Herfst & Winter 2025

Het bos waar ik wandel, daar staan de vijvers en poelen en beek nog steeds kurkdroog... al maanden. En dat is een zogezegd nat bos. De grond absorbeert idd nog bijna al het water.

Het bos waar ik wandel, daar staan de vijvers en poelen en beek nog steeds kurkdroog... al maanden. En dat is een zogezegd nat bos. De grond absorbeert idd nog bijna al het water.
Er lijkt niet echt verandering te komen, voor de komende 10 dagen zo goed als kurkdroog.

Ik reed deze ochtend van Denderwindeke richting Tollembeek en in het afdalen richting tollembeek lag de kerk te blinken in de lage nevel in het half waterig ochtendzonneke, de herfstkleuren op de bomen, het zicht over die mini-vallei.. het was magisch :love: De herfst :love:

Mooie ochtend om te wandelen alweer. Hier en daar wat nevel en quasi geen wind.

Ondertussen blijven de grondwaterstanden nog altijd te laag tot veel te laag op de meeste plaatsen. Enkel in Limburg waar men duidelijk meer regen heeft gehad.

Het was vanmorgen ongelofelijk mooi, zodanig dat het me triest maakte dat ik niet de tijd had om te gaan wandelen. Mocht het morgenvroeg nog zo mooi zijn, kan ik wel een klein uurtje tijd maken om even te gaan wandelen voor ik moet beginnen werken.

Als het licht en de sfeer juist zitten is de herfst toch het allermooiste seizoen.

Rustig en droog herfstweer, niets om over te klagen. Of het zou moeten zijn dat het hoog net te ver weg ligt zodat die staarten van storingen ons blijven plagen met veel bewolking en dus (te) weinig zon.
Ik snap dat het 'te droog' is, de cijfers liegen niet, maar wees gerust die neerslag komt er nog wel. Ligt gewoon te wachten tot er zich een (Z)W circulatie instelt icm lage druk. En dan gaat iedereen het na een week regen gegarandeerd alweer beu zijn...

Idd. Het is geen perfect weer, daarvoor had de wind uit een drogere richting moeten komen. Maar ik verkies nog duizend keer dit boven het andere mogelijke alternatief dat we nu zouden krijgen: zondvloed na zondvloed.

Ik kan begot al enkele dagen naar buiten zonder op de buienradar te moeten kijken, want het weer van vandaag is dat van gisteren en van morgen. In veel delen van de wereld is dat de normaalste zaak van de wereld, maar bij ons is dat toch nog altijd een grote luxe.

En inderdaad, die regen die komt nog wel, het is enkel de hogedruk die het weghoudt, eenmaal dat verdwijnt komt de neerslag meteen terug. In deze tijd van het jaar ligt het waterverbruik door vegetatie en landbouw al aanzienlijk lager dan in het voorjaar en de zomer, de droogte zal nog wel toenemen maar ook niet aan zo'n snel tempo. De modellen hinten reeds op lagere druk en dus meteen wisselvalligheid in de laatste decade van deze maand.

GFS voorspelt voor vandaag en dit weekend stralende zon, ECMWF niet...
ECMWF had gelijk, zoals meestal. Ik zie eigenlijk niet in hoe die denkt dat je stralende zon kunt hebben met de huidige aanvoer van wind. In Amerika, waar GFS van komt, daar kan dat ja. 't Is precies alsof GFS sinds dit voorjaar alle regionale calibratie van de EU "vergeten" is en nu voorspellingen maakt alsof het hier de VS is (42 graden in de zomer, stralende zon met NO-aanvoer, etc.).

Inderdaad, de natuur heeft nu niet echt veel water nodig, de gewassen moeten geoogst worden nu. Dus die moeten idealiter hun water in het voorjaar en de zomer krijgen.

Het is meestal grijs maar wel nog aangenaam weer qua temperatuur en je moet inderdaad niet continu buienradars zitten te checken voor je buiten gaat. Dus best gemakkelijk weer eigenlijk.

ECMWF had gelijk, zoals meestal. Ik zie eigenlijk niet in hoe die denkt dat je stralende zon kunt hebben met de huidige aanvoer van wind. In Amerika, waar GFS van komt, daar kan dat ja. 't Is precies alsof GFS sinds dit voorjaar alle regionale calibratie van de EU "vergeten" is en nu voorspellingen maakt alsof het hier de VS is (42 graden in de zomer, stralende zon met NO-aanvoer, etc.).
Komt waarschijnlijk door al die besparingen in de VS onder Trump.

Ik kan mij de 20e eeuw nog herinneren, toen gingen we altijd naar buiten zonder buienradar te checken. Hachelijke tijden waren dat, of je nog in één stuk thuis hing geraken of niet.

Ik kan mij de 20e eeuw nog herinneren, toen gingen we altijd naar buiten zonder buienradar te checken. Hachelijke tijden waren dat, of je nog in één stuk thuis hing geraken of niet.
Dat was ook de tijd dat de brandstofauto echt koning was en voor de bakker op de hoek gebruikt werd en nog niet beseften welke schade we daarmee aan het aanrichten waren. Samen met de investeringen in veiliger verkeer voor zwakke weggebruikers, is dat een reden dat velen in de 21ste eeuw terug op de fiets springen of te voet gaan, al begrijp ik dat jij dat niet doet. Buienradars en het gebruik ervan zijn daarbij echter niets meer dan het logische antwoord op een pragmatische nood.

10-20 jaar geleden bestonden er nog geen buienradars die publiekelijk beschikbaar waren ook. Enkel weerinstellingen of militaire basissen zullen dat toen gehad hebben.

Stel dat je 50 jaar geleden een barbecue had of ging fietsen (pendelen met de fiets was nog niet in, maar er bestonden wel al wielrenners en wielertoeristen) , dan was een buienradar wel handig geweest maar de technologie was er nog niet of de middelen (zoals het internet) om die technologie beschikbaar te maken voor de grote massa ontbrak.

Dat was ook de tijd dat de brandstofauto echt koning was en voor de bakker op de hoek gebruikt werd en nog niet beseften welke schade we daarmee aan het aanrichten waren. Samen met de investeringen in veiliger verkeer voor zwakke weggebruikers, is dat een reden dat velen in de 21ste eeuw terug op de fiets springen of te voet gaan, al begrijp ik dat jij dat niet doet. Buienradars en het gebruik ervan zijn daarbij echter niets meer dan het logische antwoord op een pragmatische nood.
Slaagt dat nu op het fietsen? Want als ik het volg, is @Airjinx iemand die quasi dagelijks naar het werk fietst :unsure:.

Prachtig, ook hier ga je weer oordelen over zaken waar je geen kennis van hebt.
En ook met de fiets hoef je echt geen buienradar checken, je kan ook gewoon door de regen fietsen, je weet wel, net zoals men vroeger deed.

84x met de fiets gaan werken dit jaar, de bedoeling is nog aan 100x geraken. Volgende week nog 3-4x (4 dagen opgaan en 1 thuiswerkdag), het weer zit alleszins nog mee voor oktober, het gaat een goede maand worden.

Hoeveel heeft de zon bij jullie geschenen vandaag?
Ik was vandaag in noord Limburg, rond de middag een paar opklaringen maar alles daarvoor en daarna potdicht.
Maar als de zon er dan doorkomt, instant gelukkig gevoel na de voorbije week die wel heel somber was qua zonlicht. En het ziet er niet direct beter uit volgende week.

Ik check in het weekend geregeld eens de satellietbeelden. Gisteren zat de zon tot in Noord Frankrijk, vandaag zo ongeveer tot net onder de taalgrens. Jammer maar helaas op een enkele verloren zonnestraal van een paar minuten dus weeral erg grijs gebleven.

Qua temperatuur en wind was het wel gewoon aangenaam, had dus gewoon mooi nazomerweer kunnen zijn.

Mogen al bij al niet klagen als je ziet wat DANA weer in Spanje aan het doen is. Wat wil je ook met die recordtemperatuur van de middellandse zee.

Terug
Bovenaan