giftige gassen ingeademd

TRUMP

Active member
Al enkele weken stinkt mijn auto.
nu pas te weten gekomen dat het een lekkende brandblusser was.

na opzoekwerk:
Een poederbrandblusser bestaat uit een fijn, anorganisch zout poeder, waarvan de exacte samenstelling afhangt van de brandklasse: een ABC-poeder bevat vaak ammoniumfosfaat/sulfaat,

Het was inderdaad een sterke ammoniak geur. Ik dacht dat het uit het motor compartiment/verwarming gedeelte kwam.

Moet ik mij nu zorgen maken? Is dit levensbedreigend? Hoe kan ik nu controleren of ik schade heb opgelopen?
Kan een bloed analyse dit zien?

ik heb toch 5 dagen hier in rond gereden, weliswaar met de ruiten open omdat het anders quasi niet doenbaar was, maar maak me nu toch wel ongerust....

Ik kan mij niet voorstellen dat dat super gevaarlijk is als het enkel ammoniumfosfaat of -sulfaat is in lage concentratie, maar ik zou voor de zekerheid zeker eens naar de dokter gaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat dat super gevaarlijk is als het enkel ammoniumfosfaat of -sulfaat is in lage concentratie, maar ik zou voor de zekerheid zeker eens naar de dokter gaan.
Dat zal dan toch gewoon ammoniakgas geweest zijn, als je niks merkt qua hoesten op tranende ogen lijkt me dat vrij onschadelijk.

Is er poeder gelekt?
Want dat gaat, op termijn, al de elektronica aantasten. Dat poeder kruipt namelijk overal tussen en corrodeert alle metaal wat het mee in contact komt.

Tip; Nooit binnenshuis gebruiken. Want dat kan pas na enige tijd problemen geven, en moeilijk te verhalen op brandverzekering.

ok bedankt voor de reply's. ik ga het in het oog houden, als ik vreemde symtomen krijg.
voorlopig dus niets doen. thx

Het kan nooit kwaad om eens te bellen naar het antigifcentrum.

Zelf vorige week voor de eerste keer moeten bellen en die mensen hebben mij heel goed geholpen.

Al enkele weken stinkt mijn auto.
nu pas te weten gekomen dat het een lekkende brandblusser was.

na opzoekwerk:
Een poederbrandblusser bestaat uit een fijn, anorganisch zout poeder, waarvan de exacte samenstelling afhangt van de brandklasse: een ABC-poeder bevat vaak ammoniumfosfaat/sulfaat,

Het was inderdaad een sterke ammoniak geur. Ik dacht dat het uit het motor compartiment/verwarming gedeelte kwam.

Moet ik mij nu zorgen maken? Is dit levensbedreigend? Hoe kan ik nu controleren of ik schade heb opgelopen?
Kan een bloed analyse dit zien?

ik heb toch 5 dagen hier in rond gereden, weliswaar met de ruiten open omdat het anders quasi niet doenbaar was, maar maak me nu toch wel ongerust....

Zal wsch niks zijn. Ze gaan geen brandblussers in auto's verplichten die super giftig zijn. Soms heeft Europa en zijn regeltjes zijn voordelen :-)

Maar zoals anderen zeggen, ga naar de dokter en leg het uit. Die zal je wel doorverwijzen indien nodig. Kost je 4 euro voor het doktersbezoekje en mogelijks nog eens 2 of 3 euro of whatever klein bedragje voor een bloedonderzoek.

Als er geen doodskop symbool op staat en je hebt geen klachten dan zal het ook wel meevallen. Ze kunnen zich ook bijvoorbeeld niet permitteren dat brandweerlieden zouden massaal kanker krijgen door giftige brandblussers. Moest zoiets geweten zijn dan zou het snel verboden worden.
De rook die zij inademen zal wellicht veel schadelijker zijn.

Als er geen doodskop symbool op staat en je hebt geen klachten dan zal het ook wel meevallen. Ze kunnen zich ook bijvoorbeeld niet permitteren dat brandweerlieden zouden massaal kanker krijgen door giftige brandblussers. Moest zoiets geweten zijn dan zou het snel verboden worden.
er is nu ook wel een verschil tussen een brandblusser leegspuiten waarbij het product zich omzet in het schuim of 5 dagen een half uur in een afgesloten ruimte gaan zitten waar een bepaald gas zich opstapelt.

Maar zou dan toch ook eerder naar het antigifcentrum bellen of naar de dokter dan het hier aan de mede BG'ers vragen, alhoewel hier ook een dokter of verpleger zit.

Die hebben nochtans jaren geblust met PFAS-houdend schuim :)

er is nu ook wel een verschil tussen een brandblusser leegspuiten waarbij het product zich omzet in het schuim of 5 dagen een half uur in een afgesloten ruimte gaan zitten waar een bepaald gas zich opstapelt.

Maar zou dan toch ook eerder naar het antigifcentrum bellen of naar de dokter dan het hier aan de mede BG'ers vragen, alhoewel hier ook een dokter of verpleger zit.
Als je een toxische concentratie (bepaald met de waarde voor vissen want dat was de laagste die ik kon vinden) ammoniunfosfaat wilt inademen dan moet er over een periode van 14 dagen meer dan 2kg ammoniumfosfaat vrijkomen en moet je daar die ganse periode zonder onderbreking inzitten en dan spreken we nog niet over dispersie van die stof. Die volledige vrijzetting moet dan ook effectief ingeademd worden en worden opgenomen via de longen. Dat is dus quasi onmogelijk en als je niet ziet dat er 2kg poeder heeft gelekt in je auto dan kan je best je rijbewijs inleveren want dan ben je quasi blind.

Nu bovenstaande is allemaal irrelevant want een brandblussertje in een auto is wat? 1 of 2kg? Zelfs als je bovenstaande in achte neemt en je gaat er van uit dat de volledige inhoud wordt omgezet in zijn ionen, wat hoeveelheden vocht/water nodig heeft, dan zit je met moeite aan de toxische concentratie.

Het lijkt me eerder dat het CO2-patroon dat in die blusser zit lekte en dat dat voor een muffe geur heeft gezorgd. Ammoniakgeur lijkt mij eerder confirmation bias.
Die hebben nochtans jaren geblust met PFAS-houdend schuim :)
En zoals zovele zaken die in de media verschijnen is het gevaar daarvan ook serieus overroepen. Binnen de Antwerpse petrochemie hebben ze samen met een aantal overheidsbrandweerkorpsen medische testen uitgevoerd op brandweerlieden en daar kwamen maar een zeer beperkt aantal afwijkingen naar boven en daarvan kon men niet met absolute zekerheid zeggen dat die het gevolg waren van fluorhoudend blusschuim.

Het NIPV heeft daar een mooi document over

"Onderzoek laat echter zien dat brandweerpersoneel geen hogere concentraties PFAS in het bloed heeft dan referentiepopulaties. Om die reden lijkt het nu niet nodig om grootschalig onderzoek uit te voeren bij het voltallige brandweerpersoneel naar PFAS-concentraties in het bloed. Wel is het belangrijk om de ontwikkelingen over PFAS-blootstelling bij te houden, omdat er dagelijks nieuwe kennis wordt gepubliceerd."

Milieuverontreiniging is natuurlijk iets anders en daar ziet men dat in de omgeving van (voormalige) brandweerkazernes of industriële sites waar men grootschalige branden heeft gehad of waar men regelmatig oefende met blusschuim, wel sterk verontreinigt zijn.

Zal wsch niks zijn. Ze gaan geen brandblussers in auto's verplichten die super giftig zijn. Soms heeft Europa en zijn regeltjes zijn voordelen :)

Maar zoals anderen zeggen, ga naar de dokter en leg het uit. Die zal je wel doorverwijzen indien nodig. Kost je 4 euro voor het doktersbezoekje en mogelijks nog eens 2 of 3 euro of whatever klein bedragje voor een bloedonderzoek.
Vandaag toevallig preventieopleiding gekregen, die poederblussers zijn weldegelijk schadelijk. Zelfs het aanraken van het poeder doe je best niet. Is ok om iets met te blussen maar je moet het niet voor de lol op iemand leegspuiten.
Ook in auto’s soms om sporen te wissen, indien niet perte totale beter u auto verkopen omdat dat echt vuiligheid is.
Zelfde met die co2 blussers, ook nooit op iemand doen want is -87graden ofzo. Het is niet omdat het gebruikt wordt of toegankelijk is dat het daarom altijd onschadelijk is.

Als je niet oranje begint uit te slaan zal het wel ok zijn
.
.
.
Oei ja wacht 😊
Moest het iets ingeslikt zijn melk drinken heb ik altijd gehoord,maar dat is het natuurlijk niet

Moest het iets ingeslikt zijn melk drinken heb ik altijd gehoord,maar dat is het natuurlijk niet

Absoluut geen melk drinken als je iets giftigs hebt binnengekregen. Denkt dat het zorgt voor braken maar als je iets bijtend hebt ingenomen kan het dit veel erger maken. Heb dit in mijn jeugd ook gehoord maar blijkt dus niet goed te zijn.

Terug
Bovenaan