Sneeuwstorm
Well-known member
Het was 0°C vanmorgen. Aan mijn auto was het aangevroren maar aan de grond was het eigenaardig genoeg niet glad. Ik denk dat we veel geluk gehad hebben want een halve graad kouder en dan had het wel overal glad geweest.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik heb het mij niet geriskeerd met de fiets, 1 gladde plek in mijn traject van 20km kan genoeg zijn om op mijnen donder te gaan.Hier waren deze ochtend ook geen gladde plekken te voelen/zien. En ik maar voorzichtig met de dochter op de fiets wezen.
Hoelaat vliegen die andere keren over?hier vlogen net al een hele hoop kraanvogels over, is dat niet wat te vroeg

We zitten op een gemiddelde temperatuur van 5,2°C terwijl dit normaal 3,7°C. Het record is 7,2°C, dus daar zitten we wel ver af.Behoorlijk zacht toch voor de tijd van het jaar, we flirten met de 10°C de komende dagen. Geen winterweer bij ons.
. Er zullen vandaag nog wel enkele uren bij gekomen zijn maar voor de rest van de week is het ook één en al grijs weer. Bijzonder deprimerend.Soms onderschat ik hoe koud het eigenlijk hoort te zijn. Zachter dan normaal dus. Ook al is dat voor mijn gevoel niet altijd zo.Behoorlijk zacht toch voor de tijd van het jaar, we flirten met de 10°C de komende dagen. Geen winterweer bij ons.
Ja, mijn gewicht + vetpercentage is redelijk laag neem ik aan, dus kou zal ik sneller voelen dan de meeste mensen. Dat klopt. En gezien je deze winter ook automatisch meer bewust bent dan andere winters van energieverbruik voelt het om die reden ook wel wat zwaarder aan dan vorige winters. Tijdens de coronajaren had ik ook wel wat meer gewicht. Al hangt het ook af van moment tot moment en dag tot dag. Het valt vooral op als het kouder wordt tegenover de dagen ervoor, terwijl je er minder last van hebt als het juist relatief zachter is dan de dagen voorheen (zoals nu het geval is).Gevoel is een slechte graadmeter, want 1 of 2°C zachter dat voel je niet echt, je lichaam past zich aan, bovendien na een warme zomer ben je nog niet geacclimatiseerd waardoor het dan direct koud aanvoelt relatief t.o.v. de zomer.
Er zijn ook andere factoren zoals je leeftijd, gewicht, vetpercentage, fitheid etc die meespelen. Ik vind natte kou bij 0-5°C de meest vervelende kou die er is, ik verdraag dat minder goed dan -5°C of -10°C bij droog weer. Er zullen altijd mensen zijn die het koud vinden, ook al is het 8°C in januari (wat relatief zacht is). Daarnet was ik even buiten gaan bellen voor een paar minuten en ik vond het ook koud, omdat ik geen jas aan had en er toch wat wind is.
Van warmte heb ik meestal ook geen last, ik tolereer veel warmte, en het zal pas echt warm aanvoelen als het echt al "hitte" is voor mij. Al hangt het misschien ook af van de activiteit.Ik ben nu sportiever dan vroeger waardoor ik 20kg lichter sta t.o.v. mijn maximum gewicht en dat is wel te merken wanneer ik buiten kom. Toen ik in't middelbaar zat woog ik zelfs meer dan nu (en zal mijn vetpercentage veel lager zijn). Ik heb minder last van de warmte en meer last van de kou.