Gratis banken: Argenta, Keytrade

Reden dat Argenta €2 vraagt is gewoon winstmaximalisatie. Elke grootbank doet het namelijk. Bijvoorbeeld KBC vraagt €2/m voor een basisrekening met een gratis kredietkaart. Argenta vraagt €2/m voor een kredietkaart met gratis zichtrekening ;)
Voornaamste reden is wat @DogFacedGod hierboven aanhaalt, maar ook andere transactiekosten.

Die Beobank kredietkaart is een echte kredietkaart met een gekoppelde kredietlijn achter. Wat een compleet ander product is dan de Argenta kaart.
De Argenta (en bij de meeste andere banken in België) "kredietkaarten" zijn eigenlijk delayed debit. Wat wilt zeggen dat deze gekoppeld is aan je betaalrekening en dit bedrag hoedanook volledig van je betaalrekening gaat na een maand. Als er niet genoeg op je betaalrekening staat, ga je daar onder 0. Wat dus betekent dat ze eigenlijk niks verdienen aan de "kredietkaart".

Verder zijn ook de kosten anders.
Beobank: Kosten voor geldafhalingen : 2,50% van het afgehaalde bedrag (min. 5,00eur; max. 15,00 eur per afhaling). Kosten transacties in deviezen buiten de Eurozone: 2,10% van het transactiebedrag.
Argenta: Geldopnemingen in euro 6 euro. Betalingen in een andere munt 1,60%. Geldopnemingen in andere valuta 6 euro (+ 1,60% wisselkoers)

Deze is ook een goed voorbeeld van een gratis kredietkaart met een serieuze "catch" eraan als je niet oplet.
Europabank is een slag erger dan Beobank qua "kredieten".
1,5% per maand oftewel 18% interest per jaar :p

De kredietkaart als zelfs Beobank je geen kredietkaart wilt geven :p.

Bedankt voor alle antwoorden.
Ga toch eens moeten denken wat te doen: ik gebruik de kredietkaart eigenlijk bijna nooit. Ik heb die dit jaar 2x gebruikt: voor ne Airbnb en voor Solidworks te kunnen aanschaffen. Dat is dan een beetje dom dat ik daar geld blijf aan uitgeven, ook al is het maar 24€/jaar. Dacht met Beobank te gaan en ze dan wat meer te gebruiken, maar eigenlijk heb ik niet graag dat het geld niet direct van mijn rekening gaat en alles in 1x op het einde van de maand. Dus waarschijnlijk ga ik daar dan ook geen winst aan maken... Misschien beter volledig zonder kredietkaart dan maar.

Bedankt voor alle antwoorden.
Ga toch eens moeten denken wat te doen: ik gebruik de kredietkaart eigenlijk bijna nooit. Ik heb die dit jaar 2x gebruikt: voor ne Airbnb en voor Solidworks te kunnen aanschaffen. Dat is dan een beetje dom dat ik daar geld blijf aan uitgeven, ook al is het maar 24€/jaar. Dacht met Beobank te gaan en ze dan wat meer te gebruiken, maar eigenlijk heb ik niet graag dat het geld niet direct van mijn rekening gaat en alles in 1x op het einde van de maand. Dus waarschijnlijk ga ik daar dan ook geen winst aan maken... Misschien beter volledig zonder kredietkaart dan maar.

Keytrade?
Je hebt wel de 12 transacties per jaar regel maar ik gebruik die gewoon voor alles nu. Ik snap het issue daar niet van.

Revolut?
is een éénmalige verzendingskost van 6 euro indien ik mij dat goed herinner en daar heb je ook een gratis zichtrekening (die nu Belgisch is, niet meer buitenlands) En bij Revolut heb je nog je virtuele kredietkaarten,... Ook hier, als je dat enkel online nodig hebt, dan heb je geen fysieke kaart nodig.

Curve?
Maar ik weet niet of je een Curve kredietkaart kan linken aan een gewone bankkaart. Kan zijn dat die enkel kan met andere kredietkaarten.

N26?
Is éénmalig 10 euro voor de fysieke levering van een kredietkaart maar de virtuele zijn gratis. Dus als je dat enkel online nodig hebt.

Laatst bewerkt:
Revolut?
Curve?
N26?
Allemaal direct debit cards.
Keytrade basis kaart ook tenzij je de echte kredietkaart erbij neemt met minimum 12 transacties per jaar om het gratis te houden.

Ik gebruik nu al 2-3 jaar geen enkele kredietkaart meer, heb ze allemaal (Belfius, Keytrade en KBC business had ik) opgezegd.
Dat is natuurlijk het voordeel als je genoeg hebt staan en je niet elke maand moet opletten.
Al kan het in bepaalde situaties nog handig zijn, vooral als je reist en er de reis en annulatie verzekering erbij neemt.

Ik begrijp het probleem niet zo bij de kredietkaarten die Beobank en Europabank uitgeven. Het geld gaat automatisch van de gekoppelde zichtrekening als je dat wil, dus geen risico met te laat terug te betalen toch?

Allemaal direct debit cards.
Keytrade basis kaart ook tenzij je de echte kredietkaart erbij neemt met minimum 12 transacties per jaar om het gratis te houden.

Ik gebruik nu al 2-3 jaar geen enkele kredietkaart meer, heb ze allemaal (Belfius, Keytrade en KBC business had ik) opgezegd.
Dat is natuurlijk het voordeel als je genoeg hebt staan en je niet elke maand moet opletten.
Al kan het in bepaalde situaties nog handig zijn, vooral als je reist en er de reis en annulatie verzekering erbij neemt.

Een echte kredietkaart (met kredietopening) heeft een Belg niet nodig maar je hebt wel een Mastercard of Visa kaart nodig in mijn ogen als je op reis gaat. Zeker als je Europa verlaat.

En idealiter elk van beiden want bij sommige landen zijn Mastercard of Visa niet gelijk vertegenwoordigd. In Zuid-Amerika zijn er van die plekken waar er maar één van de twee is.

Ik begrijp het probleem niet zo bij de kredietkaarten die Beobank en Europabank uitgeven. Het geld gaat automatisch van de gekoppelde zichtrekening als je dat wil, dus geen risico met te laat terug te betalen toch?

Europabank en Beobank zijn (in mijn opinie) banken die gericht zijn om te profiteren van zwakkeren. Europabank is wel een slag erger dan Beobank. Dus ik heb daar al persoonlijk al iets tegen.

Als je zulke reclame toont op straat... dan wil je toch niks te maken hebben met zo'n bank.

En ik had zelf een Beobank kredietkaart:
- Ik heb ook nooit echt ontdekt hoe je een domiciliëring aan vast kon hangen aan die Beobank kaart met mijn eigen bank. In die tijd zette ik daar direct XXX euro op zodat ik nooit onder de krediet zat. Uiteindelijk wel veel gehad aan die cashback indertijd want vroeger gaven ze die cashback werkelijk op alles. Ook op cryptoaankopen en geldtransfers naar andere rekeningen.
- Dat ik nog moet langskomen in een fysieke bank om mijn adres te laten veranderen post 2020, fuck off. Sindsdien geen beobank meer.

Hier nochtans al 10j oid een Beobank mastercard met domiciliëring vanaf Keytrade zichtrekening. Ook uit de tijd dat er nog 3% cashback werd gegeven :( ...

Hier toch ook alleen maar goeie ervaringen met de Beobank MasterCard. Domiciëlering werkt perfect met Fortis.

Maar ehm, zijn dit goeie banken ook voor kinderrekeningen? Ik zit bij zo goed als alle banken en onze dochter heeft op dit moment een (lege) rekening bij ING.

Europabank en Beobank zijn (in mijn opinie) banken die gericht zijn om te profiteren van zwakkeren.
Een clienteel dat niet in staat is om de rekeningen af te betalen, de droom van iedere bank inderdaad... :unsure:
Je verwart hier een bank met een incassobureau. De eerste maand kan het nog interessant zijn voor een bank, die debitinterest, maar daarna is het toch vooral een incassobureau dat blij is met een wanbetaler.

Het is totaal niet interessant voor een bank om de "zwakkeren" in je clienteel te hebben, op echt absoluut geen enkele manier.

Wie heeft er nu eigenlijk nog een kredietkaart nodig? Tegenwoordig zijn er toch voldoende alternatieven genre Wise, neobanken, visa debit, ... waardoor je overal ter wereld aan goede tarieven met de kaart/digitaal kunt betalen.
Ik gebruik mijn Keytrade platinum visa eigenlijk enkel voor reizen te boeken. Eén van de laagste wisselkoerscommissies, goede verzekeringen, en bovendien nog is gratis.

Zo van die kredietkaarten met cashbacks vind ik altijd lachen. Ofwel hang je dan vast aan een bepaald tankstation of een (veel te dure) reisoperator, ofwel krijg je 1% cashback terwijl de kaart 20€ per jaar kost (dus je moet al >2000€ per jaar ermee kopen voor je er iets uit haalt :sleep2:).

Een clienteel dat niet in staat is om de rekeningen af te betalen, de droom van iedere bank inderdaad... :unsure:
Pas gebouwd ... Beobank kaart .. plots vlotjes een paar duizend euro op de kaart .. want anders is het alle dagen pasta eten een jaar lang wegens maximaal geleend ;) = Dat is ook een grote doelgroep he.

Zo van die kredietkaarten met cashbacks vind ik altijd lachen. Ofwel hang je dan vast aan een bepaald tankstation of een (veel te dure) reisoperator, ofwel krijg je 1% cashback terwijl de kaart 20€ per jaar kost (dus je moet al >2000€ per jaar ermee kopen voor je er iets uit haalt :sleep2:).
Boek daar die reizen mee waarover je spreekt, en je zit daar al aan... Mijne kost overigens 5€/jaar.

Wie heeft er nu eigenlijk nog een kredietkaart nodig? Tegenwoordig zijn er toch voldoende alternatieven genre Wise, neobanken, visa debit, ... waardoor je overal ter wereld aan goede tarieven met de kaart/digitaal kunt betalen.
Ik gebruik mijn Keytrade platinum visa eigenlijk enkel voor reizen te boeken. Eén van de laagste wisselkoerscommissies, goede verzekeringen, en bovendien nog is gratis.

Hoeveel tegenstrijdigheden kunt ge in 1 post steken minne man.
Starten met de vraag waarom ge ene nodig zou hebben, om dan te vertellen dat ge er zelf ene hebt en waarom. Vervolgens "lachen" dat ge dan al minstens 2k moet uitgeven voor de cashback, terwijl ge duidelijk toch een consumptiepatroon hebt met uw reizen en alternatieven om vlot boven die 2k uit te komen op jaarbasis???

Vishnu had vroeger een goede signature: think before you post

Voor mij zijn kredietkaarten 99% nuttig voor reizigers, zelfs al is het maar één keer per jaar.
Kom je België niet buiten of doe je enkel relatief lokale (lees Europa) reizen met de wagen, dan kan je perfect zonder!

Doe je vliegreizen en huur je wagens, dan kan je zelfs helemaal niet zonder, geen enkel verhuurkantoor verhuurt nog wagens zonder dat je met kredietkaart de borg zet.

Ben je echt veelvuldig reiziger dan zijn zelfs de extreem dure kredietkaarten genre Amex Gold of Amex platinum mogelijks nuttig, en betalen ze zichzelf terug. Hangt er ook van af hoe "goed" je verzekerd wil zijn, of wat sommigen "over" verzekerd zouden noemen.
Ik zit in de liever over dan onderverzekerd categorie, in het land waar ik veel naar toe moet zit er toch weeral een "onder" verzekerde Belg te verkommeren en gaat moeten gered worden met andermans geld via gofundme's etc.

Veelvuldig reizen wil dan wel zeggen dat je "echt" veel reist, in een aantal gevallen kunnen dat bijvoorbeeld zakenreizen zijn waar je zelf de kosten betaalt en daarna door de werkgever terugbetaalt worden (in mijn geval).

Ik zit in de liever over dan onderverzekerd categorie, in het land waar ik veel naar toe moet zit er toch weeral een "onder" verzekerde Belg te verkommeren en gaat moeten gered worden met andermans geld via gofundme's etc.
Het voorbeeld dat je aanhaalt gaat over een verzekering die niet wil uitbetalen onder het mom van fraude terwijl er wel dekking voor is, wel iets heel anders dan onderverzekerd zijn.

Het voorbeeld dat je aanhaalt gaat over een verzekering die niet wil uitbetalen onder het mom van fraude terwijl er wel dekking voor is, wel iets heel anders dan onderverzekerd zijn.
Ik ben hier in Thailand, en van de Belgen hier die wat helpen en hem zijn gaan bezoeken horen we dat hij blijkbaar geen international rijbewijs (of alleen met B gestempeld) had, wat wel verplicht is hier, met klasse A afgestempeld. Niet bevestigd, ik heb hem zelf niet gezien, maar wel aannemelijk.
In mijn vele jaren hier spijtig genoeg al tich keren weten gebeuren.

Dan trekken verzekeringen zich snel terug...
Klinkt natuurlijk ook niet zo mooi in de steunactie om geld op te halen. Dan helpt de "grote slechte verzekeringsmaatschappij" kaart eerder.

Wel meegeven dat verhuurbedrijven (zeker de kleinere die motorfietsen verhuren) hier gewoonweg geen moer geven om een rijbewijs en je altijd een motorfiets mee zullen geven.
Je staat er dan wel alleen voor als er iets gebeurt.
Dus je hoort me dat zeker geen fraude door Jérémy noemen, eerder onwetendheid gecombineerd met de lakse verhuurwetgeving, waardoor je al snel zou denken dat alles in regel is!

Dan enkel een reisverzekering inbegrepen in een, vermoedelijk basis niveau kredietkaart gezien leeftijd van Jérémy, en dan krijg je al snel zoiets.
Hier bedoel ik mogelijks "onderverzekerd", bij duurdere apart afgesloten verzekeringen is de kans wel groter dat ze betalen of op zijn minst je zo snel mogelijk in België proberen te krijgen, waar dan de rest van je behandeling onder de mutialiteit kan vallen.

Laatst bewerkt:
Ik ben hier in Thailand, en van de Belgen hier die wat helpen en hem zijn gaan bezoeken horen we dat hij blijkbaar geen international rijbewijs (of alleen met B gestempeld) had, wat wel verplicht is hier, met klasse A afgestempeld. Niet bevestigd, ik heb hem zelf niet gezien, maar wel aannemelijk.
In mijn vele jaren hier spijtig genoeg al tich keren weten gebeuren.

Dan trekken verzekeringen zich snel terug...
Klinkt natuurlijk ook niet zo mooi in de steunactie om geld op te halen. Dan helpt de "grote slechte verzekeringsmaatschappij" kaart eerder.

Wel meegeven dat verhuurbedrijven (zeker de kleinere die motorfietsen verhuren) hier gewoonweg geen moer geven om een rijbewijs en je altijd een motorfiets mee zullen geven.
Je staat er dan wel alleen voor als er iets gebeurt.
Dus je hoort me dat zeker geen fraude door Jérémy noemen, eerder onwetendheid gecombineerd met de lakse verhuurwetgeving, waardoor je al snel zou denken dat alles in regel is!

Dan enkel een reisverzekering inbegrepen in een, vermoedelijk basis niveau kredietkaart gezien leeftijd van Jérémy, en dan krijg je al snel zoiets.
Hier bedoel ik mogelijks "onderverzekerd", bij duurdere apart afgesloten verzekeringen is de kans wel groter dat ze betalen of op zijn minst je zo snel mogelijk in België proberen te krijgen, waar dan de rest van je behandeling onder de mutialiteit kan vallen.
Maar zou in dat geval een duurdere veerzekering (bijv. via je AMEX) dan wél tussenkomen?

Terug
Bovenaan