Gratis banken: Argenta, Keytrade

Ze hebben de oude getrouwheidspremie gebruikt?
Op 2/10/23 was de getrouwheidspremie 1,35%

Hmm ok. Ik had nochtans op 25/09 10k op die rekening gezet. Maar omdat op 3/10 een hogere rente gegeven werd even die 10k opnieuw op mijn zichtrekening gezet en weer op de spaar gezet. Heb dat die dag wel 2 keer gedaan die handeling omdat het niet meteen zichtbaar was op de rekeningen en ik dacht dat er iets mis gegaan was. Zal hen maar eens contacteren want in de omschrijving staat toch dat er 1,65% getrouwheidspremie actief is.

Ik gebruik ook Bonsai. Iets wat ik hier nog niets (?) over las is Wise. Is er iemand dat deze ap gebruikt. Werkt in combinatie met Garmin Pay.
Is het iets anders dan Curve?
Wise is een no-brainer als je vaak in het buitenland zit.

Gisteren hotels geboekt voor Japan op Booking.com. Gemakkelijk een 30-40 euro bespaard door via Wise Debit Card te boeken ipv een klassieke kaart. Boeking.com geeft je namelijk 2 opties:

- Betaal in EUR en dan nemen zij een dikke marge van 2.5%
- Betaal in JPY en dan nemen de klassieke banken/credit cards een dikke marge van 2.5%. Wise neemt maar een +- 0.7% als je in lokale munt betaalt.

Als je dan lokaal ook nog eens alles met Wise betaalt, bespaar je op een reis van 5.000 euro toch al bijna 100 euro (2%).

In het verleden ook nog in het buitenland gewerkt en dan stuurde ik regelmatig geld CHF -> EUR via Wise. Mijn vrouw komt van buiten de EU en stuurt regelmatig geld naar haar thuisland. Denk dat we met Wise al minstens 500 - 1.000 euro aan fees bespaard hebben.

Hmm ok. Ik had nochtans op 25/09 10k op die rekening gezet. Maar omdat op 3/10 een hogere rente gegeven werd even die 10k opnieuw op mijn zichtrekening gezet en weer op de spaar gezet. Heb dat die dag wel 2 keer gedaan die handeling omdat het niet meteen zichtbaar was op de rekeningen en ik dacht dat er iets mis gegaan was. Zal hen maar eens contacteren want in de omschrijving staat toch dat er 1,65% getrouwheidspremie actief is.

"Op dit ogenblik" = vandaag? is inderdaad 0,90% + 1,65% van toepassing.

Eigenlijk snap ik niet zo goed hoe je nu al die getrouwheidspremie kan zien.
Als je intekent op 03/10/23 is die verworven op 03/10/24 en zie je het bedrag van de getrouwheidspremie toch pas op 01/01/25 ??
Kan die 135€ van een ander bedrag komen?

"Op dit ogenblik" = vandaag? is inderdaad 0,90% + 1,65% van toepassing.

Eigenlijk snap ik niet zo goed hoe je nu al die getrouwheidspremie kan zien.
Als je intekent op 03/10/23 is die verworven op 03/10/24 en zie je het bedrag van de getrouwheidspremie toch pas op 01/01/25 ??
Kan die 135€ van een ander bedrag komen?

Nee volgens de screenshot is hij van de geteouwheidspremie. En ik doe voor de rest geen verrichtingen op die rekening.

EDIT: ik heb even verder naar de uittreksels gekeken. Het is dus de Getrouwheidspremie van 26/09/2023 tot 25/09/2024 die op dat moment dus nog 1,35% was. De overschrijving naar mijn gewone spaarrekening en terug naar de high fidelity spaarrekening op 03/10 heeft dus niks veranderd.

Laatst bewerkt:
In het verleden ook nog in het buitenland gewerkt en dan stuurde ik regelmatig geld CHF -> EUR via Wise. Mijn vrouw komt van buiten de EU en stuurt regelmatig geld naar haar thuisland. Denk dat we met Wise al minstens 500 - 1.000 euro aan fees bespaard hebben.
Gewoon ter zijde, als je dit in de toekomst nog doet is het beter om langs Interactive Brokers te gaan voor de FX conversie en dan het geld te transfereren. Zij geven nog sterkere rates dan Revolut/Wise.

Nog mensen met een High Fidelity rekening bij Keytrade ?
Ik heb daar al jaren geld staan, maar merk nu pas dat er niets klopt van de intresten die ik zou moeten krijgen. Bvb de getrouwheidspremie moet je 4x op een jaar krijgen, maar het is al jaren dat ik in juli niets gekregen heb. En telkens op 1/1 januari is die GP zelfs zo goed als nul. Als ik inschat op hoeveel ik in 2024 recht heb, lijkt de realiteit een pak lager, ondanks dat het geld er al een paar jaar op staat, en ik de intresten ken (1.65% tot nov, dan 1.45%).

Nog iemand gelijkaardige problemen ? Ik heb Keytrade al gecontacteerd, maar ik vind het wel scary/schandalig als in zoiets basic fouten gebeuren. Moeten we binnenkort zelf een hele Excel met intrestberekeningen gaan aanleggen omdat banken hierop niet te vertrouwen zijn ?!?

Ik heb daar al jaren geld staan, maar merk nu pas dat er niets klopt van de intresten die ik zou moeten krijgen. Bvb de getrouwheidspremie moet je 4x op een jaar krijgen, maar het is al jaren dat ik in juli niets gekregen heb. En telkens op 1/1 januari is die GP zelfs zo goed als nul. Als ik inschat op hoeveel ik in 2024 recht heb, lijkt de realiteit een pak lager, ondanks dat het geld er al een paar jaar op staat, en ik de intresten ken (1.65% tot nov, dan 1.45%).

Nog iemand gelijkaardige problemen ? Ik heb Keytrade al gecontacteerd, maar ik vind het wel scary/schandalig als in zoiets basic fouten gebeuren. Moeten we binnenkort zelf een hele Excel met intrestberekeningen gaan aanleggen omdat banken hierop niet te vertrouwen zijn ?!?
Hier gewoon 4x per jaar getrouwdheidspremie gestort.

Ja ook niks in juli ontvangen.

Ik ken jullie specifieke situatie niet dus misschien is er echt iets mis in de berekeningen, maar een uitbetaling per kwartaal wil niet zeggen dat je per definitie elk kwartaal geld krijgt. Dit wil enkel zeggen dat de verworven getrouwheidspremie voor geld dat op een bepaald moment één jaar op de rekening staat, uitbetaald wordt de eerste van het daaropvolgende kwartaal.

Bijvoorbeeld, op 1/1 krijg je de getrouwheidspremie voor een volledige jaar uitbetaald voor geld dat in de periode oktober tot december één jaar op de rekening stond. Op 1/4 voor geld dat in de periode januari tot maart één jaar op de rekening stond, etc. Het is dus perfect mogelijk dat je per kwartaal andere bedragen krijgt en in sommige kwartalen niets, afhankelijk van wanneer je het geld in de eerste plaats op de rekening hebt gestort.

Hier high fidelity :
01/23: basis en getrouwheid samen gestort
04/23: getrouwheid

01/24: basis en getrouwheid samen gestort
04/24: getrouwheid

01/25: basisrente (geen getrouwheid)

Dat zijn de enige verrichtingen die ik heb van rentes

Ik zie dat @Slyke en @Mainecoon dus in een gelijkaardige situatie zitten. Het vreemde is dat mijn kinderen daar ook een HF rekening hebben en die wel gewoon telkens ook in april en juli GP kregen.

De uitleg van @Aldamir zou wel kunnen kloppen, ware het niet dat dan nog altijd de GP over een heel jaar (dus de som van de 4 kwartalen) wel nog altijd moet overeenkomen met de GP-intrest voor bedragen die er al langer dan een jaar op staan, wat bij mij ook het geval niet is.
Ik zal wel horen wat ze antwoorden. Zal het hier laten weten.

Allez, ik neem toch aan dat mijn simpele redenering moet kloppen: Als ik op 1 januari 2023 al pakweg €10.000 staan had (en ik nooit iets weghaalde). Dan moet ik nu in januari toch al zeker minstens €145 GP krijgen (want de GP in 2024 was voor een groot stuk 1.65% en sinds november 1.45%) ? Maar bij mij is het dus een stuk lager. Ik denk dat @Slyke en @Mainecoon dat toch ook best eens checken.

Allez, ik neem toch aan dat mijn simpele redenering moet kloppen: Als ik op 1 januari 2023 al pakweg €10.000 staan had (en ik nooit iets weghaalde). Dan moet ik nu in januari toch al zeker minstens €145 GP krijgen (want de GP in 2024 was voor een groot stuk 1.65% en sinds november 1.45%) ? Maar bij mij is het dus een stuk lager. Ik denk dat @Slyke en @Mainecoon dat toch ook best eens checken.
Toch niet noodzakelijk. Zoals @Aldamir al uitlegde hangt dit ervan af wanneer tijdens het jaar voordien die 10K werd gestort. Stel dat je dit bedrag in juni 2022 stortte dan zal je getrouwheidspremie uitbetaald worden in juli 2023 (het eerste kwartaal volgend op wanneer het bedrag er 1 jaar opstaat), juli 2024, juli 2025, ... voor dat bedrag.

Je kan trouwens dit detail gewoon zien als je inlogt op de website, naar je spaarrekening gaat, op de 3 puntjes rechts boven aan klikt en dan berekening interesten. Dan zal je een volledige uitdraai krijgen met elke storting en wanneer voor elke storting de getrouwheidspremie verworven wordt.

De gewone basisrente wordt in principe op 1 januari van elk jaar betaald.

Bij mij waren de uitbetalingen trouwens ook gewoon correct.

Toch niet noodzakelijk. Zoals @Aldamir al uitlegde hangt dit ervan af wanneer tijdens het jaar voordien die 10K werd gestort. Stel dat je dit bedrag in juni 2022 stortte dan zal je getrouwheidspremie uitbetaald worden in juli 2023 (het eerste kwartaal volgend op wanneer het bedrag er 1 jaar opstaat), juli 2024, juli 2025, ... voor dat bedrag.

Ja, en zoals ik dus zei: als die stortingen allemaal dateren van vóór 1/1/2023, dan staan die in 2024 toch allemaal al zeker minstens 1 jaar erop, en moeten ze dus allemaal GP opbrengen. Als je dus op 1/1/2023 stel €10k staan hebt, moet je toch in 2024 voor alle GP stortingen samen (jan+apr+jul+okt) toch minstens de GP hebben voor die €10k, en dus al minstens €145, gekregen hebben ?!

Moet op de website dat van die rente-details eens checken. In de app zijn ze alleszins niet te zien, zie ik. EDIT: toch gevonden in de app. Krijg je inderdaad een mooi overzicht. Vanavond eens checken waar het niet klopt (of dat ik toch op een of andere manier verkeerd ben).

Ok, eens die details bekeken, en zie waar het verschil van komt. Al ben ik verbaasd over hoe het werkt. Blijkbaar kijken ze voor geld dat 1 jaar vast staat naar de rentevoet op de start van die 1 jaar periode. Het is dus niet enkel zoals @Aldamir hierboven al uitlegt, maar bovendien ligt de rentevoet vast voor die 1 jaar periode.

Op Spaargids zie je bvb dat op 2 oktober 2023 de GP verhoogd werd van 1.35% naar 1.65%. Maar als je dus ergens €10k gestort had op 1/10/20xx, dan wordt op elke 1/10 de intrest vastgelegd voor dat gehele jaar. Op 1/10/2024 krijg je maw €135 ondanks het feit dat gedurende 365 van de 366 dagen (2024 was een schrikkeljaar) de GP 1.65% bedroeg. Omgekeerd ga je dan wellicht wel op 1/10/2025 €165 krijgen ondanks het feit dat de GP ondertussen gezakt is naar 1.45%. Ik had zelfs een storting ergens op 5/1/xxxx, en de uitbetaling op 5/1/2024 was dus maar aan 0.7% (de GP op 5/1/2023).
Had eigenlijk altijd gedacht dat op dagbasis werkte, maar misschien werken gewone spaarrekeningen (en dus basisintresten) ook gewoon al altijd zo.

PS: ik zie nu ook hoe het komt dat ik nooit een GP in juli kreeg. Opnieuw zoals @Aldamir uitlegde. Bleek dat ik gewoon nooit een storting gedaan heb in Q2, en dus nooit GP op 1/7 ga krijgen.

Laatst bewerkt:
Mensen ervaring met MeDirect? Heb momenteel 25k dat ik een 6-tal maanden kan missen en had deze graag kortstondig op een termijnrekening gezet. Via de spaargids op Medirect gekomen.

Had eigenlijk altijd gedacht dat op dagbasis werkte, maar misschien werken gewone spaarrekeningen (en dus basisintresten) ook gewoon al altijd zo.
uw basisrente werkt op dagbasis, uw getrouwheidspremie ligt vast op de moment van storting. Dat is altijd al zo geweest

uw getrouwheidspremie ligt vast op de moment van storting.

Voor het eerste jaar, ja. Maar uiteraard elk jaar opnieuw wordt gekeken naar de rentevoet op dat moment.
Dus bvb:
* Storting op 1/9/2022
* Rente op 1/9/2023 op basis van rentevoet op 1/9/2022.
* Rente op 1/9/2024 op basis van rentevoet op 1/9/2023.
* Enz...

Zo zie ik het althans in die Keytrade details. Ook elke basis-rente en GP-uitbetaling komt in die tabel als zijnde een nieuwe storting waarop je een jaar later GP krijgt.
Vraag me wel af wat ze doen als je geld afhaalt. Aftrekken van de meest recente 'stortingen' (écht of rentes/GP) lijkt me het meest logische/eerlijke. Dat kan wel belangrijk zijn, want als je geld afhaalt net vóór je de GP zou verwerven, verlies je dus een heel jaar aan GP die je wel zou hebben door een weekje te wachten met uitcashen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan