Gluren bij de buren! (Nederland, Duitsland, Frankrijk, GH Luxemburg)

De vraag is ook in hoeverre je het een obstakel laat zijn. Ik zie niet waarom 3 landstalen moet betekenen dat alles inefficiënt wordt. Belastingen innen en aan logische zaken uitgeven lijkt me iets waar weinig taalperikelen bij komen kijken.

Maar door onze complexe geschiedenis hebben we dan maar besloten dat de oplossing voor elke onvrede gewoon is om een extra bestuursniveau in het leven te roepen, of misschien een extra intercommunale ofzo. En er is ook amper een hiërarchie, buiten dan binnen een politieke partij.
Ge ziet ook in veel topics terugkomen dat mensen niet graag in België wonen of zich niet Belg voelen. Helaas blijven deze mensen dan wel rond hangen in België en dat helpt ook niet echt.

Geen buurland, maar in New York City is het blijkbaar de gewoonte om ALTIJD door het rood te lopen als voetganger en wordt je raar bekeken als je staat te wachten.
In Teheran is dat een dol avontuur en kan ik je aanraden om locals als menselijk schild te gebruiken.

Bedoel je Payconic?
Ik ben alvast ook enthousiast over het betalen met een app bij parkeren. Geen gedoe meer met muntjes en ook niet door de gietende regen naar een parkeerautomaat hollen.

Parkeertarieven bij ons vind ik precies dan wel lager dan bijvoorbeeld in Nederland.

Nee, gewoon met Iphone (apple pay) of Androidtoestel (Google Pay)

Ik geef wel toe, hier nog langs geen kanten ingeburgerd. Heb het 4 jaar voor het eerst gezien aan een krantenkiosk in, godbetert, Polen toen een lokale margi daar achter zijn sigaretten ging en met zijn gsm (editt: niet met gsm maar met zijn horloge..dat was al helemaal hocuspocus) tegen het betaaltoestel tikte. Van superieure Westerling donderde ik direct van mijn wolk in de richting van digitale analfabeet.

Dat eens thuis beginnen bekijken en punt is dat je hier meestal wel heel vlot met je gsm kan betalen, alleen doet geen kat het. Zelf heb ik het een eindje gebruikt maar ik kreeg op den duur te veel commentaar van allerlei verwarde winkelbediendes "jamaar, met wat gaat ge nu betalen" dat ik er nu al een eindje mee gestopt ben. Misschien is de tijd rijp om er nog eens mee te beginnen :)

Ik geef wel toe, hier nog langs geen kanten ingeburgerd.
Inderdaad nog nergens ingeburgerd en nog nooit gebruikt of zien gebruiken.
Was wel al verbaasd dat ik bij mijn tandarts met Payconic kon betalen (maar dat is er eigenlijk vooral en enkel gekomen door corona).

Inderdaad nog nergens ingeburgerd en nog nooit gebruikt of zien gebruiken.
Was wel al verbaasd dat ik bij mijn tandarts met Payconic kon betalen (maar dat is er eigenlijk vooral en enkel gekomen door corona).
Ik betaal nochtans regelmatig met mijn gsm of watch. Sinds 1 juli is het trouwens verplicht om elektronisch betalen mogelijk te maken bij elke handelaar/praktijk.

Ik betaal nochtans regelmatig met mijn gsm of watch. Sinds 1 juli is het trouwens verplicht om elektronisch betalen mogelijk te maken bij elke handelaar/praktijk.
Elektronisch, waarmee ze gewoon minimum Bancontact bedoelen, niet?

Meh veel zever. Voor bijna elke anekdote die hier opduikt, kan je evengoed een tegenvoorbeeld geven.

Praat eens met mensen die daadwerkelijk eens in een ander land gewoond hebben.

Horeca in Nederland is nog duurder denk ik?
Eten is een stuk goedkoper daar, België is gewoon echt mega duur op dat vlak.
Qua drank heb ik de indruk dat het dan weer duurder is, je betaalt evenveel als hier voor een pintje, maar je krijgt dan maar een 20cl glas.

Dat is niet normaal. Ik ken mensen die
€50.000 boven de vraagprijs bieden en nog naast het huis grijpen. Vaak is er al snel een stop op bezichtigen en laten ze al die mensen op 1 dag komen. Daarna mag iedereen een bod doen, zonder te weten wat de rest biedt en dan krijgt die met het hoogste bod (en beste voorwaarden) het. Zo krijg je dus taferelen dat iedereen al automatisch begint met flink bod boven de vraagprijs te bieden.
Het begint wel serieus af te koelen daar.
Maar de prijzen zijn daar echt compleet van de pot gerukt. In vergelijking met hen is België echt goedkoop.

De vraag is ook in hoeverre je het een obstakel laat zijn. Ik zie niet waarom 3 landstalen moet betekenen dat alles inefficiënt wordt. Belastingen innen en aan logische zaken uitgeven lijkt me iets waar weinig taalperikelen bij komen kijken.
Omdat die taal voor veel mensen een barrière vormt (om bijv. werk te gaan zoeken) en omdat het de éénheid in de weg staat. Zolang je verschillende taalregio's hebt ga je zitten met aparte journalen, aparte kranten, aparte mediums, bestuurniveau's, ... Zo ga je nooit de efficiëntie van een land zoals Duitsland kunnen behalen (tenzij je een enorm rijk land bent zoals Zwitserland).

Eten is een stuk goedkoper daar, België is gewoon echt mega duur op dat vlak.
Qua drank heb ik de indruk dat het dan weer duurder is, je betaalt evenveel als hier voor een pintje, maar je krijgt dan maar een 20cl glas.
In de supermarkt wel, maar de horeca is daar toch niet een stuk goedkoper? In Maastricht toch al niet, laat staan Amsterdam. Zal, zoals eerder aangehaald hier, ongeveer hetzelfde zijn. Qua drank heb je gelijk. Die kleine glaasjes kosten evenveel of zelfs meer dan hier een grotere.

In de supermarkt wel, maar de horeca is daar toch niet een stuk goedkoper? In Maastricht toch al niet, laat staan Amsterdam. Zal, zoals eerder aangehaald hier, ongeveer hetzelfde zijn. Qua drank heb je gelijk. Die kleine glaasjes kosten evenveel of zelfs meer dan hier een grotere.
Amsterdam zal misschien een uitzondering zijn, maar de Zuidelijkere steden zijn alleszins opmerkelijk goedkoper in de restaurants.
Waar je hier in België makkelijk 15 euro voor een dagschotel betaalt, zit je daar onder de 10 euro voor hetzelfde.
Maar in Noord-Frankrijk merk je ook gewoon hetzelfde, daar is het ook goedkoper dan in België. En in tegenstelling tot Nederland, is het in Frankrijk wel even lekker.

Ik reed vroeger regelmatig door de Franse departementen Aisne en Ardennes, bijna iedereen zei daar dat ze liever in België (provincies Namen en Luxemburg) waren geboren ivm het cultureel isolement, sociaal statuut, levenskwaliteit, enz.

Hier kan dat toch ook?
Bij de bakker, op straat aan een kraam, op cafe, ... Dat is toch in BE niet zo evident hoor. Het is ginder VEEL meer en beter geïntegreerd hoor. Het ging zelfs zo ver dat je op sommige plaatsen niet met cash kon betalen.

Bij de bakker, op straat aan een kraam, op cafe, ... Dat is toch in BE niet zo evident hoor. Het is ginder VEEL meer en beter geïntegreerd hoor. Het ging zelfs zo ver dat je op sommige plaatsen niet met cash kon betalen.

Over het "overal met de smartphone betalen" hebt ge wel gelijk. Maar het gedeelte "geen enkele keer cash geld nodig gehad", dat is hier in België natuurlijk ook wel het geval. Ik ben pakweg het laatste jaar ook nog amper in situaties beland waar ik cash geld nodig had. Sinds 1 juli is het sowieso verplicht om de mogelijkheid tot elektronisch betalen aan te bieden, maar ook voor juli was het aantal zaken waar ge énkel met cash kon betalen toch al tot een minimum herleid. Apple en Android Pay zijn mss nog niet zo goed ingeburgerd, maar qua gebruiksgemak is er voor mij weinig verschil of ik nu m'n kaart of gsm langs de terminal moet houden.

Over het "overal met de smartphone betalen" hebt ge wel gelijk. Maar het gedeelte "geen enkele keer cash geld nodig gehad", dat is hier in België natuurlijk ook wel het geval. Ik ben pakweg het laatste jaar ook nog amper in situaties beland waar ik cash geld nodig had. Sinds 1 juli is het sowieso verplicht om de mogelijkheid tot elektronisch betalen aan te bieden, maar ook voor juli was het aantal zaken waar ge énkel met cash kon betalen toch al tot een minimum herleid.
Ik heb nog het idee (van vroeger) dat ik cash op zak moet hebben, terwijl mijn vrouw bijna nooit wat meeheeft. In de praktijk heeft zij daar eigenlijk nooit problemen mee, op betalende toiletten na.

Anderzijds vorige week nog Aachen bezocht en daar een restaurant laten links liggen omdat er "cash only" op de deur stond.

Terug
Bovenaan