Ik spreek hier altijd in het "algemeen" want er zijn wel verschrikkelijk veel uitzondering.
Ik denk dat mensen die "eerder" financiële kennis hebben gehad in hun leven (zoals bij het opgroeien opgestoken van ouders/grootouders), eerder de stap gaan maken tot beleggen en dit dus resulteert tot een groter belegd kapitaal (en ook het belegd kapitaal geschonken/geerfd krijgen van de vorige generaties).
Maakt dat hun niveau van financiële kennis niet meer ingehaald kan worden door iemand die later begint of die van 0 af begint, dat denk ik nu ook niet. Er is nu wel een democratisering van financiële informatie (maar ook overvloed van "valse" informatie)
Het is nu ook niet dat iemand met een hoger kapitaal "betere tips" geeft. Die heeft gewoonweg een ander beleggingsprofiel. Niet iedereen wil ieder risiconiveau aan. Je ziet hier mensen met opties en turbo's spelen terwijl die niet zodanig een hoog kapitaal hebben. Die maken bewust veel risicovollere bewegingen maar je kent ook niet hun volledige achtergrond. Dat kan best zijn dat ze op leeftijd een hoog kapitaal X geschonken gaan krijgen waardoor ze zich kunnen permitteren die risicovollere aankopen doen.
Ik ken zo één in mijn privéomgeving. Die rekent al zijn twee erfenissen in als veiligheidsnet dus hij vindt zich eigen al financieel veilig.
Wat dat hij dan daarnaast doet, is voor die ene "grote slag" gaan.

Holderdebolder in crypto gaan, dropshipping projecten zonder teveel nadenken over het risico/succeskans (gewoonweg omdat die één kent die daar wel een succesvolle slag in gemaakt heeft.

), Chinese pokersites via Chinese tussenpersonen

,... Probleem is dat hij besmettelijk is

. Je ziet anderen naar hem kijken en denken "ik probeer dat ook."

.
Ik ken dan ook zijn tegenbeeld eigenlijk. Iemand die serieus diversifieert. Eigen vastgoed, eigen vennootschap verkocht, investeringen in andere vennootschappen, zijn eigen zelfstandige activiteit als backup,... Hij belegt wel niet in beursaandelen en fondsen (naar mijn weten) maar hij is wel financieel heel verstandig. Die zorgt nog voor een goede evenwicht. Die is een goed voorbeeld dat je geen belegd kapitaal moet hebben op de beurs om financieel verstandig te zijn.