Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Daarstraks heeft Fluvius een digitale gasmeter komen plaatsen (nog niet actief gesteld). Blijkbaar moest er dan ook een nieuwe digitale elektriciteitsmeter komen (vorige was ook al digitaal maar blijkbaar verouderd).

Nu merkte ik zonet dat ik geen data binnenkreeg op de homewizard. 'k Ga kijken naar de dongle en die heeft rode lamp ipv groen.

Op de meter zelf zag ik geen zwart driehoekje bij p1 meter dus 'k ga er vanuit dat ze de poort op de nieuwe meter niet opengezet hebben. Wou dit dan fiksen op mijn fluvius, maar daar zie ik enkel de oude meter staan.

Iemand ervaring mee? Gaat er wat tijd over alvorens ik de nieuwe meter zie staan?
Ja, kan ff duren. Bij mij was het later dezelfde dag (wel om 'smorgends vroeg al geplaatst) maar in deze thread zijn er mensen waarbij het een paar dagen duurde.
En ja, poort staat standaard dicht en moet per meter aangevraagd worden om open te zetten.

Ja, kan ff duren. Bij mij was het later dezelfde dag (wel om 'smorgends vroeg al geplaatst) maar in deze thread zijn er mensen waarbij het een paar dagen duurde.
En ja, poort staat standaard dicht en moet per meter aangevraagd worden om open te zetten.
Ok thx! Dan moet'k idd even afwachten. Is pas rond 16u geïnstalleerd.

(Zou alleen handig zijn als die dudes zelf ook even zouden melden dat mijn homewizard eventjes stil zal liggen tot hun administratie in orde is. Communicatie, toch zo moeilijk soms).

De meterinstallatie blijft een klucht.
Begin februari een brief aangekregen dat APK group de meter afgelopen maandag ging komen plaatsen.
Vermits die brief niets zei over het saneren van de kabel, heb ik hen direct gebeld.
Persoon bekijkt de foto van de Unit-T installateur en ziet de oranje kabel: "Ah, ja, die moeten we saneren, die zijn van de jaren 20".
Hoe dat het kon dat die dan geplaatst is in mijn huis van 1953 (nieuwbouw, er stond nog niets) wist hij niet.

Op Google Maps heeft hij gezien dat de kabel van de paal aan straat naar de hoek van mijn huis gaat en dan waarschijnlijk in de spouw naar mijn voordeur.
Dus moet er een technisch adviseur langskomen om dat ter plaatse te bekijken.
Dat kan nog even duren, want ze komen pas als ze voldoende dossiers in de gemeente hebben. OK.

Nu vandaag weer een email dat men over 3 weken de meters komt plaatsen.
Weer niets over kabel saneren, dus ze weten weer niet waar ze mee bezig zijn.

Hoe is dat nu mogelijk? Dat staat toch allemaal in dat dossier?
Plant men maar gewoon afspraken in zonder inhoudelijk te kijken wat er aan de hand is?

Het is inderdaad 1 grote klucht.

Bron
Als je in Wallonië woont, kan je digitale meter ook ‘terugdraaien’. Je wordt wel verplicht de digitale meter te zetten, maar je mag de communicatie uit laten. Nice... Demir heeft het al in 2024 beginnen aanvechten en in het zand gebeten. Om het op een HLN manier te zeggen: ik dacht dat volgens de Belgische grondwet alle belgen gelijk waren en discriminatie verboden was? Niet dus! En dit is de ergste vorm van discriminatie: de discriminatie tegen mij!:tongue:

Laatst bewerkt:
Men gaat dan toch nog binnen enkele weken de meter installeren en nieuwe kabel trekken tot in mijn kelder.
Zou dus ook nog op tijd zijn om de premie voor de zonnepanelen te kunnen krijgen.
Dus wel snel aangepast, dat is positief.

Na 4.5 maand digitale meter de eindfactuur gehad (blijkbaar standaard 1 februari, maar ze zitten wat achter bij EnergyVision door nieuwe software). De +-1200kwh die we nog over hadden van de analoge meter zijn netjes verrekend, ook geen netkosten of iets over moeten betalen. Daardoor op een verbruik van 19kwh uitgekomen, wat injectie, piek van 9.8kw (ik dacht richting de 12 dus content) en de welkomstbonus van het contract er vanaf getrokken. Krijg zo plots 343 euro terug waar ik maar 260 euro voorschotten had betaald. :laugh:
Volgend jaar gaat het wat minder lachen worden denk ik. :unsure:

Kunnen we er nu van uit gaan dat iedereen in Vlaanderen een digitale teller heeft, of zijn er nog terugdraaiende?

Kunnen we er nu van uit gaan dat iedereen in Vlaanderen een digitale teller heeft, of zijn er nog terugdraaiende?
Hangt er vanaf wat je bedoelt want je zegt 2 verschillende dingen...

Nee, nog niet iedereen in Vlaanderen heeft een digitale teller.
Maar normaal zijn er ook geen terugdraaiende meer, want normaal heeft iedereen met een aangemelde PV-installatie wel al een digitale meter. En wordt dit ook prioritair geplaatst bij mensen die een nieuwe PV-installatie aanmelden.
Ik zeg normaal, want er zullen er wel nog een heel miniem percentage zijn die ofwel tussen aanmelding PV-systeem en plaatsing meter zitten of met stekkerpanelen die ze niet aangemeld hebben of wachten op een technieker omdat er diepgaandere werken nodig zijn.

Ombouw laatste 20% digitale meters met voorbereidende bezoeken

Begin 2026 start Fluvius met de plaatsing van de laatste 20% digitale energiemeters in Vlaanderen, goed voor zo’n 1 250 000 meters voor elektriciteit en gas samen. Bij die groep klanten, die geen zonnepanelen hebben, zitten in verhouding meer oudere aansluitingen. En daar zijn vaak extra vernieuwingswerken nodig, gaande van beperkte ingrepen tot integrale vernieuwing. Daarom loopt dat traject ook door tot medio 2029, meer gespreid in de tijd dan in de voorbije jaren.

Ik zit bv in beide groepen :P Digitale elektriciteitsmeter en watermeter zijn geplaatst. Gasmeter had hij ook mee maar was "oei, da's een oude aansluiting, dat mogen wij niet doen. Fluvius zal contact met u opnemn.". Sindsdien niets meer gehoord over de gasmeter :P

Zowel mijn ouders als mijn schoonouders hebben nog een analoge meter. En ik zeg specifiek analoog want die hebben geen zonnepanelen, dus er is ook niets wat aan het terugdraaien is.

Terug
Bovenaan