Herfst en winter 2022-2023

Bij EC lukt het niet en schuift het te veel west, en krijg je dit

6389a46eb5c64.jpg

Om maar te zeggen dat het nog wel zal schuiven en dat het gewoon goed moet vallen. EC ook met een diepere depressie bij Iberisch schiereiland en dat zie ik ook liever niet gebeuren, ook al moet het om het hoog heen, maar het trekt ook meer warmte mee doordat het dieper is. Moet ook gewoon wat oostelijker allemaal.

Zit zeker nog wat onzekerheid in de runs, is ook geen makkelijke situatie om te voorspellen, de exacte trekrichting van die bel kou en dat laag in de Arctische regio zijn traditioneel zaken waar de modellen moeite mee hebben, en in dit geval is het ook nog ver vooruit.

Goed, de sneeuw is ook hier niet ver af, en eigenlijk is dit wel een boeiende situatie met veel wind, en een vrij diepe depressie uit het noorden hier.

Ik zag een bepaald model voor nu zondag (overmorgen) met ijzel in de berekening voor oost en sommige delen v. centraal België alsook delen v. Wallonië, dus om in de gaten te houden. Zou relevant zijn voor zondagavond (en dus ook mogelijk maandagochtend).

6389e09b631c7_thumb_medium.jpg

638a1b7f2ee26.png

Dat zou de situatie op de weg gevaarlijk kunnen maken, dus een gewaarschuwd man is er twee waard.

Hmm, nog eens de modellen gekeken, die zijn toch minder, of toch minder stabiel geworden. Die depressie bij Portugal die ik gisteren al zag wordt tricky en de kou stroomt te westelijk, te veel de oceaan op. Goed voor langdurig of streng winterweer lijkt mij dat niet. En Oost-Europa lijkt te veel op te warmen op deze manier ook. Ochtendrun is weer een stuk beter. Maar ook weer enorm verschil met bvb. 6 uur geleden, zelfs op middellange termijn.

Ik zou toch maar naar de eerstkomende dagen kijken... .

Laatst bewerkt:
Voor eind volgende week staat er plots weer een +10 graden op de kaarten. Van mij mag het 🙂.
Gisteren was het verdomme koud zeg.

Toch maar uitkijken vannacht en morgenvroeg.
Nogal wat modellen komen met sneeuw voor ons land. Vraag is of het om echte sneeuw gaat die blijft liggen of eerder de natte sneeuw die snel wegsmelt.

Voor 16,17-12, zie ik temperaturen van 10,12 graden voor mijn gemeente.
De laatste jaren hebben we toch altijd wel aardig wat dagen van 10 graden en meer gehad in december. En zelfs vaak een keertje 15 graden.

Nu is het toch wel erg triestig. Ik heb precies de zon al een week niet meer gezien en temperaturen van 1 a 2 graden word ik ook niet erg happy van.

De laatste harmonie run laat vannacht en morgen een groot deel van de dag een neerslagzone met natte sneeuw boven Vlaanderen zien, zou meerdere centimeters sneeuw kunnen opleveren.

AAWfGMe.png

covsLxH.png

Icon laat de (natte) sneeuw al snel overgaan in gewone regen waardoor enkel zuidelijker een tijdelijk laagje sneeuw zou kunnen liggen.

W4j05ko.png

Ideaal zou zijn een dikke sneeuwlaag, dan staalblauwe hemel bij vries. Ik zal dan de sneeuw van de panelen verwijderen met een trekker en met de overtollige sneeuw maak ik een iglo rond de woning als isolatie.

"Sneeuwlaag tot 5cm in Vlaanderen".
Hilarisch. Dat mensen daar nog intrappen.
Ik durf te stellen dat er welgeteld 0mm gaat liggen in Vlaanderen.
1) te warme luchttemperaturen
2) te warme ondergrond

Waardoor sneeuw in de lucht dus nooit gaat blijven liggen deze nacht.

"Sneeuwlaag tot 5cm in Vlaanderen".
Hilarisch. Dat mensen daar nog intrappen.
Ik durf te stellen dat er welgeteld 0mm gaat liggen in Vlaanderen.
1) te warme luchttemperaturen
2) te warme ondergrond

Waardoor sneeuw in de lucht dus nooit gaat blijven liggen deze nacht.
Ik denk dat het eerder is dat mensen niet echt meer weten wat tot 5cm wil zeggen, in het slechtste/ beste (hangt af van uw ingesteldheid tov sneeuw) valt er inderdaad 5cm sneeuw, in het omgekeerde scenario valt er geen. Weerberichten zijn imo geen zaken die in steen gebeiteld staan alsook is de voorspelling op macroniveau erg moeilijk dus spreekt men in het algemeen. Als er deze nacht 5 cm sneeuw valt in Herstappe dan is er wel degelijk ergens in Vlaanderen 5 cm sneeuw gevallen, aan de kust beseft men dan wel weer goed genoeg dat het hoogst waarschijnlijk zelfs niet onder nul zal raken.

Terug
Bovenaan