Hebben jullie nog gordijnen?

Squidward

Well-known member
In ons gedeelte is er een heel hoog percentage nieuwbouw of totaal renovatie en ik merk er daarbinnen behoorlijk veel die geen gordijnen (of latjes of iets dergelijks) hebben. In het begin dacht ik nog ‘is met de verhuis’ maar na bijna twee jaar blijft het bij de meeste inkijk koning. Was plooien, koken,… je kan alles in feite mee volgen. Hagen of omheiningen komen er ook niet aan te pas. Ik mis precies een trend?

Wij hebben hagen, latjes en gordijnen. Kost wel een fortuin. Latjes + gordijnen was 6000 voor de beneden verdieping alleen ..

Ik woon in een residentiële wijk met veel nieuwbouw en gordijnen is idd geen “mode” meer als ik zo rondzie.

Zelf hebben wij enkel enkel overgordijnen die we ‘s avonds kunnen dichtdoen. (Ook nieuwbouw)

Wel een poort en omheining met beukenhaag zodat de inkijk sowieso minder is.

Zowel dit huis als het vorige: enkel aan de voorkant omwille van inkijk.
Niets aan de achterkant.
Deze winter wel een rolgordijn in de badkamer gehangen aangezien ik aan een wandelpadje woon dat s morgens veel gebruikt wordt door oa scholieren en ik s morgen mijn douche pak, liefst met het licht aan. 😬

Enige moment dat je ècht zicht hebt zonder gordijnen is als het buiten donker is en binnen licht brandt. Dus dan loop ik niet naakt rond in de buurt van ramen maar voor de rest interesseert het me niet dat ze zien hoe ik de strijk sta te doen, aan het koken ben,... 🤷🏼

Zowel dit huis als het vorige: enkel aan de voorkant omwille van inkijk.
Niets aan de achterkant.
Deze winter wel een rolgordijn in de badkamer gehangen aangezien ik aan een wandelpadje woon dat s morgens veel gebruikt wordt door oa scholieren en ik s morgen mijn douche pak, liefst met het licht aan. 😬

Enige moment dat je ècht zicht hebt zonder gordijnen is als het buiten donker is en binnen licht brandt. Dus dan loop ik niet naakt rond in de buurt van ramen maar voor de rest interesseert het me niet dat ze zien hoe ik de strijk sta te doen, aan het koken ben,... 🤷🏼
nochtans een efficiënte manier om die scholieren op tijd en wakker in de school te laten aankomen :p

Ik heb zo van die raamfolie tegen inkijk, maar wel nog gordijnen om het donker te kunnen maken (en een beetje voor de warmte in de winter). 'k woon niet een nieuwbouw maar een ouder rijhuis aka 'k heb geen gigantische vensters van 't plafond tot de vloer (dus relatief gemakkelijk en goedkoop om gordijnen te vinden/hangen)

Ik heb geen gordijnen of iets dergelijks. Ik ben er zelf aan gewend, maar het is opvallend dat mijn ouders hier telkens over zeuren als ze langskomen. Het lijkt toch wat in het Vlaamse DNA ingebakken dat je nergens mag kunnen binnen kijken.

ik heb toch ook gordijnen gehangen, maar 't is idd niet de norm.
nochtans: met gordijnen toe is het al een pak minder warm in de zomer.

het is ook maar een straat van 1 rijvak breed, dus je kan goed volgen bij de buren zonder ramen. 't is wat awkward.

Kzou zot komen van inkijk. Zeker savonds vind ik dat toch knusser als in het donker alles netjes afgesloten is. Combinatie van jaloezieën en vouwgordijnen, overgordijnen van plafond tot vloer in veranda en gewone gordijnen en verduisteringsgordijnen op slaapkamers. Enkel badkamer boven niks, da's een dakvenster :)

Tis wel pokkeduur om heel huis in te richten met deftige gordijnen...

ook nuttig om licht buiten te houden, maar dat idee is voor sommigen zo vreemd dat ik het bijna niet durf vermelden. denk dat velen het niet doen voor een strakker en minimalistischere look?

Gordijnen passen zelden mooi bij een modern interieur. Dan moet je naar rolgordijnen, maar als uw woning daar initieel niet op voorzien is (en dat is wel wat gedoe), dan is dat ook niet echt mooi.

En... Gordijnen zijn duur.

Hier overal wel gordijnen voorzien, langs straatkant zelfs glasgordijnen en overgordijnen. Die glasgordijnen zijn altijd dicht, overgordijnen ´s avonds ook. Puur tegen inkijk, met een bushalte voor de deur was dat wel nodig.
Alle andere gordijnen worden bijna alleen gebruikt ifv temp (warmte binnen of buiten houden).

Ik woon op de derde verdieping maar heb toch gordijnen. To be fair: het zijn die van de vorige eigenaar, dus ze hebben me geen euro gekost, maar zou er sowieso hangen. Niet zozeer voor inkijk te vermijden want die is er niet echt (of er moet iemand met een verrekijker/telescoop bezig zijn, maar als ze die moeite doen om me te zien, zou ik het niet willen verhinderen :p). Wel om de zon buiten te houden in de zomer (voor temperatuur en zichtbaarheid pc-scherm)

Ng1wa.jpg

ook nuttig om licht buiten te houden, maar dat idee is voor sommigen zo vreemd dat ik het bijna niet durf vermelden.
nee, snap ik 100%.
in mijn co-housing had ik grote ramen op 2/3 van de muur. zonder gordijnen: overal waar we zaten hadden we volledige lichtinval. op zonnige dagen werd ik er zót van, zeker in de winter.

Beneden lichte gordijnen:
- tegen inkijk
- maakt het ook wat moeilijker om vanop straat te zien wat er te stelen valt
- licht aan de zuidkant wat temperen

Boven verduisterende gordijnen, ik slaap slecht met teveel licht en het laat meer lucht door dan als ik de rolluiken volledig zou dicht doen

Ik woon in een apartment op de tweede verdieping en wij hebben rolgordijnen voornamelijk tegen het licht ivm schermen. In de slaapkamer hebben wij super goedkope verduisteringsgordijnen boven om de rolgordijnen zodat we op tijd kunnen gaan slapen in de zomer :P
Normaal gingen de verduisteringsgordijnen uiteindelijk vervangen worden met iets deftig maar aangezien een van de katten er al een kunstwerk van heeft gemaakt met haar klauwen, houden we de goedkope maar.
Nu lijkt het gordijn wel een beetje op een sterrenhemel met het licht dat door alle kleine gaatjes komt 😅

Terug
Bovenaan