Geweld tegen (openbare) dienstverleners

Een kleine nuance in mijn vorige bericht met gedeelde databanken.

Wij hebben inzage in de Kruispuntbank van de sociale zekerheid.

Daar zit onder andere in of je werkt, bij welke mutualiteit je bent aangesloten,... Maar ook waar men ook officieel heeft gewoond.

Bij een dakloze met een referentie adres staat er dan het adres van het OCMW, maar als men ooit in de gevangenis heeft gezeten, staat er het adres van de gevangenis in. We kunnen dan ook zien hoe lang men daar heeft verbleven, echter zien we niet waarom.

Echter mogen we dat niet op voorhand doen en moet de opvraging in verhouding zijn met de vraag die men stelt.

Voor een vraag over leefloon is het eenvoudig, dan mogen we alles bekijken, omdat alle rechten dienen uitgeput te zijn voor we leefloon mogen geven.

Goh ja op zich kan je veel nakijken en uiteindelijk kan men je nog verrassen

Ik (samen met een collega) ben nog al bij iemand geweest. Volgens alle door ons raadpleegbare registers een alleenstaande vrouw
Ter plaatse bleek er een man met enkelband bij haar te verblijven, die had daar zijn verblijfadres opgegeven voor justitie/de politie, maar die staat daar niet gedomicilieerd. Dat kan je dus niet weten of op voorbereiden.
Dan moet je ook snel schakelen in je hoofd, vertrouwen op jezelf en je collega want daar opeens omdraaien is ook heel vreemd 😂

Al bij al is het wel veilig natuurlijk, geweld is gelukkig zeer uitzonderlijk, maar het kan heel snel misgaan en als het fout gaat is het goed fout

Goh ja op zich kan je veel nakijken en uiteindelijk kan men je nog verrassen

Ik (samen met een collega) ben nog al bij iemand geweest. Volgens alle door ons raadpleegbare registers een alleenstaande vrouw
Ter plaatse bleek er een man met enkelband bij haar te verblijven, die had daar zijn verblijfadres opgegeven voor justitie/de politie, maar die staat daar niet gedomicilieerd. Dat kan je dus niet weten of op voorbereiden.
Dan moet je ook snel schakelen in je hoofd, vertrouwen op jezelf en je collega want daar opeens omdraaien is ook heel vreemd 😂

Al bij al is het wel veilig natuurlijk, geweld is gelukkig zeer uitzonderlijk, maar het kan heel snel misgaan en als het fout gaat is het goed fout
fysiek geweld is zeer uitzonderlijk, verbaal daar en tegen is dagelijkse kost.

Ivm uw voorbeeld, het kan altijd voorvallen dat ze niet alleen thuis zijn en "toevallig" hunne kameraad in huis is.

Niet meegemaakt wel al gehoord. Cliënt laat collega binnen laat hem in de gang voor gaan. Sluit dan de deur en in de living zit een beer een kerel. Ging over een discussie over bepaalde kosten, is gelukkig niet geëscaleerd na uitleg van mijn collega.

Zou het kunnen dat die persoon zoveel keer is geconfronteerd met racisme, dat hij nu defensief reageert.

Had hij gelijk? Afgaand op uw andere posts, alsook deze vind je het vreemd dat hij geen landstaal of Engels praat. Heb je dit geuit? Politie bellen kan de boel escaleren, velen regelen het onderling wel.

Engels is in veel landen geen bekende taal, komen er niet mee in aanmerking.

Er zijn duizenden redenen waarom die persoon onvoldoende Nederlands praat. Het kan zijn dat hij heel snel werk heeft gevonden, waar hij geen Nederlands moet praten. Ipv Nederlandse les te volgen is hij gaan werken, zodat hij zichzelf en zijn gezin kan voorzien in hun levensonderhoud. Heb je dan liever dat hij eerst 2 jaar Nederlands volgt met een uitkering? Er zijn genoeg winkels waar je geen Nederlands moet kunnen om geholpen te worden, waarom zou hij het dan leren.

Eerste zin insinueert alweer dat racisme in de eerste plaats de schuld is van de autochtonen. Hoewel daar een deel van de schuld gerust kan liggen, zou ik toch eerst eens richting gebrekkige integratie kijken, zeker als het aankomt op niet eens de taal leren.

't was een vrouw, wiens kinder van lagere schoolleeftijd wél Nederlands spraken en zelfs volwassenen konden uitschelden voor racist, dus als je lang genoeg in België woont dat die kinderen Nederlands konden leren, had je zelf ook minstens een mondje kunnen praten, of had je dat mij betreft geen rijbewijs moeten hebben als je geen enkele Europese taal beheerst.

Nederlands kunnen spreken is natuurlijk een voorwaarde om u te kunnen integreren. Maar uit gesprekken met vormingsmedewerkers die Nederlands leren aan nieuwkomers geven aan dat er niemand perfect AN praat van autochtone bevolking, niet op de radio, niet op TV. Hoe willen we dan dat mensen iets leren als in praktijk blijkt dat niemand praat zoals zij het op school leren.

En hopla, laten we de schuld weer leggen bij de autochtone bevolking... ik eis geen perfect AN, in die situatie eiste ik dat iemand die met haar wagen tegen de mijne opreed (zij in fout) dat die voldoende Nederlands beheerst, mag zelfs met een West-Vlaams accent zijn, of voor mijn part Frans of Engels beheerst om een aanrijdingsformulier in te vullen. Als ik naar haar onbeleefde zoontje had moeten luisteren, had ik geeneens de politie mogen bellen.

Nu mevrouw had in de tussentijd wel een familielid (quelle surprise) gebeld dat wel enig Nederlands beheerste, maar daar ging ik nu niet op vertrouwen.

Dus back on topic: mijn anekdote is klein bier t.o.v. wat hulpverleners meemaken, ook al genoeg verhalen gehoord van politie en ambulanciers die ik ken. De mentaliteit om te redeneren dat het allemaal toch zo'n erge slachtoffers zijn gaat daarbij toch echt niet helpen hoor, integendeel.

Eerste zin insinueert alweer dat racisme in de eerste plaats de schuld is van de autochtonen. Hoewel daar een deel van de schuld gerust kan liggen, zou ik toch eerst eens richting gebrekkige integratie kijken, zeker als het aankomt op niet eens de taal leren.

't was een vrouw, wiens kinder van lagere schoolleeftijd wél Nederlands spraken en zelfs volwassenen konden uitschelden voor racist, dus als je lang genoeg in België woont dat die kinderen Nederlands konden leren, had je zelf ook minstens een mondje kunnen praten, of had je dat mij betreft geen rijbewijs moeten hebben als je geen enkele Europese taal beheerst.

En hopla, laten we de schuld weer leggen bij de autochtone bevolking... ik eis geen perfect AN, in die situatie eiste ik dat iemand die met haar wagen tegen de mijne opreed (zij in fout) dat die voldoende Nederlands beheerst, mag zelfs met een West-Vlaams accent zijn, of voor mijn part Frans of Engels beheerst om een aanrijdingsformulier in te vullen. Als ik naar haar onbeleefde zoontje had moeten luisteren, had ik geeneens de politie mogen bellen.

Nu mevrouw had in de tussentijd wel een familielid (quelle surprise) gebeld dat wel enig Nederlands beheerste, maar daar ging ik nu niet op vertrouwen.

Dus back on topic: mijn anekdote is klein bier t.o.v. wat hulpverleners meemaken, ook al genoeg verhalen gehoord van politie en ambulanciers die ik ken. De mentaliteit om te redeneren dat het allemaal toch zo'n erge slachtoffers zijn gaat daarbij toch echt niet helpen hoor, integendeel.
Met het laatste stuk ben ik echt wel akkoord. Voor mij is er wel een groot verschil tussen agressie tegen brandweer en ambulanciers en agressie tegen andere hulpverleners.

Als het gaat over geweld tegen brandweer/ambulanciers die zetten in hun eigen leven om het van een ander te redden. Hetzij door in een levensgevaarlijke situatie iemand te redden, hetzij als gewoon aan hoge snelheid door het verkeer te gaan.

Agressie tegen hun, kan ik niet zien als een vlaag van psychose of vanuit een bepaald ziektebeeld.

Voor hulpverleners die personen individueel helpen, kan ik agressie beter plaatsen. Wat niet wilt zeggen dat ik akkoord ben dat het gebeurd.

Interview met zijn broer

“Hij was geen harde werker. Hij probeerde het, maar zonder veel succes. Uiteindelijk koos hij voor het leger.”

Maar dan breekt in 2011 de Syrische revolutie uit. Het vreedzame protest ontaardt in een bloedige burgeroorlog.
Ook voor Anasse S. verandert alles.
“Hij deserteerde”, zegt Faris."
En daarna nog enkel jaren in Turkije verbleven

Die ingenieurs en dokters toch van tegenwoordig..

Als land zijnde moet je er toch alles aan doen om asap van dat aanzuigeffect af te geraken.

Intussen is het Assad regime gevallen in Syrië. Ik zie eigenlijk geen redenen waarom dergelijke asielzoekers die niets bijdragen aan onze maatschappij nog hier te houden. Mensen die hier werken, de taal leren,...zou ik wel aanmoedigen om hier te blijven

https://www.gva.be/binnenland/noodk...ct-na-moord-op-ocmw-medewerker/141009377.html

wij krijgen dit nu ook, en het druist in tegen alles wat voor mij sociaal werk betekend.

Ik ga op huisbezoek om mensen te helpen, zien hoe ze wonen, een beter beeld te kunnen krijgen van hun levensomstandigheden. Het geeft me ergens meer stress omdat die noodknop (kan om de pols, maar ook als sleutelhanger) op een plaats moet zijn dat gemakkelijk bereikbaar is. Bijkomend is deze verbonden met een app en kan ik na een eerste melding binnen de 10 sec annuleren, indien niet opgebeld worden door een beveiligingsfirma die dan inschatten aan de hand van mijn antwoord of ze een melding moeten doen aan de politie. Dus met andere woorden gaat het nog een half uur duren eer er politie is.

En het gaat niet voorkomen dat er iemand mij fysiek aanvalt. Ik had liever gehad dat men een cursus verdedigingstechnieken zou aanbieden en regelmatig onderhouden of een protocol uitwerken hoe we op huisbezoek moeten gaan (waar op letten naar veiligheid enzo)

En als laatste de kostprijs hiervoor is een pak geld, want blijkbaar is er een kostprijs per account, terwijl het me niet gaat helpen op het moment dat ik het nodig heb.

Anekdote, vorige week op huisbezoek. klopt ik aan, deur gaat open en een Mechelse herder vliegt blaffend op mij af, het baasje nergens te zien. In mijn beleving duurde het een halve dag eer dat die kijken kwam. Hond heeft niet gebeten, maar de noodknop gaat in deze situatie niet helpen. Of zou de situatie zelf erger maken als ik in reflex op die knop duwde en dan niet tijdig de telefoon zou oppakken, waardoor politie zou langskomen (terwijl in feite niets meer aan de hand is)

Terug
Bovenaan