Herfst & winter 2024/25

We zien zon, wolken, regen, wind, ... alles op een middag tijd, en achteraf gezien viel het weer misschien wel mee, maar het is zo onvoorspelbaar wanneer wat precies komt, dat je eigenlijk niets kan plannen.
Mijn gedacht.
Vandaag hier ook weer:
08:00 : er wordt regen voorspeld vanaf zo'n 09:00, ondertussen schijnt de zon
09:00 : er wordt regen voorspeld vanaf zo'n 10:00, ondertussen schijnt de zon
10:00 : er wordt regen voorspeld vanaf zo'n 11:00, ondertussen schijnt de zon
11:00 : er wordt regen voorspeld vanaf zo'n 12:00, ondertussen schijnt de zon
12:00 : er wordt regen voorspeld vanaf zo'n 12:30, ondertussen schijnt de zon; ok, het is even wat licht bewolkt geweest;

Dus deze voormiddag maar met de wagen weggeweest, terwijl het evengoed kon met de fiets.

Edit: 13:20: de regen van 09:00 valt...

Laatst bewerkt:
Het weer is in principe beter dan verwacht, maar we zitten weer met een noordwester, dus weer die kleine geisoleerde buitjes waardoor het idd onmogelijk is om iets te plannen. Buienradar ook grotendeels nutteloos.

Jawel jawel. Fantastisch gezellige periode. Tot 1 januari ongeveer. Vanaf dan mag het fast forward naar de eerste warme zonnige lentedag.
Een normale herfst is absoluut een fantastisch gezellige periode. Regen, zon, warmte, kou, het komt allemaal voor en het wisselt mooi af.

Maar de verregende en sombere herfsten die we daarentegen de laatste jaren kregen, waarbij je zon en kou uit uit het lijntje hierboven mag schrappen, kunnen me wel gestolen worden.

Het weer is in principe beter dan verwacht, maar we zitten weer met een noordwester, dus weer die kleine geisoleerde buitjes waardoor het idd onmogelijk is om iets te plannen. Buienradar ook grotendeels nutteloos.
In het westen dan.
Ik ging vertrekken rond 13u voor een ritje met de fiets maar het begon juist te gieten dus mijn plan viel in het water. Dat was de laatste bui en nu is het droog. Zal straks eens lopen na de WK wegrit voor de vrouwen. In de oostelijke helft van België zijn er toch nog voortdurend buien (volgens KMI radar) en kan je niks buiten plannen.

Tweede helft volgende week zou terug mooi zonnig worden volgens het KMI.
Wat zeggen de modellen hierover?
Of zijn we weer vertrokken voor maanden van goed weer over een paar dagen, dat dan steevast verslechterd naarmate die dagen dichterbij komen?

Hier is het zonneke er eindelijk. Effe buiten genieten in mijn windloos hoekske met een chimay bleu en een stukske everzwijnsaucisson.

Veel te veel vocht in de atmosfeer na de regen van deze week.

Deze ochtend was de luchtdruk nog flink hoog en konden we de zon nog zien, maar de luchtdruk is al snel beginnen zakken (in de aanloop van weer een nieuwe moessonepisode morgen) en vanaf de druk laag genoeg was en er genoeg opstijgend vocht was, was het gedaan met de zon. De modellen hadden dat niet zien aankomen, maar het is onderhand ook al duidelijk dat de modellen niet overweg kunnen met de recordhoeveelheid vocht waar we mee zitten, het is compleet ongedefinieerd terrein. De wind neemt nu wat toe, dus misschien de komende uren toch nog wat zon tussen de bewolking.

Zoals het er nu uitziet zien we de zon trouwens pas ten vroegste donderdag weer terug. 0 zonuren op 3 dagen, de toon voor oktober wordt meteen goed gezet en de herfst lijkt - zoals verwacht - weer te gaan presteren net zoals vorig jaar. Benieuwd of ze nog natter en somberder zal worden dan vorig jaar, kans is groot van wel vrees ik.

Laatst bewerkt:
Van die beloofde zonnige zondag blijft ook al niet veel meer over...
Hier regio Leuven opgestaan onder een staalblauwe hemel. Met de fiets gaan rijden en net toen ik thuis kwam rond 13u kwamen de wolken opzetten. Maar sinds 16u ofzo toch opnieuw volle zon.

Beloofd: stralende zon en naarmate de dag vorderde meer hoge en middelhoge wolken.
Gekregen: zon tot +/- 10u, bewolkt tot 15u, daarna wind opgekomen en weer zon, nu trekt het weer dicht

Gisteren, wat blijkbaar op veel plaatsen een 'slechte' dag was (maar niet hier, geen druppel gezien): 17,5kw productie
Vandaag, zogezegde topdag: 13kw (nog niet donker weliswaar maar veel komt er niet meer bij nu)

Gisteren, wat blijkbaar op veel plaatsen een 'slechte' dag was (maar niet hier, geen druppel gezien): 17,5kw productie
Vandaag, zogezegde topdag: 13kw (nog niet donker weliswaar maar veel komt er niet meer bij nu)
Zolang er geen langere periode van hogedruk en droogte komt gaan we niet uit dit straatje zonder eind raken dat het gevolg is van de enorme hoeveelheid vocht in de atmosfeer en de grond. Telkens als het eventjes "droger" geweest is komt er, zoals deze week, weer een nieuwe moesson en sta je weer bij af. En helaas is lange hogedruk en droogte ook weer het laatste dat je van de herfstperiode moet verwachten (wat niet betekent dat het niet kan, maar geen model die dat voorlopig ziet gebeuren).

'k Zou eens moeten nagaan hoe de zonnestraling van de laatste 12 maanden vergelijkt met die van de 2 jaren ervoor.

Hier in Mol toch wel een prachtige dag geweest. Beetje spijt dat ik mijn huisgenoten niet wat vroeger uit bed kreeg om bij zonsopgang te gaan wandelen in het bos (want fraaier licht voor fotografie), maar rond 10u was het daar ook best mooi. Herfst- en winterlicht kan toverachtig mooi zijn.

Hier in Mol toch wel een prachtige dag geweest. Beetje spijt dat ik mijn huisgenoten niet wat vroeger uit bed kreeg om bij zonsopgang te gaan wandelen in het bos (want fraaier licht voor fotografie), maar rond 10u was het daar ook best mooi. Herfst- en winterlicht kan toverachtig mooi zijn.

Prachtige dag? De ochtend wel, in de middag gaan wandelen in Balen en het was helemaal dicht en geen zon te zien. Pas in de late namiddag kwam die er terug door.

Balen en Mol liggen toch op een boogscheut van elkaar?
Ofwel heeft Avondland aan de pillen gezeten dat hij het vandaag allemaal zonnig inzag 😆

Jawadde, volgens mij zit de helft hier in Spanje want hier was het helemaal niet goed buiten. En zo fris ook zeg pfft.. Neenee, ik ga ergens in december 2 weken de warmte opzoeken want dit kan ik echt niet aan.

Terug
Bovenaan