Godvergeten

Late reactie want ik heb geen tv aansluiting maar gelukkig staat Godvergeten op VRT Max. Ik heb net de 1e aflevering eens bekeken. Ik ben er stil van geworden. Wat een gruweldaden. Gelukkig ben ik nooit gedoopt want ik houd niet van bijgeloof maar als ik gedoopt was liet ik mij ontdopen, puur uit principe.

Ik hoop dat alle slachtoffers hun leed erkend worden en dat ze voor de rest van hun leven alsnog kunnen glimlachen. Sterkte aan elk slachtoffer. Brrr wat een serie.

Vandaag in het nieuws:

M.a.w. ze doen nog steeds gewoon verder met hun straffeloosheid. Er verandert niets. Nog maar eens rond de pot draaien.

Ik ben geen haatdragend persoon, en ik wil niemand aanzetten tot iets, maar... als ik een slachtoffer was dan had ik misschien toch al het heft in eigen handen genomen. Er zijn al voldoende kansen aangeboden geweest om de daders te straffen, maar op een bepaald moment is het toch genoeg geweest.

Wat een docu soms kan doen
En dat er vele mogen volgen.

En hij kon ook niet echt antwoorden op de vraag waarom God dit toelaat in zijn eigen organisatie :crazy:.
Lees het werk van Karl Rahner maar eens. Niet dat je ermee akkoord moet gaan, maar dat geeft een theologisch vrij sluitende uitleg hiervoor (en voor al het lijden in de wereld)
Zijn uitleg komt toch gewoon neer op het feit dat we het niet weten? We kunnen verschillende modellen voorleggen, maar God is zo alwetend en onbegrijpelijk voor onze kleine mensenhersentjes waardoor we het nooit zullen weten?
Grosso modo, het is niet het feit dat we het niet weten, maar niet kunnen begrijpen. Het is onderdeel van het mysterie van het geloof die eigenlijk breder in het RKK geloof aanwezig is. Dat argument vervalt natuurlijk voor de niet-gelovige, wat niet wegneemt dat het binnen de theologie wel een sluitende verklaring is.
Ik heb die Godvergeten videos pas nu gezien, en ik vond bovenstaande conversatie anno 2024 zodanig hallucinant dat ik de posts toch even bij elkaar wou plaatsen.

Dus pedofilie binnen de kerk wordt sluitend verklaard (SLUITEND!!) omdat wij mensen gewoon te dom zijn om het te begrijpen.
En dat wordt (nogmaals, anno 2023) op een niet-ironische manier als statement neergeschreven :wtf:

Dus pedofilie binnen de kerk wordt sluitend verklaard (SLUITEND!!) omdat wij mensen gewoon te dom zijn om het te begrijpen.
En dat wordt (nogmaals, anno 2023) op een niet-ironische manier als statement neergeschreven
Neen, en het is eerlijk gezegd een oneerlijke voorstelling van wat ik geschreven had (is hier niet ongewoon op het forum). Ofwel begreep je niet wat ik geschreven had, ofwel wil je het niet begrijpen.

Ik schreef in exact die posts (waar je flarden tekst uit pikt) dat de reden waarom er pedofiele feiten gepleegd worden, de vrije keuze van de pedofiel is om zoiets te doen (zijn eigen verantwoordelijkheid) en in eerdere stukken ook dat sommige onderdelen binnen de Kerk zwaar gefaald hebben en dat ik graag had gezien hoe de Kerk hier als organisatie uit kon leren (en eigenlijk andere organisaties ook).

Mijn antwoord was er één op de (interessante) vraag van C11 'waarom een God dit soort lijden toe zou laten'. Dat is een theologische vraag, wel daarop kan je een theologisch antwoord verwachten, toch?

Je brengt nul bijdrage aan de discussie, behalve wat slecht knip- en plakwerk door mij te framen en wil de discussie compleet doen ontsporen. Bij deze dus gereported.

Laatst bewerkt:
En dit gaan we hierbij laten. Hou het maar bij de mening over het programma.
Mijn antwoord was er één op de (interessante) vraag van C11 'waarom een God dit soort lijden toe zou laten'.
En dat is exact wat ik heb gequote, en exact waarop ik reageerde, zonder framing of ontbrekende context.

Dat 'theologisch gezien' (wat betekent dit zelfs ook als het losstaat van elke realiteit) het lijden en pedofilie verklaard wordt omdat mensen te dom zijn om het te begrijpen.

Dat is wat je stelde, zonder ironie.
En dat blijf ik anno 2024 gewoon zotte statements vinden.

Theologie is boeiend, maar is moeilijk te vatten voor leken. Dat is hetzelfde met ambtenarentaal of juridische taal: dat heeft allemaal een logica en de "ingewijden" begrijpen die logica, maar een buitenstaander kan die taal heel snel anders interpreteren. Ik verwijs voor de duidelijkheid even naar de term "immanente gerechtigheid" van Monseigneur Léonard over aids, wat binnen de kerkelijke gemeenschap ook niet gemakkelijk te slikken was. Het hele land stond op zijn kop, want ze intepreteerden het als een vorm van leedvermaak of als een soort "rechtvaardige straf" van God, terwijl dat helemaal niet bedoeld werd.

Met dat moeilijk te vatten voor leken wil ik niet zeggen dat leken te dom zijn, maar het vraagt "ingewijde kennis" om de context ervan te begrijpen. Dat leer je niet met een avondje Wikipediadwalen of door een documentaire te bekijken.

Wat de Kerk (en de ambtenarij of justitie) nodig heeft is iemand die de brug kan leggen tussen die ingewijde wereld en de lekenwereld. Niet evident.

Wat de Kerk (en de ambtenarij of justitie) nodig heeft is iemand die de brug kan leggen tussen die ingewijde wereld en de lekenwereld. Niet evident.

Rik Torfs is daar ongelooflijk goed in. Ik heb van die man meer over filosofie en theologie geleerd dan van eender welke leekracht of prof.

Enkele dagen geleden deel 1 gezien. Onvoorstelbaar wat die mensen meegemaakt hebben. Er toonde iemand littekens van zweepslagen die hij als kind had gekregen. Nu 50+ jaar later nog altijd zichtbaar. Dingen die ze vertellen over misbruik die u gewoon ziek maken... Ik heb een sterke maag maar wat sommigen daar vertellen doet uw maag toch echt keren, zonder dat zelf zelfs veel detail geven. Het is ook frappant hoeveel er in de verleden tijd wordt gesproken.

Ik wil wel verder kijken, ik ben heel benieuwd hoe diep de beerput is en hoeveel handjes boven hoofden werden gehouden.

Ik heb dit lang voor me uitgeschoven, puur omdat het zo een loodzwaar thema is. Je weet voor je aan Godvergeten opstart, wat het gaat worden. Nu toch opgestart, omdat het binnen een paar maand verdwijnt van VRT Max.

Nu ik de eerste aflevering gezien heb...het is zo veel erger. De vileine smeerlapperij van zo een figuur als die Dom Robert en al die andere viespeuken die hun macht gebruikten om onschuld kapot te maken. Het is walgelijk en wraakroepend, een schandvlek op de Katholieke Kerk die nooit nog uitgewist kan worden. Wat een ontzettend moedige mensen om hun verhaal te brengen.

Dit zou eigenlijk gewoon beschikbaar moeten blijven om te streamen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan