken wil doen over een Belgische situatie waar iemand al dan niet wettelijk recht op zou hebben, zorg dan dat je niet vanuit een Nederlandse bril denkt.

Je trekt niet alleen mijn hele reactie uit zijn verband maar spant ‘m ook nog eens voor jouw eigen karretje.

Je trekt niet alleen mijn hele reactie uit zijn verband maar spant ‘m ook nog eens voor jouw eigen karretje.
Mijn reactie was op je "miljoeneneis", iets wat hier totaal niet van toepassing kan zijn.

Als je het lastig hebt met mijn karretje, moet je inhoudelijk beter reageren, niet klagen over het feit dat er een karretje tegen je schenen rijdt.

Terug
Bovenaan