Grrr, marters

berenod

Well-known member
Het zijn mooie lieve beestjes, maar ze moeten van van mijnen auto afblijven....

's ochtends op weg naar het werk....

IMG-20210510-071100.jpg

Met de helft van de kabelbomen doorgeknabbeld wilt nen hybride dus niet ver meer rijden, exact 300 meter ver geraakt alvorens de melding dat ik best zo rap mogelijk aan de kant ging staan...

Voor de rest werkt BMW assistance zoals gewoonlijk goed, 30 minuten later stond er een takelwagen met een bijna nagelnieuwe 320i touring als vervanger, en waren ze met de mijne weg naar de garage...

Nog nooit problemen gehad met marters in feite. Ken ook niemand in mijn onmiddellijke omgeving die het al gehad heeft.

Ik stel mij wel vragen waarom die beesten dat überhaupt doen. Puur om te kloten is dat toch? :P

Nog nooit problemen gehad met marters in feite. Ken ook niemand in mijn onmiddellijke omgeving die het al gehad heeft.

Ik stel mij wel vragen waarom die beesten dat überhaupt doen. Puur om te kloten is dat toch? :P
Heb eens gehoord dat er bepaalde soorten visresten in sommige kabelomhulsels verwerkt zitten en dat die beesten dat rieken? Geen idee of dat waar is.

Ik woon tegenover het lokale park en daar zitten wel enkele marters. Hier had er ooit eentje een slaapplaats gemaakt door de isolatie in de binnenkant van de motorkap uit te hollen. Had ook een verminkte merel op de motorblok gelegd, waarschijnlijk als snack?

Ben er pas achter gekomen toen het naar dode dieren begon te ruiken in de cabine telkens wanneer ik de airco aanzette :unsure:

Die visolie vinden ze lekker. Gewoon een anti-marter ding installeren en ze komen nooit meer terug.

Mij is verteld geweest dat er al lang geen visolie meer verwerkt zit in die kabels? Maar het gebeurt wel het vaakst bij nieuwere wagens. Ik heb het ook voorgehad toen die van mij nog maar enkele maanden oud was.

Is dat ook niet omdat het daar lekker warm is in de motorkap? Met al die restwarmte van de motor als je een ritje gedaan hebt.
Dan zou dat probleem ook moeten verdwijnen bij een EV.

Mijn pa zag 2 weken geleden bij hen in de straat ook een marter lopen.

Vorige week had mijn nonkel (die 2 straten verder woont) 2 dagen zijn nieuwe camionet, opeens ook rode lampjes.
Bleek dat die marter al een deel isolatie en wat leidingen/kabels weggeknabbeld had.

Vorig jaar zag mijn broer bij hem thuis ook enkele avonden een marter passeren, die heeft gelukkig niks gedaan.

Mij is verteld geweest dat er al lang geen visolie meer verwerkt zit in die kabels? Maar het gebeurt wel het vaakst bij nieuwere wagens. Ik heb het ook voorgehad toen die van mij nog maar enkele maanden oud was.
Volgens mij ruiken die kabels gewoon naar vis, maar zit er geen vis in.

Een tijd geleden hier 2 weken na elkaar dezelfde leiding doorgebeten.
Nadien meteen een marterverschrikking geïnstalleerd en geen last meer.

Geluk gehad dat het gewoon een simpele leiding was waar ze goed aan konden.

bij mij hebben we ooit eens 2 x de turboslang doorgebeten, toen heeft de garage er eens siliconenspray opgespoten en sindsdien heb ik er toch geen last meer van gehad, dus misschien dat eens proberen.

Hier ook zo'n marter-verschrikker dat ultrasone geluiden uitzendt geïnstalleerd + een wc-blokje onder de motorkap gehangen en sindsdien geen last meer gehad van aangevreten isolatie of kabels. Onze beide wagens zijn het slachtoffer geweest van één of meerdere marters hier, dus ben blij dat het hielp.

Moet je zo'n anti-marter ding laten installeren als je een Tesla hebt?
Of komen die beestjes daar niet aan, aangezien er geen motor te vinden is vooraan?

Tip die ik ergens gelezen heb tegen marters: in uwen hof pissen. Die beesten kunnen daar blijkbaar niet tegen.

Wij wonen tussen de velden en hebben een stuk bos, ik had ook schrik voor marters. Maar nog geen last van gehad. :wink:

Dus uwen hof rondpissen is de boodschap.
:tongue:

Tip die ik ergens gelezen heb tegen marters: in uwen hof pissen. Die beesten kunnen daar blijkbaar niet tegen.

Wij wonen tussen de velden en hebben een stuk bos, ik had ook schrik voor marters. Maar nog geen last van gehad. :wink:

Dus uwen hof rondpissen is de boodschap.
:tongue:
Maar euhm, mijn auto staat niet in mijn hof.

Tegen de wagen pissen?

Moet je zo'n anti-marter ding laten installeren als je een Tesla hebt?
Of komen die beestjes daar niet aan, aangezien er geen motor te vinden is vooraan?
ze vreten vooral aan remleidingen, dus alle auto's lopen risico.

En zo'n anti-marter ding, dat maakt een irritant geluid voor die beestjes. Maar ze wennen daar ook aan (of ze worden doof...). Het is niet persé een garantie op succes.

ze vreten vooral aan remleidingen, dus alle auto's lopen risico.

En zo'n anti-marter ding, dat maakt een irritant geluid voor die beestjes. Maar ze wennen daar ook aan (of ze worden doof...). Het is niet persé een garantie op succes.
Meestal maar kabels. Vooral omdat er voor kabelisolatie in wagens een aandeel visolie gebruiken.
Edit:

Terug
Bovenaan