Grenscontroles binnen de EU: komt de bewegingsvrijheid binnen de Schengenzone in gevaar?

Solide

Well-known member
Nota van de moderatie: dit onderwerp werd afgesplitst uit Kleine Nieuwtjes.

Na Duitsland gaat ook Frankrijk nu extra controles invoeren aan grenzen van de buurlanden. Geen goed nieuws voor de toekomst van bewegingsvrijheid in de Schengenzone denk ik ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Na Duitsland gaat ook Frankrijk nu extra controles invoeren aan grenzen van de buurlanden. Geen goed nieuws voor de toekomst van bewegingsvrijheid in de Schengenzone denk ik ?

Europa bokst op tegen zaken die loodrecht staan op de waarden die ze wil uitdragen. Ongecontroleerde immigratie brengt helaas ook negatieve zaken met zich mee zoals criminaliteit, terrorisme,... Europa neemt een ruk naar rechts en Ursula heeft het begrepen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/1...nenkort-uitgeprocedeerde-asielzoekers-naar-k/

Voor zover ik begrijp gaan ze niet letterlijk elk voertuig en de passagiers controleren. De bewegingsvrijheid in de Schengenzone wordt ook niet aangetast hierdoor, he, of toch zeker niet voor EU burgers zoals jij en ik.

Als dat is zoals in Zwitserland momenteel, dan halen ze gewoon af en toe een auto er uit die zich langs de kant moet zetten. Even ID tonen, kort babbelke doen, eventueel koffer eens open, en 5 minuten later ben je weer weg. Tenzij er natuurlijk wat vluchtelingen op de achterbank of in de laadruimte zitten.

Europa bokst op tegen zaken die loodrecht staan op de waarden die ze wil uitdragen. Ongecontroleerde immigratie brengt helaas ook negatieve zaken met zich mee zoals criminaliteit, terrorisme,... Europa neemt een ruk naar rechts en Ursula heeft het begrepen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/1...nenkort-uitgeprocedeerde-asielzoekers-naar-k/
De terugkeerhubs zijn een doodgeboren kind die keer op keer de mensenrechtelijke toets niet doorstaan. Demagogisch om de eigen bevolking voor te spiegelen dat dit de oplossing is voor het migratievraagstuk.

maar door grenscontroles ga je dat in mijn ogen toch niet tegengaan. Dit is gewoon wat de bevolking paaien ipv ongecontroleerde migratie tegen gaan. Men staat wat aan de grote gensovergangen met een combi of 6 en dat is het. Wie de grensovergangen wat kent in een bepaald gebied kan echt wel komen waar men wil zonder ook maar enige controle tegen te komen.

maar dan zit je al met georganiseerde misdaad, want de gemiddelde Syrische vluchteling kent de grensovergangen in de Vlaanders niet bepaald goed denk ik dan. je zit dus met een lokale gids. dat is meer achter de schermen dat daarop gewerkt wordt, dat ge je idd niet tegen gaan door op het terrein een machtsontplooiing te doen.

maar je hebt wel illegalen die met valse paspoorten reizen, die onderschep je wel op de gewone "grote" overgangen, want die denken dat ze safe zijn.

Imo begint het toch echt wel wat belachelijk te worden met al die landen en hun grenscontroles. Maar als wij een kilometerheffing willen invoeren staan ze opeens wel op hun achterste poten. Dan is opeens de Europese gedachte belangrijk.

Imo begint het toch echt wel wat belachelijk te worden met al die landen en hun grenscontroles. Maar als wij een kilometerheffing willen invoeren staan ze opeens wel op hun achterste poten. Dan is opeens de Europese gedachte belangrijk.
Dat staat toch volledig los van elkaar? Die grenscontroles zijn een poging om de illegale migratie en smokkelroutes tegen te houden. Wat heeft een kilometerheffing daar nu mee te zien?

Dat staat toch volledig los van elkaar? Die grenscontroles zijn een poging om de illegale migratie en smokkelroutes tegen te houden. Wat heeft een kilometerheffing daar nu mee te zien?
geloof je nu echt dat die grenscontroles uberhaupt iets gaan doen tegen migratie? Het enige die je daarmee lastig valt zijn de europese burgers en europese bedrijven. En wanneer wij kilometerheffing willen invoeren begint men maar te neuten over een lappendeken van verschillende systemen en op de rem te staan.

maar het is natuurlijk 1 europa met vrij verkeer van goederen en personen. Tenzij je de perceptie wil wekken dat je iets doet aan migratie, dan mag je dat vrij verkeer van goederen en personen gewoon op de schop doen.

Duitsland is er ook mee begonnen. Laatst nog mijn aansluiting gemist vanwege grenscontrole op de trein tussen Nederland en Duitsland. Voor COVID kon ik het nog enigzsins begrijpen maar dit? Lijkt me doorgedreven symboolpolitiek te zijn.

Duitsland is er ook mee begonnen. Laatst nog mijn aansluiting gemist vanwege grenscontrole op de trein tussen Nederland en Duitsland. Voor COVID kon ik het nog enigzsins begrijpen maar dit? Lijkt me doorgedreven symboolpolitiek te zijn.
En hoeveel migranten heeft men die dag tegengehouden?
Natuurlijk is het symboolpolitiek. GB heeft nog altijd een migrantenprobleem en heeft slechts een handvol grensovergangen. Hoe in godsnaam geloven Nederlanders, Duitsland en Frankrijk die kilometers grenzen en 1000en grensovergangen te controleren zonder hekken, inkrimping van het aantal overgangen en uitbreiding van de controleurs. En dat allemaal zonder de Europese regelgeving op de schop te doen natuurlijk.

Wat houden die aangescherpte asielplannen precies in? De asielnoodmaatregelenwet moet het strengste asielbeleid ooit vorm geven. De opvallendste maatregel, toch voor de buurlanden, is dat Nederland vanaf eind november grenscontroles zal invoeren. Niet alleen aan de grens met België, ook met Duitsland.

Marino Keulen, burgemeester van Lanaken (Open VLD), spreekt van symboolpolitiek. Hij vreest dat het middel en het doel niet tot elkaar in verhouding staan: "Het middel (de grenscontroles) gaat zorgen voor heel veel tijdverlies, ongemak en economische schade", denkt Keulen.

Het is toch vrij historisch dat het net de founding landen van het Schengenakkoord zijn (Frankrijk, NL, Duitsland) die nu opnieuw grenscontroles gaan uitvoeren. Ik vermoed dat, eens we hier een regering hebben, België ook wel zal volgen.

Ik herinner me nog de tijd toen wij op reis gingen met de auto en er aan de grenzen nog echte controle was. Maar voor de jongere generaties is dit, binnen de EU, natuurlijk ongekend.

Ik weet niet of het Schengenakkoord in uitzonderingen voorziet (ten tijde van Covid waren er ook wel grenscontroles in bepaalde landen, maar dat is natuurlijk een nog andere situatie), of dit eigenlijk een (tijdelijk) einde van het akkoord is. Maar het zal in elk geval toch voor een minder vlotte doorstroming zorgen aan veel overgangen, zeker wanneer die controles opgevoerd gaan worden.

Het is toch vrij historisch dat het net de founding landen van het Schengenakkoord zijn (Frankrijk, NL, Duitsland) die nu opnieuw grenscontroles gaan uitvoeren. Ik vermoed dat, eens we hier een regering hebben, België ook wel zal volgen.

Ik herinner me nog de tijd toen wij op reis gingen met de auto en er aan de grenzen nog echte controle was. Maar voor de jongere generaties is dit, binnen de EU, natuurlijk ongekend.

Ik weet niet of het Schengenakkoord in uitzonderingen voorziet (ten tijde van Covid waren er ook wel grenscontroles in bepaalde landen, maar dat is natuurlijk een nog andere situatie), of dit eigenlijk een (tijdelijk) einde van het akkoord is. Maar het zal in elk geval toch voor een minder vlotte doorstroming zorgen aan veel overgangen, zeker wanneer die controles opgevoerd gaan worden.
Ik herinner me die grenscontroles ook nog maar ik herinner me ook dat je toen wel nog de infrastructuur had. Je had wel wat gebouwen,faciliteiten en aangepaste wegen aan de grens. Soms zie je nog de leegstaande gebouwen in vergane glorie als je ergens een grens oversteekt. Ik denk nu niet dat ze deze weer gaan afstoffen en opnieuw gaan gebruiken maar dat het eerder lokale controles gaan zijn door de politie. Grenswachten of douaniers zijn niet meer aanwezig in de getallen die ze vroeger hadden.
Er zal wel verkeershinder zijn maar ik denk nu niet dat ze alles hermetisch gaan afsluiten zoals vroeger jaren. Financieel als logistiek is dat gewoon niet haalbaar. Anderzijds is er nu ook wel een pak meer verkeer dan pre schengen akkoord van 1990(?)

Als je de letter van de wet er bij haalt doet het me wel vragen stellen bij de implementatie en of dit enkel door migratie is of dat de migratieproblematiek zulke proporties aanneemt dat deze een uitzonderlijke situatie is en gerechtvaardigd is?

The Schengen Borders Code (SBC) provides Member States with the capability of temporarily reintroducing border control at the internal borders in the event of a serious threat to public policy or internal security.

The reintroduction of border control at the internal borders must be applied as a last resort measure, in exceptional situations, and must respect the principle of proportionality.

Laatst bewerkt:
De terugkeerhubs zijn een doodgeboren kind die keer op keer de mensenrechtelijke toets niet doorstaan. Demagogisch om de eigen bevolking voor te spiegelen dat dit de oplossing is voor het migratievraagstuk.
Hebben we nu eigenlijk wel al een manier gevonden om met illegale massamigratie om te gaan die de mensenrechtentoets overleeft en je ook verkocht krijgt in de democratische rechtsstaten? Wir schaffen das is zo populair niet meer

Hebben we nu eigenlijk wel al een manier gevonden om met illegale massamigratie om te gaan die de mensenrechtentoets overleeft en je ook verkocht krijgt in de democratische rechtsstaten? Wir schaffen das is zo populair niet meer
Ik geloof het niet. Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat de enige manier om die migratie tegen te gaan eigenlijk gewoon zorgen dat men niet meer wil migreren is. Maar hoe we dat moeten doen weet ik ook niet meer.

Ik geloof het niet. Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat de enige manier om die migratie tegen te gaan eigenlijk gewoon zorgen dat men niet meer wil migreren is. Maar hoe we dat moeten doen weet ik ook niet meer.
De enigste manier om ervoor te zorgen dat mensen niet meer willen migreren is :

1) de reden voor de migratie wegnemen. Ergo het is niet beter op een andere plaats (ergo bij ons) om te leven (economisch ,ecologisch of...).
2) Een mensonterende en mensonvriendelijke manier.

Beide gaan echter nooit de realiteit zijn. Maar ik verwacht op termijn dat 2 een grotere kans zal hebben om het geval te zijn dan 1 ( de ruk naar rechts over de jaren heen lijkt mij hier het bewijs van). Toch indien de influx niet beperkt is of blijft.

Duitsland heeft aan de grensovergang in Passau, met Oostenrijk, al jaren een grenscontrole. Verschillende malen daar gepasseerd. Je moet daar goed vertragen (10k/h ofzo), ze kijken eens en het overgrote deel mag gewoon doorrijden. Buiten een paar minuten, nooit veel tijd verloren daar. Maar mochten ze meer wagens beginnen controleren, kan dat natuurlijk veranderen.

Wel in de laatste paar jaar 2x gecontroleerd door een anonieme politiewagen aan de laatste tankstation aan die grensovergang. Dat was gewoon papieren laten zien, snel in de koffer kijken en het was in orde.

Lijkt toch zijn nut te hebben.
Ik weet het niet echt zo. Smokkelaars, dat zijn dan vooral zaken zoals meer sterke drank dan toegelaten wellicht. Niet?

Degenen waar een arrestatiebevel naar uitstaan, dat staat los van grenscontroles, als je dat wilt bereiken zou je misschien beter vaker meer willekeurige controles op willekeurige plaatsen moeten doen?

Qua vluchtelingen, 'teruggestuurd', helpt dat dan? Gaan die dan niet gewoon terug om dan elders of op een ander moment opnieuw te proberen?

Ofja, ik vraag me gewoon af wat dit concreet bereikt tov. de investering. Vooral als we over migratie spreken, heb ik dus toch mijn twijfels over 'nut hebben'.

Terug
Bovenaan