100% innerlijke monoloog ~24/7* (tenzij ik slaap), altijd al zo geweest. Ik kan wel goed zaken visualiseren maar niet ermee denken, dat is eerder zoals iets tekenen op een blad en kijken hoe het er uit ziet/tellen/... al het denken gebeurd met de innerlijke monoloog. Bij bij tellen wordt dan "1 2 3 gezegd door de interne monoloog". Kan in Engels of NL maar ik vermoed dat het werkelijk altijd NL met een snelle vertaalslag (als ik moe ben heb ik gemerkt dat deze vertaalslag vaak begint te falen).
Lezen is bij mij niets anders dan mijn interne monoloog de text te laten voorlezen. Bij luisteren komt de interne monoloog niet te pas tenzij ik iets met de informatie wil doen (* dus tijdens het kijken van een film oid kan het zijn dat ik effectief geen interne monoloog heb afhankelijk van hoe hard ik "in" de fim zit).
Ik was heel verbaast te horen in de video dat hij vroeger wel met interne monoloog dacht en nu beeldend, ik wist dat beiden bestonden maar dit is de eerste keer dat ik hoor dat het verander bij een persoon (en als ik hierboven lees zijn er blijkbaar ook hybride vormen :O ).
Hoewel het waarschijnlijk gemakkelijker is om een interne mononloog te verbaliseren komt dit (bij mij) wel met een enorme performance penalty. Net zoals het opschrijven, als het extern gaat moet je zorgen dat andere mensen de context hebben, en simpelweg de handeling van schrijven/spreken vertraagt het process ook, dat is soms ambetant als je vol aan het denken bent en het probeert de verwoorden aan iemand, jij zit in je hoofd al 5 stappen verder en soms kon je dan tot conclusie dat je fout bent maar moet je dat nog uitleggen terwijl je al verder wilt in je hoofd met een nieuwe piste.
Dat gezegd zijnde, mij lijkt een interne monoloog hebben veel minder cryptisch dan "beeldend" denken? Al kan ik me inbeelden dat je wel veel sneller verbanden ziet als je, zoals in het filmpje, een soort visuele collage hebt van iets/iemand.