Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
@Lakigigar jij blijkt je weg wel te kennen omtrent weerkaarten, heb jij een zo nauwkeurige bron mogelijk om bewolking te kunnen volgen? Ik zoek puur bewolking, niet of er regen of onweer in zit.
Wat ik zelf doe als ik daar specifiek op naar zoek ben is wetterzentrale.de. Vervolgens model GFS, en dan vervolgens Midden-Europa, onderaan. Dan heb je een heleboel kaarten ter beschikking. Vervolgens heb je "hoge wolken", "middelhoge wolken" en "lage wolken". Echt perfect is dat niet, want dat valt niet altijd zo gemakkelijk te voorspellen, maar het kan wel een extra bron v. informatie zijn als ik dat in het detail wil uitzoeken. In principe zou er ergens een kaart moeten zijn die de drie overlapt (want nu moet ik ze alle drie apart kijken), maar ik weet zelf niet welke site die heeft enzovoort. Maar meestal heb ik wel genoeg aan de weersverwachting van KMI als het gaat over "bewolking".
Als het bij mij gaat om het volgen van het weer is dat meestal bepaalde weersituaties die er aan zitten te komen. Meer gericht op extreem weer of lange termijn veranderingen. Bij extreem weer situaties gebruik ik de detailkaarten. Of als er een aanleiding is om de detailkaarten te gebruiken (voor iets persoonlijks of opnieuw extreem weer/interessant weer zoals een winterinval bvb.). Meestal ga ik op zoek naar dingen die algemene weerinstanties (zoals het KMI) niet bijhouden. Of probeer ik iets voor te lopen op hen (maar dan met minder betrouwbaarheid). Dus gebruik ik vaak wel behoorlijk complexe kaarten of modellen.
Al zijn er nog complexere dingen zoals SKEW-T diagrammen (ik weet wel wat ze voorstellen, maar ik kan niet goed de "interessante zaken" herkennen" daarop. Verder is dat een diagram van één locatie, wat ik zelf niet zo interessant vind, omdat de geografische verspreiding overzichtelijk moet zijn. Maar deze alinea is niet belangrijk om te lezen.
Ik ben ook fan van AROME. Dit is eigenlijk voor de korte termijn (de eerste 2 dagen na de start van een run), de beste oplossing. Dan kan je het in detail zien. Dat is nooit perfect, maar zal je een beter idee geven dan een algemene weerapp (mits je weet waar je woont).
Meteociel propose de manière régulière le modèle à maille fine de WRF-NMM 0.05x0.05° (5km) sur 5 zones (France, Nord-Ouest, Nord-Est, Sud-Ouest, Sud-Est) et l'Italie, Royaume-Uni, Espagne et Allemagne
www.meteociel.fr
Dit is verder ook een goed model die wat verder gaat, maar ik heb geen ervaring met het gebruik van hun cloud cover model.
Op basis daarvan kan je al zeggen dat morgen de beste dag zal zijn v/d komende 5. Donderdag zal je met wat geluk wel de zon zien. Vrijdag, zaterdag en zondag is de kans zeer klein. Er wordt dan ook slecht en meer onstabieler weer voorspeld.
Er is een kleine kans op winterse neerslag, zeker naarmate je je hoger bevindt. Ook in het oosten is die kans al iets groter. Maar ik zou er toch niet te veel op rekenen. In de Ardennen zullen ze wel winterse buien krijgen.
Maar van een echte winterinval kan je eigenlijk totaal niet spreken. Na dit weekend, wordt het ook wel weer zachter, ook in de rest v. Europa. En lijkt een slechter weertype ons te domineren (zachter, natter en vooral winderiger). In de hoogte is de poolwervel ook erg compact, dus volgens mij zijn de kansen voorlopig klein op een winterinval in begin december (itt wat de rest je wilt doen laten geloven, i don't buy it currently).
Elke voorspelling van zowel een strenge winter (in zijn geheel) als een vroege winter mag al de prullenbak in, en dat waren er veel dit jaar, en de winter is nog niet eens gestart. Maar ik zie het in de verste verte niet (voorlopig). Een SSW kan daar wel verandering in brengt (maar dat doet het daarom niet per se, de kansen op een SSW lijken wel groter dan normaal, en wellicht is dat ook de drive achter het fenomeen: "latere piek v/d winter in de laatste jaren" of de verschuiving van de seizoenen in de volksmond) omdat het typische winterweer vroeg in de winter het meeste lijdt onder de klimaatopwarming door dat de aard van die kou gewoon niet koud genoeg is, en ook dat type het meest afneemt, terwijl de brongebieden nog steeds koud genoeg zijn vanaf januari voor transportkou. Transportkou die sowieso al vaker voorkomt klimatologisch gezien dieper in de winter. En andere types van kou minder voorkomen en vaak niet voldoende zijn.
Niet alleen de temperatuur is de laatste decennia fors omhoog gegaan, maar ook het algemene windpatroon of dominante windrichtingen zijn sterk veranderd tegenover veel vroeger. Zuidwestenwinden zijn veel meer toegenomen tegen vroeger in elk seizoen. En ook zuidenwinden in vooral zomer en najaar zijn verdubbeld of zelfs verdriedubbeld tegenover 50 jaar geleden. Noordenwinden zijn het meest afgenomen. Ook noordwestenwinden zijn fors afgenomen.
In het noorden v. Scandinavie erg koud op dit moment.
Volgens de verwachtingen blijft het daar voorlopig erg koud. Links een verwachting van 27 november 2020 voor 7 december 2020 in Scandinavie. Rechts dezelfde kaart, maar dan 1 jaar later. Daar lijkt de winter dus vroeger te starten dan vorig jaar.
De verwachte omslag naar een resoluut zachter weertype lijkt er nu trouwens toch niet te komen, op een paar tijdelijke zachtere dagen na, dinsdag en woensdag. Maar een winterinval staat ook nog niet op de kaarten, hoewel er wel potentieel zit in de situatie vanaf volgend weekend.
-37.3°C in een Zweeds weerstation gemeten. Dat is de koudste novembertemperatuur voor dat weerstation sinds 1980 gemeten in november. Ik weet niet of dat record voor heel Zweden van toepassing is. In het midden en noorden, zeker meer afgelegen of hoger gelegen gebieden, op veel plaatsen temperaturen tussen -25°C en -35°C in Noord-Scandinavie.
In het uiterste westen v. Belgie en hogerop begint het te sneeuwen en blijft ze voorlopig liggen. Dit is op de Kemmelberg.
Op de Rode Berg ook, en daar is het 0.4°C maar, net boven het vriespunt.
Ook uit Maarkedal en Anzegem heb ik al reports gelezen van winterse neerslag. Verder naar het noorden, aan de kust, in het meetjesland, en nabij Deinze voorlopig ook al meldingen v. natte sneeuw.
De buien in het zwart omcirkeld hadden dus al zeker lokaal/regionaal winterse neerslag. Vanuit het noorden komt er nu meer af, met opnieuw kansen dat die lokaal een winters karakter aannemen. Zeker in de Vlaamse Ardennen zit men goed voorlopig.
Er zijn zeker kansen aanwezig, maar nog veel te vroeg om te weten of ze ook daadwerkelijk benut worden.
Voor Eindhoven (GFS), hier zie je dat er wel kansen zijn.
Behoorlijk wat verschil op 168u tussen het Europese als Amerikaanse model. Het Amerikaanse model, maar later in de run komt het toch nog goed bij EC hier. Maar de onzekerheid is heel groot.
Berekening in vergelijking met de normale temperatuur aan de grond voor 8 december. Zowel voor Noord- als Oost-Europa wordt een zeer koude periode berekend met op veel plaatsen temperaturen die 10 tot 20 graden onder normaal liggen. Ook elders op het vasteland in deze berekening koud. In de UK rond normaal, in Spanje iets zachter en rond de Zwarte zee / Turkije ook zachter, maar dat zijn allemaal details, en nog te ver weg.
Het begin van de meteorologische winter zal precies niet boterzacht worden zoals de vorige jaren.
Hopelijk ook eens echt winterweer met sneeuw dan deze waterkou
Voor 3 december zie ik al kansen op tijdelijk sneeuw in de verwachting, zeker voor centrum en oosten v/h land.
Daarna heel onzeker. Eerder gekwakkel. Hier lijkt het niet zo goed te vallen, maar in Noord-Europa en met momenten Oost-Europa lijkt de winter daar toch koppig stand te houden.
De mogelijke sneeuwval vrijdagavond en begin van zaterdagnacht.
___
Verder ook veel wind op dinsdagavond en de nacht daarop.
___
Volgende week mogelijk een koude week. Maar er is nog heel wat onzekerheid. Pluim van Midden-Nederland is goed desondanks.
EC denkt dat de winter voortzet na dit weekend waarbij GFS eigenlijk nog niet meewilt. Maar bij EC duikt het laagje, waardoor we net in de koude lucht blijven. Hetzelfde zou gebeuren op 8 december (maar dat is nog allemaal veel te ver). Maar de kansen op sneeuw voor die twee dagen stijgen wel aanzienlijk.
En dan vervolgens 8 december (voor de volledigheid, maar te voorbarig)
De kans op winterweer in de komende weken blijft vrij klein. Enkel EC komt met een kouder scenario waarbij het gemiddelde nog steeds rond de 2 graden zit overdag en sanchts lichte vorst. Niets bijzonders dus. Met wat geluk koelen de ensembles toch nog af en krijgen we volgende week winter met beetje sneeuw
Er valt echt amper iets te zeggen over het weertype na dit weekend. Kijk hier naar (120u). Drie keer totaal anders.
Voor winterweer is die kaart van EC het best. Maar het springt en springt. Alle modellen springen trouwens voortdurend. Hebben heel veel moeite met deze situatie.
In Scandinavie lijkt de winter nog te verstrengen. Er zijn zelfs plaatsen waar de temperatuur 24 graden kouder dan normaal zal zijn op 6 december!
Kijk dit is EC. Zachte lucht komt heel dichtbij. Warmtefront over Engeland en Frankrijk. Zeer koude lucht ook dichtbij in Scandinavie.
Hier zie je de koude die weggeblazen wordt uit Europa. In Noord-Canada en de regio van China zal het dan weer kouder worden.
Kijken we naar de hoeveelheid ijs, dan doen we het relatief goed tegenover andere jaren uit de 2010's. Let wel op: nog altijd veel minder dan decennia ervoor. In Antarctica is er dan weer een minder goed jaar voor het ijs, maar dat is veel stabieler dan het Arctisch zee-ijs waar afname vaak wel geleidelijk aan over decennia heen permanent is, terwijl v. Antarctica vooral het schiereiland het snelst opwarmt (en dieper landinwaarts zelf een afkoeling wordt waargenomen met beperkte data en satellietgegevens).
Het is vooral bij Canada dat het zee-ijs het niet goed doet (en West-Groenland). Het is daar zelfs zeer laag, ook lager dan het absolute minimumjaar, simpelweg omdat de winter daar wat vertraging heeft. Aan de Europese/West-Russische kant, doet het ijs het beter dan andere jaren, maar daar werd wel heel veel verlies waargenomen tegenover voorbije decennia. Simpelweg omdat de herfst wel zijn prikjes had voor Scandinavie (de oranje lijn is maximum extent, 1982). Ook aan de Aziatische kant doet het ijs het goed of beter dan andere jaren. Mocht het beter gesteld zijn met het Canadese zee-ijs, dan hadden we zeker een relatief groot ijsoppervlak voor 21ste eeuwse normen.
In de Botnische Golf is er ook al wat ijs trouwens, wat niet op deze kaart staat.
De kaarten blijven moeite hebben met de situatie van komende week, maar zelfs bij een winters gunstige configuratie is er te veel een zuidelijke component. Ook zou na volgende week een veel zachter weertype gaan domineren, en dat zal de kansen op een witte kerst dit jaar ook wel erg klein maken. Zelfs nu al. Want die configuratie die er nu inzit, herstel je niet op 1-2-3. En dan is kerst alweer vroeg dag.
In Scandinavie barkoude verwachtingen. -40°C valt niet uit te sluiten in het Noorden van Scandinavië dit weekend. Afgelopen week werd het al eens -36.9°C in een Zweeds station en een dag ervoor -36.7° op een ander station.
In Penticton, British Columbia werd het op 1 december 22.5°C. Daarmee is het de warmste decembertemperatuur ooit waargenomen in Canada (gedeeld) en British Columbia.
Lokaal houden ze de weerextremen al bij sinds 1907. Op dat lokale weerstation is het niet alleen de warmste decembermaximumtemperatuur ooit gemeten. In november en maart is het ook nog nooit, op meer dan 100 jaar tijd warmer geweest dan op 1 december dit jaar.