Herstellingen aan bedrijfswagen: hoe wordt dit geregeld?

Iemand ervaring met het aanrekenen van borduurschade aan de velgen op het einde van de leasing? (Kostelijk?)
Mijn wagen gaat over een maand binnen om lichte "stoeprandschade" te laten herstellen op zwarte velgen...

Kost 145 euro (inclusief BTW) per velg. De autoverzekering ("grote omnium") komt hier wel in tussen voor "eigen schade". Dan kom ik er zelf nog van af met een franchise van 250 euro effectief te betalen.

(Staat natuurlijk los van een eventuele leasing, maar dan heb je een idee van prijs voor de herstelling.)

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met het aanrekenen van borduurschade aan de velgen op het einde van de leasing? (Kostelijk?)

Geen tabelletje in de car policy ? Bij ons is er een volledige pagina met tabel met nummertjes. Kras < 5cm, kras >5 < 20cm, ...

Dat is helemaal correct. Echter je moet als werkgever er rekening mee houden dat de mogelijkheid bestaat dat er vroeg of laat ne pipo ala Makila (there I said it :D) voor jou werkt die effectief constant ligt te neuten over naar uw mening 'pietluttigheden'.

Denken dat zo'n mensen niet bestaan of ik een uitzondering ben / de enige ben die zo is? Dat is pas naïef wezen ;)

Je mag dan nog denken: Godverdomme is hij daar weer! Heu ja c'est la vie als 'baas'. :tongue:

Ik ben in een goeie mood. Ik ben eindelijk terug bijgewerkt met mijn werk. Een zalig Pasen gewenst :)
Eigenlijk Is het begrijpelijk dat niemand een vervangwagen voor een onderhoud wil betalen.

In de meeste leasecontracten voor operationele leasing zit pas een vervangwagen als je die meer dan 1 dag nodig hebt. De leasemaatschappij gaat die dus niet willen vergoeden, want dan had uw bedrijf die maar in het contract moeten steken.

Uw bedrijf heeft ne operationele leasing aangegaan om ten eerste geen administratieve miserie met auto’s te hebben en ten tweede voorspelbaarheid in hun autokosten te hebben. Zij gaan dus ook liever die kleine factuurkes niet zien, want ze betalen net extra voor ne leasing om van die miserie af te zijn.

Ofwel kunt ge dus proberen om een leasecontract te krijgen met altijd ne vervangwagen in (maar veel bedrijven gaan dat ook afblokken vermoed ik), ofwel doet ge iets als ik doe en ge spreekt bij de aankoop af met de garage dat ge altijd ne gratis vervangwagen wilt (maar dan moet ge zelf mogen onderhandelen met de garage).

Eigenlijk Is het begrijpelijk dat niemand een vervangwagen voor een onderhoud wil betalen.
Het is gewoon ne zure (en tegelijkertijd is het ook ergens grappig) op 15 jaar tijd heb ik nooit enig vervangwagen aangevraagd. Nu ik toch eens ene aanvraag: (terecht daar niet van) Geweigerd.

Maar ja de Lease is natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. Nu weet ik het aldus voor de toekomst hé :)

want ze betalen net extra voor ne leasing om van die miserie af te zijn.
Ik heb het er vrijdag trouwens nog over gehad met de collega's hier. Op dit forum is precies de helft het oneens met mij (??) maar op de werkvloer is de overgrote meerderheid het nét wel eens met mij. Echter ik heb zo'n vermoeden dat hier ook werkgevers reageren. :D

Ze vinden bijna allemaal dat het met vervangwagens een beetje 'meh' is. Maar ze zeggen ook allemaal in koor: Probeer het via de onkostennota maar daarna? Let it go Makila.

Laatst bewerkt:
Ik heb het er vrijdag trouwens nog over gehad met de collega's hier. Op dit forum is precies de helft het oneens met mij (??) maar op de werkvloer is de overgrote meerderheid het nét wel eens met mij. Echter ik heb zo'n vermoeden dat hier ook werkgevers reageren. :D

Ze vinden bijna allemaal dat het met vervangwagens een beetje 'meh' is. Maar ze zeggen ook allemaal in koor: Probeer het via de onkostennota maar daarna? Let it go Makila.
Ik geef je ook groot gelijk. De laatste jaren dat ik een bedrijfswagen had was de leasing overgeschakeld op van die kleine garages i.p.v. merkgarages. Voorheen bleef ik meestal ter plaatse werken omdat dat makkelijk was, maar bij die kleine garages is dat vaak onmogelijk. Dan vroeg en kreeg ik gratis een vervangwagen om terug tot thuis te rijden. Ik regel het wel altijd rechtstreeks met de leasing om zo'n zaken zoals bij jou te vermijden.

In jouw geval leverde ik ook een onkostennota in en ik bleef pushen tot mijn werkgever het voor mij betaalt of regelt dat de leasing het betaalt. Een bedrijfswagen is een deel van je loon en als die tijdelijk niet gebruikt kan worden moet er maar kosteloos vervanging geregeld worden.

Dat zou bij ons dan weer een "nogo" zijn. Geen enkele onkost voor transport wordt betaald als je een auto hebt.
Het is trouwens gelukt. Ik heb -zonder er iets over te zeggen tegen de administratie- de factuur ivm de vervangwagen op een onkostennota geplaatst (samen met nog wat andere kosten die wel OK waren dan viel het minder hard op)

Dat is gewoon mee terugbetaald. :tongue: Ik ga hier alvast niet over klagen maar ik ben ne deugeniet he.

Laatst bewerkt:
Het is trouwens gelukt. Ik heb -zonder er iets over te zeggen tegen de administratie- de factuur ivm de vervangwagen op een onkostennota geplaatst (samen met nog wat andere kosten die wel OK waren dan viel het minder hard op)

Dat is gewoon mee terugbetaald. :tongue: Ik ga hier alvast niet over klagen maar ik ben ne deugeniet he.

Dikke duim voor Makila.

Duidelijk ervaren in het manoevreren in corporate nonsens.

Bij ons is het wel hilarisch. Aangezien er company cars zijn in Belgie, is de sectie 'transport' in het online expense systeem onbestaand. De redenering is 'er zijn company cars, dus NIEMAND doet transport expenses'. Super logisch, want niet iedereen heeft een company car :laugh:

Dus je moet maar een taxi boeken en dan bij "Taxi" inbrengen of een huur auto regelen en dan bij "Travel" inboeken. Wat redelijk tricky is, want dan moet je allemaal veldjes en zo invullen die niet cheatable zijn.

Dus ik deed vroeger ongeveer hetzelfde als jij. Alle expenses die iets met de auto te maken hadden, al dan niet in of out car policy, op een onderhoudsfactuur laten zetten (geen expense note - dat lukt niet wegens above) en dan gewoon laten passeren. Vervangwagen/step, adBlue, ... Paar jaar geleden zijn ze de facturen strenger beginnen bekijken. Vanaf dan moest adBlue met de tankkaart. Bleek dat je met de tankkaart adBlue kon betalen, maar ook plots peages in Frankrijk :laugh:

Geen idee of die gaten al dichtgetimmerd zijn. Geen diesel meer (en ook geen adblue dus) en de tankkaarten zijn nu ook EU ipv BE. Dus wsch zijn ze iets strenger geworden in de controle. I dunno, zal het niet riskeren om systematisch peages te betalen ermee. :laugh:

Een paar dagen geleden een aanrijding gehad met mijn bedrijfswagen (tegenpartij in fout). Nu heb ik bericht gekregen dat ik bestek moet laten opmaken en herstelling uitvoeren in een garage in Lommel, wat volgens google maps enkel 1u15 rijden is op dit moment ('s avonds), overdag is dit wss nog een stuk langer. Ik vermoed dat ik deze rit heen en terug 3 maal ga moeten doen (bestek opmaken, wegbrengen en terug ophalen na herstelling), wat resulteert in een totale reistijd van ongeveer 9u. Ik ga sowieso in eerste instantie vragen om de herstelling in een andere garage te laten uitvoeren. Indien dit niet zou lukken, wat zijn mijn rechten in dit geval? Ik maak echt geen probleem om 20 of 30 min te rijden voor onderhoud of herstelling, maar zo'n reistijd vind ik er toch serieus over. Zo'n keuze zou ik met mijn persoonlijke wagen nooit maken, dus ik vind persoonlijk wel dat ik dit verlies in tijd kan afschuiven op mijn werkgever/leasemaatschappij. Kan ik eisen dat deze onredelijke reistijd (gedeeltelijk) als werktijd wordt beschouwd?

Een paar dagen geleden een aanrijding gehad met mijn bedrijfswagen (tegenpartij in fout). Nu heb ik bericht gekregen dat ik bestek moet laten opmaken en herstelling uitvoeren in een garage in Lommel, wat volgens google maps enkel 1u15 rijden is op dit moment ('s avonds), overdag is dit wss nog een stuk langer. Ik vermoed dat ik deze rit heen en terug 3 maal ga moeten doen (bestek opmaken, wegbrengen en terug ophalen na herstelling), wat resulteert in een totale reistijd van ongeveer 9u. Ik ga sowieso in eerste instantie vragen om de herstelling in een andere garage te laten uitvoeren. Indien dit niet zou lukken, wat zijn mijn rechten in dit geval? Ik maak echt geen probleem om 20 of 30 min te rijden voor onderhoud of herstelling, maar zo'n reistijd vind ik er toch serieus over. Zo'n keuze zou ik met mijn persoonlijke wagen nooit maken, dus ik vind persoonlijk wel dat ik dit verlies in tijd kan afschuiven op mijn werkgever/leasemaatschappij. Kan ik eisen dat deze onredelijke reistijd (gedeeltelijk) als werktijd wordt beschouwd?
Het zou zelfs niet in mijn opkomen om dat in mijn privétijd te doen...

De bedrijfswagen is wel non-optional, die hoort bij de functie. Moest over een wagen via cafetariaplan ofzo gaan is dat natuurlijk wel iets anders.

Het zou zelfs niet in mijn opkomen om dat in mijn privétijd te doen...

De bedrijfswagen is wel non-optional, die hoort bij de functie. Moest over een wagen via cafetariaplan ofzo gaan is dat natuurlijk wel iets anders.

Bwa, ik doe dat wanneer mij dat het beste uitkomt. Of dat nu werktijd is of niet is eigenlijk geen criteria.
Ik heb mijn auto voor een herstelling weggebracht buiten werktijd, morgen ga ik voor de bandenwissel tijdens werktijd omdat dat niet laat open is en dat 45 min enkel rijden is.

Mijn auto was toen ik startte verplicht (mocht hem weigeren, maar compensatie was 0), tegenwoordig is dat wel anders natuurlijk. Dacht serieus een eigen auto te kopen, maar als ik nu weer zie wat een miserie ik heb met het dakraam van zo een 'premium' merk. Een leasewagen is toch een gemak, binnensteken en trek er uwe plan mee :).

Wat gedaan ondertussen?

Terug
Bovenaan