Hebben jongeren het financieel zwaarder in vergelijking met vroeger?

Ik denk dat vele ook vergeten zijn hoeveel de prijzen gestegen zijn met de invoering van de euro (of het niet weten omdat ze de tijden van de Belgische franken niet hebben meegemaakt)

Laat ons niet focussen op die sigaretten aub. Zaken zoals cinema en restaurant zijn letterlijk maal 2 gegaan op 10 jaar tijd. Dus iedereen die toen €2200 netto had op zijn 20e (ik zeg maar iets) moet dan nu €4400 netto hebben op zijn 20e (met dezelfde ervaring) om de vergelijking te maken

Dat is dus niet het geval uiteraard. En dus is het denk ik moeilijker voor de jeugd vandaag de dag.

Ongeveer elke studie die ik geleden heb, toont 0 effect aan van de euro. Ja er was inflatie na de euro. Zoals er ook inflatie was voor vlees euro. Zijn we de jaren 70 en 80 vergeten?

Aangezien moeite doen blijkbaar moeilijk is: laat mij dat even uitvergroten. Letterlijk.

Of tig andere posts op voorgaande pagina's die hetzelfde zeggen.
Ben jij altijd zo agressief tov mensen die niet akkoord zijn met jouw mening? Of alleen maar tov mij? Want over de post van Arkaine heb je blijkbaar geen enkel mening of reactie.

In 2009 kocht ik een bicky voor 1,6 euro if 1,8 euro. 2 euro was diefstal. Gisteren heb ik 5 euro betaald.

Als dat geen sluitend bewijs dat het nu wel moeilijker is dan vroeger, dan weet ik het ook niet meer.

(Losse voorbeeldjes betekenen niets.
De kinepolis in Gent is ook wel x3 gegaan op dezelfde tijd. Voor minder dan 15 euro kom je er niet in, denk ik)
Kan mij eigenlijk allemaal niet zoveel schelen hoor. Mijn geburen zijn gepensioneerd en hebben alles zien evolueren. En die geven zélf toe dat ze liever vandaag de dag geen 20 jaar zouden zijn. Juist omdat bv een vervallen huis met EPC-waarde €250.000 kost.

Als jij dat nog normaal voelt, be my guest ;)

Ik was toen vrijgezel en had de tijd van mijn leven. Plus ik kocht een klein appartement als alleenstaande zonder mij pijn te doen en zonder steun van thuis. Ik zie het er vandaag de dag weinigen doen.

Ben jij altijd zo agressief tov mensen die niet akkoord zijn met jouw mening? Of alleen maar tov mij? Want over de post van Arkaine heb je blijkbaar geen enkel mening of reactie.

Kan mij eigenlijk allemaal niet zoveel schelen hoor. Mijn geburen zijn gepensioneerd en hebben alles zien evolueren. En die geven zélf toe dat ze liever vandaag de dag geen 20 jaar zouden zijn. Juist omdat bv een vervallen huis met EPC-waarde €250.000 kost.

Als jij dat nog normaal voelt, be my guest ;)

Ik was toen vrijgezel en had de tijd van mijn leven. Plus ik kocht een klein appartement als alleenstaande zonder mij pijn te doen en zonder steun van thuis. Ik zie het er vandaag de dag weinigen doen.
Misschien omdat je niet meer in die wereld zit?

Data don't lie, people do.
ja, maar de cijfers erachter snap je niet.

Jaren 90: 30 jarige koopt huis na sparen en jarenlang alleen een volwaardige appartement te huren, zonder steun van ouders.
jaren 2000: 30 jarige koopt huis na sparen en jarenlang een klein goedkoop appartementje te huren, zonder steun van ouders
jaar 2024: 30 jarige moet ofwel jarenlang cohousen(geen appartement maar kamer huren) ofwel tot 30 jaar bij mama en papa wonen én steun van ouders krijgen om iets te kunnen kopen, liefst met een partner voor een huis of het zal nog altijd max studio of 1 slaapkamerappartement zijn als hij niet in het hol van pluto wilt wonen.

Volgens de statistieken zie je dat de 30-jarige iets heeft kunnen kopen....net zoals de 30 jarige in de jaren 90.......dus de "trend daalt niet" en dus is de kous af voor u? Om de jongeren te blijvenn ondersteunen vinden ze wel van alles uit he. Van 10% registratierechten naar 3% registratierechten tot een nieuwste uitvinding.......lenen op 40 jaar tijd: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/23/lening-40-jaar-opnieuw/

En al deze maatregelen zijn een druppel op een hete plaat. Je moet echt wel een "boomer" zijn om u blind te staren hierop. Maar idd "data don't lie, people do"

Ja, well, data don't support dat.

Zijn er dan allemaal huizen verdwenen uit de markt? Waar zijn die huizen naartoe als iedereen in een app woont?

Iedereen die ik ken heeft vrouw en kinderen en woont in huis. Wie alleen is, die woont in een app.

Dat is niet anders dan vroeger.

Dat er meer singles zijn dan vroeger, dat staat los van de koopbaarheid.

Loan to income, my friend, is stabiel... Dasr komt geen antwoord op...

Zijn er dan allemaal huizen verdwenen uit de markt? Waar zijn die huizen naartoe als iedereen in een app woont?

Iedereen die ik ken heeft vrouw en kinderen en woont in huis. Wie alleen is, die woont in een app.

Ik snap ook niet zo goed dat er zoveel volk hier komt verklaren dat het anders is, terwijl de data vrij duidelijk is.

Versleten huizen die worden afgebroken en vervangen door appartementsblokken zijn natuurlijk wel echt een ding hè. Net zoals huizen die worden ingedeeld in meerdere wooneenheden.

Daarnaast moet je ook rekening houden met de bevolkingsgroei. Dan kan je er toch moeilijk omheen dat er vandaag meer schaarste is van huizen t.o.v. appartementen dan vroeger.

...

Daarnaast moet je ook rekening houden met de bevolkingsgroei. Dan kan je er toch moeilijk omheen dat er vandaag meer schaarste is van huizen t.o.v. appartementen dan vroeger.

2002: 0.457691652 Huis/pp
2024: 0.495458217 Huis/pp

Zonder rekening te houden met: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/bevolking/bevolkingsvooruitzichten-alleenwonenden (cijfers zijn er pas van 2010) wat wel zeer relevant is; dus cijfers hierboven geeft een vertekend beeld.

(enkel voor vlaanderen)

(mijn buikgevoel zegt ook dat het moeilijker is dan "vroeger")

Mijn punt is niet dat je vroeger huizen kon kopen ipv appartementen nu. Mijn punt is dat....los van appartement/huis.....dat die gast in jaren 90 makkelijker iets heeft kunnen kopen dan die gast in 2024. En dat de overheid zoveel ondersteunt als mogelijk om van iedereen "eigenaar" te maken. Mijn punt is dat generatie Z vééééél moeilijker heeft dan boomers om huis of appartementseigenaar te zijn. Boomers klagen over jaren 80 door de hoge rente en dat het ook niet gemakkelijk was, maar die moeilijksheidsgraad is een scheetje als je ziet met waarmee de Gen Z nu moet opboksen. Jij wellicht zou ook amper een studio kunnen kopen ipv een 2 slaapkamerappartement toen.

And still, data says no. Me dunkt zit er vooral een meer dan positieve correlatie tussen generatie enerzijds en gezaag over hoe lastig het allemaal toch wel niet is anderzijds.

Mabon, interessanter lijkt me dan te horen wat er aan de perceptie dat het allemaal lastiger is, gedaan moet worden. Nog meer geld uitgeven dat er niet is? Nog meer steun? Onteigening en herverdeling ten nadele van elke Boomer/X-er/Millenial die "te veel heeft" of "te groot" woont, ten voordele van de perceptie van Gen Z? Andere?

Eerste grafiek, hoveren met uw muis over het jaartal voor het exacte getal en zelf de deling maken: # huizen (link 2) / # personen (link 1). Nu zoals ik al aanhaalden, is het niet zo simpel: woning nood (#pp dat in 1 wooneenheid woont), woning prijs, .... spelen ook mee in dit verhaal (betaalbaarheid) en zit niet vervat in dit (te) simpel getal.

(maar die website is wel heel handig in discussie zoals deze, al zou ik wel oppassen met cege's "data do not lie, people do", data can lie too als je niet heel voorzichtig bent)

Mijn punt is niet dat je vroeger huizen kon kopen ipv appartementen nu. Mijn punt is dat....los van appartement/huis.....dat die gast in jaren 90 makkelijker iets heeft kunnen kopen dan die gast in 2024. En dat de overheid zoveel ondersteunt als mogelijk om van iedereen "eigenaar" te maken. Mijn punt is dat generatie Z vééééél moeilijker heeft dan boomers om huis of appartementseigenaar te zijn. Boomers klagen over jaren 80 door de hoge rente en dat het ook niet gemakkelijk was, maar die moeilijksheidsgraad is een scheetje als je ziet met waarmee de Gen Z nu moet opboksen. Jij wellicht zou ook amper een studio kunnen kopen ipv een 2 slaapkamerappartement toen.
Wel toon daar dan eens de data van? Want als dat zo is dan moet je dat toch echt wel met cijfers kunnen aantonen.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat men hier enigszins naast elkaar praat. Het antwoord op de vraag: "kan men even "gemakkelijk" een eigen woonst bekomen als de vorige generaties" mag dan misschien "ja" luiden. Al zou ik dat -kijkend naar mijn eigen kinderen en diens leeftijdsgenoten- durven betwisten.

Echter, het antwoord op de vraag "kan men even "gemakkelijk" een eigen woonst bekomen die gelijkstaat qua comfort, grootte, en dergelijke als de vorige generaties," daarop lijkt het antwoord mij toch een zeer droge "neen".

Geen enkele persoon/generatie gaat graag achteruit (en grasduin eens door bepaalde topics op dit forum en je zal zien dat de luxepoezen van BeyondGaming ook voor geen geld ter wereld hun open bebouwing zouden verlaten om pakweg in een apartement te gaan wonen). Zodus lijkt het mij in zekere zin logisch dat men "reclameert". Temeer omdat men toch een tijdlang met bedenkelijke maatregelen -op dat vlak- is gekomen; ik denk aan de woonbonus voor tweede woonsten, renovatieplicht, ...

Toen ik en mijn leeftijdsgenoten onze eerste stappen zetten op de vastgoedmarkt konden wij vrij makkelijk een bescheiden huis met tuin en alle "moderne comfort" (van toen) kopen of bouwen. Mijn kinderen kunnen vandaag de dag -met een gelijkaardig opleidingsniveau en naar inflatie gekeken gelijkaardig loon- als startershuis zeker niet iets van hetzelfde niveau kopen als mijn vrouw en ik destijds.

Men vergelijkt hier met bescheiden keukens en buitentoiletten van weleer om aan te tonen dat men destijds veel soberder leefde en de hedendaagse kopers verwend zijn: echter was dat vaak in die tijd "de norm". Kasteelheren en nobelen leefden in vochtige, tochtige gebouwen alwaar men zijn of haar gevoeg deed in een plank met een gat in en men verwarmde met hout. Doch waren die hun woonsten het toonbeeld van luxe en extravagantie in die tijd.

Vandaag de dag gooit men zulke gebouwen plat (tenzij historisch erfgoed; andere discussie) wegens onbewoonbaar. Doch gaat men nu toch niet zeggen dat mensen die graag een functionerend toilet hebben "luxepoezen" zijn of dat "de huidige generatie te veel wil"? Wat gisteren luxe was, is vandaag de dag standaard.

Ik refereer graag terug naar de woonst van mijn ouders: een qua grootte zeer deftig huis, met een tuin waar men meerder voetbalwedstrijden tegelijkertijd kan in organiseren. Dat werd dan gezet en aangekocht door eenvoudige arbeiders die net hun eerste kind op de wereld hadden gezet. Ik zeg het nogmaals: dat huis met die tuin, dat moet zelfs niet in de dromen van hedendaagse arbeidersgezinnen voorkomen. Akkoord, nu spreek ik al van een halve eeuw geleden, maar goed.

Dan rest de vraag: is het noodzakelijk dat de huidige generatie woonsten van dezelfde grootte en kwaliteit kan aankopen als startershuis? Wellicht niet. We zijn ook steeds met meer, en zeer ecologisch is die lintbebouwing zeer zeker ook allemaal niet. Maar men kan toch echt moeilijk ontkennen dat -op vlak van wonen- de huidige generatie het inderdaad wel moeilijker heeft. Om aan te kopen misschien niet; echter om 'equivalent' aan te kopen wel.

En dan vloekt men algauw op "de verwende jeugd van tegenwoordig" maar men zit hier al reeds op het paard wanneer er plannen zijn voor wettelijke hervormingen die zijdelings een kleine invloed zouden kunnen hebben op het comfort/levensgemak van de BeyondGamer. Meer betalen voor poetshulp? Ho maar! Maar uiteraard is het enkel "de jeugd" die verwend is en niet wil inleveren. Socrates zei het 2400 jaar geleden ook reeds.

Ik vind het de discussie nogal vernauwen om het enkel over een huis te hebben eigenlijk. Als de vraag is "hebben jongeren het financieel zwaarder in vergelijking met vroeger", kan het antwoord daarop volgens mij ook "neen" zijn terwijl tegelijkertijd het moeilijker is geworden om een vrijstaande woning zoals onze ouders te kopen/bouwen. Veranderende normen rond gebouwen, strengere wetgeving, duurdere handenarbeid, ... kunnen er volgens mij best wel voor zorgen dat een 1:1 vergelijking nadelig is, maar misschien komen we daar ook wel van een ongezien hoogtepunt.

Zeer zeker. Ik wens dan ook niet te reageren op de stelling in het algemeen: ik reageerde louter op de gaande discussie over woonsten.

De balans zal -op de keper genomen- vrijwel altijd vrij neutraal eindigen denk ik. Het leven is nu eenmaal duurder geworden voor alle generaties. Op bepaalde vlakken zullen de jonkies het beter hebben, op andere vlakken (huizenmarkt: ik blijf daarbij) dan weer slechter.

Of jongeren het nu zwaarder dan wel makkelijker hebben: daar ga ik niet op uitwijden. Voor zover daar een antwoord op gegeven kan worden laat ik dat over aan de economen onder ons. Ik wenste enkel maar bij te dragen aan de discussie over woonsten.

Lezen de mensen de data wel of is dat te moeilijk?

Loan to income stable--> huizen zijn niet moeilijker of gemakkelijk dan vroeger.

Reële lonen zijn x3 tgo 1950. Dus veel meer gestegen dan inflatie. Hence, meer comfort.

Zolang niemand die cijfers weerlegt met data...

Lezen de mensen de data wel of is dat te moeilijk?

Loan to income stable--> huizen zijn niet moeilijker of gemakkelijk dan vroeger.

Reële lonen zijn x3 tgo 1950. Dus veel meer gestegen dan inflatie. Hence, meer comfort.

Zolang niemand die cijfers weerlegt met data...
Van waar haal je die cijfers? Zal mss van toepassing zijn op hol van pluto, maar niet voor Gent.

Terug
Bovenaan