Help mijn man is klusser

Deze aflevering werd er iets meer geklust maar een volledig gestripte woning omtoveren tot instapklaar geschilderd was een mission impossible.
De aflevering was inderdaad minder opruimen en meer klussen. Maar weer o zo typisch. Op zich hebben die een mooie, emotionele relatie, maar gaan ze vooral moeilijkere dingen/beslissingen uit de weg. Lijkt me ook de typische arme zelfstandige horeca uitbater. Dus financieel zal het daar niet makkelijk zijn. De gezondheidsproblemen en het niet meer communiceren helpen niet in de situatie.

Ik moet wel zeggen dat deze productie klaarblijkelijk met veel minder budget/sponsors moet doen tov de Nederlandse tegenhanger. De afwerking is ook navenant. Of het wordt in de Nederlandse versie gewoon beter in beeld gebracht.

Het programma lijkt ook minder 'af' ofzo. De wat onpersoonlijke aanpak van den Andy help niet.
John Williams doet dat toch een stuk beter. Heeft natuurlijk ook veel meer ervaring.

Weer goed. Die man krijgt daar op een gegeven moment het verwijt dat hij zelfs de kleine klusjes, zoals het behangpapier aftrekken, laat liggen.

Dit programma zouden ze beter herdopen tot "Help, mijn vrouw is te lui om te donderen".

Ik vind dat Andy dat eigenlijk wel goed doet, had ik niet verwacht. Ik heb nooit de NL versie gezien dus kan niet vergelijken.
De meerwaarde van Bart vind ik wel bedenkelijk. Is nu al de 2e maal dat die gewoon wat kleuradvies geeft.

Weer goed. Die man krijgt daar op een gegeven moment het verwijt dat hij zelfs de kleine klusjes, zoals het behangpapier aftrekken, laat liggen.

Dit programma zouden ze beter herdopen tot "Help, mijn vrouw is te lui om te donderen".
Dat doet me denken aan mijn nicht. Daar moesten in haar tuin nieuwe grasmatten worden gelegd. Ik ben toen gaan helpen omdat haar pa (mijn nonkel) ook mij heeft geholpen met verven.

Toen ik daar aankwam was heel die tuin een oerwoud aan onkruid en we hadden dus een hoop werk om dat eerst allemaal te verwijderen. Dat was ook niet op een dag gebeurd, maar op enkele dagen. Die haar vriend was dus wel aan het helpen, maar het enige wat die heeft gedaan is een keer fritten gaan halen.

Laatst ben ik daar trouwens nog eens geweest en dat zag er alweer niet verzorgd uit. Eigenlijk echt zonde.

Dat doet me denken aan mijn nicht. Daar moesten in haar tuin nieuwe grasmatten worden gelegd. Ik ben toen gaan helpen omdat haar pa (mijn nonkel) ook mij heeft geholpen met verven.

Toen ik daar aankwam was heel die tuin een oerwoud aan onkruid en we hadden dus een hoop werk om dat eerst allemaal te verwijderen. Dat was ook niet op een dag gebeurd, maar op enkele dagen. Die haar vriend was dus wel aan het helpen, maar het enige wat die heeft gedaan is een keer fritten gaan halen.

Laatst ben ik daar trouwens nog eens geweest en dat zag er alweer niet verzorgd uit. Eigenlijk echt zonde.

Veel ideen, weinig realisme, sucken @ execution.

Mijn madam is just hetzelfde. Frustrerend soms.

We hebben een tuin van >1000m2 met ~20 fruitbomen, 30m frambozen rij, 30m druivenrij. 100m beukenhaag met 20 knotwilgen in en dan nog wat kleinere hagen en boompjes en klimop vakjes links en rechts. En dan nog een poging tot moestuin. En 3 kinderen. En we werken alle 2 full time. Needless to say, mijn handen zijn meer dan vol met gewoon het basic onderhoud te doen. Ongeveer alles is veel werk:
  • De beukenhagen snoeien en alles opruimen is eigenlijk 2x per jaar een week werk (elke dag van de werkweek van na het eten tot het donker is).
  • Vorige week heb ik een verwaarloosde ligusterhaagje van 10m die tegen een rommelkot stond ingekort van 4 naar 2m hoog en de helft zo dik gemaakt. In het weekend 2 volledige middagen bezig geweest. Resultaat: 10 kuub snoei afval. Een week lang elke middag break zitten hakselen.
  • De fruitbomen snoeien is 2d full time werk als je alles wil hakselen en proper hebben
  • De knotwilgen elk jaar knotten (elk jaar een stuk of 5) is met een man of 3 een 8h durende dag doorperen om alles gehakseld en gezaagd en zo te krijgen.
  • etc etc

En met wat komt de madam dan af ? "Waarom haksel je alles zelf" Wat moet ik er mee doen ? Gewoon in de tuin laten liggen, dan is het gezever dat het niet proper is. Naar het container park ? Ik heb een klein remorqueske. Als ik daarmee snoeiafval moet wegdoen, ben ik zo goed als even lang bezig met remorque halen, inladen, rijden, uitlagen, remorque wegzetten. En tegen maart zijn mijn remorque beurten op. Grote remorque kopen ? Dan moet er weer een kot gebouwd worden en ik heb er geen rijbewijs voor en mijn auto mag het niet trekken.

En dan overal plantjes willen en perkjes en struikjes en weet ik veel wat. Maar zelf zie je ze nooit in de tuin. "Maar de tuin is toch je hobby". Welja, als ik kan doen wat ik wil. Als ik elke dag en avond dingen moet doen die jij wil en niks doet, dan is het niet meer leuk, he. Op de zonnige zomeravonden in juni zit ik gras te maaien tot 10h 's avonds terwijl madam in de zetel een cremeke eet. Je zou ook - random thought - kunnen helpen. Of als je graag tulpen en narcissen ziet, de bloembollen zelf in de grond steken. Er liggen hier in de berging al 3 maand lang 1000 bloembollen die ze wil. Maar ik kan niet "De kippen verplaatsen", "de beukenhaag verplaatsen", "bomen snoeien", "poortje verplaatsen", "kot afbreken", "remorque kot bouwen", "moestuin opkuisen", "goten uitkuisen", "border zijtuin", "siergrassen snoeien en gaten opvullen" allemaal tegelijk doen terwijl ik nog eens 1000 bloembollen in de grond flikker. :cheer:

En als ik dan opbreng om een stuk van de moestuin weg te doen en gewoon gras te zaaien is het 'maar, ale, je vindt dat leuk'. Ja, ik heb er geen tijd voor. Of als ik opbreng om bepaalde hagen in te korten of minder dik te maken zodat ik geen ladder van 4m nodig heb en kunst- en vliegwerk dan is het 'maar het is zo mooi'. En als ik het dan toch doe zonder overleg is het 'maar, ale, zonder dat ik van iets wist'... Realisme, moeilijk soms.

We hebben een tuin van >1000m2 met ~20 fruitbomen, 30m frambozen rij, 30m druivenrij. 100m beukenhaag met 20 knotwilgen in en dan nog wat kleinere hagen en boompjes en klimop vakjes links en rechts. En dan nog een poging tot moestuin. En 3 kinderen. En we werken alle 2 full time. Needless to say, mijn handen zijn meer dan vol met gewoon het basic onderhoud te doen. Ongeveer alles is veel werk:
  • De beukenhagen snoeien en alles opruimen is eigenlijk 2x per jaar een week werk (elke dag van de werkweek van na het eten tot het donker is).
  • Vorige week heb ik een verwaarloosde ligusterhaagje van 10m die tegen een rommelkot stond ingekort van 4 naar 2m hoog en de helft zo dik gemaakt. In het weekend 2 volledige middagen bezig geweest. Resultaat: 10 kuub snoei afval. Een week lang elke middag break zitten hakselen.
  • De fruitbomen snoeien is 2d full time werk als je alles wil hakselen en proper hebben
  • De knotwilgen elk jaar knotten (elk jaar een stuk of 5) is met een man of 3 een 8h durende dag doorperen om alles gehakseld en gezaagd en zo te krijgen.
  • etc etc

En met wat komt de madam dan af ? "Waarom haksel je alles zelf" Wat moet ik er mee doen ? Gewoon in de tuin laten liggen, dan is het gezever dat het niet proper is. Naar het container park ? Ik heb een klein remorqueske. Als ik daarmee snoeiafval moet wegdoen, ben ik zo goed als even lang bezig met remorque halen, inladen, rijden, uitlagen, remorque wegzetten. En tegen maart zijn mijn remorque beurten op. Grote remorque kopen ? Dan moet er weer een kot gebouwd worden en ik heb er geen rijbewijs voor en mijn auto mag het niet trekken.

En dan overal plantjes willen en perkjes en struikjes en weet ik veel wat. Maar zelf zie je ze nooit in de tuin. "Maar de tuin is toch je hobby". Welja, als ik kan doen wat ik wil. Als ik elke dag en avond dingen moet doen die jij wil en niks doet, dan is het niet meer leuk, he. Op de zonnige zomeravonden in juni zit ik gras te maaien tot 10h 's avonds terwijl madam in de zetel een cremeke eet. Je zou ook - random thought - kunnen helpen. Of als je graag tulpen en narcissen ziet, de bloembollen zelf in de grond steken. Er liggen hier in de berging al 3 maand lang 1000 bloembollen die ze wil. Maar ik kan niet "De kippen verplaatsen", "de beukenhaag verplaatsen", "bomen snoeien", "poortje verplaatsen", "kot afbreken", "remorque kot bouwen", "moestuin opkuisen", "goten uitkuisen", "border zijtuin", "siergrassen snoeien en gaten opvullen" allemaal tegelijk doen terwijl ik nog eens 1000 bloembollen in de grond flikker. :cheer:

En als ik dan opbreng om een stuk van de moestuin weg te doen en gewoon gras te zaaien is het 'maar, ale, je vindt dat leuk'. Ja, ik heb er geen tijd voor. Of als ik opbreng om bepaalde hagen in te korten of minder dik te maken zodat ik geen ladder van 4m nodig heb en kunst- en vliegwerk dan is het 'maar het is zo mooi'. En als ik het dan toch doe zonder overleg is het 'maar, ale, zonder dat ik van iets wist'... Realisme, moeilijk soms.
Kunnen wij je inschrijven bij een of ander programma? Kies maar welk ;)

• etc etc

Dit kunnen we misschien in een ander topic plaatsen, maar klinkt herkenbaar.
Huishoudelijke taken moeten in evenwicht zijn bij de moderne vrouw, maar tuin -en zwembadonderhoud hoort blijkbaar niet bij huishoudelijke taken want die zijn exclusief voor de man.

Huishoudelijke taken gaan niet over welke soort werk het is, maar over het feit dat er werk gedaan moet worden om samen een huishouden en leefomgeving draaiende te houden. Elke werkelijk moderne vrouw zal dat onderschrijven. Cege, het is niet omdat uw madam zichzelf als modern labelt dat ze het werkelijk is. Selectieve gelijkheid ten top. Ik ben zelf een vrouw maar van dat soort redeneringen krijg ik echt de kriebels. Ik erger mij bijgevolg dus ook al 2 afleveringen lang aan de vrouwen uit dit programma.

Uw interesse wordt misbruikt de tuin in zijn huidige toestand te kunnen behouden. Zij zal die tuin in zijn huidige vorm wel aangenaam vinden, maar dan is dat ook haar verantwoordelijkheid. "Je vindt koken toch leuk, dus waarom zouden we dan iets simpels eten of afhalen?" zou je bijvoorbeeld maar es tegen een vrouw moeten zeggen als ze aanhaalt geen energie meer te hebben om te koken.

Kunnen wij je inschrijven bij een of ander programma? Kies maar welk ;)

Geef het nog enkele maanden en het zal De Rechtbank worden.

Boys, niet zo dramatisch. We komen goed overeen. Alleen moet je dus, zoals ik zei, realistisch zijn en deftig prioriteiten zetten.

De madam vraagt veel, ze kan het op het hoopje leggen. Er is letterlijk een hoopje post-its waar ik van boven naar beneden door ga. Soms zijn er seizoens kritische zaken, die gaan soms naar boven of beneden in het hoopje. Vb de hagen verplanten. Die zitten ergens in de prio lijst. Als dat niet gebeurt tegen eind feb/begin maart, dan vliegt dat helemaal naar beneden tot november of zo - ik ga geen hagen verplanten in de zomer.

Het is niet dat ik hier 7 avonden per week in de zetel lig of zo, verre van. De madam weet maar al te goed dat er prioriteiten zijn en time limited is, zeker als het winteruur is.

That being said. Om terug on topic te komen, zolang de vent niet elke avond van 1900 tot 0100 op zijn playstation speelt, is de realiteit de realiteit: Time is limited. Als je als 'koppel' beslist om een totaalrenovatie zelf te doen en je doet als vrouw geen klop en de vent is 6d per week tot 22h bezig met klussen, maar het gaat niet vooruit. Tjah, dan is de realiteit nu eenmaal dat je als vrouw moet helpen OF je plan is niet realistisch. Als je natuurlijk als 'koppel' beslist om te renoveren en je bent beide 6d per week op cafe of gaan zwemmen of whatever, dan is de realiteit nu eenmaal dat je dat moet stoppen. Soms is het niet moeilijker dan dat, he.

Allemaal leuk en wel die programma's, maar we zien altijd het resultaat van niks te doen - het huis is een bouwwerf. Maar in veel gevallen is de oorzaak verzwegen of half verdraaid en is het hihi haha, luiaard.

Ik herhaal mezelf, maar alles start met als koppel of als deel van het koppel om realistisch en transparant te zijn. Ik ga hier nooit beloftes maken dat ik zelf 2 badkamers ga verbouwen. Ik maak hier soms beloftes dat ik kleine werken ga doen, maar dan moet de madam aanvaarden dat ze paar weekends alleen voor de kinderen mag zorgen of avonden op rij me niet zal hebben. Als dat niet aanvaardbaar is, dan zijn de consequenties er ook. Geit en de kool...

Ik heb nu de eerste 15minuten bekeken van aflevering 1 en wat ik echt niet kan begrijpen is hoe dat je zoveel rommel in huis hebt. Ok, er zal ook bouwmateriaal tussenliggen en gereedschappen. Maar het lijkt mij ook hier zeker mee te spelen dat er erg veel spullen gekocht worden die men eigenlijk niet nodig heeft. Ik woon op een appartment van 90 a 100 vierkante meter en wij weten verdomd goed genoeg dat we niet veel spullen moeten hebben. Hier ligt nooit iets wanordelijk, alles is opgeruimd en netjes weggestoken. Om de 6 maand doen wij zelfs een kuis en beoordelen we of we bepaalde dingen nog nodig hebben, indien niet -> hup op 2dehands of naar de kringloopwinkel brengen. Al die spullen die hier getoond worden liggen al jaren in verpakkingen en dozen. Dat wordt niet gebruikt. Waarom doe je je datzelf toch aan? Wat is dat toch met mensen en spullen kopen? Ik begrijp dat écht niet. Als je geen plaats hebt voor al je kerstversiering weg te leggen, koop dat dan toch niet. :wallbash:

Ik heb nu de eerste 15minuten bekeken van aflevering 1 en wat ik echt niet kan begrijpen is hoe dat je zoveel rommel in huis hebt. Ok, er zal ook bouwmateriaal tussenliggen en gereedschappen. Maar het lijkt mij ook hier zeker mee te spelen dat er erg veel spullen gekocht worden die men eigenlijk niet nodig heeft. Ik woon op een appartment van 90 a 100 vierkante meter en wij weten verdomd goed genoeg dat we niet veel spullen moeten hebben. Hier ligt nooit iets wanordelijk, alles is opgeruimd en netjes weggestoken. Om de 6 maand doen wij zelfs een kuis en beoordelen we of we bepaalde dingen nog nodig hebben, indien niet -> hup op 2dehands of naar de kringloopwinkel brengen. Al die spullen die hier getoond worden liggen al jaren in verpakkingen en dozen. Dat wordt niet gebruikt. Waarom doe je je datzelf toch aan? Wat is dat toch met mensen en spullen kopen? Ik begrijp dat écht niet. Als je geen plaats hebt voor al je kerstversiering weg te leggen, koop dat dan toch niet. :wallbash:
Ja maar ge gaat de dvd's van Lili&Marleen toch niet wegdoen?! :biglaugh:

Ja maar ge gaat de dvd's van Lili&Marleen toch niet wegdoen?! :biglaugh:
Ja lach er maar mee... Ik hou hier al enkele jaren het plan tegen om een kast te plaatsen om alle DVD's uit te stallen.

We hebben al 12 jaar geen DVD speler meer...

Ik heb dus ook nog wat werk voor de boeg om die dozen met DVD's buiten te werken, gelukkig ligt de grote hoop nog bij haar ouders.

Ik heb ook ondertussen de eerste aflevering van "Alles op orde" bekeken. Jezus, wat een puinhoop maken sommige mensen. Ik heb dan echt goesting om een jerrycan te pakken en heel dat huis in de fik te steken.

Ik heb nu de eerste 15minuten bekeken van aflevering 1 en wat ik echt niet kan begrijpen is hoe dat je zoveel rommel in huis hebt. Ok, er zal ook bouwmateriaal tussenliggen en gereedschappen. Maar het lijkt mij ook hier zeker mee te spelen dat er erg veel spullen gekocht worden die men eigenlijk niet nodig heeft. Ik woon op een appartment van 90 a 100 vierkante meter en wij weten verdomd goed genoeg dat we niet veel spullen moeten hebben.
En zij wonen in een huis dat makkelijk 3x zo groot is (grondoppervlakte hoofdgebouw is al 110m² volgens geopunt, 2 volwaardige verdiepingen en dan nog zolder, achterbouw & garage). Het probleem is niet plaats voor de spullen hebben, het probleem is dat de renovatie niet vlotte waardoor ze de ruimtes niet konden inkleden waardoor alles daar gewoon maar in dozen gesmeten werd. Inclusief alle etenswaren die daar dan ook vervallen lagen. En de bouwmaterialen om de renovatie af te werken.
Zo goed als alle brol die ze uit de living gehaald hebben, pastte al enkel en alleen in de kasten dat hij daar gemaakt heeft in het waskot. En dan is ook de garage nog leeggemaakt want de keukenkasten stonden daar in. Plaats hebben was daar niet de limiterende factor ;)

Ze hadden meer dan plek genoeg voor al hun spullen/rommel, het probleem was dat het niet afgewerkt en ingedeeld was.

Als ik zie hoe ondersteunend mijn vrouw is als ik klus verdenk ik haar er soms van dat ze me gaat inschrijven voor dit programma

Alsof er geen andere gezinnen zijn waar het twee maanden duurt tussen het aanbrengen van de voorstrijklaag en de verflaag

Ik vind dat Andy dat eigenlijk wel goed doet, had ik niet verwacht. Ik heb nooit de NL versie gezien dus kan niet vergelijken.
De meerwaarde van Bart vind ik wel bedenkelijk. Is nu al de 2e maal dat die gewoon wat kleuradvies geeft.

Ik snap de Andy-haat ook niet. Doet dat meer dan prima in dit programma.

Ik snap de Andy-haat ook niet. Doet dat meer dan prima in dit programma.
Wat ik niet begrijp aan zijn rol is dat hij nu al in aflevering 1 & 2 moderator probeert te spelen tussen beide partijen over geschillen die niets te maken hebben met de verbouwingen. In aflevering 1 vond ik dat moeilijk om naar te kijken omdat er duidelijk een relationele issue is. In aflevering 2 vond ik dat nog frappanter omdat Clifford duidelijk een man is met zijn hart op de juiste plek, maar om dan geconfronteerd te worden met de kinderwens van zijn partner en daar op te blijven hameren terwijl het duidelijk te veel werd voor hem. Don't know, maar ik vind dat erg fout. Dit is geen voer voor Andy Peelman of voor een programma van dit format. Dat moet niet uitgesmeerd worden op zo'n goedkope manier. Mensen onder druk zetten om te praten over intieme problemen terwijl er camera's staan te draaien vind ik erg bedenkelijk.

Wat ik niet begrijp aan zijn rol is dat hij nu al in aflevering 1 & 2 moderator probeert te spelen tussen beide partijen over geschillen die niets te maken hebben met de verbouwingen. In aflevering 1 vond ik dat moeilijk om naar te kijken omdat er duidelijk een relationele issue is. In aflevering 2 vond ik dat nog frappanter omdat Clifford duidelijk een man is met zijn hart op de juiste plek, maar om dan geconfronteerd te worden met de kinderwens van zijn partner en daar op te blijven hameren terwijl het duidelijk te veel werd voor hem. Don't know, maar ik vind dat erg fout. Dit is geen voer voor Andy Peelman of voor een programma van dit format. Dat moet niet uitgesmeerd worden op zo'n goedkope manier. Mensen onder druk zetten om te praten over intieme problemen terwijl er camera's staan te draaien vind ik erg bedenkelijk.
Volgens het format van dit programma moet er een verplicht emo/bleit momentje zijn. Geen idee in hoeverre de zender daar van mag afwijken, maar als een zender de rechten koopt van een programma zijn daar wel duidelijke regels over hoe het programma moet verlopen.

En Andy is daar inderdaad niet geschikt voor. Zijn rol in de buurtpolitie was al kantje boordje, maar dit valt toch ver buiten zijn capaciteiten.

Terug
Bovenaan