Graspop 2024

Even terug over de muziek.

Nu ik donderdag ga nog halsoverkop wat bands aan het beluisteren (vind het altijd leuker als ik wat liedjes ken).

Best een vette line-up, al stap ik wat uit mijn comfortzone (black/death metal).

Voorlopige (veel te ambitieuze) line-up voor mezelf: Night Verses, Erra, Bleed From Within, Shadow of Intent, Stake (jammer van de overlap met Asinhell), Textures, stukje Hanabie., Babymetal of Kvelertak (jammer die overlap...), Ne Obliviscaris, vanaf 21u-23.30 weinig interessants voor mij maar moet er nog checken (Megadeth en Alice Cooper al geregeld gezien maar eerder van ver; is niet zo mijn ding), Tool.

Mis ik iets essentieels? ;)
Ik zou persoonlijk eerder voor Asinhell gaan gezien ik de indruk heb dat Stake nog wel vaker op andere plaatsen te zien gaat zijn.

+ Kerry King
+ Max & Igorr Cavalera

Ja, heb Stake ook al een drietal keer recentelijk gezien denk ik. Maar ben wel groot fan dus toch moeilijke keuze.

Ik vermoed dat die speciale VIP voor artiesten en crew is. Artiesten hebben ook een volledig eigen zone, maar komt je niet binnen zonder begeleiding :)
Pers, artiesten,... zullen uiteraard ook hun eigen locaties hebben. Geen idee of deze toegang hebben - vermoedelijk wel - maar overgrote deel van crew heeft geen enkele toegang (meer) tot VIP. Beginjaren wel maar nu heeft crew enkel back-end toegang tot hun "werkzone" en de "crew zone's" (camping, parking,...).
Crew op het festivalterrein(drank, catering,...) kan die dag op de wei (en met wat geluk een optreden meepikken), maar crew buiten het festivalterrein (parking, camping, verkeer,...) kan zelfs de wei niet op. Er zit om die reden wel een verschil in vergoedingen die de verenigingen krijgen om daar te helpen.

Mijn voorlopige planning is ongeveer zo:
Donderdag

Dying Wish
Shadow of Intent
Asinhell
Doro
Kerry King
Comeback Kid
Megadeth
Alice Cooper
Cavalera

Tool

Vrijdag

Brand of Sacrifice
Brian Downey
The Acacia Strain
Dying Fetus
Fear Factory
Vltimas
Avantasia
Electric Callboy

En dan de meest pijnlijke overlapping: Judas Priest - Pendulum - Biohazard. Dat gaat echt van de moment zelf afhangen

Zaterdag

Suffocation
Flotsam & Jetsam
Pestilence
Frog Leap
Pain
Uriah Heep
Brutus
Blind Guardian
Avenged Sevenfold en wss halfweg eens gaan loeren bij Abbath

Zondag

Sanguissugabogg
Make Them Suffer
Malevolence
The Black Dahlia Murder
Slaughter To Prevail
Thy Art is Murder
Machine Head

Bands in het vet ga ik zeker zien. De rest is onder voorbehoud aangezien ik op die wei toch elk jaar uren spendeer aan pinten pakken met mensen die ik doorheen het jaar veel te weinig zie. En dat vind ik belangrijker dan band x de 6e keer zien. Zo zal ik, zoals elk jaar, weer meer van de mainstage meepikken, en van de andere podia missen, dan ik eigenlijk van plan was omdat ik daar verzeild geraak in goed gezelschap.

Ik zou persoonlijk eerder voor Asinhell gaan gezien ik de indruk heb dat Stake nog wel vaker op andere plaatsen te zien gaat zijn.

+ Kerry King
+ Max & Igorr Cavalera
Asinhell klink best vet en weinig andere DM die dag dus bij nader inzien ga ik je advies opvolgen.

Weersvoorspellingen voorlopig rond de 20°C en dinsdag/woensdag nog redelijk wat regen. Hopelijk wordt de campingweide niet te drassig.

Hopelijk schuift de zon/geen regen nog wat naar voren (donderdag).

Qua eigen line-up denk ik aan het volgende (sterretje erbij zeker graag zien - de rest zal afhangen van het moment/goesting):

12.00-12.40: Night Verses
12.40-13.20: Erra (*)
13.20-14.05: Dying Wish (*)
14.00-14.45: Bleed From Within
14.45-15.30: Shadow of Intent (*)
15.50-16.40: stukje Stake tot 16.10
16.10-17.00: Asinhell (*)
17.40-18.30: Textures (*)
18.15-19.05: stukje Hanabie. vanaf 18.30
19.10-20.15: Babymetal (*) tot 20.05
20.05-20.55: Ne Obliviscaris (*)
21.00-21.50: Underoath
21.50-23.20: Alice Cooper of 21.55-22.55: All Them Witches
Grote kans dat vorige twee vervangen worden door ergens Spanje-Italië te kijken
23.30-1.00: Tool (*)

Ik ga niet naar graspop, maar moest ik naar graspop gaan zou ik vermoedelijk het volgende doen (ik had even niets beters te doen :unsure: )
met wat in het vet wat voor mij de must sees zouden zijn.

Donderdag:
15.50-16.40: Stake
19.10-20.15: Babymetal :unsure:
20.25-21.40: misschien van ver eens wat naar Megadeth kijken ofzo
21.55-22.55: All Them Witches
23.30-1.00: Tool

redelijk zwakke dag precies, veel bandnamen waar ik echt nog nooit van gehoord heb ook.

Vrijdag:
12.00-12.40: Svartsnot :lol:
13.20-14.00: Khemmis
14.50-15.35: The Vintage Caravan
16.30-17.20: High on Fire
18.15-19.05: Kadavar
19.55-21.00: Electric Callboy
21.55-22.55: Graveyard

huh eigenlijk nog verrassend leuke dag dit precies.

Zaterdag:
16.20-17.05: Batushka
17.50-18.40: Rotting Christ
19.25-20.15: Kampfar
20.05-20.55: Brutus
22.35-23.35: Abbath performs Immortal

Vooral Abbath performs Immortal zou wel interessant kunnen zijn hier.

Zondag:
16.15-17.05: Ihsahn
20.25-21.40: Deep Purple (trekt dat nog op iets tegenwoordig?)
22.35-23.50: Emperor

Opnieuw redelijk zwakke dag precies.

Eigenlijk zou alleen de vrijdag misschien zijn geld zijn waard geweest. Al is het maar om Electric Callboy eens te kunnen zien :unsure: :oi22:

Eigenlijk zou alleen de vrijdag misschien zijn geld zijn waard geweest. Al is het maar om Electric Callboy eens te kunnen zien :unsure: :oi22:
Had je perfect kunnen doen, hé! De vrijdagtickets waren het langst in voorraad. Tof optreden vorig jaar op Alcatraz, zotte sfeer. :biglaugh: The Vintage Caravan heb ik 2 jaar geleden op Graspop gezien, ik vond die persoonlijk niet slecht maar wel vrij eentonig?

Mijn line-up:
12.00-12.40: Until I Wake
12.55-13.40: Lansdowne
13.50-14.35: Brian Downey
14.45-15.30: Borknagar
15.45-16.35: HammerFall
16.30-17.20: High On Fire
17.45-18.35: Bruce Dickinson
18.45-19.45: Avantasia
Mij dan haasten voor nog 15min Fit For A King (spelen van 19.10 tot 20.00)
19.55-21.00: Electric Callboy
Stukje Tarja of Thursday, afhankelijk van de goesting op het moment
21.55-22.55: Graveyard
22.45-00.00: Pendulum
00.00-01.30: Five Finger Death Punch

Waarschijnlijk al lang KO tegen de (voor)laatste maar het is toch een mooi programma om zoveel mogelijk uit één dag te halen. :unsure:

Ik ben nog de laatste keuzes aan het finetunen. Zal drukke graspop worden zoals altijd. Slachtoffer van mijn brede smaak.

Ik heb me ook wat moeten “inwerken” in de bands op donderdag. Prettig verrast door de wat progressievere metalcore van Erra en Dying Wish bijvoorbeeld (normaal geen metalcore fan maar beide klinken sfeervol en wat atypisch). Shadow of Intent ook heel interesssante mix tussen bruut en melodieus.

Nu we toch bezig zijn. Ook ik ga niet, gezien er voor mij te weinig must see bands zijn en een dagticket me dan toch wat te duur is imo. Zaterdag beste dag.

DONDERDAG:
Asinhell
Kerry King
Megadeth
Cavalera

VRIJDAG:
The Acacia Strain
Vltimas
Nile

ZATERDAG:
Suffocation
Steel Panther
While She Sleeps
Blind Guardian
Abbath

ZONDAG:
Corey Taylor
Emperor
Machine Head
Thy Art Is Murder

Ik zal ook maar eens meespelen:

Donderdag
Health
Kvelertak
Megadeth
All Them Witches
Tool

Vrijdag
High On Fire
Kadavar
Electric Callboy

Zaterdag
Brutus
Abbath

Zondag
Emperor

Gelukkig geen ticket gekocht. :unsure:

Ik ga donderdag met mijn werk, hopelijk vroeg genoeg klaar met werk zodat ik ook wat optredens kan checken.

Stake (betwijfel dat ik die ga kunnen zien)
Megadeth (mogelijk haal ik dit nog, no biggie als het niet lukt)
All Them Witches (wil ik zeker zien)
Tool (wil ik zeker zien)

Terug
Bovenaan