Heb je (soms) last van seksuele disfuncties?

Met welke seksuele disfuncties werd je ooit al geconfronteerd?

• (M) Verminderd seksueel verlangen

Stemmen: 8 14,8%
  • (M) Erectiestoornis

Stemmen: 8 14,8%
  • (M) Premature (voortijdige) zaadlozing

Stemmen: 11 20,4%
  • (M) Geremde zaadlozing of anorgasmie

Stemmen: 4 7,4%
  • (V) Seksuele interesse/opwindingsstoornis

Stemmen: 2 3,7%
  • (V) Genitopelviene pijn/penetratiestoornis

Stemmen: 1 1,9%
  • (V) Orgasmestoornis

Stemmen: 3 5,6%
  • (M/V) Seksuele disfunctie door een (genot)middel of medicatie

Stemmen: 2 3,7%
  • Geen van bovenstaande

Stemmen: 23 42,6%

• Totaal aantal stemmers
    54

Slyke

Well-known member
Heb je (soms) last van seksuele disfuncties?
Anonieme poll.
Uitleg bij de keuzeopties (bron: https://www.ggzstandaarden.nl/zorgs...nde-seksuele-disfuncties-worden-onderscheiden)

Seksuele disfuncties bij mannen
  1. Verminderd seksueel verlangen: aanhoudende of terugkerende verstoring of afwezigheid van seksuele of erotische gedachten of fantasieën en verlangen naar seksuele activiteit.
  2. Erectiestoornis: tenminste een van de volgende drie symptomen wordt ervaren in bijna alle of alle (ongeveer 75-100%) seksuele situaties:
    1. problemen om een erectie te krijgen tijdens seksuele activiteit;
    2. problemen om een erectie te behouden tot het einde van de seksuele activiteit;
    3. afname in rigiditeit van de erectie.
  3. Premature (voortijdige) zaadlozing: aanhoudend of herhaaldelijk optreden van de ejaculatie binnen een minuut na penetratie en voordat de persoon dit wenst.
  4. Geremde zaadlozing of anorgasmie: tenminste een van de volgende symptomen wordt ervaren in bijna alle of alle (ongeveer 75-100%) seksuele situaties, zonder dat de persoon de ejaculatie wenst uit te stellen:
    1. vertraging van de ejaculatie (hiervoor zijn geen strikte richtlijnen);
    2. onregelmatig ejaculeren of uitblijven van de ejaculatie.
Seksuele disfuncties bij vrouwen
  1. Seksuele interesse/opwindingsstoornis: een duidelijke vermindering van seksuele belangstelling en/of opwinding zoals blijkt uit minstens drie van de volgende kenmerken:
    1. afwezige/verminderde interesse in seksuele activiteit;
    2. afwezige/verminderde seksuele /erotische gedachten of fantasieën;
    3. geen/verminderd initiatief tot seksuele activiteit en meestal niet ontvankelijk voor het initiatief van de partner;
    4. afwezige/verminderde seksuele opwinding/plezier tijdens seksuele activiteit in bijna alle of alle (ongeveer 75%-100%) seksuele situaties;
    5. afwezige/verminderde seksuele interesse/opwinding in reactie op interne of externe seksuele/erotische prikkels;
    6. afwezige/verminderde genitale of niet-genitale sensaties tijdens seksuele activiteit in bijna alle of alle (ongeveer 75%-100%) seksuele situaties.
  2. Genitopelviene pijn/penetratiestoornis: aanhoudende of terugkerende moeite met ten minste een van het volgende:
    1. vaginale penetratie tijdens gemeenschap;
    2. vulvovaginale of onderbuik pijn tijdens vaginale penetratie;
    3. angst of vrees voor vulvovaginale of onderbuikspijn in anticipatie op, tijdens, of als gevolg van vaginale penetratie;
    4. duidelijke spanning in of aanspannen van de bekkenbodemspieren tijdens pogingen tot vaginale penetratie.
  3. Orgasmestoornis: aanzienlijk vertraagd of zeer vaak of altijd afwezig orgasme, en/of aanzienlijke vermindering van de intensiteit van de orgastische sensaties.
Seksuele disfuncties bij mannen en vrouwen
Bij zowel vrouwen als mannen kan er sprake zijn van:
  1. Seksuele disfunctie door een (genot)middel of medicatie, waarbij er sprake is van klinisch significante verstoring van het seksueel functioneren waarbij:
    1. de symptomen tijdens of snel na intoxicatie of ontwenning of na starten van de medicatie zijn opgetreden;
    2. het middel of medicatie in staat is om de ervaren symptomen te veroorzaken.

Hier wel last van premature zaadlozing, maar veel hangt af van de situatie.
Iemand 'nieuw' voelt altijd spannend aan en een bepaalde handeling (of zelfs gewoon een onverwachte aanblik of uitspraak) kan heel wat uitlokken.
Na een tijdje is er wel wat gewenning en valt het beter onder controle te houden, vooral omdat je dan precies beter weet wat te verwachten.

Ik heb het omgekeerde voor. Ik heb iets wat relatief zeldzaam is bij een man en waarvan ik nooit iets lees in de media of social media. Precies of het bestaat gewoon niet.

Ik kom soms wel eens moeilijk klaar en een zeldzame keer lukt het gewoon helemaal niet. (Ter info: Ik ben wel potent. Ne stijve krijg ik zo goed als altijd en ik heb ook helemaal geen enkele ziekte dat het klaarkomen verhindert)

Iemand 'nieuw' voelt altijd spannend aan en een bepaalde handeling (of zelfs gewoon een onverwachte aanblik of uitspraak) kan heel wat uitlokken.
Na een tijdje is er wel wat gewenning en valt het beter onder controle te houden, vooral omdat je dan precies beter weet wat te verwachten.
De eerste keer vd dag hier kan dat ook nogal ne keer sneller zijn hoor, gelukkig is da van de goesting, en een goed teken voor een langere rd 2,3,...4?

Enige ding, en dat zal wel voor de meeste mannen hier zijn, niet meteen na rd 1. Da spul moet eerst nekeer deflated worden vooraleer terug inflated kan worden... Of marcheert da bij jullie instant dan?

Ik heb het omgekeerde voor. Ik heb iets wat relatief zeldzaam is bij een man en waarvan ik nooit iets lees in de media of social media. Precies of het bestaat gewoon niet.

Ik kom soms wel eens moeilijk klaar en een zeldzame keer lukt het gewoon helemaal niet. (Ter info: Ik ben wel potent. Ne stijve krijg ik zo goed als altijd en ik heb ook helemaal geen enkele ziekte dat het klaarkomen verhindert)
Neem je medicatie? SSRI's bv zijn gekend voor hun seksuele bijwerkingen waaronder moeilijker klaarkomen.

Of marcheert da bij jullie instant dan?
Hetgeen wat je aanhaalt wordt inderdaad nogal dikwijls gezegd,in de trant van "dat is toch geen probleem zo snel klaarkomen, dan kan je het langer volhouden in de tweede ronde".
Ja, maar die tweede ronde volgt inderdaad niet onmiddellijk erop (en ze voelt meestal dan ook eerder 'van moeten').
Geen idee hoeveel tijd er tussen zit (nog niet echt getimed), maar gelukkig zijn er ook andere manieren om in de tussentijd vrouwlief te plezieren. Als je het goed aanpakt, is er algauw wat tijd voorbij.

Neem je medicatie? SSRI's bv zijn gekend voor hun seksuele bijwerkingen waaronder moeilijker klaarkomen.
Ja Kepra sinds 2018 maar dat heeft er geen invloed op. Voor het overige neem ik geen enkele medicatie.
Mijn bloedwaarden zijn ook tiptop in orde en ik ben sportief en fit.

Ik heb dit probleem echter altijd al gehad sinds mijn 15de (eerste keer) en nu 35 jaar later is dat nog identiek hetzelfde.
Nu ja echt erg is dit niet he. Zolang ie maar stijf wordt en je hebt ook nog vingers en een tong dus ja ..

Ik kom gewoon niet zo vlotjes klaar. Zoals gezegd: Het is zeldzaam (zonder medische reden) maar het bestaat. Bij vrouwen is dit veel minder zeldzaam en wordt er in de media regelmatig over gesproken. Maar over mannen wordt daarover dan steeds gezwegen.

Laatst bewerkt:
Echt veel drinken kan soms al is problemen geven om hem recht te krijgen en/of dan ineens zo dringend moeten pipi doen dat er niks anders opzit dan even een wc op te zoeken nadien terug recht krijgen is ook lastig.

Verder weinig of niks last.

Nu nooit.
De eerste keer seks met mijn vriendin werkte em niet en is erna in het begin nog eens gebeurd.
Was met mijn ex ook zo. Eens de klik voorbij is na een paar keer staat er wel geen rem meer op.
En blij dat ze er wel mee overweg kan.
Sjans want als ik nu ergens goed in ben en mijne tijd neem is t da. Mja dan staat ge daar met ne ferrari zonder naft.

Ik vind dat gewoon allemaal heel erg stressvol omdat ik telkens uit een lange relatie kwam en seks dus voor mij toch wel een grote stap is met iemand nieuw. Ik heb ook maar drie partners in mijn leven gehad dus is telkens wel erg "speciaal" en een grote stap voor mij.

Laatst bewerkt:
Ik heb behalve een keer met een Tinderdate nooit problemen gehad met erectie ed. Vroeg klaarkomen kon al eens gebeuren als de nood hoog was, of de chick was gewoon veel te lekker :D.

Die ene keer dat ik gene stijve kon krijgen lag aan die fles wijn tbh, na 3 dates al lebberend op de zetel beland met een flesje rosé wijn, toen werd het zo heet dat ik ze oppakte richting bed, eens uitgekleed was er geen beweging in te krijgen helaas, bye date...

Nu nooit.
De eerste keer seks met mijn vriendin werkte em niet en is erna in het begin nog eens gebeurd.
Was met mijn ex ook zo. Eens de klik voorbij is na een paar keer staat er wel geen rem meer op.
En blij dat ze er wel mee overweg kan.
Sjans want als ik nu ergens goed in ben en mijne tijd neem is t da. Mja dan staat ge daar met ne ferrari zonder naft.

Ik vind dat gewoon allemaal heel erg stressvol omdat ik telkens uit een lange relatie kwam en seks dus voor mij toch wel een grote stap is met iemand nieuw. Ik heb ook maar drie partners in mijn leven gehad dus is telkens wel erg "speciaal" en een grote stap voor mij.
Herkenbaar. Enige dat ik de laatste tijd ook al heb voorgehad is niet kunnen klaarkomen tijdens de eerste keer met iemand nieuw, best genant. Voornamelijk door stress/te veel gefocust zijn op het ´plezier´ van de ander. Vaak ook wat geklungel die eerste keer en dat helpt al helemaal niet.

Ondertussen ~ 15 jaar geleden een keer een erectie stoornis gehad. Het lief waar ik toen mee bezig was, reageerde daar heel extreem op en eiste dat dat binnen het half uur terug in orde moest zijn. Wat uiteraard niet bevorderlijk werkte. Ze is dan helemaal doorgedraaid (Incl in m’n gezicht slaan) wat ook het einde van de relatie was.

Jaren later heeft ze me verteld dat ze die periode zo gestresseerd was omdat ze van zichzelf vond dat ze niet goed genoeg was voor mij (wat een idee) en ze ervaarde die tijdelijke stoornis bij mij dus als een soort van culminatie van haar falen. Van die stoornis heb ik daarna (voorlopig) geen last meer gehad.

Ik kom (te) snel klaar in periodes waarin ik minder seksuele bevrediging ken. Dat lijkt me redelijk normaal en is voor mij nu een reden om er om de zoveel dagen zelf eens een slinger aan te geven. Ik heb een hele tijd (bijna) niet gemasturbeerd, maar dan presteer ik niet meer in de slaapkamer als ik niet vaak genoeg van bil ga, dus dat is het dan niet waard.

Het omgekeerde heb ik ook meegemaakt: niet kunnen klaarkomen. Dat is aanvankelijk wel leuk, zeker omdat ik dan continu een stevige erectie kan behouden, maar begint vervelend te worden wanneer de tegenpartij denkt dat die iets verkeerd doet. Ik kan ook niet plassen met een erectie en na een tijd moet ik dan meestal dringend naar de wc, waardoor ik dus enkele keren als een debiel gemakkelijk een kwartier op de wc heb gezeten terwijl uit de kamer om de zoveel tijd de vraag kwam hoelang het nog zou duren. Achteraf is dat wel grappig, maar op het moment zelf is dat wel vervelend. :laugh: Vooral tijdens de eerste keren met een nieuwe partner had ik daar 'last' van.

(M) Verminderd seksueel verlangen​

Deze aangeklikt. Vooral dan bij eigen partner. Elders geen last van.
Maar lijkt me redelijk normaal in een jarenlange relatie.

Ik heb al van zoveel "last" gehad.

Momenteel zwaar verminderd libido door medicatie (methylfenidaat)

Af en toe wel eens last van premature ejaculatie. Om God weet welke reden kom ik soms al klaar na amper 2x "stoten". Gelukkig is onze relatie al lang en stabiel genoeg (en ziet ze het als een compliment). En uiteraard wil het niet zeggen dat als in vroegtijdig klaarkom dat het voor haar ook voorbij is, en meestal ben ik na haar te verwennen wel klaar voor ronde 2 die dan wat langer duurt.

Soms heb ik ook wel eens last van het omgekeerde. Dat het me niet (of heel moeilijk) lukt om klaar te komen. Maar ook hier, het is niet omdat het bij mij niet lukt dat ik haar niet verder kan plezieren.

Hier antidepressants gekregen op mijn 12 en sindsdien (yes, ik was heel vroeg) altijd moeite gehad met klaarkomen tijdens seks. Pijpen gaat wel stuk sneller.

Met huidige partner wel een oplossing gevonden. Ik denk dat we gemiddeld zo'n 30min bezig zijn.

Da vroeg klaarkomen snap ik niet zo goed.
Helpt dat dan niet als ge direct ff stopt?
Als ik de indruk heb dat t wa te snel gaat stop ik en focus op haar, da helpt meestal wel.
Enfin tis een oprechte vraag he.

Het zal wel minder voorkomen dan het omgekeerde, maar ik vermoed dat het vooral aan groot taboe is hoor...

Terug
Bovenaan