Grindmatten

bieren

Active member
Hey ik had is een vraag over grindmatten met split. Als je deze zou leggen hoe zit het dan met tuinstoelen die dunnen poten hebben gaan deze er dan niet in verzakken?

Al wat online gezocht maar vind hier gee´ duidelijk antwoord op.

Alvast bedankt voor de info die hier gegeven wordt.

Zelf geen ervaring mee; wegzakken lijkt me minder een probleem (in los aangelegd grind denk ik ook niet dat een tuinstoel wegzakt) dan instabiel staan van die tuinstoelen, zeker bij kleinere cellen heeft het grind niet echt veel ruimte om zich wat te "zetten" zodat de kans groot is dat er altijd wel 1 poot zweeft.

Misschien inderdaad overwegen om je terras niet in grind te leggen, of het gedeelte waar je normaal zit in tegels/steentjes en de rest in grind, zo'n mix heb ik nog wel bij mensen gezien?
Of alternatief is voor zwaardere tuinstoelen met brede poten die op de cellen rusten in plaats van op het grind, al hebben die tuinstoelen ook weer nadelen.

Dat is ook 1 van de optie we zijn nog beetje aan het zien. Ik vroeg me het gewoon war af als je dunne poten hebt of je dan niet te hard wegzakt en vond nergens een duidelijk antwoord. :)
Hier een grindterras (split) met grindmatten en totaal geen problemen met wegzakkende stoelen. Die honinggraten zijn gevuld met grind en dat zit allemaal zo compact op elkaar in die honinggraten dat daar geen stoelpoot doorzakt hoor. Je moet natuurlijk wel zien dat je geen dikke laag grind bovenop de grindplaten legt, maar dat wordt sowieso niet aangeraden.

Wij hebben hier zowel onze oprit als 2 terrassen aangelegd met grindplaten en grind en zouden niets anders willen. Makkelijk zelf aan te leggen, oogt natuurlijk, goede drainage, geen spoorvorming, geen tegels die beschadigd kunnen geraken, veel minder snel een groen terras door algen dus weinig onderhoud en als je vaste planten wil voorzien op je terras, kan dat gewoon door een stuk grindplaat weg te slijpen en de plant in de volle grond te zetten, dus geen gedoe met bloempotten en constant water geven.

Het enige nadeel dat ik zelf ondervonden heb is dat het grind in grove zolen kan blijven zitten. Heb 1 paar schoenen waarbij ik dat probleem heb. Maar dat is simpel op te lossen door stapstenen in de grind te leggen, wat we ondertussen op sommige plaatsen gedaan hebben.

Hier een grindterras (split) met grindmatten en totaal geen problemen met wegzakkende stoelen. Die honinggraten zijn gevuld met grind en dat zit allemaal zo compact op elkaar in die honinggraten dat daar geen stoelpoot doorzakt hoor. Je moet natuurlijk wel zien dat je geen dikke laag grind bovenop de grindplaten legt, maar dat wordt sowieso niet aangeraden.

Wij hebben hier zowel onze oprit als 2 terrassen aangelegd met grindplaten en grind en zouden niets anders willen. Makkelijk zelf aan te leggen, oogt natuurlijk, goede drainage, geen spoorvorming, geen tegels die beschadigd kunnen geraken, veel minder snel een groen terras door algen dus weinig onderhoud en als je vaste planten wil voorzien op je terras, kan dat gewoon door een stuk grindplaat weg te slijpen en de plant in de volle grond te zetten, dus geen gedoe met bloempotten en constant water geven.

Het enige nadeel dat ik zelf ondervonden heb is dat het grind in grove zolen kan blijven zitten. Heb 1 paar schoenen waarbij ik dat probleem heb. Maar dat is simpel op te lossen door stapstenen in de grind te leggen, wat we ondertussen op sommige plaatsen gedaan hebben.
Hey bedankt voor je antwoord.

Heb je toevallig foto´s als je deze wilt delen natuurlijk. Je mag ze ook in privé bericht sturen.

Hier grindmatten als oprit. Kleine steentjes ertussen 5-8mm en dat is wel heel compact. Ik denk dat daar geen stoelen inzakken. Echter het verschuiven van stoelen etc lijkt me nu wel niet zo optimaal met deze matten.
Idem opmerking utolor, Mijn auto ligt vol van die steentjes door ze telkens mee te nemen in mijn zolen. :D
Onkruid tussen de stenen vermijden we door geregeld eens strooizout ertussen te gooien.

Zoals hierboven aangehaald, als je het doet, neem dan kleine split. Hier grindmatten met 12-22 split als oprit maar daar zou ik geen stoelen op zetten.

Ps: wij hebben geen fundering gebruikt en waar de wielen van de auto meestal staan zijn die matten wel gezakt.

Zoals hierboven aangehaald, als je het doet, neem dan kleine split. Hier grindmatten met 12-22 split als oprit maar daar zou ik geen stoelen op zetten.

Ps: wij hebben geen fundering gebruikt en waar de wielen van de auto meestal staan zijn die matten wel gezakt.
Ja we zouden voor kleine split.

Hey bedankt voor je antwoord.

Heb je toevallig foto´s als je deze wilt delen natuurlijk. Je mag ze ook in privé bericht sturen.
Ben er nog niet toe gekomen (redelijk druk), maar zal proberen later deze week foto's te delen.
Je kan hier al wel een foto vinden van de oprit:

Ja we zouden voor kleine split.
Wij zijn voor Yellow Sun 8-11mm gegaan. Had ergens gelezen dat dat het ideale formaat grind is voor grindmatten.

Ook belangrijk om de juiste kleur matten te nemen. Lichte grind = witte matten, donkere grind = zwarte matten. Normaal komen de matten er niet door als je een laagje van 2cm grind bovenop de matten legt, maar als het dan toch ergens moest gebeuren, valt het zo niet echt op. Bij onze oprit hebben we het bijvoorbeeld moeten doen met de hoogte die we hadden van de betonklinkers die we uitgebroken hadden en daar heb ik maar een beperkt laagje bovenop de grindplaten kunnen gooien. Het gebeurt dus weleens dat een stukje van de plaat door de grind schijnt, maar gezien het witte platen zijn en lichte grind valt dat enkel op als je recht naar onder kijkt.

Terug
Bovenaan