Gratis banken: Argenta, Keytrade

normaal last in first out, net omdat ge anders met miserie zit voor uw getrouwheid, maar ik weet niet 100% zeker of elke bank zo werkt
(en ja uiteraard verandert uw getrouwheid jaarlijks mee, en gezien uw rente 'nieuw' geld is, volgt dat zijn eigen stortingsdag en bijhorende getrouwheid ja)

Toch niet noodzakelijk. Zoals @Aldamir al uitlegde hangt dit ervan af wanneer tijdens het jaar voordien die 10K werd gestort. Stel dat je dit bedrag in juni 2022 stortte dan zal je getrouwheidspremie uitbetaald worden in juli 2023 (het eerste kwartaal volgend op wanneer het bedrag er 1 jaar opstaat), juli 2024, juli 2025, ... voor dat bedrag.

Je kan trouwens dit detail gewoon zien als je inlogt op de website, naar je spaarrekening gaat, op de 3 puntjes rechts boven aan klikt en dan berekening interesten. Dan zal je een volledige uitdraai krijgen met elke storting en wanneer voor elke storting de getrouwheidspremie verworven wordt.

De gewone basisrente wordt in principe op 1 januari van elk jaar betaald.

Bij mij waren de uitbetalingen trouwens ook gewoon correct.
Heb het juist geprobeerd en gaat niet, heb die optie gewoon niet.

Dus jij ziet dit niet?

5KkzPZv.png

Wat zie je dan wel? Je kijkt toch bij je spaarrekening?

Ja bij argenta krijg ik 3 opties overschrijven van deze rekening
rekeningnummer delen
naam rekening wijzigen
Ik heb die andere opties niet hoor.
Alvast bedankt, wel spijtig dat argenta dit niet heeft.

Ja bij argenta krijg ik 3 opties overschrijven van deze rekening
rekeningnummer delen
naam rekening wijzigen
Ik heb die andere opties niet hoor.
Alvast bedankt, wel spijtig dat argenta dit niet heeft.
Je moet op de website van Argenta inloggen (niet de app) en dan bij je spaarrekening op het tabblad 'interesten' klikken. Daar kan je een overzicht vinden.

Voor het eerste jaar, ja. Maar uiteraard elk jaar opnieuw wordt gekeken naar de rentevoet op dat moment.
Dus bvb:
* Storting op 1/9/2022
* Rente op 1/9/2023 op basis van rentevoet op 1/9/2022.
* Rente op 1/9/2024 op basis van rentevoet op 1/9/2023.
* Enz...

Zo zie ik het althans in die Keytrade details. Ook elke basis-rente en GP-uitbetaling komt in die tabel als zijnde een nieuwe storting waarop je een jaar later GP krijgt.
Vraag me wel af wat ze doen als je geld afhaalt. Aftrekken van de meest recente 'stortingen' (écht of rentes/GP) lijkt me het meest logische/eerlijke. Dat kan wel belangrijk zijn, want als je geld afhaalt net vóór je de GP zou verwerven, verlies je dus een heel jaar aan GP die je wel zou hebben door een weekje te wachten met uitcashen.
Daarom dat je dus best altijd "simultatie afhaling" doet vóór je geld afhaalt als je het niet absoluut onmiddelijk nodig hebt. Doe een simulatie voor het volledige bedrag dat op je rekening staat en je krijgt een perfect overzicht van wanneer elk deel van het totaal bedrag zijn GP verwerft en wanneer je dus geld met minimaal of geen verlies kan afhalen.

Zo net een mail ontvangen van Keytrade dat ze opnieuw de rentes en getrouwheidspremies verlagen.
Ik moet wel zeggen dat ze dit toch al snel doorvoeren en 0,2% op de combinatie is toch al merkbaar voor de high fidelity.
Blijft nog nipt boven de 2%.

Zo net een mail ontvangen van Keytrade dat ze opnieuw de rentes en getrouwheidspremies verlagen.
Ik moet wel zeggen dat ze dit toch al snel doorvoeren en 0,2% op de combinatie is toch al merkbaar voor de high fidelity.
Blijft nog nipt boven de 2%.
Is toch een 2de keer op zéér korte tijd. Ze waren in november (of was het oktober?) nog maar van 2,55% naar 2,35% gegaan en nu dus verder naar 2,15%... zonde. Ik had al een deel geld overgezet naar MeDirect voor de significant hogere basisrente zal de rest wrs ook verschuiven nadat de getrouwheidspremie op de rest getikt heeft.

On a positive note: ik heb gisteren opnieuw een poging gedaan voor Visa Gold bij Keytrade en dit keer wel zeer snel goedgekeurd, wel met €3k limiet maar dat maakt niet uit voor ons. Een half jaar geleden had ik geprobeerd van eerst Platinum & dan Gold aan te vragen en toen nog beide geweigerd. Het is mij nog steeds niet duidelijk op welke basis die beslissing genomen wordt maar we hadden er dit keer voor gezorgd dat er meer dan €3k op die zichtrekening stond. Ik heb de indruk dat dat mee de drijvende factor zal geweest zijn.

Yep, ik ben ook overgegaan naar Gold met een zelfde "truuk".
Had jij voordien een Visa Classic van Keytrade?
Mijn vrouw had al een Classic op de gemeenschappelijke rekening maar ik was aan het denken van ook voor haar ne Gold aan te vragen en die Classic te cancelen. Ik weet niet hoe vlot dat zou gaan.

Ja, het is een "upgrade" geweest. Je moet zelf niets cancellen. Eens je de nieuwe activeert, wordt de andere uitgeschakeld.

Op zich wel vlot, maar ik had gehoopt dat het on the fly ging gaan op dezelfde kaart - als je op vakantie bent en je op de Classic limiet zit. :sneaky: Dan ben je er niets mee dat de kaart binnen de paar dagen in je brievenbus zit, maar kom, we zitten goed voor de volgende keer.

Kan je niet op elk moment een overschrijving doen naar die kaarten en zo je limiet resetten/verhogen? (Zoals het bij Beobank bv werkt).

Het is mij nog steeds niet duidelijk op welke basis die beslissing genomen wordt maar we hadden er dit keer voor gezorgd dat er meer dan €3k op die zichtrekening stond. Ik heb de indruk dat dat mee de drijvende factor zal geweest zijn.
Voor een Gold kredietkaart bij bijvoorbeeld Argenta moet je gewoon 10k op de rekening hebben staan.
Staat dat er niet op? --> Afgekeurd.

De dag nadien mag je dat geld weer er af halen. Dat maakt dan niet meer uit.

Zelf ook bij keytrade.
Destijds gezamenlijke rekening aangemaakt specifiek voor de gratis Visa.
Dus gelijk een Visa Gold aangevraagd en afgekeurd geweest zonder specifieke toelichting.
€3000 op de zichtrekening gezet, opnieuw aangevraagd en het was goedgekeurd.

Ik heb wat geld op keytrade staan sinds 08/2024 en heb daar blijkbaar 1/1/2025 wat intrest op gehad (300 euro, wat de basisintrest is.
Ik zie nu wel wat ik van getrouwheidspremie (1.65% nog) ga krijgen en wanneer dat uitbetaald wordt, maar wordt de basisintrest eigenlijk elke 3 maanden uitbetaald? Of is dat enkel 1x per jaar?

Terug
Bovenaan