Giro d'Italia 2026

NemesisBE

Well-known member
We staan alweer kort bij de start van de leukste/eerste grote ronde van't jaar: de Ronde van Italië.
Start met een driedaags buitenlands tripje naar Bulgarije, om dan Italië van zuid naar noord te doorkruisen, alvorens te finishen in hoofdstad Rome.
Onderweg maar 1 tijdrit. Redelijk wat vlakke sprinterskansen, maar ook enkele erg toffe kuitenbijters genre Blockhaus (rit 7), Cima Coppi Passo Giau (rit 19) en op de voorlaatste dag een dubbele beklimming van de Piancavallo (rit 20).
Verder klassieke aankomstplaatsen als Napels en Milaan, maar ook nieuwigheden met een tripje naar Zwitserland aan het begin van de laatste week.
De Giro start voor't eerst sinds lang met een vlakke rit, dus de eerste roze trui zou wel eens om de schouders van een Italiaan kunnen glinsteren. Of steekt er iemand een stokje voor?
Er zouden redelijk wat sprinters starten, waaronder Jonathan Milan, Kaden Groves, Dylan Groenewegen, Paul Magnier, Ethan Vernon, Tobias Lund Andresen etc... En daar ligt misschien wel de grootste spanning in tegenstelling tot het klassement.
Daar lijkt het op Vingegaard tegen de rest. En de rest, dat is eigenlijk niet veel soeps. Zeker nu Almeida (en waarschijnlijk ook Carapaz) heeft afgezegd.
Wat schiet er over van renners die de Deen het vuur aan de schenen zou kunnen leggen? Derek Gee-West (in tandem met Ciccone, de rittenkaper), Felix Gall, Ben O'Connor, het duo Egan Bernal/Thymen Arensman, de debuterende Enric Mas, ouderdomsdeken Damiano Caruso en het duo Mathys Rondel/Michael Storer. Of zou het toch vanuit UAE moeten komen met Adam Yates en Jay Vine?

Start op 8 mei en aankomen in Rome op 31 mei!

Andiamo!

Ik zie De Giro ieder jaar graag komen, maar het klassement zal waarschijnlijk toch wel een heel saaie bedoening zijn deze keer.

Pellizzari vergeten zeker 🙂. Misschien wel de dichtste belager in dit deelnemersveld.

Toch kijk ik erg uit naar de Giro, 3 weken koers en ook kansen voor wat mindere renners om uit te blinken. Vive le Giro.

godver Landa toch ook niet gespaard van ongeluk

Pellizari belangrijkste uitdager maar in principe toch een maatje te klein voor Vingegaard

Dus tenzij Vingegaard na zijn zoveelste winst -als een echte Deen- zoveel Carslberg zuipt dat hij de volgende dag zat op ne velo kruipt en door de Carabinieri tegengehouden wordt om te blazen blazen wint die die Giro op 1 teen.

Laatst bewerkt:
Juist, Pellizzari! Al voorspelt een redelijke hoge vorm in de Giro del Trentino meestal niet veel goeds voor de Giro die dik 5 weken erna eindigt.

Ook Carapaz is onzeker na een recente operatie. Ik denk dat Vingegaard niet al te diep zal moeten gaan om te winnen, wat ideaal is voor zijn TdF combo. Maar misschien is dit ook net het ideale scenario voor heel wat andere renners om eens van GC te proeven, nu er zo weinig grote namen aan de start lijken te staan.

Pellizzari vergeten zeker 🙂. Misschien wel de dichtste belager in dit deelnemersveld.

Toch kijk ik erg uit naar de Giro, 3 weken koers en ook kansen voor wat mindere renners om uit te blinken. Vive le Giro.
Pellizzari op papier toch een paar maatjes te klein. Tour of the Alps is nauwelijks een referentie te noemen met Bernal die enkel op basis van historische uitslagen nog een grote naam is. In Tirreno was Pellizzari de evenknie van Jorgenson... met het grootste respect en zijn 2 eindzeges in Parijs-Nice in het achterhoofd maar als je écht de concurrentie wil aangaan met een Vingegaard moet je toch een heel pak beter doen.

Adam Yates & Felix Gall & O'Connor zullen ook wel hun ding doen maar dat zal zonder ongelukken toch allemaal op ruime afstand van Vingegaard zijn. Kwa klassement verwacht ik weinig van deze Giro. Ik zie een 4-tal namen voor plaatsen 2 & 3 maar de kans dat Gall of O'Connor een serieuze off-day hebben waardoor de klassement snel weg is, is niet onrealistisch. Het zou wel eens kunnen dat de volledige top 3 zeer snel duidelijk zal worden.

zonder ongelukken gaat Vingegaard dat hier oprollen.
Misschien beetje zoals Pogi zijn Giro in 2024.

Zou geen enkel probleem mogen zijn inderdaad. Toonde in Parijs-Nice en Catalonië dat de basis meer dan goed zit. Als hij recht blijft en gezond blijft, dan zou het moeten lukken.

Hopelijk doen er nog wat interessante Belgen mee. Van Eetvelt staat normaal aan de start?

Yes! Van Eetvelt heeft toch al 2 goede Vuelta's gereden, ik hoop dat hij eens ziet hoe ver hij geraakt in GC. Met de huidige bezetting zit daar wel wat in. Ik denk zelfs dat hij na Pellizzari de beste klimmer onder de 25 is voorlopig.

Vermoed wel veel vluchtetappes, deze giro (wat in mijn mening toch leuk is) , als de GC erna toch ook wil strijden (niet zoals Roglic zijn giro).
Visma geeft iets minder op vluchtetappes en andere GC kandidaten zullen als het echt bergop is ook niet proberen, aangezien vingegaard normaal een klasse te sterk is.

Ik ben benieuwd, ik verwacht toch een dominant Visma blok. Visma staat is toch altijd een controlerende ploeg geweest, ook al heeft UAE voor Pogi die rol afgelopen jaren overgenomen. En bovendien staan ze met een ploeg in dienst aan de start. Gaan ze echt zomaar etappezeges in een grote ronde laten liggen? In het peleton wordt er voor GC evengoed doorgereden, ook al is de zege weg. Dus waarom zouden ze met Vingegard niet een paar mooie Giro zeges meepakken?

Is het enkel nog via HBO eurosport dat je deze kan bekijken?
Vorig jaar had ik mij 1 maand eurosport genomen, maar dat is precies niet meer mogelijk zonder HBO erbij te nemen.

Yes! Van Eetvelt heeft toch al 2 goede Vuelta's gereden, ik hoop dat hij eens ziet hoe ver hij geraakt in GC. Met de huidige bezetting zit daar wel wat in. Ik denk zelfs dat hij na Pellizzari de beste klimmer onder de 25 is voorlopig.
Zijn relatieve frisheid wordt (volgens PCS) zelfs beloond met Giro - Tour en nog die flutkoers op 1/05 :crazy:
Top-tien in de Giro zou al fantastisch zijn, na zijn pechvoorjaar.

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
29 30 31
Reacties
616
Weergaven
42K
Terug
Bovenaan