Herfst & winter 2024/25

Op een werkdag hoop ik vooral droog heen en weer te fietsen. Of het dan overdag 10 of 20 graden is, zon of regen interesseert mij eigenlijk totaal niet.

Ik moet zelfs bekennen dat ik stiekem blij word van regen op een brugdag wanneer ik wel werk en 98% vd bevolking niet 😅
Ik heb er verder ook minder last van wanneer het 's morgens donker is, dan wanneer het 's avonds donker is als ik naar huis rijd. 's Morgens wordt het dan meestal toch klaarder tijdens mijn rit. En 's avonds wordt het alleen maar donkerder.

Bij mij wordt het alleen maar donkerder als ik dit topic lees.

Al heel de week met de fiets naar het werk kunnen rijden en 's avonds lange wandelingen gedaan, meestal in t-shirt. Niet slecht voor oktober denk ik dan :)

Drukverdeling zit helemaal vast met enerzijds het Azorenhoog en anderzijds hoog boven Oost-Europa en alles daartussen lage druk.
Reststoringen die mee glippen in de stroming en nu eens wel en dan weer eens niet actief zijn, maken dat je (qua neerslag) geen betrouwbare voorspelling van langer dan 12u vooruit kunt doen. Wat het natuurlijk heel vervelend maakt voor zij die een buitenactiviteit willen plannen. En op veel zonuren hoef je ook al niet te rekenen in deze set-up.
Voordeel is dat het relatief zacht en rustig is (weinig of niet stoken) en voorlopig geen najaarsstormen wat ook best had gekund in deze periode.

Het is half oktober, noordenwind, geen zon en nog altijd tot 18°C vandaag. Echt bizar toch.
Het is wel warme Middellandse Zeelucht die ons bereikt via een omweg , maar toch met sprekend gemak hoe die temperaturen gehaald worden.

Die noordenwind speelt geen rol nu want het blijft dezelfde luchtsoort.
Gaat vandaag wel even opklaren zie ik op de satellietbeelden, al aangekomen in het westen maar geraken wellicht niet overal.

Misschien moeten we ons met zijn allen heel erg druk maken wat instant een hogedrukgebied boven België placeert en zorgt voor stralende zon.

Zij die de voorbije dagen schreven dat ze in prachtig weer zitten, hou er rekening mee dat dat lokaal zal zijn (tenzij je gewoon bedoelt warm, maar geen zon). Zelf kan ik dat toch niet beamen.

In Ukkel (niet waar ik woon, maar bij mij was het niet veel beter):
14 oktober: 4 minuten zon
15 oktober: 1u20 minuten zon
16 oktober (voorspeld als heel zonnige dag): 2u50 minuten zon
17 oktober: 11 minuten zon

Voor een maand die normaal 112 zonuren moet presteren, is iets meer dan 4 zonuren op evenveel dagen niets om over naar huis te schrijven. Ook de vorige maand was te somber. Gans dit jaar verliepen al 7 van de 9 maanden te somber. De temperatuur is wel ok natuurlijk, als we er tenminste geen rekening mee houden dat het ook echt wel te warm is.

De voorspellingen voor het weekend dan:
Vandaag: somber
Morgen: hoofdzakelijk somber
Overmorgen: hoofdzakelijk somber
Maandag: somber en tot dinsdag weer 15 mm neerslag zodat het vocht nog eens aangevuld wordt

Laatst bewerkt:
Na de komende sombere dagen komen de modellen met toch een erg merkwaardige voorspelling. Ze denken dat er een hogedruk gaat ontstaan die ongezien van omvang zal zijn, van de VS over Europa tot diep in Rusland, gans de Europese kaart wordt erdoor bedekt. Ook wij komen er dan onder, en ik zie waardes ruim boven 1030 hPa verschijnen voor Ukkel - hoelang geleden is dat niet? Natuurlijk zorgt dat dan voor een lange droge en zonnige periode. Nu, eerst zien dan geloven, denk ik, want deze voorspellingen hebben voor mij toch een enorm fantasiekarakter. Een paar dagen geleden dachten ze nog dat het heel volgende week ging regenen.

Ergens kan je wel een casus maken dat er op langere termijn een geleidelijke omslag weg van het vastgeroeste klimaat begonnen lijkt te zijn. Met die zuidenwinden eerder deze maand en de mogelijkheid van hogedruk eind deze maand zal deze oktober behoorlijk anders eindigen dan de erg slechte oktober van vorig jaar. Maar ik vind het allemaal nog te vroeg en te precair om al iets van conclusie te trekken. Wordt oktober gewoon (en al dan niet) een uitzonderingsmaand, of was september 24 echt de laatste volledige maand van het vastgeroeste systeem?

Soit, zo zie je hem toch niet vaak denk ik (en al zeker niet in oktober):

HNfUzkN.png

Het lijkt niet erg standvastig te zijn als je de rest van de run bekijkt. Een paar dagen mooi weer ja. Maar daarna evolueert het in een westcirculatie.

Zij die de voorbije dagen schreven dat ze in prachtig weer zitten, hou er rekening mee dat dat lokaal zal zijn (tenzij je gewoon bedoelt warm, maar geen zon). Zelf kan ik dat toch niet beamen.

In Ukkel (niet waar ik woon, maar bij mij was het niet veel beter):
14 oktober: 4 minuten zon
15 oktober: 1u20 minuten zon
16 oktober (voorspeld als heel zonnige dag): 2u50 minuten zon
17 oktober: 11 minuten zon

Voor een maand die normaal 112 zonuren moet presteren, is iets meer dan 4 zonuren op evenveel dagen niets om over naar huis te schrijven. Ook de vorige maand was te somber. Gans dit jaar verliepen al 7 van de 9 maanden te somber. De temperatuur is wel ok natuurlijk, als we er tenminste geen rekening mee houden dat het ook echt wel te warm is.

De voorspellingen voor het weekend dan:
Vandaag: somber
Morgen: hoofdzakelijk somber
Overmorgen: hoofdzakelijk somber
Maandag: somber en tot dinsdag weer 15 mm neerslag zodat het vocht nog eens aangevuld wordt

Mijn innerlijke sensor heeft vandaag in ieder geval 0 minuten zon geregistreerd.

Na het wegtrekken van het ochtendgrijs kregen we het middaggrijs, en daarna het avondgrijs.

Mijn innerlijke sensor heeft vandaag in ieder geval 0 minuten zon geregistreerd.

Na het wegtrekken van het ochtendgrijs kregen we het middaggrijs, en daarna het avondgrijs.

Vandaag was echt wel zeer deprimerend. Gisteren was het ook grotendeels bewolkt, maar dan had je nog wat lichtere vlekken in de bewolking waar het licht nog doorkwam. Vandaag gewoon een uniforme grijze massa zonder enig spoor van de zon :crazy:

Later vanmiddag/avond passeert er weer een warmtefront en direct daarna een koufront, dan zal het helemaal dichttrekken en regenen.
Nu dus nog even snel iets plannen om buiten te doen.

Hier de hele namiddag geregend. Ging net op mijn velo springen om een toer te rijden en zag dat het net begon te regenen. Toch van 13 tot 16u regen gehad. En daarna geen zin meer in fietsen.

Hier de hele namiddag geregend. Ging net op mijn velo springen om een toer te rijden en zag dat het net begon te regenen. Toch van 13 tot 16u regen gehad. En daarna geen zin meer in fietsen.
Hier heeft het wat gedruppeld rond 16-17u. Ik ben nog gaan fietsen tussen 13:30 en 16u. Begon te druppelen op het einde.

Vandaag op middag toch een uur of 2 echt genoten van de zon (op wat sluierwolken na).

Morgen de afstraffing :unsure: maar daarna precies een paar dagen knalweer (helaas valt dat niet samen met een weekend, maar ok)

Terug
Bovenaan