Herfst & Winter 2025

Sneeuwstorm

Well-known member
Aangezien gisteren de astronomische herfst begonnen is, lijkt het me tijd om het herfst & wintertopic eens in gang te schieten.

In Ukkel is er in september tot en met gisteren 29,2mm gevallen. Daarmee is september alweer op weg om een droge maand te worden. Ook de verwachtingen voor de komende dagen zijn een stuk opgedroogd.
De gemiddelde temperatuur staat tot nu toe op 16,8°C, tegenover normaal 15,4°C. Dit zal wellicht nog wat dalen, maar het is onwaarschijnlijk dat september als te koud zal in de boeken gaan.

Kortom, overwegend krijgen we vrij aangenaam herfstweer om de maand september af te sluiten , en de kans is groot dat deze trend zich ook zo voortzet de eerste dagen van oktober, de eerstkomende dagen fris en daarna aan de zachte kant (maxima dicht bij 20°C)

Daarmee is september alweer op weg om een droge maand te worden. Ook de verwachtingen voor de komende dagen zijn een stuk opgedroogd.
De laatste decade was idd eerst nog veel slechter voorspeld dan ze momenteel uitkomt, dit dankzij een hoog dat zich komen nestelen is en ook de komende dagen in de buurt blijft. De hoeveelheid neerslag zal regionaal wel sterk verschillen, aan de kust hebben ze toch heel wat meer gehad (en in het algemeen: hoe westelijker, hoe meer) al zal het daar nu ook droog blijven.

Ik zou echter niet beweren dat september tot nu toe enigszins een aangename maand was, op een paar aangename dagen na. De wind was de grote spelbreker, na twee decades ligt die 1 m/s hoger dan normaal, wat op 30 september goed zou zijn voor een flinke scherpstelling van het referentierecord. Maar het lijkt dat de derde decade wel rustiger gaat verlopen, dus dat cijfer zal zich ook nog wel wat gaan normaliseren.
De gemiddelde temperatuur staat tot nu toe op 16,8°C, tegenover normaal 15,4°C. Dit zal wellicht nog wat dalen, maar het is onwaarschijnlijk dat september als te koud zal in de boeken gaan.
Dat is een beetje een open deur intrappen: alle herfstseizoenen van de laatste 10 jaar waren te warm. Ook dit jaar is het nodige hoofdingrediënt - een heel warme zee - terug aanwezig. De enige manier dat deze herfst niet te warm zal zijn is meteen ook het meest onwaarschijnlijke scenario: aanhoudend hogedruk met aanvoer van droge continentale lucht doorheen de rest van september, oktober en november, wat een erg droge, zonnige, prachtige "Amerikaanse" herfst oplevert die gradueel steeds sterker afkoelt. Maw: geen wind van over zee. Anderzijds, de kansen op zo'n scenario liggen dit jaar misschien iets hoger dan anders, maar dan moet dat ook stilaan duidelijk gaan worden nu.

Verwarming staat op sinds gisteravond. Voor de vrouwen in huis is een te frisse badkamer en living 's morgens een no go.
Warmt vandaag ook totaal niet op buiten ondanks regelmatig wat zon.
Gelukkig vanaf morgen geleidelijk weer wat warmer.

De laatste decade was idd eerst nog veel slechter voorspeld dan ze momenteel uitkomt, dit dankzij een hoog dat zich komen nestelen is en ook de komende dagen in de buurt blijft. De hoeveelheid neerslag zal regionaal wel sterk verschillen, aan de kust hebben ze toch heel wat meer gehad (en in het algemeen: hoe westelijker, hoe meer) al zal het daar nu ook droog blijven.

Ik zou echter niet beweren dat september tot nu toe enigszins een aangename maand was, op een paar aangename dagen na. De wind was de grote spelbreker, na twee decades ligt die 1 m/s hoger dan normaal, wat op 30 september goed zou zijn voor een flinke scherpstelling van het referentierecord. Maar het lijkt dat de derde decade wel rustiger gaat verlopen, dus dat cijfer zal zich ook nog wel wat gaan normaliseren.

Dat is een beetje een open deur intrappen: alle herfstseizoenen van de laatste 10 jaar waren te warm. Ook dit jaar is het nodige hoofdingrediënt - een heel warme zee - terug aanwezig. De enige manier dat deze herfst niet te warm zal zijn is meteen ook het meest onwaarschijnlijke scenario: aanhoudend hogedruk met aanvoer van droge continentale lucht doorheen de rest van september, oktober en november, wat een erg droge, zonnige, prachtige "Amerikaanse" herfst oplevert die gradueel steeds sterker afkoelt. Maw: geen wind van over zee. Anderzijds, de kansen op zo'n scenario liggen dit jaar misschien iets hoger dan anders, maar dan moet dat ook stilaan duidelijk gaan worden nu.
Overwegend noordoostenwind de komende periode, als dit patroon blijft aanhouden gaan we een droge, zonnige herfst krijgen, en zal de temperatuur ook op termijn dalen aangezien de zon aan kracht verliest.

Typisch voor ons klimaat is dan natuurlijk dat het tegen december omslaat naar ZW waardoor het potentieel voor winterweer niet benut wordt. Nu lijkt het mij nog te vroeg om iets te zeggen over het verdere verloop van de herfst, op de eerste dagen van oktober na dan. Ik zie nog geen structurele weersverslechtering waarbij de westcirculatie invalt en we voor weken/maanden vertrokken zijn voor regenachtig weer.

11.8 graden nu in Ukkel, kan zomaar de koudste septemberdag worden van de 21e eeuw.
Wel nog niets te lezen in de media hierover?

't is zelfs van 11,8°C naar 11,6°C gezakt, dus die 11,8°C zou wel eens het maximum geweest kunnen zijn.

Geen record blijkbaar, want op 9 september 2001 bleven we op 11,6°C steken. Vermoedelijk wel een dagrecord als die 12°C niet meer wordt gehaald.

Even weerman Peelman Ruben quoten:

𝗠𝗢𝗥𝗚𝗘𝗡 𝗗𝗘 𝗞𝗢𝗨𝗗𝗦𝗧𝗘 𝗦𝗘𝗣𝗧𝗘𝗠𝗕𝗘𝗥𝗗𝗔𝗚 𝗩𝗔𝗡 𝟮𝟭𝗲 𝗘𝗘𝗨𝗪?
Update woensdag 24 september 2025 om 20u:
Ik gaf het maandag in mijn weekprognose al mee dat morgen een zeer sombere dag wordt en de koudste van de week beloofd te worden. Nu zie ik zelfs dat het langs de taalgrens en in Ukkel eerder maar 11°C lijkt te worden volgens meerdere weermodellen... 3 graden kouder dan vandaag.
Ik heb eens de archieven bekeken en het datumrecord qua laagste maximumtemperatuur van 25 september dateert van 1943 en staat momenteel op exact 12°C te Ukkel. De kans is dus vrij groot dat er morgen nog eens een kouderecord sneuvelt... dat zou al geleden zijn van 1 april 2022. En het zou heel straf zijn na het warmterecord dat we vorige vrijdag nog konden aankondigen (29°C in Ukkel)! Dan zou het maar liefst 18 graden koeler zijn op 6 dagen tijd...
Maxima van 11 à 12°C zijn sowieso bijzonder voor deze periode van het jaar en dus ben ik ook eens verder gaan kijken in de maandstatistieken van september. De koudste septemberdagen van de 21e eeuw waren tot nu toe: 23 september 2018/ 24 september 2004 met 12°C en 9 september 2001 met 11,6 graden. Benieuwd of we dat maandrecord van de voorbije 25 jaar zullen verbreken
🙂

Aan de kust en in de grensregio van Zeeland wordt het wel 14 graden, waar er ook opklaringen zullen voorkomen. In de Hoge Venen daarentegen, moeten ze het morgen stellen met maxima van amper 6°C! De winter lijkt wel erg kortbij ineens
😃

Meer statistieken volgen trouwens omstreeks 22u in het zomeroverzicht
😉
Bovendien zal het morgen op het eind van de namiddag en avond licht regenen in Limburg en groot deel van Vlaams-Brabant, mogelijk ook in onze streek.
't Is hier enorm triestig en donker nu, doet me eerder denken aan november dan september.

Het is idd gevoelig frisser vandaag. Gisteren voor het eerst (dunne) handschoenen aan gedaan om 's morgens naar het werk te fietsen (rond 7u15).
En gisteren ook de chauffage opgestart, om de ochtendkilte te verdrijven.

Hier 18.5C beneden en 16C in slaapkamers. Temp max in auto was 14C. Ik dacht is dat nu normaal voor september? Neen dus.
CV blijft even uit, morgen of zaterdag warmt de zon het wel weer wat op tot 20C of meer. Z wind scheelt al en pak kwa gevoel.

Khad wel warm na mijn 2 boswandelingen, buiten dus idd wat friskes met die NO wind.

Die auto zal wel wat optimistisch zijn. Heb niet alle weerstations gecheckt maar ik denk niet dat er vandaag ergens 14° werd gehaald.
De voorspelde 15 al zeker niet.

Ik vind het ook al behoorlijk frisjes, al heb ik het eigenlijk liever dat het nu iets kouder dan normaal is dan binnen één of twee maanden. Ik ben niet echt een liefhebber van de winter omdat ik minder goed tegen de kou kan. En gezien de voorbije winters eigenlijk objectief niet streng waren denk ik dat zelfs een normaal of iets strengere winter dan normaal veel strenger zou kunnen aanvoelen omdat ik het echt niet meer gewend zou zijn. Kou mag van mij wel maar dan enkel als het iets nuttigs produceert. Records, sneeuw en verhalen om door te vertellen. Anders hoeft het niet voor mij.

Ik heb ook liever 'productieve kou' met sneeuw of schaatsijs en winterse landschappen (nachtvorst en witte landschappen en overdag zon) dan grijze kou die tot niets leidt. Als winter dagenlang regen en soepkippenweer betekent dan mag die voor mij zo rap mogelijk gedaan zijn.

Door global warming is het spijtig genoeg moeilijker geworden om nog enigzins 'productief' winterweer te krijgen.

Die auto zal wel wat optimistisch zijn. Heb niet alle weerstations gecheckt maar ik denk niet dat er vandaag ergens 14° werd gehaald.
De voorspelde 15 al zeker niet.
Door net wat zon erop denk ik en uit de wind. Lokaal was er net een streepje her en der.
Uit de zon was het idd meer 12C.
Nu ook last van spieren in nek en schouders (pijnpunten bij me soms). Die 18.5C hier in de woonkamer voelt wat te killig bij lang stil zitten.

Ondanks oostcirculatie lijkt er van de voorspelde opklaringen niet veel in huis te zullen komen. Er zat een open strookje boven de Kempen en de Limburg dat nu stilaan westelijk schuift maar het is al met al gene vetten. Wordt sowieso weer een (te) koud dagje maar gelukkig wel een hogere gevoelstemperatuur omdat de wind grotendeels is weggevallen.
Vanaf late namiddag wellicht meer opklaringen maar dan hebben we er ook niet veel meer aan (behalve extra afkoeling dan...)

Idd. CV staat nu aan, was maar 17.5C vanochtend in de woonkamer. De koudere nachten ochtenden en avonden en minder zon doen minder goed geïsoleerde huizen al goed afkoelen. Kheb ook even een warmere coltrui aan, maar dat ben ik, is voor m'n nek etc.

Hopelijk vanaf morgen toch de beloofde 17 18C en een streepje zon.

Laatst bewerkt:
Ondanks oostcirculatie lijkt er van de voorspelde opklaringen niet veel in huis te zullen komen. Er zat een open strookje boven de Kempen en de Limburg dat nu stilaan westelijk schuift maar het is al met al gene vetten. Wordt sowieso weer een (te) koud dagje maar gelukkig wel een hogere gevoelstemperatuur omdat de wind grotendeels is weggevallen.
Vanaf late namiddag wellicht meer opklaringen maar dan hebben we er ook niet veel meer aan (behalve extra afkoeling dan...)
Er waren even wat opklaringen deze middag maar het is hier inmiddels terug dichtgetrokken. Door die bewolking kan het overdag ook niet echt opwarmen, een beetje zon zou al veel verschil maken.

20 graden en buiten aan het werken in een T-shirt.. noorwegen eind september is toch ook niet meer wat het geweest is.

Wel 1-2 graden 's morgens

Kheb ook even een warmere coltrui aan, maar dat ben ik, is voor m'n nek etc.
Ja, herkenbaar. Ieder jaar wordt ik er ook mee geconfronteerd, totaal verkrampende nekspieren bij overgang tussen warmere periode en deze kilte.
Ook wat koorts zelfs gemaakt paar dagen geleden, door de enorme pijn.
Kersenpitkussentje helpt wel ergens.

Dit moet toch echt de meest deprimerende periode uit het jaar zijn, hoewel januari en februari misschien nog net wat beter scoren.
November en december vallen dan nog wel wat mee, door de aanloop naar feestperiodes.
Maar qua beleving wat het weer betreft is dit echt overbruggen naar de volgende zomer.

Ja, herkenbaar. Ieder jaar wordt ik er ook mee geconfronteerd, totaal verkrampende nekspieren bij overgang tussen warmere periode en deze kilte.
Ook wat koorts zelfs gemaakt paar dagen geleden, door de enorme pijn.
Kersenpitkussentje helpt wel ergens.

Dit moet toch echt de meest deprimerende periode uit het jaar zijn, hoewel januari en februari misschien nog net wat beter scoren.
November en december vallen dan nog wel wat mee, door de aanloop naar feestperiodes.
Maar qua beleving wat het weer betreft is dit echt overbruggen naar de volgende zomer.
Alé, is dit nu trollen? Apart van uw fysieke klachten, maar het is nu een staalblauwe hemel hier al sinds deze ochtend. Net 2 uur gaan wandelen quasi constant in de zon gelopen. De zomer is nog maar een week gedaan maar dit noem je dan de meeste deprimerende periode?

Alé ja, ieder zijn ding hé. Maar bij sommige posts moet ik hier toch soms een paar zakken zout gaan bijhalen hoor.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan