Herfst & Winter 2025

gisteren was voor mij de perfecte dag eigenlijk, lange periode in de tuin bezig geweest.
langste periode, volgens mij, van de hele zomer.

aan de andere kant, die spierpijnen die slakke vermeld, die komen nu ook wel voor rond deze periode bij mij, al is het geen enorme pijn.
een soort van overgang/gewenning?

Alé, is dit nu trollen? Apart van uw fysieke klachten, maar het is nu een staalblauwe hemel hier al sinds deze ochtend. Net 2 uur gaan wandelen quasi constant in de zon gelopen. De zomer is nog maar een week gedaan maar dit noem je dan de meeste deprimerende periode?

Alé ja, ieder zijn ding hé. Maar bij sommige posts moet ik hier toch soms een paar zakken zou gaan bijhalen hoor.
Ik heb gisteren nog de hele namiddag buitengezeten in de tuin bij vrienden, en vandaag is er hier ook geen wolk te bekennen. De voorspelling is dat we 19 graden gaan bereiken. Allezja, ik zie het niet, die deprimerende periode.

Misschien heeft @Slyke het wel over de herfst en winter die eraan komen. Ik lees dat toch ook daarin. Vandaag en gisteren is het natuurlijk mooi
weer.
Begin deze week was het 11C max 12C en kill. Ook een dip van 20C(of meer) naar 11C opeens ... Gewoon een voorsmaakje van wat komt van half oktober, begin november tot dan maart. Dat een zomermens liever lente heeft is toch ook maar logisch ... ondertussen is een Avondland aan het breakdancen van plezier, koelere herfst.
Ieder zijn ding en voorkeuren.

Laatst bewerkt:
De herfst is :love: gezelligste seizoen van het jaar.
Absoluut! Nog warm genoeg om alles te doen wat ik wil, en vroeger donker en frisser in huis zodat ik als een roosje slaap 😊.
Geef mij maar voor - en najaar. Ik heb weinig met putteke zomer en winter.

Voor aankomende werkweek ziet het er goed uit, vanaf het weekend is het onzeker of we ofwel in een westcirculatie terechtkomen met de nodige regen en wind, ofwel de hogedruk standhoudt en we warm nazomerweer krijgen.

Alé, is dit nu trollen? Apart van uw fysieke klachten, maar het is nu een staalblauwe hemel hier al sinds deze ochtend. Net 2 uur gaan wandelen quasi constant in de zon gelopen. De zomer is nog maar een week gedaan maar dit noem je dan de meeste deprimerende periode?

Alé ja, ieder zijn ding hé. Maar bij sommige posts moet ik hier toch soms een paar zakken zout gaan bijhalen hoor.
Daar gaan we weer met die typische BG reacties.
Ik zeg, voor mij persoonlijk, dat dit een deprimerende periode is.
Als jij het wel fijn vindt, nou goed voor jou, maar dan moet je een ander zijn post niet gaan wegzetten als trollen of korreltjes zout.

Als iemand hier in zomerperiode bij dertig graden schrijft dat hij zich kapot zweet en zomers haat, krijgt hij respect en medelijden.
Maar schrijf je hier dat de herfst en winter de meest deprimerende periode is, dan ben je een trol. Beetje kortzichtig, niet?

Ik zit hier al twee weken constant met kippenvel en koud gevoel, mijn nekspieren verkrampen overdag constant en het trekt door tot in mijn hoofd.
Iedere dag wordt korter en het wordt alsmaar vroeger donker en somber.

Dus nogmaals: dit is voor mij een kloteperiode. Er is gewoon niets goed aan.
En het wordt de komende tijd alleen maar donkerder, kouder en slechter.

Of wat @Yo-Han hierboven schreef.

Daar gaan we weer met die typische BG reacties.
Ik zeg, voor mij persoonlijk, dat dit een deprimerende periode is.
Als jij het wel fijn vindt, nou goed voor jou, maar dan moet je een ander zijn post niet gaan wegzetten als trollen of korreltjes zout.

Als iemand hier in zomerperiode bij dertig graden schrijft dat hij zich kapot zweet en zomers haat, krijgt hij respect en medelijden.
Maar schrijf je hier dat de herfst en winter de meest deprimerende periode is, dan ben je een trol. Beetje kortzichtig, niet?

Ik zit hier al twee weken constant met kippenvel en koud gevoel, mijn nekspieren verkrampen overdag constant en het trekt door tot in mijn hoofd.
Iedere dag wordt korter en het wordt alsmaar vroeger donker en somber.

Dus nogmaals: dit is voor mij een kloteperiode. Er is gewoon niets goed aan.
En het wordt de komende tijd alleen maar donkerder, kouder en slechter.

Of wat @Yo-Han hierboven schreef.
Het leek misschien niet zo maar het was echt als vraag bedoeld. Vooral omdat ik uit je post afleidde dat je het over de afgelopen dagen en komende periode (met toch zonnige en niet al te koude dagen voorspeld) had. Bon, dat was dan slecht geïnterpreteerd of slecht verwoord of allebei.

Dat de komende (donkere) maanden een moeilijke periode is voor velen (om welke reden dan ook), begrijp ik heel goed en is iets dat ik helemaal niet wil ridiculiseren.

Absoluut! Nog warm genoeg om alles te doen wat ik wil, en vroeger donker en frisser in huis zodat ik als een roosje slaap 😊.
Geef mij maar voor - en najaar. Ik heb weinig met putteke zomer en winter.
Het is wel lastig om je er op te kleden als fietser. Vanmorgen vertrokken bij 4°, tegen 10 was het dan al 16 graden. Armstukken en windbody to the rescue.

Ineens komen de resten van Humberto op de kaarten in onze streken met later vrijdag en vooral op zaterdag veel regen en veel wind.
Kan ook allemaal nog noordelijker opschuiven en dan wordt het een scheet in een fles. Benieuwd hoe het uitdraait in de runs van de komende dagen!
Tot dan nog een paar mooie herfstdagen.

Ineens komen de resten van Humberto op de kaarten in onze streken met later vrijdag en vooral op zaterdag veel regen en veel wind.
Kan ook allemaal nog noordelijker opschuiven en dan wordt het een scheet in een fles. Benieuwd hoe het uitdraait in de runs van de komende dagen!
Tot dan nog een paar mooie herfstdagen.
Idd, ECMWF is positiever

ECMWF geeft toch ook een lagedrukgebied met regen voor dit weekend. Voor volgende week dan terug hogedruk en droger.
Misschien zit je nog naar de vorige run te kijken.

Allez tof, we gaan twee dagen naar de Efteling (zondag/maandag) - maar ik zie vooral vrijdag en zaterdag regen.

Laatst bewerkt:
Ik zie er bijna 50mm op staan voor vrijdag tot zondag op yr.no. Een kletsnat weekend dus, als die voorspelling uitkomt.
Gisteren stond er hier ook een dikke 40 op, maar 't is al bijgesteld naar +-25.
Ook ECMWF is serieus geminderd met zowel neerslag als wind, ik ben er niet rouwig om. Aan die grote hoeveelheden neerslag op korte tijd heeft de natuur op zich niet veel, dan stroomt het meeste toch gewoon weg. En wind ben ik al helemaal geen fan van.

September 2025: "Grote neerslagvariatie in een verder vrij normale maand"

Variatie neerslag is een beetje vreemd: "De minste neerslag viel aan de kust (ongeveer 55% van de normale hoeveelheid) terwijl de meeste neerslag in de Ardennen is gevallen (ongeveer 190% van de normale hoeveelheid)." Maar dan vervolgens: "In september viel er slechts 29,4 mm neerslag in Ukkel (normaal: 65,3 mm)" en dat is volgens mij toch 45%, dus minder dan "de minste neerslag". Misschien dat ze voor die "minste" en "meeste" neerslag zich echt op regio's baseren, en dat de regio waar Ukkel in ligt wel ergens tussen de 55% en 190% zat, maar dat Ukkel zelf gewoon aan minder zat? Ukkel heeft inderdaad wel veel geluk gehad de voorbije maand met het ontwijken van neerslag.

Verder was de maand in Ukkel:
- Somberder dan gemiddeld: 143u 47min (normaal: 154u 27min)
- Iets warmer dan gemiddeld: 15,6°C (normaal: 15,2°C)
- Ondanks de rustige laatste dagen van de maand, toch nog een nieuw referentierecord windsnelheid: 3,7 m/s (vorig record: 3,6 m/s; normaal: 3,1 m/s). Het was de meest winderige september sinds 1991.

Ik zie er bijna 50mm op staan voor vrijdag tot zondag op yr.no. Een kletsnat weekend dus, als die voorspelling uitkomt.
Dat zijn ook eigenlijk een beetje de "normale" hoeveelheden neerslag op korte termijn die je zou verwachten, gezien de heel warme oceaan en de nu sterk afkoelende bovenluchten. Het is enkel dankzij de hogedruk - gemiddeld 1016.6 hPa in september, maar op dit eigenste ogenblik een indrukwekkende 1029 hPa - dat we er voorlopig nog van gespaard blijven.

"Voorlopig" idd, want vanaf morgen daalt de luchtdruk en vanaf vrijdag komen we overduidelijk weer in de lage luchtdruk, het gevolg laat zich al raden zelfs zonder dat je de neerslagvoorspellingen nagaat. Ben benieuwd hoeveel mm het deze keer weer zal worden. Na het weekend lijkt de luchtdruk opnieuw te gaan stijgen en zou de vele neerslag er weer moeten uitgaan.

Dagen als vandaag en de voorbije dagen zijn veruit mijn favoriete herfstdagen. Hogedruk-herfst = prachtige dagen en najaarsweer.

Terug
Bovenaan