Griekenland

Iemand die leuke hotels kan aanraden om er met kinderen te gaan?

We zijn ooit naar Ikaros Beach Resort & Spa gegaan (Kreta - Heraklion) maar die zijn sinds 2024 volledig adults only.
Wij hebben juist voor de 3e keer Gouves Waterpark Holiday Resort geboekt op Kreta voor de zomer van 2026.
Kinderen (nu 12 en 14) vinden het er super. All inclusive (de kinderen eten gigantisch veel) dus komen steeds aan hun trekken. Veel glijbanen maar toch nog rust voor de ouders met leuke swim up verder van de drukte. Voor de kleinere kinderen is er ook NL kidsclub en peuterbad.

Al paar keer rondgekeken voor iets anders, maar komen steeds op dit hotel terug uit.

ik zoek eigenlijk een cruise voor een 4 max 5 dagen, de griekse eilanden.

liefst met een vlucht incl. vanuit brussel en terug,
en in de paasvakantie (eerste week er van ,dus de 2e week van april)

heb al gezocht, maar is vaak problemen met die data, veel belgische maatschappijen beginnen pas vanaf mei. en een aparte engelse cruise online boeken vind ik riskant, als de vlucht dan problemen zou hebben of niet door gaan. Pas op, ik kan het doen hoor, heb een verzekering, maar toch.

iemand die iets kan voorstellen?

na veel zoeken de afgelopen dagen, heb ik toch het gevoel dat ik die cruise ga laten varen:

veel te weinig opties voor in april, bovendien te veel verborgen kosten. zoals wat is niet inbegrepen:
"aanmerings kosten voor de boot". Tja een boot met 1000 passagiers, ik dacht , dat zal peanuts zijn zeker per passagier? Nee hoor rond de 200 euro voor 5 eilandjes!
Eten wel, Drinken niet inbegrepen. Heb ik meegemaakt in vietnam: het eten was echt ondermaats natuurlijk, en de dranken rekenden ze het 3dubbele dan aan land.
ook geen wifi..

nee daar hou ik niet van, ik moet toch min of meer een idee hebben wat het me gaat kosten, en tzal te veel zijn naar mijn goesting.
Zeker ook nog eens die dag excursies: ze droppen u af aan de kade, en als je niet wenst bij te betalen voor de uitstap, trekt ge uw plan maar, en er is te weinig tijd om ter plekke nog zelf alles te regelen.

DUS: ander plan: landen in thessaloniki, 2 nachten, en dan vliegen op Mykonos, 3 nachten, en dan boot nemen naar Athene piraeus, en nog 3 dagen buurt van akropolis blijven.

enige wat ietske tricky is, is die vlucht van thessaloniki naar mykonos. je moet wat geluk hebben blijkbaar op geen aflastingen in april. Maar ja.... zal altijd wel iets zijn.

En zo slechts 1 eiland, maar ja, denk dat al die eilanden wel erg gelijkaardig zijn, dus niet zo erg.

@TRUMP , geen idee om thessaloniki dan over te slaan en die tijd te gebruiken om te eilandhoppen ?
zeker, maar is het niet zo : als je 1 gezien hebt, heb je ze allemaal gezien?

ik zou idd kunnen thessaloniki overslaan, en nog naar naxos of paros gaan, en de 'snelste' ferry nemen om dan van naxos of paros naar piraeus te gaan, maar das toch ook gauw 3,5 uur. dus 2 eilanden en athene (akropolis buurt) zouden dan toch echt wel het maximum zijn voor 8 dagen.

en hoe verplaats je je dan op die eilanden? brommer huren via je hotel?

EDIT: google maps foto's van naxos en paros bekeken, ben daar toch niet van onder de indruk hoor. Mykonos lijkt me zowiezo voldoende, en de 'winnaar'

Laatst bewerkt:
heb vanmorgen geboekt.

het wordt uiteindelijkt toch een eerste maal KRETA : landen in Heraklion en terug opstijgen vanaf Chania.
dus 8 dagen. rechtstreekse vluchten met brussels airlines.

3 dagen heraklion, 2 dagen Rethimnon en 3 dagen Chania; lijkt me eerlijkst verdeeld, en we doen het met de bus dan. dag uitstappen begeleid vanuit hotel dan. ik zie er naar uit , dit was het logistiek makkelijkst ook.

valt me op hoe schandalig duur de ferry's wel niet zijn: vanuit heraklion dag uitstap naar santorini: 210 euro per persoon voor ocharme 2 keer 1,5 uur ferry. dat slaan we dus over.

Ik snap niet waarom je geen auto durft te huren. Is juist op de Kreta zeer de moeite. Mykonos/Santorini hoeft dat niet, kan je via brommer/openbaar vervoer doen. Sowieso vond ik Kreta het mooiste eiland, gevolgend door Santorini, uiteraard voor dorpjes Fira/Oia. Mykonos is het minst.

Ik snap niet waarom je geen auto durft te huren. Is juist op de Kreta zeer de moeite. Mykonos/Santorini hoeft dat niet, kan je via brommer/openbaar vervoer doen. Sowieso vond ik Kreta het mooiste eiland, gevolgend door Santorini, uiteraard voor dorpjes Fira/Oia. Mykonos is het minst.
We zijn er maar 7 dagen . Dus ik denk dat we ons wel makkelijk 2 a 3 dagen kunnen bezig houden toch in die 3 kust stadjes?

Eens een begeleide excursie doen zien we ook zitten. Maar om alles af te rijden met de auto... zoveel tijd hebben we nu ook niet.

Zou het saai zijn om 2 a 3 dagen telkens in die stadjes te blijven?

We zijn er maar 7 dagen . Dus ik denk dat we ons wel makkelijk 2 a 3 dagen kunnen bezig houden toch in die 3 kust stadjes?

Eens een begeleide excursie doen zien we ook zitten. Maar om alles af te rijden met de auto... zoveel tijd hebben we nu ook niet.

Zou het saai zijn om 2 a 3 dagen telkens in die stadjes te blijven?
juist daarmee, Chania zijn we geweest, maar die steden zijn imo niet zo interessant. Het interessante is juist met een auto het eiland afrijden, we hadden toen ook maar 6-7dagen op Kreta, waarvan er vier ofzo auto gehuurd. Door juist een auto te huren kan je op die dagen veel zien en ben je niet afhankelijk van allerhande bus schema's en het gepuzzel ermee.

Die steden zijn leuk, maar op 1 dag heb je ze wel gezien. Als je verder nog gewoon wat wilt drinken, eten en rondslenteren is dat ook prima he, maar als je echt alleen maar dingen wilt zien, is 1 dag meer dan voldoende.

Dat hangt allemaal af van wat voor type reiziger je bent hé. Zoals @Wilcao zegt, als je daar naartoe gaat voor 't goeie leven: lekker eten, drinken, rondslenteren, op't strand liggen, in de zee dobberen, ... dan zit je daar goed. Wil je alles qua cultuur en erfgoed gezien hebben, dan ben je er rap door en moet je verder.

Ook de tip van de auto is heel afhankelijk van wat voor type reiziger je bent. Ik vind met de auto reizen geen vakantie bijvoorbeeld, ik geniet er net veel meer van om met het openbaar vervoer een land te verkennen. Als je afgelegen stranden wil bezoeken, of bepaalde wandelingen wil doen of de kleinste afgelegen dorpjes wil bezoeken, ja, dan is een auto noodzakelijk. Maar met het openbaar vervoer geraak je op alle belangrijke plekken, en zit je tussen de locals. Ik vind dat interessanter.

Dat hangt allemaal af van wat voor type reiziger je bent hé. Zoals @Wilcao zegt, als je daar naartoe gaat voor 't goeie leven: lekker eten, drinken, rondslenteren, op't strand liggen, in de zee dobberen, ... dan zit je daar goed. Wil je alles qua cultuur en erfgoed gezien hebben, dan ben je er rap door en moet je verder.

Ook de tip van de auto is heel afhankelijk van wat voor type reiziger je bent. Ik vind met de auto reizen geen vakantie bijvoorbeeld, ik geniet er net veel meer van om met het openbaar vervoer een land te verkennen. Als je afgelegen stranden wil bezoeken, of bepaalde wandelingen wil doen of de kleinste afgelegen dorpjes wil bezoeken, ja, dan is een auto noodzakelijk. Maar met het openbaar vervoer geraak je op alle belangrijke plekken, en zit je tussen de locals. Ik vind dat interessanter.
Idem hier.

Constant zoeken naar parkeerplekken, de locale regeltjes, smalle wegen of steile bergen, eventuele nultolerantie alcohol, mogelijkse huurscam bedrijven.... bezorgt me allemaal stress.

Ik wil verstand op nul op vakantie.
is vooral natuur daar , en is er eens een bezienswaardigheid , heb je dag van vandaag snel een uber of bolt geregeld als het OV niet zou lukken.

De zomer van 2025 is nog niet gepasseerd maar ik ben al eens aan het kijken waar volgende zomer de beste uitvalsbasis zou zijn op Kreta. De bedoeling is om een airbnb te huren, liefst ergens tegen de kust, een auto te huren en dan wel af en toe uitstappen te doen.

Matala ziet er heel mooi uit, maar niet echt de beste ligging voor uitstappen denk ik?
Misschien Agia Galini?

Iemand die leuke hotels kan aanraden om er met kinderen te gaan?

We zijn ooit naar Ikaros Beach Resort & Spa gegaan (Kreta - Heraklion) maar die zijn sinds 2024 volledig adults only.

Wij hebben juist voor de 3e keer Gouves Waterpark Holiday Resort geboekt op Kreta voor de zomer van 2026.
Kinderen (nu 12 en 14) vinden het er super. All inclusive (de kinderen eten gigantisch veel) dus komen steeds aan hun trekken. Veel glijbanen maar toch nog rust voor de ouders met leuke swim up verder van de drukte. Voor de kleinere kinderen is er ook NL kidsclub en peuterbad.

Al paar keer rondgekeken voor iets anders, maar komen steeds op dit hotel terug uit.
Wij willen liefst wat verschillende plekken bezoeken en dus een auto huren.
Ik was al eens aan het kijken voor vluchten, maar ik kom rond de 2000 euro voor 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen), voor enkel de vluchten?

Ik was al eens aan het kijken voor vluchten, maar ik kom rond de 2000 euro voor 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen), voor enkel de vluchten?
kan ik zeker geloven, hier ook 400 per persoon betaald voor de vluchten alleen. paasvakantie. met BA.

Kan je geen hotel zonder 'all in' nemen? Ergens centraal op het eiland, kan je van daar alle richtingen uit. Een pakket vliegtuig+hotel is vaak iets voordeliger.

Kan je geen hotel zonder 'all in' nemen? Ergens centraal op het eiland, kan je van daar alle richtingen uit. Een pakket vliegtuig+hotel is vaak iets voordeliger.
Bij mij is het hem net te doen om die all-in formule.

Vorige zomers appartement in Spanje, huisje in Frankrijk, enz. Maar ik heb het gevoel dat ik dan gewoon hetzelfde doe zoals thuis maar dan op verplaatsing.

Opstaan, naar de bakker, boodschappen doen, afwassen, zorgen dat er 's middags eten is, idem 's avonds. enz. Een all-in zou toch eens goed deugd doen denk ik.

Terug
Bovenaan