Gras maaien op zondag?

Vierkant

Well-known member
MODEDIT: Afgesplitst uit het aanhanger topic.

Djeez een beetje respect voor uw medemens mag wel zeker? Ik vind het ook langs een kant belachelijk dat je het gras niet mag afrijden op zondag als dat nu net die ene droge dag in de week was, maar ik houd mij daar aan. ik kan dat ook begrijpen dat iemand op die zonnige dag op zijn gemak een pint of een wijntje in zijn tuin wil drinken zonder dat kabaal op de achtergrond.
Hier een buur die zonder schroom aan het grasmaaien is op Pasen... waarschijnlijk volk over de vloer morgen maar toch respectloos imo.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar dat is nu wel geen algemene waarheid, op veel plaatsen mag dat volgens mij.
Hier mag het in principe niet (zal wel gedoogd worden) en vooralsnog op veel plaatsen ook niet:

Hier mag het in principe niet (zal wel gedoogd worden) en vooralsnog op veel plaatsen ook niet:

Mja, in 40 % van de Vlaamse en Brusselse gemeenten mag het sowieso, in 22% dan nog onder voorwaarden. Dan vind ik het toch niet de facto respectloos of ongezien om je gras te maaien op zondag hoor. Hier mag dat bv. niet maar enkele 100 meter verder dan wel want andere gemeente.

Ik maai het gras ook op zondag en ik heb er geen problemen mee dat iemand dat zou doen. Hier zijn het wel overal elektrische toestellen, misschien geeft dat een verschil.
Hier in Antwerpen mag dat gelukkig wel.

Hier een buur die zonder schroom aan het grasmaaien is op Pasen... waarschijnlijk volk over de vloer morgen maar toch respectloos imo.
Ik begrijp het probleem met gras maaien op een feestdag of een zondag niet. Het overgrote deel van de bevolking is niet meer gelovig, dus zondag is voor de meesten ook geen rustdag meer.

Er zijn 2 dagen in de week waarop iemand die full time naar zijn/haar werk gaat op z'n gemak het gras kan maaien. Zaterdag moet je dikwijls boodschappen doen, is het mogelijk slecht weer of heb je toevallig andere plannen, dan schiet enkel zondag over...

Hier mag het officieel enkel als het een grasmaaier zonder verbrandingsmotor is, maar wij hebben er nog één op verbrandingsmotor (net zoals de meesten in de buurt) en ik trek het me niet aan. Als zondag de enige dag is dat ik het gras kan maaien, doe ik dat gewoon. Na 22h ga ik het gras niet meer maaien, maar zondag = rustdag is echt niet meer van deze tijd.

Ah ik vind het net veel vervelend als mensen zo egoïstisch zijn om hun gras op zondag te maaien. (op plaatsen waar het niet mag)

Zit je fijn met de familie om het terras, haalt er ene z'n grasmaaier of bladblazer boven...

Misschien stoort dat harder omdat we in een stille omgeving wonen. Hier is voor de rest dan ook geen lawaai/verkeer op een zondag dus dat steekt dan wel als er ene begint te maaien.

Ah ik vind het net veel vervelend als mensen zo egoïstisch zijn om hun gras op zondag te maaien. (op plaatsen waar het niet mag)

Zit je fijn met de familie om het terras, haalt er ene z'n grasmaaier of bladblazer boven...

Misschien stoort dat harder omdat we in een stille omgeving wonen. Hier is voor de rest dan ook geen lawaai/verkeer op een zondag dus dat steekt dan wel als er ene begint te maaien.
In de gemeente.waar ik woon mag je zondag het gras afrijden maar wordt dat amper gedaan. (Tenzij eens in de voormiddag als het door de week slecht weer was)

De buren van mijn schoonouders doen dat altijd op zondagnamiddag als wij daar op het terras zitten. Dat koppel is al jaar en dag werkloos maar het gras moet uiteraard afgereden worden op een zondagnamiddag als de buren genieten van het mooie weer met een glaasje.

Zelfs na hun daar een paar keer over aan te spreken is er niks veranderd want zij hebben daar zelf geen last van.

Deze week is het een grasmachine, volgende week ene met een grasmachine + kantenmaaier op benzine.

Dan begint er ene met een cirkelzaag want ja de rest maakt ook lawaai en next is een betonmolen.

We wonen gewoon allemaal te dicht op elkaar. (ofwel moeten we ook eens gaan inzien dat we met een paar miljard teveel zijn...)

Eerst op zondag de buurman gaan uitschelden omdat hij zijn gazon maait op zondag, 2 uur later verbaast zijn dat de buurman dan niet wil dat degene die op je terras komt feesten niet voor zijn deur mag parkeren.

Ik werk 6/7 zondag zou de enige dag zijn dat ik thuis iets kan doen...
(goddank heb ik als echte BG'er een tuinman.)

We wonen gewoon allemaal te dicht op elkaar. (ofwel moeten we ook eens gaan inzien dat we met een paar miljard teveel zijn...)

Eerst op zondag de buurman gaan uitschelden omdat hij zijn gazon maait op zondag, 2 uur later verbaast zijn dat de buurman dan niet wil dat degene die op je terras komt feesten niet voor zijn deur mag parkeren.

Ik werk 6/7 zondag zou de enige dag zijn dat ik thuis iets kan doen...
(goddank heb ik als echte BG'er een tuinman.)
Ge kunt ook minder werken.

Alleja da's toch dezelfde lege uitspraak als 'we wonen te dicht opeen' of 'we zijn met een paar miljard teveel'

Niets zo irritant, als ik mijn gras aan het maaien ben, en die gebuur zit dan gezellig met een glaasje in de tuin, neer te kijken op werkvolk zoals mij.

Kzit gans de week te doppen, en mij thuis te vervelen, terwijl anderen aan het werken zijn.

Dan wilde eens laten zien daje ook kan werken. Ist weer ni goed :unsure:

Ge kunt ook minder werken.

Alleja da's toch dezelfde lege uitspraak als 'we wonen te dicht opeen' of 'we zijn met een paar miljard teveel'
Ge kunt ook een huis kopen zonder tuin.

Ik heb een collega(vrijgezel) die elk jaar klaagt dat er nog veel werk is in haar tuin.
Maar die zit letterlijk elke avond en gans het weekend op de tennis/padel. De kabouters gaan uw gras niet afrijden/het onkruid uittrekken/de haag scheren.
De interclub / het tuinseizoen begint weer aka het geklaag van madame kan binnekort weer beginnen.

Bij ons mag het met elektrische maaiers. Wij doen dat dan ook soms op zondag als het niet anders kan. Er hebben er hier meerderen op paaszondag hun gras afgedaan en ik versta hun volledig. Wij hebben het zaterdagnamiddag gemaaid tijdens het sprietje zon dat we te zien gekregen hebben. Elke 2 baantjes moest de grasbak geleegd worden omdat het gras dermate hoog stond door de aanhoudende regen de voorbije weken. Het stond zo hoog dat we niet alles in de groene bak gekregen hebben en paar vuilniszakken hebben moeten vullen voor moment dat de groene bak geleegd is. Voor uw tuinonderhoud ben je afhankelijk van het weer en uw werkagenda, alle begrip voor :).

Ge kunt ook een huis kopen zonder tuin.

Ik heb een collega(vrijgezel) die elk jaar klaagt dat er nog veel werk is in haar tuin.
Maar die zit letterlijk elke avond en gans het weekend op de tennis/padel. De kabouters gaan uw gras niet afrijden/het onkruid uittrekken/de haag scheren.
De interclub / het tuinseizoen begint weer aka het geklaag van madame kan binnekort weer beginnen.
Zeg tegen uw madam en collega :

Eigenlijk is dat niet zo erg als er wat onkruid staat of de haag niet geschoren is.

Hier mag het dus zoals eerder gezegd helemaal niet, ook al heb ik een maaier op batterijen die eerder stil is, en grenst mijn tuin achteraan aan een weide en een half bos. Het politiereglement zegt:
Het gebruik van grasmaaimachines en andere machines voor het tuinieren, die door een motor worden aangedreven, is verboden op zondagen en wettelijke feestdagen. Op andere dagen is het gebruik ervan verboden tussen 22 uur en 7 uur.
Dus respecteer ik dat dan maar, op die ene keer na dat het echt schandalig hoog stond en mijn bejaarde buurman NU DIRECT wou komen helpen, op een zondag dus, met zijn zitmaaier die ook al de pensioenleeftijd zal hebben. Het lawaai was oorverdovend, dus ik denk dat dit wel buren zal gestoord hebben (al was het een van die buren die op de maaier zat).

Ik hoor ook soms mensen het gras maaien op zondag eigenlijk. En als je dan ziet dat een gemeente verder het wel mag (wat dus echt op wandelafstand is), dan denk ik wel dat dit zo'n maatregel is die in de praktijk een maat voor niets is en op termijn zal verdwijnen.

Hier is het toegelaten. Vind het maar onnozel principe. Zondag rustdag ... ?
Tegenwoordig zijn er genoeg evenementen, shopzondagen, open winkels etc. Dat principe is al lang achterhaald.
En als men er toch wil aan vastklampen, zouden motards/brommers/traktoren whatsoever dan ook verboden moeten worden op zondag?

Laatst bewerkt:
Hier mag het en veel mensen doen dat ook (meestal wel ergens in de voormiddag zo rond 10 uur). Ik probeer het zelf te vermijden, maar soms gaat het wegens tijdsgebrek en slechte weersvoorspellingen niet anders.

Ikzelf heb mijn gras op Paasmaandag afgereden.
Was het eigenlijk totaal vergeten dat het een feestdag was toen ik eraan begon (ik ben elke maandag thuis, anders zou het me wel opgevallen zijn) en halverwege schoot het plots door mijn gedachten en toen was het de moeite niet meer om te stoppen 😬.

Het gras stond nog vrij kort, dus langer dan een uurtje heeft het niet geduurd, maar ik denk niet dat ik het zou gedaan hebben.
Al mogen mijn buren dat van mij wel. Het geluid van een grasmachine vind ik nu niet het storendste geluid en dat neem ik er graag bij om op de buiten te gaan wonen, zelfs op zondag :)

Mensen werken nu eenmaal vrij veel, je moet al rekening houden met het weer,..
Als het dan na 2 weken net prachtig weer is op zondag, dan moet je die kans gewoon grijpen.

Maar nogmaals, ik heb wel de mogelijkheden om op andere dagen mijn gras af te rijden, daardoor doe ik het zelf niet op zondag.

Heerlijk geluid!
Doet me denken aan de zomer.
Bij ons mag het ook, maar ik doe het nooit.
Mijn lieve achterbuur doet dit met zijn zitmaaier :cool:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan