Gluren bij de buren! (Nederland, Duitsland, Frankrijk, GH Luxemburg)

Huizen in Nederland zijn mij dan weer te klein over het algemeen, die mensen zijn dat wel weer gewoon dus zien het probleem niet.
Ik heb al vaak gelezen over woningnood daar. Schrijnende situatie naar het schijnt... 😕

Openbaar vervoer in Nederland lijkt mij ook een pak beter geregeld.
Hangt dat ook niet samen met de infrastructuur en ruimtelijke ordening? Hier is het OV in Brussel of bv. van een station rond Brussel naar Brussel ook ok. Maar vanaf je een mengvorm nodig hebt van MIVB/NMBS/De Lijn wordt het vaak een soep.

We doen onszelf ook wel veel aan door onze drang om alles altijd kleiner aan te pakken denk ik, die 6 regeringen zijn belachelijk, alsook de vele diensten die uit de verzuiling zijn gekomen en allemaal hetzelfde doen met andere saus.

Ik heb al vaak gelezen over woningnood daar. Schrijnende situatie naar het schijnt... 😕
Dat is niet normaal. Ik ken mensen die
€50.000 boven de vraagprijs bieden en nog naast het huis grijpen. Vaak is er al snel een stop op bezichtigen en laten ze al die mensen op 1 dag komen. Daarna mag iedereen een bod doen, zonder te weten wat de rest biedt en dan krijgt die met het hoogste bod (en beste voorwaarden) het. Zo krijg je dus taferelen dat iedereen al automatisch begint met flink bod boven de vraagprijs te bieden.

€50.000 boven de vraagprijs bieden en nog naast het huis grijpen. Vaak is er al snel een stop op bezichtigen en laten ze al die mensen op 1 dag komen. Daarna mag iedereen een bod doen, zonder te weten wat de rest biedt en dan krijgt die met het hoogste bod (en beste voorwaarden) het. Zo krijg je dus taferelen dat iedereen al automatisch begint met flink bod boven de vraagprijs te bieden.
Zoals hier dus?

Ken iemand die direct zijn hele budget in 1 bod gegooid had, om dan bij schatting toch een stukje lager aan waarde van huis uit te komen, mede door zwaar vochtprobleem en septische issues.

Zoals hier dus?
Geen idee. Hier in de regio zie ik dat eigenlijk niet echt voorkomen. Laatst pas gehoord dat eens iemand een paar duizend boven de vraagprijs had betaald. Maar misschien in de grotere steden wel. Dat kan. In Nederland is dat toch al jaren aan de gang en zelfs in de buitenwijken waar liever niet wilt wonen.

Zoals hier dus?
Ja, zoals hier. Is een trend die nu al een paar jaar bezig is en dan gaat het inderdaad niet over een paar duizend euro, maar over onmiddellijk een 50K boven de vraagprijs. Uiteraard enkel van toepassing op gegeerde bouwgronden of huizen.

Hangt dat ook niet samen met de infrastructuur en ruimtelijke ordening? Hier is het OV in Brussel of bv. van een station rond Brussel naar Brussel ook ok. Maar vanaf je een mengvorm nodig hebt van MIVB/NMBS/De Lijn wordt het vaak een soep.

We doen onszelf ook wel veel aan door onze drang om alles altijd kleiner aan te pakken denk ik, die 6 regeringen zijn belachelijk, alsook de vele diensten die uit de verzuiling zijn gekomen en allemaal hetzelfde doen met andere saus.
vermoedelijk wel, die keren dat ik van Niel naar Apeldoorn moest reizen was het altijd de nmbs die tekortschoot.
In die rit maakte ik gebruik van NMBS, Thalys, NS en de bussendienst in Apeldoorn, een serieuze mengvorm dus.
Die aparte diensten lijken mij wel beter te communiceren onderling in Nederland, maar ik weet niet of dat door de minder separate regeringen komt of gewoon efficiënt en beter geregeld is door de diensten zelf.

Het werd me pas duidelijk hoe schrijnend de toestand is in België nadat ik drie jaar in Duitsland heb gewoond.

Om het eenvoudig uit te drukken heb ik drie jaar minder belasting betaald om te leven in een maatschappij die op elk vlak minstens evenwaardig en op veel vlakken superieur was aan België. Publieke infrastructuur is beter, properder, en efficiënter als hier. Ziektezorg is op z'n minst evenwaardig. Levenskost is lager. Dezelfde 1.5L fles Cola was in een Keulse Rewe 20 cent goedkoper als in een Belgische Carrefour. Just, why?

De rode draad die ik overal weer terugvond was nochtans eenvoudig. Duitsland int haar belastingen gewoon efficiënter als België en geeft haar geld op een betere manier uit. Neemt niet weg dat je daar ook schandalen hebt. Maar zelfs dan nog doen ze het beter als hier. Omdat iedereen effectief correcter bijdraagt tot de maatschappij daalt de factuur voor iedereen.

Duitsland is wat België had kunnen zijn en het is eigenlijk om te janken eenmaal je beseft wat voor potentieel dit land (België) echt in haar mars heeft maar wat gewoon verkwanseld en verprutst wordt door een calamiteus falen van onze leiders en politici.

Het werd me pas duidelijk hoe schrijnend de toestand is in België nadat ik drie jaar in Duitsland heb gewoond.

Om het eenvoudig uit te drukken heb ik drie jaar minder belasting betaald om te leven in een maatschappij die op elk vlak minstens evenwaardig en op veel vlakken superieur was aan België. Publieke infrastructuur is beter, properder, en efficiënter als hier. Ziektezorg is op z'n minst evenwaardig. Levenskost is lager. Dezelfde 1.5L fles Cola was in een Keulse Rewe 20 cent goedkoper als in een Belgische Carrefour. Just, why?
Om te beginnen omdat het 1 land is met geen overvloed aan politici, ministers, communautaire issues, ... Daarnaast zijn Duitsers ook gewoon efficiënt, correct en redelijk harde werkers. Zowat het tegenovergestelde van wat er zich in Wallonië/Brussel afspeelt.

Laatst bewerkt:
Met de smartphone betalen in de UK is wel echt zalig. Tijdens mijn week vakantie geen enkele keer cash geld nodig gehad.

Om te beginnen omdat het 1 land is met geen overvloed aan politici, ministers, communautaire issues, ... Daarnaast zijn Duitsers ook gewoon efficiënt, correct en redelijk harde werkers. Zowat het tegenovergestelde van wat er zich in Wallonië/Brussel afspeelt.

Nochtans een land dat tot over 33 jaar in twee was gesplitst op de grens tussen de twee dominante politieke ideologieën van die tijd. Dat laat vandaag z'n sporen nog steeds na. Maar goed. Volgens mij moet je de olifant in de kamer maar gewoon noemen in dit debat. Iemand uit Rostock kan in Freiburg een winkel binnenwandelen en begrijpen wat daar gezegd wordt. Taal is een ongelofelijk bindmiddel maar tegelijk kan het een enorm obstakel zijn.

Nochtans een land dat tot over 33 jaar in twee was gesplitst op de grens tussen de twee dominante politieke ideologieën van die tijd. Dat laat vandaag z'n sporen nog steeds na. Maar goed. Volgens mij moet je de olifant in de kamer maar gewoon noemen in dit debat. Iemand uit Rostock kan in Freiburg een winkel binnenwandelen en begrijpen wat daar gezegd wordt. Taal is een ongelofelijk bindmiddel maar tegelijk kan het een enorm obstakel zijn.
De vraag is ook in hoeverre je het een obstakel laat zijn. Ik zie niet waarom 3 landstalen moet betekenen dat alles inefficiënt wordt. Belastingen innen en aan logische zaken uitgeven lijkt me iets waar weinig taalperikelen bij komen kijken.

Maar door onze complexe geschiedenis hebben we dan maar besloten dat de oplossing voor elke onvrede gewoon is om een extra bestuursniveau in het leven te roepen, of misschien een extra intercommunale ofzo. En er is ook amper een hiërarchie, buiten dan binnen een politieke partij.

Openbaar vervoer in Nederland lijkt mij ook een pak beter geregeld.
Het openbaar vervoer is deels geprivatiseerd in Nederland. Men werkt daar met regionale concessies voor het busvervoer en bepaalde treinlijnen. Als een privévervoerder niet aan de verwachtingen voldoet wordt de concessie ingetrokken en een nieuwe aanbesteding uitgeschreven.

Het nadeel aan het hele systeem is dat de bus en treintickets merkbaar duurder zijn in Nederland. Je zit ook met de OV-chipkaart waarbij je telkens moet in- en uitchecken na iedere rit bij iedere vervoerder. Bij een treinoverstap tussen NS en Arriva (in Limburg) moet je dus effectief uitchecken bij de NS-paal en vervolgens terug inchecken bij de Arriva-paal op het station.

Zwitserland is nochtans geen onaardig land om in te leven.
Veel heeft ook gewoon te maken met de cultuur van een bevolking. Wanneer het gaat over de problematiek rond slingervuil: allerhande landen proberen via sanctionering en/of statiegeld het probleem tegen te gaan. In Japan is dat niet nodig want daar bestaat dat probleem gewoon niet.

Wanneer ik de Duitse bevolking vergelijk met de Belgische, dan zie ik toch vooral een verschil in het naleven van de regels, gevoel voor burgerschap etc. Dat vertaalt zich uiteindelijk ook in inefficientere structuren.

Wanneer ik de Duitse bevolking vergelijk met de Belgische, dan zie ik toch vooral een verschil in het naleven van de regels, gevoel voor burgerschap etc. Dat vertaalt zich uiteindelijk ook in inefficientere structuren.
Dit was ons opgevallen toen we er vorig jaar op vakantie waren. (Altijd voor het rode voetgangerslicht wachten.)
Als we dit al opvallend vonden zegt dat toch wel veel over de Belgen/Vlamingen op dit gebied lijkt mij. 😅 :unsure:

Hier kan dat toch ook?
Bedoel je Payconic?
Ik ben alvast ook enthousiast over het betalen met een app bij parkeren. Geen gedoe meer met muntjes en ook niet door de gietende regen naar een parkeerautomaat hollen.

Parkeertarieven bij ons vind ik precies dan wel lager dan bijvoorbeeld in Nederland.

Zwitserland is nochtans geen onaardig land om in te leven.
Veel heeft ook gewoon te maken met de cultuur van een bevolking. Wanneer het gaat over de problematiek rond slingervuil: allerhande landen proberen via sanctionering en/of statiegeld het probleem tegen te gaan. In Japan is dat niet nodig want daar bestaat dat probleem gewoon niet.

Vraag is hoe ver een vergelijking met Zwitserland, dat een notoire nationalistische en redelijk unieke uitgangspositie heeft in de wereld, opgaan met België. Je kan daartegenover legio voorbeelden plaatsen van landen waar men elkaar met bosjes heeft uitgemoord in de voorbije honderd jaar. Maar goed dat is is nu wat naast de kwestie hier in dit topic.

Dit was ons opgevallen toen we er vorig jaar op vakantie waren. (Altijd voor het rode voetgangerslicht wachten.)
Geen buurland, maar in New York City is het blijkbaar de gewoonte om ALTIJD door het rood te lopen als voetganger en wordt je raar bekeken als je staat te wachten.

Terug
Bovenaan