potloodslijper1
Active member
Hier 11x de buffer, maar moet ook ‘s wat extra cash activeren. Altijd relatief conservatief geweest met geld.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Idd, net of je een kapotte zitbank meteen zou moeten vervangen. Je moet onze zetel es zien (dankzij de kat).27000€. Hoe berekenen die dat ook.. Dat is het bedrag voor als alles gewoon kapot is.
Inboedel, auto, reparaties auto, huis,.. En ze tellen gewoon alles op.
Slaat toch totaal op niks? Tenzij heel je kot afbrandt, maar daar ben ik voor verzekerd.
was idd te denken dat het weer zoiets ging worden van "kijk eens hoeveel ik heb".Ik wacht vol ongeduld op de posts waar 10x de adviesbuffer als normaal wordt beschouwd en men niet begrijpt hoe dan eigenlijk minder kan zijn.
én dat je het aan dezelfde waarde zal aankopen. Als ik in een ondenkbaar geachte situatie verzeil, dan koop ik toch gewoon meubels via de Kringloop en 2dehands voor een paar honderd euro ipv er 10k aan uit te geven.Ja het is echt wel een soort worst-case scenario lijkt me, waar je heel de inboedel moet vervangen na overstroming of brand en misschien ook nog je auto perte totale rijdt, en je alles al moet/wil vervangen voor de verzekering iets terugbetaalt ofzo![]()
Dat kan je wel zeggen ja!Moet 7400 euro of zo aanhouden als buffer. Ik prefereer toch meer.
Mijn doel is een reserve van 100k, en eens ik dan een extra 50k heb die ik als tweede buffer zie, ga ik bekijken om die 100k ergens anders in te steken. Maar zolang dat niet het geval is, blijft dat daar dan opstaan en het boeit mij geen flikker dat ik geld kwijt geraak door de inflatie. Het feit dat ik dat geld direct kan aanspreken voor iets zonder zorgen te betalen is voor mij (en als ik in mijn familie zie, ook grootouders of ouders) gewoon een geruststelling.
ja ik zou zeggen van eens een poll te lanceren, maar de bedragen van de gemiddelde Vlaming ga je hier ook niet terug vinden.Ik vraag me dat soms af hoeveel spaargeld de gemiddelde Vlaming heeft staan. Voor veel mensen in mijn omgeving lijkt "ik moet een auto kunnen kopen zonder lening" zowat het doel. Maar dat is toch ook weer niet zo enorm veel om te sparen...
Ik weet dat onze situatie verre van de standaard is, maar wij komen vrij makkelijk aan 10x het aanbevolen bedrag, en wij hebben geen voorziene kosten gezien ons huis nog niet zo oud is en auto van de zaak.
Dan moet ge stoefen met de liefde die je dagelijks krijgt en geeft.Ja, das toch een rare manier van rekenen. Precies of ge ineens door al uw meubelen gaat vallen.
En je zeker genoeg geld moeten hebben voor een nieuwe auto, ook al heb je je auto nog maar net.
Wat mij is aangeleerd, is ongeveer wat Zarathustra zei, maar dan niet 6x maandloon maar het bedrag van 6x maandelijkse kosten hebben staan als buffer.
Maar aangezien we op BG zitten zal dit toch een stoeftread worden, dus wat doe ik hier eigenlijk.
Kloptja ik zou zeggen van eens een poll te lanceren, maar de bedragen van de gemiddelde Vlaming ga je hier ook niet terug vinden.

Mijn stelregel is 6x netto inkomen in buffer. Dan hebben we genoeg tijd om af te bouwen in geval van rampen
Maar in mijn ogen is dat zelfs nog een andere buffer waar het Nibud geen rekening mee houdt, namelijk een buffer voor jobverlies/ongeval/ziekte...Wat mij is aangeleerd, is ongeveer wat Zarathustra zei, maar dan niet 6x maandloon maar het bedrag van 6x maandelijkse kosten hebben staan als buffer.
Maar aangezien we op BG zitten zal dit toch een stoeftread worden, dus wat doe ik hier eigenlijk.
Op dat vlak zit het goed. Ik heb veel liefde te geven en ontvang er ook ontzettend veel.Dan moet ge stoefen met de liefde die je dagelijks krijgt en geeft.![]()
Ik vraag me dat soms af hoeveel spaargeld de gemiddelde Vlaming heeft staan. Voor veel mensen in mijn omgeving lijkt "ik moet een auto kunnen kopen zonder lening" zowat het doel. Maar dat is toch ook weer niet zo enorm veel om te sparen...
Ik weet dat onze situatie verre van de standaard is, maar wij komen vrij makkelijk aan 10x het aanbevolen bedrag, en wij hebben geen voorziene kosten gezien ons huis nog niet zo oud is en auto van de zaak.
Zelfs een koppel zonder kinderen vind ik het zeer laag.Het advies van Nibud ligt wel zéér laag voor een koppel met kinderen in koopwoning:
netto inkomen 2k per maand -> buffer van 7k (3,5 maanden)
netto inkomen 4k per maand -> buffer van 8.5k (+- 2.1 maanden)
netto inkomen 8k per maand -> buffer van 11.4k (+- 1.4 maanden)
Voor een alleenstaande met een pensioen van 1.5k en eigen huis -> buffer van 4.4k (2.9 maanden)
'voor het repareren en/of vervangen van je inboedel' -> miniminimaal