cege
Well-known member
Dat is toch ook gestegen? https://wcmassets.kbc.be/content/da...dified/1672991264696/cq5dam.web.680.9999.jpeg
De lichtblauwe lijn he. Die zit op 3%. Niet echt wat we 'systematisch stijgen' noemen...
Tss 1980 en 1984 was er een vastgoedcrisis in België, prijzen daalden dus. Logisch dus dat 1980 hoog staat en het daarna daalde.
Tss 1985 en 2007(vermoed ik?) hebben de kopers een goede deal gedaan....want daarna daalt het niet meer. Jammer dat de prijzen van na de pandemie er niet staat, zal niet bepaald positief geweest zijn.
Ik zie die lichtblauwe op en neer gaan rond 0. Die donkerblauwe gaat naar boven omdat de rente al forever daalt.
Ik wil niet mierenneuken, maar de algemene stelling(de nieuwe generatie is meer gejost dan vorige generatie) is toch bewezen, zowel "price-to-income ratio and interest-adjusted affordability"
Een abonnement van spotify annuleren of uw bezoekje aan starbucks skippen gaat deze generatie niet meer redden hoor. Er is een reden waarom de banken afkomen met een lening van 40 jaar.
Omdat de regulator het toelaat en er mensen zo dom zijn om op 40y af te betalen ? Er zijn toch heel weinig scenario's waar dat echt zinvol is. Die verlengde looptijd en zakkende kapitaalaflossing wordt toch bijna volledig opgefret door de stijgende rentecurve.
Ik heb met opzet 25y genomen ipv 20. Ik had de keuze tussen 1.10 op 20y en 1.12 op 25y. Dat was een no brainer. Maar als je van 2 % naar 3% voor 25 vs 40, dan ben je de helft van je winst kwijt aan verhoogde rente tarief. Crappy deal.
Als het zo simpel is als ene kunnen kopen, moet je ook niet naar gemiddelden of mediaan kijken hé. Noch nu, noch in het verleden. Want de gemiddelde/mediaan woning is niet de starterswoning voor jongeren...