Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

• Ja

Stemmen: 160 76,2%
  • Nee

Stemmen: 50 23,8%

• Totaal aantal stemmers
    210
Ik vraag me dat soms af hoeveel spaargeld de gemiddelde Vlaming heeft staan. Voor veel mensen in mijn omgeving lijkt "ik moet een auto kunnen kopen zonder lening" zowat het doel. Maar dat is toch ook weer niet zo enorm veel om te sparen...

Dat is toch altijd 15-20k, niet,?

Klopt :p

Nu, eigenlijk vraag ik me vooral af hoe dat dan werkt, je leeft op een bepaalde manier en spaart pakweg 25k€. Je gaat dan toch niet plots veel meer beginnen uitgeven omdat ge over uw "bufferbedrag" zit?

Ik bekijk dat zo, ik/wij heb(ben) eerst onze buffer opgespaard. En pas nadat die was waar die moest zijn begonnen we te sparen/investeren in andere dingen.

En als er aan de buffer moet gekomen worden dan wordt die eerst terug opgebouwd voor er geld naar de rest gaat. En dan ben ik zeker dat cege, racing_genk, etc gaan zeggen dat dat financieel dom is. En dat is waarschijnlijk zo, maar het geeft een zekere gemoedsrust en dat is ook iets waard.

Ik denk dat ge de vraag enkel kan beantwoorden wanneer je hem nodig hebt. Een betere vraag zou zijn, denk je dat je genoeg financiële buffer hebt

Ik bekijk dat zo, ik/wij heb(ben) eerst onze buffer opgespaard. En pas nadat die was waar die moest zijn begonnen we te sparen/investeren in andere dingen.

En als er aan de buffer moet gekomen worden dan wordt die eerst terug opgebouwd voor er geld naar de rest gaat. En dan ben ik zeker dat cege, racing_genk, etc gaan zeggen dat dat financieel dom is. En dat is waarschijnlijk zo, maar het geeft een zekere gemoedsrust en dat is ook iets waard.
Ik denk dat dat geen slechte houding is hoor.
Dé regel rond beleggen etc is "doe het enkel met geld dat je kan missen" en dat is per definitie niet zo met de buffer...

Nee, werken met prioriteiten is net gezond financieel beheer. Als de reserves niet meer volledig zijn is het prioriteit om die reserves terug op te bouwen en daarna met de rest kan je andere dingen doen (zoals beleggen).

Moet 7400 euro of zo aanhouden als buffer. Ik prefereer toch meer.

Hangt het er ook niet wat van af hoe zeker je bent van je maandelijkse inkomsten? Als statutair ambtenaar kan je veel lagere reserves aanhouden dan als freelancer omdat je werkzekerheid vele malen groter is.

maar doorgaans denk ik niet dat je financieel slechter uit een erfenis komt.
Neen, uiteraard niet. Maar het kost wel gewoon veel geld (voor iets waar al belastingen op zijn betaald (en veel!). Eerstelijns-erven zou gerust veel goedkoper mogen onder een bepaald bedrag dat Jan Modaal gemiddeld heeft, en dat ze de achterpoortjes van patrimonium-gedoe dan maar dichttimmeren. Maar da's voer voor een ander topic.

Als 1 ouder nog leeft, dan is het gewoon betalen voor iets waar je 0 aan hebt.

Dat is toch altijd 15-20k, niet,?
Nu ja, stel dat je morgen plots een kost hebt van 20k omdat uwe ketel ineens ontploft in het midden van de winter.
Dan is je buffer plots 0€ :tongue:

Dat is oon zo'n beetje mijn probleem. Als ik weer een ruime buffer heb, dan gaat dit op aan investeringen, oude toestellen vervangen (appartement is 13 jaar oud), onverwachte uitgaven.

We zitten nu aan 3k buffer maar tegen januari is dat normaal gezien alweer 7k (en stijgende). Exact een jaar geleden was mijn buffer +-15k.
(En ik heb zo'n 25k op een spaarboekje waarvan ik altijd redeneer dat ik dit 'zogezegd' niet heb. Ik aanzie dit niet als buffer, dat is eerder als er een ramp gebeurt - emergency money)

Laatst bewerkt:
Ja, das toch een rare manier van rekenen. Precies of ge ineens door al uw meubelen gaat vallen.
En je zeker genoeg geld moeten hebben voor een nieuwe auto, ook al heb je je auto nog maar net.
Wat mij is aangeleerd, is ongeveer wat Zarathustra zei, maar dan niet 6x maandloon maar het bedrag van 6x maandelijkse kosten hebben staan als buffer.
Maar aangezien we op BG zitten zal dit toch een stoeftread worden, dus wat doe ik hier eigenlijk.
Da's om de andere arme drommels zoals mij gezelschap te houden! 😇
Zelfs een koppel zonder kinderen vind ik het zeer laag.
Gezamenlijk inkomen +-6800€.. Een spaarbuffer van 10.600 nodig...is toch weinig, niet? Ik zou mij niet op mijn gemak voelen met "maar" 10.6k buffer. Ik zou toch eerder richting 30k gaan.
👿 Ik moet bijna 17k als buffer hebben blijkbaar!
En ik heb natuurlijk niet "bijna 10k buffer" staan, maar gelukkig wel een huis met nieuwe meubels en een nieuwe verwarmingsketel! 😁 (En een goeie brandverzekering!)
Als morgen mijn auto het begeeft, kan ik die direct vervangen door een tweedehands die het wel nog 5j uit zal kunnen houden, da's voldoende!

Nieuws ketel kost rond de 6000 euro, alez in december was dat toch de kost. 😁
Ja maar dat is maar een voorbeeld. Wagen morgen kapot, ketel de dag erna, en oven die het begeeft.
Meestal als er iets stuk gaat, gaat er meer dan 1 iets stuk (bij mij is dat toch quasi altijd zo :confused:)

Swoit je bent snel geld kwijt, ... dat gaat vlotjes over de toogbank sé. :biglaugh:

Hiet was het op 1 jaar tijd:
- Oven kapot
- Laptop kapot
- Rolluiken plaatsen
- 2 nieuwe meubels / Kasten
- ..

Ik denk dat er toch heel veel mensen met hun wenkbrauwen fronsen als ze dit topic lezen.
Hier zijn het vaak de mensen die het geld wel hebben die reageren, maar in realiteit staat het water bij heel veel mensen tot aan de lippen.

We zitten in een periode waar de kosten echt gigantisch hoog zijn en wij zitten hier te praten over hoe groot onze buffer is of hoeveel x onze buffer is tov de buffer van Nibud.
Ik moet gewoon al rond mij kijken om mensen te zien die hard werken en gewoon al heel blij zijn als ze rondkomen en geen schulden hebben.
Het voelt voor mij wat wrang aan om in dit topic mee te gaan.

We geven hier alvast niet het signaal dat we zouden moeten geven, dat de gemiddelde burger het financieel heel moeilijk heeft met deze torenhoge kosten.

Daarom wil ik niet zeggen dat je niet fier mag zijn op je buffer, want dat zou ook onterecht zijn. Maar naar de buitenwereld toe gewoon een kleine nuance dat de gemiddelde post in dit topic verre van overeenkomt met de gemiddelde burger.

Ja maar dat is maar een voorbeeld. Wagen morgen kapot, ketel de dag erna, en oven die het begeeft.
Meestal als er iets stuk gaat, gaat er meer dan 1 iets stuk (bij mij is dat toch quasi altijd zo :confused:)

Swoit je bent snel geld kwijt, ... dat gaat vlotjes over de toogbank sé. :biglaugh:
Nouweuh... Met vorig jaar alles nieuw in de keuken, nieuwe ketel en nieuwe meubels weet ik idd waarvoor ik mag sparen de komende 10j! 😭

Ik denk dat er toch heel veel mensen met hun wenkbrauwen fronsen als ze dit topic lezen.
Hier zijn het vaak de mensen die het geld wel hebben die reageren, maar in realiteit staat het water bij heel veel mensen tot aan de lippen.

We zitten in een periode waar de kosten echt gigantisch hoog zijn en wij zitten hier te praten over hoe groot onze buffer is of hoeveel x onze buffer is tov de buffer van Nibud.
Ik moet gewoon al rond mij kijken om mensen te zien die hard werken en gewoon al heel blij zijn als ze rondkomen en geen schulden hebben.
Het voelt voor mij wat wrang aan om in dit topic mee te gaan.

We geven hier alvast niet het signaal dat we zouden moeten geven, dat de gemiddelde burger het financieel heel moeilijk heeft met deze torenhoge kosten.

Daarom wil ik niet zeggen dat je niet fier mag zijn op je buffer, want dat zou ook onterecht zijn. Maar naar de buitenwereld toe gewoon een kleine nuance dat de gemiddelde post in dit topic verre van overeenkomt met de gemiddelde burger.

Ik ken dus werkelijk niemand waarbij ik enig signaal zie dat het water aan de lippen zou staan.
Ik hoor er wel veel klagen, maar die blijven onnodige zaken aankopen dus financieel zal het nog wel lukken.

Hiet was het op 1 jaar tijd:
- Oven kapot
- Laptop kapot
- Rolluiken plaatsen
- 2 nieuwe meubels / Kasten
- ..
Levert je vrouw inmiddels al een bijdrage hierin?
Ja, sorry, maar jouw berichten zijn me ooit bijgeleven. Ik heb waarschijnlijk ook een totaal verkeerd beeld van je vrouw/de situatie 🙈

Ik ken dus werkelijk niemand waarbij ik enig signaal zie dat het water aan de lippen zou staan.
Ik hoor er wel veel klagen, maar die blijven onnodige zaken aankopen dus financieel zal het nog wel lukken.
Ik heb een "laag" inkomen en ik klaag ook niet, ik voel het niet zo hard. Maar dat ligt aan 2 zaken:
- ik gebruik de laatste maanden mijn elektrische fiets opvallend meer waardoor mijn tankkosten niet gestegen zijn. Dat kan niet iedereen zomaar doen.
- ik heb een energiezuinige woning waardoor mijn energiekosten "maar" 100 euro per maand duurder zijn geworden.

Leefde ik in een huis met F-score én zou ik meer met de auto moeten doen omwille van de afstand of omdat ik meer kinderen zou hebben, spreken we hier enkel voor benzine en energiekosten aan ruwweg 300 euro per maand extra die ik kwijt zou zijn. Het spreekt voor zich dat mijn inkomsten niet met 300 euro per maand gestegen zijn.

Ja Pan, wat moet ik hierop zeggen.

Zonder dat je hun financiële toestand kent of ze het echt gewoon komen zeggen, ga je het inderdaad niet weten.
Mensen praten nu eenmaal minder snel over hun financiële kant, zeker als het geen rozengeur of maneschijn is.

Maar dat wil niet zeggen dat de problemen er niet zijn. Denk je dat de verhoogde kosten gewoon vlot zijn verorberd door de bevolking zonder dat iemand hier de dupe van is geworden?

Want als er iets is waar mensen volledig over open zijn, dan zijn dat uiteraard hun financiële problemen.

Uiteraard, da's hier wel BG he!

Hier staat altijd rond de 40-50k op de spaarboek. Alles daarboven gaat in beleggingen. Eigenlijk is dat nog teveel cash, maar we zijn effectief aan het sparen voor een grote uitgave.

Want als er iets is waar mensen volledig over open zijn, dan zijn dat uiteraard hun financiële problemen.
Pan heeft een beetje geld maar ik ben 100% zeker: 10+% van de mensen die hier opscheppen over hun geld, hebben in praktijk ... 0€ op de rekening staan ;) Maar dat is niet alleen op BG het geval. Een kleine minderheid van de mensen schept op over geld (dat ze niet hebben). :tongue:

Nu zowiezo de "gemiddelde" financiën van iemand die op BG zit, is hoger dan deze van de "gemiddelde" financiën van de volledige middenstand.

Levert je vrouw inmiddels al een bijdrage hierin?
Officieel nog steeds niet. Onofficieel: No comment. Fair enough?

Terug
Bovenaan