Haartransplantatie

Niemand hier die gevolgen ondervindt of heeft ondervonden van finasteride/dutasteride?
Ik lees her en der horrorverhalen (PFS) en dat houdt me ergens toch wel tegen om hiermee te beginnen.
Ja, het zou slechts een handvol % van de gebruikers echt impacteren, maar als je tot die groep behoort zijn de lange termijn gevolgen toch niet min...

Om die reden denk ik eraan om enkel met minoxidil (gecombineerd met microneedling) te beginnen.
Minder effect, maar anderzijds geen negatieve impact op hormonale processen en algemeen genomen een stuk minder agressief voor het lichaam

Zitten er hier mensen die enkel minox gebruiken, en zo ja hoe is de ervaring (resultaten, ...)?

26,37 eur voor 60 capsules minoxidil 5 mg

Voor Dutasteride (dat ik nu 2 maand neem) zou ik eens moeten kijken wat ik betaal volgende keer want had er nog iets bij gekocht dus geen idee.
Maar das per 90 capsules. Mss 35/40 euro?
Qua kosten ben ik er achter dat ik beter voor Min 5mg en Fin 5mg was gegaan en dan de pillen in stukken doen. Heb nu 50.97 euro betaald voor 180 Min 2.5mg pillen. Bij de Fin is het verschil in kosten nog groter volgens een vriend, maar de derma moet natuurlijk wel 5mg willen voorschrijven...

@utolor. ik neem beide. Combinatie van de twee is steeds beter. Beiden versterken elkaar en ik doe het ook in kader van kleine haartransplantatie op de kruin wellicht 2026/2027.
Van minoxidil kan je wel eerste weken wat extra haaruitval hebben , maar dat haar komt sterker terug. Dus niet opgeven midden in het proces.
Merci! Welke dosissen gebruik jij en blijven de bijwerkingen beperkt?

Niemand hier die gevolgen ondervindt of heeft ondervonden van finasteride/dutasteride?
Ik lees her en der horrorverhalen (PFS) en dat houdt me ergens toch wel tegen om hiermee te beginnen.
Ja, het zou slechts een handvol % van de gebruikers echt impacteren, maar als je tot die groep behoort zijn de lange termijn gevolgen toch niet min...
Ik vraag me af of die problemen ook niet meteen stoppen als je stopt met Fin? Want dan kan je het gewoon uittesten natuurlijk. Ik ga vooral niet experimenteren met hoge dosissen van Fin, ik zou me houden aan 1mg per dag. Een vriend van me neemt soms wel 2.5mg per dag als hij daar zin in heeft maar dat lijkt me toch niet echt gezond.

EDIT: Nvm, effe PFS opgezocht: "Post-finasteride syndroom (PFS) is een aandoening waarbij aanhoudende bijwerkingen optreden bij mannen die finasteride hebben gebruikt, zelfs nadat ze zijn gestopt met het medicijn."

Had ik nog niet over gehoord.

Laatst bewerkt:
@Soeplepel hoe is het ermee nu?
Ik ben deze week op controle geweest na 6 maanden. Het is goed aan’t groeien maar ze zei ook dat vanaf nu echt visueel beter zal worden.

Had wel gezegd dat ik vind dat de ene kant precies beter is gedaan dan de andere en ze had het opgeschreven (voor controle na 1 jaar). Maar ze benadrukte ook dat ik nog even moet afwachten en dat sowieso de ene kant hoger teruggetrokken was.

En heb dan ook vermeld dat ik misschien toch nog een tweede zou overwegen want hoewel het goed opgevuld is, de zijkanten zijn wel nog wat kaal als ge in profiel kijkt. Ze heeft dan is gekeken maar ze zei dan dat mijn spier daar zit (als ge bv fronst) en dat da niet aan te raden is stel dat ge fronst of andere emotie dan zou mijn haar meebewegen. Wat ik raar vind want das letterlijk op mijn hoofd, ik moet al bakkes trekken om mijn haarlijn te doen bewegen lol.

Ze zei wel dat er nog klein stukje 500-1000 grafts kan bedekt worden, maar best dus nog even wachten. Zal mss sebiet is foto uploaden

IMG-9720.jpg

‘t Moet natuurlijk wel nog dikker en voller worden

Laatst bewerkt:
Bij mij is het op zich wel goed dikker geworden.

Tis zeker niet perfect maar op zich wel content.

Voor een van de laagste prijzen op de markt is het echt wel goed.

Enige wat mij wat stoort is de richting van de haren. Is niet de natuurlijke val waardoor aan mijn inhammen de haren precies naar achter willen staan. Als ik er dan wax indoe ofzo en het wat omhoog zet dan is dat geen groot probleem meer.
Maarja als je het echt perfect wil, dan zit je helaas aan de prijs maal 3 minstens….

Zit nu op maand 10.

Enkel onder bepaalde lichtinval kan je er wel doorkijken maar als ik er op let bij zovele mensen is dat ook het geval…

In gewone niet sterk belichte kamers ofzo zie je echt een dikke haarlijn :)

Laatst bewerkt:
Minoxidil 5mg/dag
Dutasteride 0,5 mg/dag

Gelukkig geen bijwerkingen.
Ben jij beiden tezamen beginnen nemen of ben je met één van de twee begonnen?
Ik ben nu begonnen met Finasteride 1mg/dag aangezien m'n dermatoloog zei van daarmee te beginnen, maar vraag me af of ik niet ineens beter de Minoxidil erbij neem. Enige probleem is dat als ik bijwerkingen heb, ik niet weet aan wat het ligt. Maar ik wil uiteraard "snel" resultaat. :p

Ben jij beiden tezamen beginnen nemen of ben je met één van de twee begonnen?
Ik ben nu begonnen met Finasteride 1mg/dag aangezien m'n dermatoloog zei van daarmee te beginnen, maar vraag me af of ik niet ineens beter de Minoxidil erbij neem. Enige probleem is dat als ik bijwerkingen heb, ik niet weet aan wat het ligt. Maar ik wil uiteraard "snel" resultaat. :p

Ik gebruikte eerste topical minoxidil 5% sinds 8 maanden overgestapt op oral minoxidil 0,5mg.

En pas sinds 2 maanden Dutasteride.

De bijwerkingen van beide medicijnen zijn verschillend.

Let wel, je moet het wel minstens 6 maanden tijd geven.

*medisch advies eruit gehaald*

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruikte eerste topical minoxidil 5% sinds 8 maanden overgestapt op oral minoxidil 0,5mg.

En pas sinds 2 maanden Dutasteride.

De bijwerkingen van beide medicijnen zijn verschillend.

Let wel, je moet het wel minstens 6 maanden tijd geven.

*medisch advies eruit gehaald*
Ik ben me bewust van die 6 maanden. Ik heb geduld. Ik voel me nu al een pak geruster dat ik de hormonen blokkeer die zorgen voor de achteruitgang van m'n haarlijn. Het dikker worden van m'n haar mag op het gemak komen, zolang het maar niet nog erger wordt. :p

Paar weken geleden bij de dermatoloog geweest voor mijn uitdunnend haar (40j).
(Paar jaar geleden eens minoxidil spray geprobeerd maar opgegeven want vond het te vettig. Met de jaren nadien gewoon gemillimeterd)

Paar weken wat ingelezen en gevraagd achter minoxodil in pilvorm.
Huidige therapie:
- Minoxidil 5 mg 3x week (heb meestal bloeddruk rond 13/8 dus dermatologe vond dat ik wel direct met 5mg kon beginnen)
- Finzur 1xd (ze wou eig nog geen finasteride oraal voorschrijven en effect minoxidil afwachten - dan maar spray als gulden middenweg gekozen, wel duur, ga proberen om nadien toch de pilvorm te verkrijgen).

Krijg sinds paar dagen wel geregeld hoofdpijn + gevoel van drukkend gevoel thv oogkassen. Hadden sommigen van jullie dit ook?
Komt hoogwss door de minoxidil. Ga dit weer weg?

Hier momenteel een maand bezig met topical minoxidil en dermastamping (+ hoofdmassage elke dag).
Gelukkig geen last van vettigheid in het haar door minoxidil, dus zie geen reden om over te gaan tot orale vorm.
Hopelijk vertraagt dat de achteruitgang toch wat, ook al besef ik dat de onderliggende oorzaak DHT hiermee niet wordt aangepakt.

DHT blockers type Finasteride of Dutasteride durf ik (nog?) niet te nemen met al de PFS horrorverhalen.
De kans op zware blijvende neveneffecten is op zich niet zo groot* maar als je toch bij de ongelukkigen zit, is uw leven naar de vaantjes.

*1-2% (full-on PFS) wordt vaak geopperd, hoewel dit in de realiteit wellicht hoger ligt omdat de meerderheid van de mensen niet meteen de link maken tussen hun symptomen en het gebruik van finasteride. Zeker omdat symptomen soms pas na maanden optreden.

Hier uiteindelijk begonnen met een 1mg fin pil per dag zoals me was voorgeschreven. De eerste dagen had ik veel bijwerkingen dus ben snel overgeschakeld naar om de dag. Dan had ik geen last meer van bijwerkingen behalve lager libido en nu sinds enkele dagen terug elke dag 1mg en voorlopig enkel het lager libido als bijwerking. Maar ik had een relatief hoog libido dus dat maakt me nu niet zoveel uit. Aan de mensen die willen beginnen kan ik dus alleen maar aanraden om je lichaam te laten wennen aan finasteride door het om de dag te nemen.

Het plan is om dit 6 maanden vol te houden om het resultaat af te wachten en daarna indien nodig nog min bij te nemen ook. Maar gezien mijn dermatoloog zei dat fin voldoende zou kunnen zijn en ik geen extra haargroei op ongewenste plaatsen wil, ga ik toch effe afwachten met de min. Ik moet binnenkort ook infiltraties laten zetten in m'n rug en dan mag ik geen bloedverdunner nemen. Min is een bloedverdunner dus mag ik het sowieso nog niet meteen nemen.

Als de fin toch weer bijwerkingen geeft of m'n libido onder 0 zakt, zoek ik er wel mee te stoppen en dan ga ik sowieso min uitproberen.

Eén van de positieve effecten is bij mij dat ik veel minder moe ben. Ik vind dat niet terug als bekende bijwerking, maar voorheen was ik moe als ik geen 12u geslapen had (en was ik dus praktisch altijd moe) en nu kom ik met 8u slaap toe. Dat is dus wel een groot extra voordeel.

- Finzur 1xd (ze wou eig nog geen finasteride oraal voorschrijven en effect minoxidil afwachten - dan maar spray als gulden middenweg gekozen, wel duur, ga proberen om nadien toch de pilvorm te verkrijgen).

Als je de app Skindr installeert, kan je online snel een consultatie regelen met een dermatoloog en zij hebben mij eerder finasteride aangeraden dan minoxidil. Ik heb beide voorgeschreven gekregen zodat ik kon kiezen. Dus als je liever de orale finasteride neemt, zou ik daar eens horen. Mijn huisdokter wou ook geen orale varianten voorschrijven omdat ze er geen ervaring mee heeft voor haaruitval.

DHT blockers type Finasteride of Dutasteride durf ik (nog?) niet te nemen met al de PFS horrorverhalen.
De kans op zware blijvende neveneffecten is op zich niet zo groot* maar als je toch bij de ongelukkigen zit, is uw leven naar de vaantjes.

*1-2% (full-on PFS) wordt vaak geopperd, hoewel dit in de realiteit wellicht hoger ligt omdat de meerderheid van de mensen niet meteen de link maken tussen hun symptomen en het gebruik van finasteride. Zeker omdat symptomen soms pas na maanden optreden.

Ik begrijp je redenering volledig en de bijwerkingen hebben me ook lang tegengehouden. Toen de eerste bijwerkingen begonnen panikeerde ik ook. Maar dat was m'n lichaam dat moest wennen door de hormoonschommelingen vermoed ik. Ik kan uiteraard nog geen long term effects geven hier, maar ik heb het risico toch maar genomen. Ik lees zoveel positieve verhalen over fin dat ik het het risico wel waard vind.

Laatst bewerkt:
Hier uiteindelijk begonnen met een 1mg fin pil per dag zoals me was voorgeschreven. De eerste dagen had ik veel bijwerkingen dus ben snel overgeschakeld naar om de dag. Dan had ik geen last meer van bijwerkingen behalve lager libido en nu sinds enkele dagen terug elke dag 1mg en voorlopig enkel het lager libido als bijwerking. Maar ik had een relatief hoog libido dus dat maakt me nu niet zoveel uit. Aan de mensen die willen beginnen kan ik dus alleen maar aanraden om je lichaam te laten wennen aan finasteride door het om de dag te nemen.

Het plan is om dit 6 maanden vol te houden om het resultaat af te wachten en daarna indien nodig nog min bij te nemen ook. Maar gezien mijn dermatoloog zei dat fin voldoende zou kunnen zijn en ik geen extra haargroei op ongewenste plaatsen wil, ga ik toch effe afwachten met de min. Ik moet binnenkort ook infiltraties laten zetten in m'n rug en dan mag ik geen bloedverdunner nemen. Min is een bloedverdunner dus mag ik het sowieso nog niet meteen nemen.

Als de fin toch weer bijwerkingen geeft of m'n libido onder 0 zakt, zoek ik er wel mee te stoppen en dan ga ik sowieso min uitproberen.

Eén van de positieve effecten is bij mij dat ik veel minder moe ben. Ik vind dat niet terug als bekende bijwerking, maar voorheen was ik moe als ik geen 12u geslapen had (en was ik dus praktisch altijd moe) en nu kom ik met 8u slaap toe. Dat is dus wel een groot extra voordeel.

Als je de app Skindr installeert, kan je online snel een consultatie regelen met een dermatoloog en zij hebben mij eerder finasteride aangeraden dan minoxidil. Ik heb beide voorgeschreven gekregen zodat ik kon kiezen. Dus als je liever de orale finasteride neemt, zou ik daar eens horen. Mijn huisdokter wou ook geen orale varianten voorschrijven omdat ze er geen ervaring mee heeft voor haaruitval.

Ik begrijp je redenering volledig en de bijwerkingen hebben me ook lang tegengehouden. Toen de eerste bijwerkingen begonnen panikeerde ik ook. Maar dat was m'n lichaam dat moest wennen door de hormoonschommelingen vermoed ik. Ik kan uiteraard nog geen long term effects geven hier, maar ik heb het risico toch maar genomen. Ik lees zoveel positieve verhalen over fin dat ik het het risico wel waard vind.
je kan ook topical min nemen

Ik weet het, maar dat elke dag liggen smeren zie ik niet echt zitten. En m'n vriendin ook niet, gezien ze baardgroei zou kunnen krijgen als ze in haar slaap in contact komt met mijn hoofd of hoofdkussen. :p
goh ik smeer dat niet hoor , gewoon op me hoofd spuiten en laten inwerken. wel niet gebruiken als je huisdieren hebt (is giftig voor hen).

Je kan dat ook gewoon aanbrengen kwartiertje voor het slapen dan is dat ingewerkt hoor en zal ze geen baardgroei krijgen hoor lol

goh ik smeer dat niet hoor , gewoon op me hoofd spuiten en laten inwerken. wel niet gebruiken als je huisdieren hebt (is giftig voor hen).

Je kan dat ook gewoon aanbrengen kwartiertje voor het slapen dan is dat ingewerkt hoor en zal ze geen baardgroei krijgen hoor lol
Heb hier een kat rondlopen, maar de kans dat die aan m'n hoofdhuid komt is kleiner want die mag de slaapkamer niet in. :p
Er zijn meerdere redenen waarom ik de orale varianten van min en fin verkies:
- Geen/minder risico dat mijn vriendin ermee in contact komt
- Minder gedoe: pilletje nemen bij het eten vereist geen extra tijd/inspanning
- Prijs: de topische varianten zijn veel duurder
- Effectiviteit: de orale varianten zouden effectiever zijn

Het voordeel van de topische varianten is natuurlijk weer dat de bijwerkingen minder zijn, aangezien het enkel werkt op de plaats waar het nodig is. Geen ongewenste haargroei van de min, geen zware bijwerkingen van de fin.

Het heeft allemaal pro's en cons natuurlijk. Ik weet van mezelf dat ik die topische varianten geen weken zal volhouden, laat staan heel m'n leven. Pilletjes bij m'n eten nemen lukt nog net, hoewel ik het ook weleens durf vergeten en er pas enkele uren na m'n eten aan denk.

Hier even een update na het bijna 3 maanden nemen van finasteride (ik hoop dat dat hier in het topic mag, want het is eerder om een HT te voorkomen):
Zowel ik als anderen merken al een duidelijk verschil aan m'n haar. Zelfs als mijn haar nat is, zie je er al niet meer zo makkelijk door als voorheen. M'n haar is nog steeds dun, maar ik heb wel terug meer haar. Ik vermoed als ik minoxidil erbij neem dat m'n haar ook dikker zal worden, maar voorlopig blijf ik bij enkel finasteride om het effect na 1 jaar te zien. Als ik het goed begrijp is het bij finasteride belangrijk dat je het zo snel mogelijk neemt aangezien dat je haaruitval stopt, de minoxidil maakt minder uit omdat dat het haar dat je nog hebt vooral verdikt. Daarom heb ik voor die laatste nog tijd genoeg.

Sinds een week ben ik overgeschakeld naar 1,25mg om de dag. 1,25 mg omdat ik nu pillen van 5mg splits in 4 (veel goedkoper) en om de dag om te kijken of m'n hersenen terug beter functioneren. Ik begon namelijk vergeetachtig te worden, kon minder helder denken en werd misselijk als ik plat lag. Op het eerste zicht lijken de bijwerkingen minder te zijn met het om de dag te nemen, maar wil het nog wat langer aanzien. Ik heb ook geen idee of het effect op m'n haar beïnvloed zal worden door de lagere dosis, maar als ik online lees heeft een hogere dosis maar beperkt meer effect op het blokkeren van DHT en zou 1,25mg om de dag dus in principe niet veel minder werking op het haar mogen hebben dan 1mg per dag en zou het wel een gunstig effect op de bijwerkingen kunnen hebben.

TLDR: ben al best tevreden over het effect op m'n haar na zo'n korte periode, maar de bijwerkingen (zeker in het begin als je lichaam moet wennen) best niet onderschatten. De ene heeft er meer last van dan de andere, maar wees voorbereid en pas de dosis indien nodig aan. Ik zou beginnen met een lage dosis en als die dosis voldoende effect heeft, blijf dan gewoon bij die lage dosis.

Terug
Bovenaan