Gluren bij de buren! (Nederland, Duitsland, Frankrijk, GH Luxemburg)

Slyke

Well-known member
Gluren bij de buren!

Waarvan vind jij dat onze buren het beter doen dan wij Belgen?
Waarvan sta je versteld?
Wat kan je niet begrijpen, desondanks het slechts één landsgrens verder is?
Welke gewoontes mogen we onmiddellijk importeren?

Alles is welkom!
Slechts 1 voorwaarde: het moet bij de buren zijn (de Noordzee mag je ook als buur beschouwen, indien nodig).

Om van wal te steken... een Nederlands après-ski fenomeen dat ik nooit zal begrijpen.
Deze verkoopt zowaar de Gelredome uit!

NKD-2017-Snollebollekes-600.jpg

Ik ben wel ergens jaloers op de Hollanders hun enthousiasme en samenhorigheid. Ze zijn luid en irritant, ja. Maar als je zelf een Nederlander bent moet het geweldig zijn denk ik.

In Nederland zijn de wegen en fietspaden echt wel een pak beter dan ons. Al staat daar ook een heel dure wegentaks tegenover.

Hun zorgsysteem is echt vreselijk, dus dat is bij ons veel beter geregeld. Net als onze sociale voorzieningen.

Hun nutsvoorzieningen lijken dan wel weer beter dan bij ons.

Kortom, ieder land heeft zijn voor- en nadelen.

In Duitsland is de horeca goedkoper en voor zover ik weet kan je makkelijker gratis gebruik maken van een openbaar toilet in zulke zaken ook. Doen ze niet moeilijk over.
Waar ik al ben geweest vond ik het elke keer veel groener dan in België.

In de grensstreek met Nederland (Reusel enz) vond ik de mensen vriendelijker overkomen dan hier.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook in Frankrijk is de horeca goedkoper en krijg je gewoon gratis water bij je eten. In België moet je hier voor betalen.

+1 voor infrastructuur in Nederland en ook wel vaak Duitsland.

Horeca in België is vaak ongeloofelijk duur, zeker zo'n 13 in een dozijn brasserie ergens in een gemeente of dorp vraagt IMO soms zotte prijzen voor een vol-au-vent of ander standaardgerecht.

Het idee dat mensen naar het toilet moeten en er dus openbare toiletten moeten zijn die best ook worden schoon gehouden lijkt in de buurlanden ook meer aanvaard.

De zelfverzekerdheid en samenhorigheid van de Nederlanders, de grondigheid van de Duitsers en het chauvinisme van de Fransen.

+1 wegen en fietspaden in Nederland. Vorig weekend nog maar eens gemerkt als ik terugkwam van Sluis. Even de grens over in Maldegem en de putten en toegelapte stukken begonnen al.
Alsook rotondes. Eerst was ik naar Breskens gereden en vandaar naar Sluis. Ik ben daar, denk ik, nergens verkeerslichten tegengekomen. Allemaal mooie banen en aan de kruispunten netjes aangelegde rotondes. In België hadden ze op al die kruispunten al verkeerslichten gezet waar je een halve minuut voor staat omdat er 1 auto moet oversteken.

+1 voor infrastructuur in Nederland en ook wel vaak Duitsland.

Horeca in België is vaak ongeloofelijk duur, zeker zo'n 13 in een dozijn brasserie ergens in een gemeente of dorp vraagt IMO soms zotte prijzen voor een vol-au-vent of ander standaardgerecht.

Het idee dat mensen naar het toilet moeten en er dus openbare toiletten moeten zijn die best ook worden schoon gehouden lijkt in de buurlanden ook meer aanvaard.
Horeca in Nederland is nog duurder denk ik?

De gerechten in de NL horeca trekken wel op niet veel, dan is de gemiddelde Belgische brasserie beter.
In NL zijn ze beter in organisatie en ruimtelijke ordening (en ook veel commerciëler dan in BE).

Maar idd, ruimtelijke ordening in NL is top geregeld. En de wegen zijn zalig, met die turbo rondpunten en slimme lichten als er es een kruispunt is.

Frankrijk is dan weer een drama om te fietsen. Van een apart fietspad hebben ze daar nog nooit gehoord. De enige manier om daar veilig van a naar b te rijden is mee te doen met de Tour de France onder politiebegeleiding.

Horeca in Nederland is nog duurder denk ik?
Ik zou denken licht goedkoper tot hetzelfde niveau als hier, recentelijk zijn ze wel duurder geworden.

Mijn ouders gingen deze week eens naar Sluis, een Jantje van Sluis (bier vergelijkbaar met Duvel qua alcoholgehalte) was al 5,10€.
Ik heb 5 jaar geleden eens 5€ voor een Duvel betaald in Brugge en vond dat toen al op het randje.

Als wij naar Sluis gaan eten wij meestal in een grillrestaurantje net buiten het centrum.
Prijs vergelijkbaar met een Belgische (goede) brasserie en alles vers op houtvuur gebakken.

De wegen zijn daar inderdaad wel veel beter.

Horeca in Duitsland (en Oostenrijk) is wel een stuk goedkoper dan hier, ook de wegen vind ik er beter.

Ik zou denken licht goedkoper tot hetzelfde niveau als hier, recentelijk zijn ze wel duurder geworden.

Mijn ouders gingen deze week eens naar Sluis, een Jantje van Sluis (bier vergelijkbaar met Duvel qua alcoholgehalte) was al 5,10€.
Ik heb 5 jaar geleden eens 5€ voor een Duvel betaald in Brugge en vond dat toen al op het randje.

Als wij naar Sluis gaan eten wij meestal in een grillrestaurantje net buiten het centrum.
Prijs vergelijkbaar met een Belgische (goede) brasserie en alles vers op houtvuur gebakken.

De wegen zijn daar inderdaad wel veel beter.

Horeca in Duitsland (en Oostenrijk) is wel een stuk goedkoper dan hier, ook de wegen vind ik er beter.
Is natuurlijk ook moeilijk te vergelijken. Overal kun je wel ergens goedkoop eten en sommige steden zijn sowieso al wat duurder. Ik ken Maastricht vrij goed en kan daar goedkoop en lekker eten en ook te duur voor wat ge krijgt. Het zal inderdaad wel ongeveer hetzelfde zijn als hier.

Openbaar vervoer in Nederland lijkt mij ook een pak beter geregeld.
Huizen in Nederland zijn mij dan weer te klein over het algemeen, die mensen zijn dat wel weer gewoon dus zien het probleem niet.

Openbaar vervoer in Frankrijk is om te lachen. Ik moest zes maanden de RER C nemen, dat was op zich al een cursus verdediging tegen seksueel geweld en op die zes maanden heb ik de RER A misschien drie - niet consecutieve - weken weten rijden. Hun manier daar om dat als drukkingsmiddel te gebruiken doet stakingen hier overkomen als een feestje.

Terug
Bovenaan