Sooner, een Belgische streamingdienst, biedt een uitgebreide selectie aan films, variërend van onafhankelijke producties tot tijdloze meesterwerken. De catalogus wordt regelmatig aangevuld en het platform heeft verschillende abonnementsvormen, maar biedt ook de mogelijkheid om afzonderlijk een film te huren.
Hierbij een overzicht van de drie films die ik deze maand op Sooner heb bekeken. Ook nieuw zijn de volgende films waarover we reeds een filmreview hebben geschreven: Monsieur Aznavour, Grand Tour en Louise Violet.
Kneecap stond al maanden op mijn lijst, maar helaas liep het mis en kon ik de vertoning tijdens Film Fest Gent niet meepikken. Des te groter was mijn nieuwsgierigheid naar deze film van Rich Peppiatt, die het verhaal van de Ierse rapgroep Kneecap op unieke wijze in beeld brengt. Bijzonder is dat de bandleden zichzelf spelen: Móglaí Bap (Naoise), Mo Chara (Liam Óg) en DJ Próvai (JJ).
Hierbij een overzicht van de drie films die ik deze maand op Sooner heb bekeken. Ook nieuw zijn de volgende films waarover we reeds een filmreview hebben geschreven: Monsieur Aznavour, Grand Tour en Louise Violet.
Gladiator II
Sommige films kijk je om je intellect uit te dagen, andere om simpelweg meegezogen te worden in een spektakel van actie en brute gevechten. Gladiator II valt zonder twijfel in die laatste categorie – een film om meer dan twee uur lang te verdwijnen in een wereld van bloed, zweet en eer. Ruim twintig jaar na de iconische eerste film keert Ridley Scott terug naar de arena, de cast bestaat onder meer uit Pedro Pascal, Paul Mescal en Denzel Washington.Het verhaal opent met een aanval vanuit zee, waarin een Noord-Afrikaanse stad wanhopig stand probeert te houden tegen de Romeinse legioenen van generaal Acacius (Pedro Pascal). Te midden van het geweld vechten strijder Hanno (Paul Mescal) en zijn vrouw Arishat (Yuval Gonen) om hun thuis te verdedigen. Maar de overmacht van Rome is meedogenloos. De stad valt, Arishat wordt op brute wijze gedood en Hanno belandt in de slavernij.
In deze Romeinse wereld zijn de dramatische wendingen minstens zo belangrijk als de gevechten in en buiten het Colosseum. Alles wordt groots en meeslepend in beeld gebracht, soms bijna overdadig, maar altijd met oog voor detail. Ridley Scott wordt hierin ondersteund door uitmuntend kostuumontwerp en indrukwekkende sets. Het script is degelijk en sluit goed aan bij de grootsheid van het spektakel. Natuurlijk blijft het een visuele krachttoer, met CGI die op volle toeren draait – haaien in het Colosseum kunnen misschien wat over de top aanvoelen. Echt spannend werd het voor mij niet; dat aspect wist Ridley Scott niet volledig over te brengen. Maar ondanks dat heb ik me prima vermaakt.
In deze Romeinse wereld zijn de dramatische wendingen minstens zo belangrijk als de gevechten in en buiten het Colosseum. Alles wordt groots en meeslepend in beeld gebracht, soms bijna overdadig, maar altijd met oog voor detail. Ridley Scott wordt hierin ondersteund door uitmuntend kostuumontwerp en indrukwekkende sets. Het script is degelijk en sluit goed aan bij de grootsheid van het spektakel. Natuurlijk blijft het een visuele krachttoer, met CGI die op volle toeren draait – haaien in het Colosseum kunnen misschien wat over de top aanvoelen. Echt spannend werd het voor mij niet; dat aspect wist Ridley Scott niet volledig over te brengen. Maar ondanks dat heb ik me prima vermaakt.
Kneecap
Kneecap stond al maanden op mijn lijst, maar helaas liep het mis en kon ik de vertoning tijdens Film Fest Gent niet meepikken. Des te groter was mijn nieuwsgierigheid naar deze film van Rich Peppiatt, die het verhaal van de Ierse rapgroep Kneecap op unieke wijze in beeld brengt. Bijzonder is dat de bandleden zichzelf spelen: Móglaí Bap (Naoise), Mo Chara (Liam Óg) en DJ Próvai (JJ).JJ, een muziekleraar op een middelbare school, behoort tot de weinigen die vloeiend Iers spreken. Wanneer hij als tolk wordt opgeroepen voor een politieverhoor, ontmoet hij de eigenzinnige Mo Chara. Hoewel Mo perfect Engels spreekt, weigert hij het uit principe te gebruiken. JJ, die sympathie voor hem voelt, besluit hem te helpen door hem in het Iers instructies te geven en zijn notitieboekje veilig te stellen waar een voorraadje LSD verborgen zit. Wanneer JJ later door het boekje bladert en Mo Chara’s rapteksten leest, krijgt hij een briljant idee.
Kneecap is een wervelwind van energie, humor en chaos, met een razendsnel tempo dat je nauwelijks de kans geeft om alles te verwerken. Je wordt meteen meegesleurd in deze waanzinnige trip. De bandleden, die zichzelf spelen, blijken verrassend goed in hun rol als acteur. Het is een film die je absoluut niet wilt missen, de ondertiteling was echt een must – Iers is niet iets wat je zomaar even onder de knie krijgt!
Kneecap is een wervelwind van energie, humor en chaos, met een razendsnel tempo dat je nauwelijks de kans geeft om alles te verwerken. Je wordt meteen meegesleurd in deze waanzinnige trip. De bandleden, die zichzelf spelen, blijken verrassend goed in hun rol als acteur. Het is een film die je absoluut niet wilt missen, de ondertiteling was echt een must – Iers is niet iets wat je zomaar even onder de knie krijgt!
Les jeunes amants
Les jeunes amants is een portret van de liefde – een ontroerende ode aan de kracht van passie, ongeacht leeftijd. Het verhaal volgt Shauna (Fanny Ardant), een zeventigjarige vrouw die zelfstandig door het leven gaat, maar langzaam de ongemakken van het ouder worden begint te voelen, vooral wanneer de ziekte van Parkinson haar leven binnensluipt. Pierre (Melvil Poupaud) is 25 jaar jonger, getrouwd en vader, maar zijn hart klopt voor haar. Voor hem is zij niet iemand "van leeftijd", maar een begeerlijke vrouw die hij intens liefheeft.
Het verhaal in Les Jeunes Amants is subtiel en zorgvuldig opgebouwd. Shauna worstelt niet enkel met het leeftijdsverschil, maar ook met het besef dat haar lichaam haar in de steek begint te laten. Dit is een verhaal over liefde, maar ook over verlies. Familiebanden staan onder druk, en onderweg worden er harten gebroken.
Regisseur Carine Tardieu vertelt het verhaal op een ingetogen manier, met spaarzame, maar betekenisvolle dialogen en beeldgebruik. De acteerprestaties, van Fanny Ardant en Melvil Poupaud, zijn zelfverzekerd. Pierre’s uitspraak “Het maakt niet uit hoeveel tijd we nog hebben, we moeten profiteren van de lucht die we nog samen inademen” blijft resoneren.
Het verhaal in Les Jeunes Amants is subtiel en zorgvuldig opgebouwd. Shauna worstelt niet enkel met het leeftijdsverschil, maar ook met het besef dat haar lichaam haar in de steek begint te laten. Dit is een verhaal over liefde, maar ook over verlies. Familiebanden staan onder druk, en onderweg worden er harten gebroken.
Regisseur Carine Tardieu vertelt het verhaal op een ingetogen manier, met spaarzame, maar betekenisvolle dialogen en beeldgebruik. De acteerprestaties, van Fanny Ardant en Melvil Poupaud, zijn zelfverzekerd. Pierre’s uitspraak “Het maakt niet uit hoeveel tijd we nog hebben, we moeten profiteren van de lucht die we nog samen inademen” blijft resoneren.