Grondsondering

Iowa2208

New member
Iemand die me wat wijzer kan maken ivm een grondsondering?

Gisteren compromis getekend voor een bouwgrond en wil dus nu zo snel mogelijk een grondsondering laten uitvoeren. Nu bestaan er meerdere types sonderingen, drukratio’s, aantallen etc…
Enige wat ik eigenlijk wil weten is of de grond voldoende draagkrachtig is voor een open bebouwing met een gelijkvloers en 1 verdiep, zonder kelder, dit met een rechtstreekse fundering. Het huis zou ergens rond de 120m2 (gelijkvloers) worden.

Aanbevelingen van bedrijven die dit uitvoeren regio Vlaams-Brabant zijn ook altijd welkom!

Wij hebben dit laten doen via Advision, wel content van voor zover dit kan.
Nu kunt ge precies wel niet alles zien op een sondering

Wij hebben dat laten uitvoeren door "Group Verbeke". Werf in Zemst.
Aangeduid door onze architect want die firma is helemaal niet van Vlaams Brabant maar die maakten daar blijkbaar geen probleem van.

3 dieptesonderingen, 411€ (in 2020).

Het is wel aangeraden dat ge dat in samenspraak met uw architect doet want die zal de locaties op het terrein aanduiden waar de sonderingen moeten plaats vinden (idealiter schoon vespreid over waar de funderingen van uw huis moeten komen).

In zo'n rapport staat wel een suggestie van mogelijke funderingsystemen maar het zal uw ingenieur stabiliteit zijn die met dit rapport zal bepalen wat er nodig zal zijn.

Voor regio vlaams brabant. SGS/advision/ verbeke Qua prijs zitten ze allemaal dicht op elkaar.

Om even retro te gaan.

Men neme een spade en graaft een kleine sleuf. Uw spade vertelt u vanzelf wanneer u “de vaste” grond aanroert. Ofwel de gele vaste grond.
doe dit op enkele plaatsen en je weet vanzelf wat uw perceel van grond heeft.

Men neme een spade en graaft een kleine sleuf. Uw spade vertelt u vanzelf wanneer u “de vaste” grond aanroert. Ofwel de gele vaste grond.
Ezn sonderingsverslag bevat wel de drukwaarden die iedere grondlaag aankan, wat toch wel heel nuttige input is als je een fundering wil berekenen.
als je met je kraantje graaft tot "vaste grond" ga je binnen een paar jaar (misschien) heel teleurgesteld zijn dat je te gierig was 500-1000 euro uit te geven, en dat iedere keer je kijkt naar die grote lelijke barst in je gevel.

Bij ons is het goeie zandgrond, maar op 7m diepte zitten wij met een laag turf. Daardoor moest onze fundering steviger gemaakt worden. Dit had je met een spa nooit geweten.

Ik heb gewerkt met sondermeester.
Zeer tevreden van! Zit in affligem.
Ook mee gewerkt, maar was telefonisch wel nooit niet bereikbaar. Altijd communicatie via mail... Heb nog wat over een weer moeten mailen vooraleer het rapport werd opgeleverd.

@Iowa2208 Wel rekening mee houden dat er vele types toestellen zijn. Wij zijn uiteindelijk via die sondeermeester gegaan omdat die een klein mobiel toestel hadden (was nodig omdat onze verkaveling toen nog in aanleg was en er geen vrachtwagen tot aan de grond kon geraken).

Hier ook Verbeke.. bel ook gewoon eens bij de buren aan en vraag wat voor fundering ze hebben. Als die woningen met een paalfundering zijn gezet had je dit mss al willen weten voor je de compromis tekende.

Het is wel aangeraden dat ge dat in samenspraak met uw architect doet want die zal de locaties op het terrein aanduiden waar de sonderingen moeten plaats vinden (idealiter schoon vespreid over waar de funderingen van uw huis moeten komen).

Dit is idd een goede tip en belangrijk. Je bent niets met een sonderingspunt buiten je eigenlijke bouwoppervlakte.

Je hebt ook firma's die slechts 2 punten sonderen, dat is voor de meeste bouwfirma's niet voldoende. Ook voorzien sommigen geen zettingsberekeningen, wat de meeste bouwfirma's ook wel nodig hebben.

Goede ervaringen met SGS, Sondex, Verbeke en idd zoals hier al vermeld De Sondeermeester, die heeft bij mijn weten een klein toestel waar hij elektrisch mee kan sonderen op moeilijk bereikbare gronden.

Doorgaans wordt de sondering op 100 of 150 kN uitgevoerd (Kilonewton), voor houtskeletbouw is 50 kN in principe voldoende. Mocht trouwens het resultaat tegenvallen, dan zal je meerkost voor de fundering bij houtskeletbouw een pak minder zijn.

Hier is SGS geweest, 4 punten aangeduid door de architect, alsook funderingsadvies gevraagd. Was iets van een 800 euro een drietal jaar geleden. Ze kwamen met zo'n rijdend containerding, wel zonder voorafgaande melding (maakt op zich niet uit, ze hebben niemand nodig om hun werk te doen natuurlijk). Alles werd hier tijdig en vlot uitgevoerd en afgeleverd.

Wij hebben dat laten uitvoeren door "Group Verbeke". Werf in Zemst.
Aangeduid door onze architect want die firma is helemaal niet van Vlaams Brabant maar die maakten daar blijkbaar geen probleem van.

3 dieptesonderingen, 411€ (in 2020).

In zo'n rapport staat wel een suggestie van mogelijke funderingsystemen maar het zal uw ingenieur stabiliteit zijn die met dit rapport zal bepalen wat er nodig zal zijn.

Wel gek, wij hebben het vorig jaar laten doen op 3 plaatsen en waren 900 euro kwijt. Ook Verbeke. Of hangt het er misschien van af hoe diep ze moeten gaan? Hier telkens rond de 10 meter diep gegaan..

Wel gek, wij hebben het vorig jaar laten doen op 3 plaatsen en waren 900 euro kwijt. Ook Verbeke. Of hangt het er misschien van af hoe diep ze moeten gaan? Hier telkens rond de 10 meter diep gegaan..
ik heb het nog eens opgezocht. Factuur is effectief 411 excl btw.

Scope was:
3 x dieptesonderingen max 20m, max 10T
rapport bevat minstens:
- bepalen grondwaterstand
- 240 zettingsberekeningen per proef
- differentiele zettingsberekeningen
- draagvermogen voor verschillende paaltypes en diameters
- draagvermogen voor sleuf- of geisoleerde zolen in grafiek

Is uitgevoerd geweest einde 2020.
Onze architect had die aangeschreven. Misschien geven ze via die weg een betere prijs zodat ze bij voorkeur aangeschreven zullen blijven? 100% is nogal veel om via index te verklaren.

Hun offerte bevatte ook een post "grondbank - bodemonderzoek". Dat is niet mee besteld. Indien wel zou de prijs rond 800€ excl btw

Laatst bewerkt:
Ezn sonderingsverslag bevat wel de drukwaarden die iedere grondlaag aankan
Ik denk dat het de-facto verplicht is tegenwoordig, niet zozeer vanuit overheidswege, maar vanuit de architect. Omdat hij een tienjarige aansprakelijkheid draagt voor ontwerpfouten (waaronder dimensionering van de fundering).

Op professioneel vlak zie ik vaak SGS en Verbeke passeren in onze rapporten.

Bij Sondeermeester was het 3x 10 ton (ook op een diepte van 10m als ik me niet vergis) en dat was €450 BTW excl. (midden 2022)
Ik denk dat het de-facto verplicht is tegenwoordig, niet zozeer vanuit overheidswege, maar vanuit de architect. Omdat hij een tienjarige aansprakelijkheid draagt voor ontwerpfouten (waaronder dimensionering van de fundering).
Bij ons was dit een voorwaarde voor de stabiliteitsingenieur om zijn studie op te leveren.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
2
Weergaven
2K
Deleted member 984
D
Terug
Bovenaan