Financiële puffers ook.Financiële bluffers hebben we in ieder geval genoeg.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Financiële puffers ook.Financiële bluffers hebben we in ieder geval genoeg.
De gemiddelde voltijds werkende Belg verdient momenteel 3800 bruto, en de mediane Belg 3500 euro.We geven hier alvast niet het signaal dat we zouden moeten geven, dat de gemiddelde burger het financieel heel moeilijk heeft met deze torenhoge kosten.
Daarom wil ik niet zeggen dat je niet fier mag zijn op je buffer, want dat zou ook onterecht zijn. Maar naar de buitenwereld toe gewoon een kleine nuance dat de gemiddelde post in dit topic verre van overeenkomt met de gemiddelde burger.

Maar zou zelfs de helft nog voltijds werken ?De gemiddelde voltijds werkende Belg verdient momenteel 3800 bruto, en de mediane Belg 3500 euro.
Vraagje, is dat überhaupt mogelijk in ons land, zonder dat je er specifiek naar vraagt?Awel waarbij velen hier een buffer hebben voor materiële zaken, bouw ik precies enkel een buffer op mocht ik ooit zonder werk komen te vallen. Geen idee waarom ik zo denk, maar vaak heb ik de gedachte "alé als ik nu mn werk verlies en 0,0 inkomsten krijg kan ik nog x maanden verder"
Aangezien je altijd zelf documenten in orde moet brengen: natuurlijk.Vraagje, is dat überhaupt mogelijk in ons land, zonder dat je er specifiek naar vraagt?
maar 1 CEO die 100k verdient, verdient evenveel als 100 mensen samen die 1k verdienen voor hun fulltime job. dus die trekt dat gemiddelde wel op.De gemiddelde voltijds werkende Belg verdient momenteel 3800 bruto, en de mediane Belg 3500 euro.
Daar zit zelfs 13de maand of dubbel vakantiegeld nog niet bij, om van bedrijfswagens nog niet te spreken.
Vandaar dat het mediane cijfer er ook bij staat, Marcel.maar 1 CEO die 100k verdient, verdient evenveel als 100 mensen samen die 1k verdienen voor hun fulltime job. dus die trekt dat gemiddelde wel op.
en da's nu een extreem voorbeeld, maar er zijn genoeg mensen die goed verdienen, waardoor dat gemiddelde niet echt een goeie representatie is voor wat een groot deel van de bevolking verdient.
Een onverwacht filosofisch moment!Een financiële buffer hebben is uiteindelijk iets wat je niet echt kan uitdrukken in gemiddeldes, sommigen hebben die buffer nooit nodig en als ze hem toch zouden nodig hebben dan verkopen ze hun auto wel of dan bijten ze wel op hun tanden, gaan lenen ofzo. They will survive. Het is Belgie hier eh. Vangnetten en steun genoeg.
Wat gevaarlijk is aan een financiële buffer hebben is denken dat je het allemaal wel voor mekaar hebt. Je hebt geld, je hebt een huis, je hebt een buffer, er kan niks meer fout lopen met uw leven. Wel niet dus. Het kan zomaar fout lopen. Rondom ons zien we vaak veel miseri dat niks met geld te maken heeft, en we denken dat dat ons wel niet zal overkomen. In die val heb ik ook wel getrapt, en maar bufferen en komen stoefen met de buffers op BG! Er kan niks meer gebeuren nu! Ik ben safe! Nja... geniet er maar van ook, niet perse van het geld maar van alle momenten!
Het kan zomaar fout lopen. Rondom ons zien we vaak veel miseri dat niks met geld te maken heeft, en we denken dat dat ons wel niet zal overkomen. In die val heb ik ook wel getrapt, en maar bufferen en komen stoefen met de buffers op BG! Er kan niks meer gebeuren nu! Ik ben safe! Nja... geniet er maar van ook, niet perse van het geld maar van alle momenten!
Een onverwacht filosofisch moment!
Uiteraard, protesterende boeren overal dus zal niet opvallebDus als ge ne nieuwe BMW hebt gekocht moogt ge die ook niet tonen want anders durven anderen hun wagen niet meer posten?
De gemiddelde voltijds werkende Belg verdient momenteel 3800 bruto, en de mediane Belg 3500 euro.
Daar zit zelfs 13de maand of dubbel vakantiegeld nog niet bij, om van bedrijfswagens nog niet te spreken.
Ik denk dus niet dat de gemiddelde of mediane werknemer veel problemen kent.
En anders moet hij minder op grote voet leven ipv over kosten te klagen (waarbij hij meestal nog indexatie krijgt om die gestegen kosten op te vangen).
De laagste 10% verdienen minder of gelijk aan 2300 bruto.
Dat er daar mensen zijn die het moeilijk hebben, zal zeker kloppen.
Of mensen die gedwongen deeltijds werken.
Maar langs de andere kant: ik denk dat er geen beter land is dan België om in die situatie te zitten qua gezondheidszorg en sociale voorzieningen.
Dit gezegd zijnde, mijn zicht/spaarrekening buffer is ook lager dan het advies van die Nederlandse website![]()
Naar waar moet ik de RSZ-inspectie sturen?Officieel nog steeds niet. Onofficieel: No comment. Fair enough?

Ja maar wacht even.3.500 euro, dat is een 2.200 euro netto ongeveer volgens jobat.
En dan heb je er nog een grote groep niet bij, zoals de deeltijds werkende, de mensen die een vervangingsinkomen krijgen en de werklozen.
Ik denk dat je als koppel in deze tijd een 4.400 euro netto meer dan genoeg kunt gebruiken als je nog een hypotheek lopen hebt, 1 of meerdere kinderen, en eventueel nog een andere lening voor een auto oid.
Dan hoef je al echt niet te zot te doen tegenwoordig.

Bedrijfswagen tel ik niet mee, dat is geen vast gegeven he en is vaak totaal niet van tel bij de mensen met een lager inkomen.Ja maar wacht even.
Dus een gezinsinkomen van 4400 netto (kindergeld, ev. 13de maand en bedrijfswagen zelfs niet meegerekend), is nipt volgens jou?
Ok dat is dan jouw mening, maar dat is mooie middenklasse hoor![]()
De gemiddelde voltijds werkende Belg verdient momenteel 3800 bruto, en de mediane Belg 3500 euro.
Ik denk dus niet dat de gemiddelde of mediane werknemer veel problemen kent.
En anders moet hij minder op grote voet leven ipv over kosten te klagen (waarbij hij meestal nog indexatie krijgt om die gestegen kosten op te vangen).
Tussen voltijds werkende en de gemiddelde belg, is er een groot verschil:ik wil je wel proberen te koppelen aan trump.Zoek maar iemand voor me, dan mag je naar t huwelijk komen.
Dat is dan een klassieke leesfout, want dat staat dus letterlijk 1 zin verder in mijn post:klassieke denkfoutTussen voltijds werkende en de gemiddelde belg, is er een groot verschil:
- véél mensen werken deeltijds
- het loon van deeltijdse werknemers ligt, zelfs als je dat naar voltijds omzet, véél lager dan de gemiddelde/mediane voltijdse werknemer (waar de meeste deeltijdsen zijn, zijn de lonen vaak het laagst)
- niet elke werknemer is werkzaam, langdurig zieken zijn ook werknemers.
En bookashade had het over de hard werkende gemiddelde burger, dus het leek me niet verkeerd om de beschikbare cijfers van voltijds werkenden te gebruiken, zonder in discussie te vallen over het percentage bewust deeltijds werkenden of dat er zoveel zieken zijn in België vergeleken met buitenland.De laagste 10% verdienen minder of gelijk aan 2300 bruto.
Dat er daar mensen zijn die het moeilijk hebben, zal zeker kloppen.
Of mensen die gedwongen deeltijds werken.
Maar langs de andere kant: ik denk dat er geen beter land is dan België om in die situatie te zitten qua gezondheidszorg en sociale voorzieningen.