Herfst & winter 2024/25

Ik moet toegeven dat ik ook geen fan ben van een sneeuwtapijt, maar dat is omdat ik altijd met de fiets ga werken, en ja, dat is miserie.
Het ziet er wel mooi uit natuurlijk. Voor mij mag er vooral zoveel mogelijk zonneschijn zijn.

Ik rij permanent met zomerbanden. Ik rij toch niet zo veel km's en in de winter nog het minste. En bij ijzel en sneeuw bijna niet, want moet geen woon werk doen dus ...

Afijn als het zo nog efkes blijft is de herfst al een groot succes voor me, laat die sneeuw maar wat achter tot december.

Idem, ik doe ook veel te weinig km's om winterbanden te verantwoorden.

Don't stop believing @Guglielmo 🙂

Waarom straf? Temperaturen van 20 graden en meer, een eindje in oktober, hebben we de laatste jaren enkel in 2021 niet gekregen. Eerder vrij standaard dus.

25 oktober 2024: 20,4°C
13 oktober 2023: 23,4°C
29 oktober 2022: 25°C
2 november 2020: 20,1°C
13 oktober 2019: 23,2°C
17 oktober 2018: 20,2°C
16 oktober 2017: 25,7°C

Dit jaar lijkt me dat moeilijker door de voorgeschiedenis, die meer aanleunt bij die van 2021. Ook vandaag/morgen weer volop dumpen van vocht in onze atmosfeer, is niet goed voor warmte.
Ook temps hebben slechte voorgeschiedenis.

Normaal zijn die 20+ers ook niet echt, maar kom, ik klaag niet met dit weer na al de miserie die we gehad hebben het voorbije jaar :)

Normaal zijn die 20+ers ook niet echt, maar kom, ik klaag niet met dit weer na al de miserie die we gehad hebben het voorbije jaar :)
Over de laatste 100 jaar gezien niet, maar als het de laatste 10 jaar quasi ieder jaar prijs is kunnen we toch stilaan over het nieuwe normaal spreken.

Lokaal in het westen vanmorgen toch een flinke plens gevallen met als uitschieter meetstation Roeselare (18,2 mm!).

In Ukkel wordt oktober wellicht niet 'te nat' maar voor de meeste delen van het westen heel zeker wel.

Als de verwachte neerslag van vannacht flopt dan gaan we quasi zeker richting te droge maand, want daarna staat er t/m 31 oktober nog 0.0 mm op het programma.

Don't stop believing @Guglielmo 🙂
Inderdaad, is mogelijk dankzij:
- minder vocht in atmosfeer omdat het relatief droger was de laatste paar weken (trendbreuk, vergelijk met oktober 2023)
- hogedruksetting waardoor het overblijvende vocht, nog steeds meer dan genoeg, geen bewolking kan bouwen wat de temperatuur zou temperen (trendbreuk, hogedruk bereikte waardes die we in geen maanden gezien hebben)
- Z-wind (altijd een trendbreuk)

Had je mij enkele weken geleden gezegd (op 9 oktober dus) dat dit er ging aankomen ging ik het niet geloven, maar ik zou ook niet alleen geweest zijn. Uiteraard ben ik erg blij met deze evolutie, als nu nog duidelijk wordt dat het een definitieve breuk is met het vastgeroeste patroon en niet tijdelijk door de recente orkaanopstoot dan ben ik helemaal tevreden, en kunnen we gaan dromen van nog eens een echte winter.

Laatst bewerkt:
In de Westhoek toch slechter dan int waasland vant weekend. Nu goed, om klusjes buiten te doen wast ok.

Had wel willen fietsen 😐

Lokaal in het westen vanmorgen toch een flinke plens gevallen met als uitschieter meetstation Roeselare (18,2 mm!).

In Ukkel wordt oktober wellicht niet 'te nat' maar voor de meeste delen van het westen heel zeker wel.
Idd, ik zat er vanmorgen in.
Nog nooit meegemaakt voor zover ik me kan herinneren, ruitenwissers op de snelste stand en zag nog steeds niks voor me.
Moest nog denken aan dit topic omdat ik me meen te herinneren dat gisteren iemand zei “voor de komende 10 dagen droog” lols

Als de verwachte neerslag van vannacht flopt dan gaan we quasi zeker richting te droge maand, want daarna staat er t/m 31 oktober nog 0.0 mm op het programma.

Inderdaad, is mogelijk dankzij:
- minder vocht in atmosfeer omdat het relatief droger was de laatste paar weken (trendbreuk, vergelijk met oktober 2023)
- hogedruksetting waardoor het overblijvende vocht, nog steeds meer dan genoeg, geen bewolking kan bouwen wat de temperatuur zou temperen (trendbreuk, hogedruk bereikte waardes die we in geen maanden gezien hebben)
- Z-wind (altijd een trendbreuk)

Had je mij enkele weken geleden gezegd (op 9 oktober dus) dat dit er ging aankomen ging ik het niet geloven, maar ik zou ook niet alleen geweest zijn. Uiteraard ben ik erg blij met deze evolutie, als nu nog duidelijk wordt dat het een definitieve breuk is met het vastgeroeste patroon en niet tijdelijk door de recente orkaanopstoot dan ben ik helemaal tevreden, en kunnen we gaan dromen van nog eens een echte winter.
Klopt, net de nieuwe run van ECMWF gezien en het blijft er goed uitzien. Toch een trendbreuk met de voorbije maanden.

Hoe dan ook blijft juni 2023 voorlopig de laatste écht te droge maand. Zowel september 23 als oktober 24 gaan op zijn minst "normaal" zijn qua neerslag. De laatste extreem droge maand dateert trouwens al van februari 2023.

Terug
Bovenaan