Herfst 2021 & winter 2021/2022

Misschien had het KMI aan de kust (en tot +- 20km landinwaarts) toch code rood mogen afkondigen. Maar zulke situaties zijn moeilijk te voorspellen, een afwijking van 10-20km bij een storm kan altijd.

De piek lijkt voorbij te zijn in het WESTEN. Ik heb het gevoel dat het net ietsje minder is dan 1-2 uur geleden. Ook de onofficiële weerstations van het BCPN netwerk ietsje minder nu. En Cap Griz Nes ook wat minder, maar nog altijd fors natuurlijk. Het neemt wel maar geleidelijk aan af, maar de pieken van 150 km/u+ worden toch een stuk moeilijker (of niet meer) bereikt.

Ja, maar volgens mij niet zo extreem als in het westen van het land, maar het zal wel vergelijkbaar zijn met het centrum van het land (dus Vl. Brabant enzovoort).

Vind dat toch moeilijk. Volgens het ene model gaat het afnemen, volgens het andere blijft het zoals en nog een ander geeft idd nog dat het erger gaat worden.
Wind beukt hier met momenten toch wel stevig tegen de achtergevel. Intussen ook al een buur zijn container zien vliegen

Op Meteociel zie ik tussen 22u en 0u nog een opstootje, daar kijk ik toch ook niet naar uit. Met dit weer doe ik geen oog dicht vrees ik.

Vind dat toch moeilijk. Volgens het ene model gaat het afnemen, volgens het andere blijft het zoals en nog een ander geeft idd nog dat het erger gaat worden.
Wind beukt hier met momenten toch wel stevig tegen de achtergevel. Intussen ook al een buur zijn container zien vliegen
Ik heb ook geen idee hoe het nu bij jou is, maar het model heeft gezegd rond 6u de piek. Dus ik denk dat nu ongeveer het zwaarste daar aanbreekt, maar ik heb geen zicht op de toestand in Limburg. Het is wat nowcasten en de gegevens zijn soms maar beperkt waarop je kan afgaan. Je kan het niet 100% in real-time volgen omdat je niet van elke locatie de windstoten kan zien.

Zelfs in Oost-Vlaanderen toch 8 beaufort boven land om 16:00. In Melle een windstoot van 114km/u en een gemiddelde windsnelheid van 65km/u, ook in Chièvres. Echt storm (9 bft) boven land wordt zelden gemeten, in West-Vlaanderen zal dat plaatselijk wel het geval zijn denk ik.
Er zijn overigens maar een tiental KMI stations waar je elk uur de metingen kan van zien op de website, Melle en Chièvres onder andere. Voor Chièvres staat enkel het gemiddelde op de site, niet de maximale windstoten.

Uurtje geleden nog met de hond gaan wandelen, heerlijk die windvlagen :coolbrows: Zolang er niets tegen mijn gezicht vliegt kan ik daar best van genieten.

Rond half 3 was het iets minder. Maar sinds kwart over 3 is het weer serieus beginnen waaien. De zon komt er wel regelmatig door.
Trampoline bij de buren tegen hun tuinhuis gewaaid. Gelukkig niet naar de andere richting of het was tegen hun veranda.
Hoe achterlijk ben je als je je trampoline laat buiten staan :wtf:

Ik merk hier (Zuid Limburg) ook dat de wind een beetje naar het zuiden gedraaid is precies. Daardoor staat het iets slechter op het dak, De pannen hoort ge nu regelmatig stevig rammelen. En dat vind ik altijd maar een vies lawaai

Uurtje geleden nog met de hond gaan wandelen, heerlijk die windvlagen :coolbrows: Zolang er niets tegen mijn gezicht vliegt kan ik daar best van genieten.

Hoe achterlijk ben je als je je trampoline laat buiten staan :wtf:
Ja, dat dacht ik ook. Maar langs de andere kant verschiet ik er niet van bij hen.

De storm van vandaag toont wel echt aan dat wij veel te weinig (deftige) weerstations hebben in dit land en dat de gegevens openbaar moeten. Als men op basis van die weerstations gaat besluiten of het als een ramp wordt erkend of niet, word ik razend. O zo duidelijk dat op andere weerstations die even betrouwbaar zijn als die van het KMI lokaal veel meer werd gemeten met momenten.

Volgens de data lijkt het wel af te nemen nu (in West-Vl.)

Op Meteociel zie ik tussen 22u en 0u nog een opstootje, daar kijk ik toch ook niet naar uit. Met dit weer doe ik geen oog dicht vrees ik.
Het heeft geen zin om u op te jagen, je kan er toch niks aan veranderen.

Mij grootmoeder was vroeger altijd kwaad op mij grootvader als die gewoon ging slapen als het 's nachts ging stormen. Zijn antwoord: "Wat wilt ge dat ik doe? Ik kan toch niet op het dak gaan zitten om het vast te houden."

Ik heb ook geen idee hoe het nu bij jou is, maar het model heeft gezegd rond 6u de piek. Dus ik denk dat nu ongeveer het zwaarste daar aanbreekt, maar ik heb geen zicht op de toestand in Limburg. Het is wat nowcasten en de gegevens zijn soms maar beperkt waarop je kan afgaan. Je kan het niet 100% in real-time volgen omdat je niet van elke locatie de windstoten kan zien.
Welk is "het model" ? :)

Volgens lokale Limburgse weerman (in lapland) Ruben Weytjens is het inderdaad goed mogelijk dat de zwaarste windstoten er op de meeste plaatsen nog moeten aankomen.
Pas na 19u zou de piek voorbij zijn. Hij volgt weermodel Arome (Uiteraard ook het meest pessimistische op windy.com) gvd

We zijn dus echt trager als de rest @kay-gell

Het heeft geen zin om u op te jagen, je kan er toch niks aan veranderen.

Mij grootmoeder was vroeger altijd kwaad op mij grootvader als die gewoon ging slapen als het 's nachts ging stormen. Zijn antwoord: "Wat wilt ge dat ik doe? Ik kan toch niet op het dak gaan zitten om het vast te houden."

Aard van het beestje I guess. Van weinig heb ik schrik, maar wind is toch een van de ergste vrees ik.

Welk is "het model" ? :)

Volgens lokale Limburgse weerman (in lapland) Ruben Weytjens is het inderdaad goed mogelijk dat de zwaarste windstoten er op de meeste plaatsen nog moeten aankomen.
Pas na 19u zou de piek voorbij zijn. Hij volgt weermodel Arome (Uiteraard ook het meest pessimistische op windy.com) gvd

We zijn dus echt trager als de rest @kay-gell
AROME lijkt mij op meteociel niet te kloppen qua tijd (ik denk niet dat het aan het model ligt, maar aan de site: meteociel.fr zelf.

Ik heb HARMONIE gebruikt, omdat ik mijn twijfels bij AROME en niet de juiste tijdstip kan bepalen.

Er zou een kraan ingestort zijn op een ziekenhuis in Doornik ook. Maar er zijn wel heel veel schademeldingen dus, we zullen wel een deel zien in het nieuws.

7XA8h6R.png

Diep in het binnenland op een OFFICIEEL Nederlands weerstation nu 145 km/u gemeten in Cabauw. Toont wel aan dat "lokaal/regionaal" met momenten de windstoten een stuk forser uitpakken, want normaal zouden de kuststations hardere windstoten moeten hebben geobserveerd.

Terug
Bovenaan