Mijn werkervaring zegt mij dat dat al niet gebeurt:
- zonder dat anderen weten waar en met wie die afspraak is
Ik heb altijd moeten ingeven waar ik naartoe ging en in welk kader. Als mensen dat niet doen, is dat omdat ze dat niet willen doen. (Teveel administratie, niet gecontroleerd willen worden.) Je weet natuurlijk nooit terplekke wat je gaat tegenkomen.
-
of er antecedenten zijn, als in strafblad of meldingen in het politiesysteem
Niet iedereen heeft toegang tot het strafblad of politiesysteem. Willen we dat echt openzetten voor iedere "ambtenaar" die bezoeken doet? Dat iedereen telkens als die ergens ter plekke gaat, zijn strafblad gaat inzien. Ik ben vrij zeker van dat politieagenten niet systematisch bij iedere "bezoek" het strafblad gaan inzien.
Antecedenten weet je enkel als iemand het intern al heeft meegemaakt en dat genoteerd heeft.
Er zijn zoveel situaties mogelijk waar iemand ergens langs moet. OF dat iemand is die een digitale meter moet installeren of een belastingscontroleur of een voedselveiligheidsinspecteur of een sociaal medewerker of een standaard politieagent of een arbeidsinspecteur of thuisverpleegsters of... Ga je systematisch iedereen het strafblad laten inzien?
Je kan altijd zeggen: "We gaan altijd per twee" maar dan verdubbel je de kostprijs/halveer je de capaciteit van alles in tijden waar de overheid geen geld heeft en overal personeelstekorten zijn. We kunnen twee parkeerwachters sturen tesamen omdat de parkeertarieven en parkeerretributies verhoogd zijn.