Hervormingen onderwijs: technische richtingen

808 State

Well-known member
NVA heeft de mond vol van een welvarend vlaanderen, maar bespaart intussen op alles wat welvaart creeërt. Arm Vlaanderen
Dat tegenwoordig een hond met een hoed op na zoveel jaren zijn diploma TEW, rechten, communicatiewetenschappen of psychologie behaalt om dan vervolgens met die master zich ergens te nestelen in de betere jobs van de ambtenarij noem ik niet echt een creatie van welvaart.

Schiet me af, maar hoger onderwijs is vandaag de dag té toegankelijk geworden. Bijna iedereen die in het secundair geen complete ramp was vat bachelorstudies aan. Een groot deel daarvan zit daar niet op zijn plaats, en was beter gebaat met een sterke technische richting in het secundair om dan (desnoods na een graduaat) direct aan de slag te gaan in de knelpuntberoepen. We zitten met een omgekeerde piramide daar, zoals bij veel zaken het geval is.

Dat tegenwoordig een hond met een hoed op na zoveel jaren zijn diploma TEW, rechten, communicatiewetenschappen of psychologie behaalt om dan vervolgens met die master zich ergens te nestelen in de betere jobs van de ambtenarij noem ik niet echt een creatie van welvaart.

Schiet me af, maar hoger onderwijs is vandaag de dag té toegankelijk geworden. Bijna iedereen die in het secundair geen complete ramp was vat bachelorstudies aan. Een groot deel daarvan zit daar niet op zijn plaats, en was beter gebaat met een sterke technische richting in het secundair om dan (desnoods na een graduaat) direct aan de slag te gaan in de knelpuntberoepen. We zitten met een omgekeerde piramide daar, zoals bij veel zaken het geval is.
Maar die maatregelen hebben daar toch niets mee te maken?

Outputfinanciering is nog altijd een feit en Demir wil ook het inschrijvingsgeld niet optrekken. Kortom: even toegankelijk houden (op wat beursstudenten na, want daar ligt de N-VA niet van wakker), en gewoon met minder middelen diploma's blijven afleveren.

Overigens gaan die mensen evengoed naar de privé, waar men ook een bachelor vraagt voor zowat alles, deels omdat zelf iets van opleiding geven geld kost.

In mijn ogen moet er voor technische richtingen dringend een manier komen om een hoger diploma te verwerven via duaal leren ipv altijd maar weer terug te grijpen naar bachelor opleidingen.

In mijn ogen moet er voor technische richtingen dringend een manier komen om een hoger diploma te verwerven via duaal leren ipv altijd maar weer terug te grijpen naar bachelor opleidingen.
Met minimumlonen die hoger zijn dan die van bachelors of hoe moet dat anders voldoende prestige krijgen?

NVA heeft de mond vol van een welvarend vlaanderen, maar bespaart intussen op alles wat welvaart creeërt. Arm Vlaanderen
Laten we eerlijk zijn. Zet Tom Van Grieken op zijne stoel, gaat die wel voor welvaart zorgen?
Rousseau? Bouchez? Mmm, sorry maar ik zie het persoonlijk momenteel niet.

Het probleem is ook dat men de schuldenlast heeft overgeërft van de vorige regeringen hé. Stel dat jij verplicht 1 miljoen schulden erft maar je erft die met 10 man (die allemaal hun zegje hebben, inclusief uw hatelijke schoonbroer die er niks van kent en die op alles 'njet' zegt). Die schuld moet weggewerkt worden maar je moet tevens voor welvaart zorgen. Véél geluk zou ik zeggen. :tongue:

Er zijn gewoon te veel partijen en er zijn te veel schulden gemaakt in het verleden. Vergeet ook zeker niet het aandeel van Guy Konijnentand. De beste slechtste Belgische eerste minister allertijden. Ik ben hem alvast nog niet vergeten.

Vlaanderen/België geeft proportioneel veel meer uit aan ondewijs dan andere EU/OESO landen, zonder dat we daarvoor meer output/kwaliteit krijgen dan andere landen (de resultaten verslechteren zelfs de laatste jaren). Het is dus maar logisch dat ook hier in het overtollige vet gesneden wordt.

In die studie staan verschillende aanbevelingen van het IMF voor efficiëntieverbeteringen (o.a. hogere lesuren per leerkracht zoals in de buurlanden, meer aansluiting met de arbeidsmarkt, ...). Dat ze eerst daar eens volop op inzetten en de financiering aanpassen naar die van vergelijkbare landen. Nu is het niet meer dan normaal dat ze de tering naar de nering zetten en besparen op onderwijsuitgaven.

Met minimumlonen die hoger zijn dan die van bachelors of hoe moet dat anders voldoende prestige krijgen?
Terechte vraag. Imo zijn die technische bacheloropleidingen gewoon te hoog gewaardeerd, In de ideale wereld zou de vrije markt hier gewoon zorgen dat de betere hogere lonen vangen maar in veel sectoren lijkt dit wel een utopie. Men zou wel kunnen zeggen dat wie duaal leert vrijgesteld is van belasting op hetgeen die verdient tijdens zijn opleiding en mogelijk in de beginjaren van de carrière een belastingsvoordeel toekennen gezien deze opleidingsvorm ook goedkoper uitkomt voor de samenleving.

Als je dat wil bereiken, moet je ofwel de inschrijvingsgelden verhogen (zie hierboven) of toelatingsexamens introduceren.

Het huidige financieringsysteem van de gesloten enveloppe/zero-sum game zorgt er echter voor dat 1) universiteiten zoveel mogelijk studenteninschrijvingen en afgeleverde diploma's willen en 2) dat daardoor ook het aantal middelen per student daalt. Het enige wat je met deze besparingen bereikt is dus een daling van de onderwijskwaliteit.

Laten we eerlijk zijn. Zet Tom Van Grieken op zijne stoel, gaat die wel voor welvaart zorgen?
Rousseau? Bouchez? Mmm, sorry maar ik zie het persoonlijk momenteel niet.

Het probleem is ook dat men de schuldenlast heeft overgeërft van de vorige regeringen hé. Stel dat jij verplicht 1 miljoen schulden erft maar je erft die met 10 man (die allemaal hun zegje hebben, inclusief uw hatelijke schoonbroer die er niks van kent en die op alles 'njet' zegt). Die schuld moet weggewerkt worden maar je moet tevens voor welvaart zorgen. Véél geluk zou ik zeggen. :tongue:

Er zijn gewoon te veel partijen en er zijn te veel schulden gemaakt in het verleden. Vergeet ook zeker niet het aandeel van Guy Konijnentand. De beste slechtste Belgische eerste minister allertijden. Ik ben hem alvast nog niet vergeten.
TVG en Bouchez uiteraard niet, die zouden nog drastischer zijn. Rousseau is moeilijker om te zeggen, maar het zijn meestal conservatieven die het mes zetten in wetenschappelijk onderzoek, niet omgekeerd.

Over de begroting, er zijn heel wat subsidies die maatschappelijk minder relevant zijn waar men niet aankomt. En zie ook het bedrijfswagentopic, daar kan men ook op besparen zonder de toekomstige welvaart te hypothekeren

Voor de bachelor chemie bestaat dat al enkele jaren en ik meen mij vaag te herinneren dat dit bij AP voor elektromechanica ook mogelijk was. Ik vind dat in zekere zin superieur is aan al die zevende jaren die overal uit de grond schieten, het overgrote deel van de mensen die uit die opleiding komen zou ik nog geen staalname laten uitvoeren, laat staan het effectief bedienen van de installaties. Dat ligt niet noodzakelijk aan die studenten zelf, maar wel aan de disconnectie tussen onderwijs en industrie. Leerkrachten die nooit in een chemische fabriek hebben gestaan gaan dan procestechnieken geven in het middelbaar en dan kom je in situaties terecht dat zij daar een uitleg krijgen die niet noodzakelijk verkeerd is, maar wel serieus achterhaald om redenen x en y.

Mijn persoonlijke mening is dat de jarenlange verkettering van het TSO en BSO onderwijs mede tot deze situatie heeft geleid. De jeugd wordt gedwongen om hogere studies aan te vangen ook al zijn zij hier soms niet capabel genoeg voor. Als ik sommige vacatures zie verschijnen dan word ik net niet mottig van de vereisten. Jobs die vroeger werden uitgevoerd door een 14-jarige daar heb je nu een bachelor of master, alsook 5 jaar ervaring voor nodig en de opleiding die men dan krijgt aan de hogeschool is dan zodanig in vakjes gegoten dat ze het grotere geheel niet meer zien. Op mijn eerste vakantiejob moesten wij voedingsbodems maken om kiemen op te kweken. Als brave student alles mooi afgewogen en afgemeten en als ik er dan per ongeluk een halve mg naast zat vloeken en opnieuw beginnen. Dan ben ik ook eens vastgepakt door een collega die bijna op pensioen ging en nooit geen diploma had gehaald en die vroeg vlakaf "wat is het nut van die bodems? Voeding voorzien voor eventuele kiemen? Denk jij nu echt dat die beestjes er wakker van liggen dat ze een halve mg meer eten hebben?" Het nut van die test was om te zien of je kiemgroei had of niet. Of er nu veel of weinig kiemen groeiden was ondergeschikt en dan maakte het niet uit hoe groot die kolonie werd.

Het wegvallen van zeer capabele zij-instromers in het onderwijs (door onder andere de diploma vereisten) zal zeker geen goed hebben gedaan aan de dalende onderwijscijfers. Ik heb nog praktijkles gekregen van mannen die jaren in een fabriek hadden gewerkt als lasser, draaier en frezer, etc en daar leerde je echt iets van bij. Onze school stond er ook op dat de leerlingen die bijvoorbeeld industriële wetenschappen volgde ook de praktijk deden zodat zij een zekere voeling ontwikkelde met de systemen en technieken in plaats van puur de theorie en dan geen enkele voeling hadden met de werkelijkheid.
Wij hadden state-of-the-art CNC machines staan maar onze eerste lessen was leren draaien op een draaibank van de jaren 60-70 waar je alles manueel op moest doen. Draai je stuk maar en nadien alle dimensies controleren met een micrometer. Heb je een fout gemaakt? Dan kon je proberen corrigeren of je kon opnieuw beginnen dan leerde je heel snel dat je beter alles 3 keer kon controleren voor je aan je werk begon.

(Industriële) Veiligheid is ook zo'n onderwerp dat gewoonlijk zodanig slecht gepresenteerd wordt dat het eigenlijk niemand meer interesseert en er uiteindelijk ook niemand iets van opsteekt. Koppel dat aan praktijk voorbeelden, bespreek incidenten uit het verleden. Simpelweg de VCA-boek of het ARAB afratelen gaat niemand motiveren.

Ik was een waanzinnig slechte student en de huidige onderwijsvormen waren helemaal niets voor mij. Maar ik heb ooit een lesgever gehad die de theorie koppelde aan praktijk voorbeelden en dat maakte zulke zaken veel leuker. In plaats van telkens oefeningen te maken over massabalansen, warmtebalansen, warmteoverdracht berekenen, verdampingswarmte bepalen, compressorcurves aflezen etc., kon die man dat allemaal te samen gooien in één enkele oefening. Dan leer je niet alleen theorie veel gemakkelijker, je leert ook alles combineren waardoor je denkwijze in de praktijk gewoon veel beter is en je veel minder last hebt van tunnelvisie.

Voor de bachelor chemie bestaat dat al enkele jaren en ik meen mij vaag te herinneren dat dit bij AP voor elektromechanica ook mogelijk was. Ik vind dat in zekere zin superieur is aan al die zevende jaren die overal uit de grond schieten, het overgrote deel van de mensen die uit die opleiding komen zou ik nog geen staalname laten uitvoeren, laat staan het effectief bedienen van de installaties. Dat ligt niet noodzakelijk aan die studenten zelf, maar wel aan de disconnectie tussen onderwijs en industrie. Leerkrachten die nooit in een chemische fabriek hebben gestaan gaan dan procestechnieken geven in het middelbaar en dan kom je in situaties terecht dat zij daar een uitleg krijgen die niet noodzakelijk verkeerd is, maar wel serieus achterhaald om redenen x en y.

Mijn persoonlijke mening is dat de jarenlange verkettering van het TSO en BSO onderwijs mede tot deze situatie heeft geleid. De jeugd wordt gedwongen om hogere studies aan te vangen ook al zijn zij hier soms niet capabel genoeg voor. Als ik sommige vacatures zie verschijnen dan word ik net niet mottig van de vereisten. Jobs die vroeger werden uitgevoerd door een 14-jarige daar heb je nu een bachelor of master, alsook 5 jaar ervaring voor nodig en de opleiding die men dan krijgt aan de hogeschool is dan zodanig in vakjes gegoten dat ze het grotere geheel niet meer zien. Op mijn eerste vakantiejob moesten wij voedingsbodems maken om kiemen op te kweken. Als brave student alles mooi afgewogen en afgemeten en als ik er dan per ongeluk een halve mg naast zat vloeken en opnieuw beginnen. Dan ben ik ook eens vastgepakt door een collega die bijna op pensioen ging en nooit geen diploma had gehaald en die vroeg vlakaf "wat is het nut van die bodems? Voeding voorzien voor eventuele kiemen? Denk jij nu echt dat die beestjes er wakker van liggen dat ze een halve mg meer eten hebben?" Het nut van die test was om te zien of je kiemgroei had of niet. Of er nu veel of weinig kiemen groeiden was ondergeschikt en dan maakte het niet uit hoe groot die kolonie werd.

Het wegvallen van zeer capabele zij-instromers in het onderwijs (door onder andere de diploma vereisten) zal zeker geen goed hebben gedaan aan de dalende onderwijscijfers. Ik heb nog praktijkles gekregen van mannen die jaren in een fabriek hadden gewerkt als lasser, draaier en frezer, etc en daar leerde je echt iets van bij. Onze school stond er ook op dat de leerlingen die bijvoorbeeld industriële wetenschappen volgde ook de praktijk deden zodat zij een zekere voeling ontwikkelde met de systemen en technieken in plaats van puur de theorie en dan geen enkele voeling hadden met de werkelijkheid.
Wij hadden state-of-the-art CNC machines staan maar onze eerste lessen was leren draaien op een draaibank van de jaren 60-70 waar je alles manueel op moest doen. Draai je stuk maar en nadien alle dimensies controleren met een micrometer. Heb je een fout gemaakt? Dan kon je proberen corrigeren of je kon opnieuw beginnen dan leerde je heel snel dat je beter alles 3 keer kon controleren voor je aan je werk begon.

(Industriële) Veiligheid is ook zo'n onderwerp dat gewoonlijk zodanig slecht gepresenteerd wordt dat het eigenlijk niemand meer interesseert en er uiteindelijk ook niemand iets van opsteekt. Koppel dat aan praktijk voorbeelden, bespreek incidenten uit het verleden. Simpelweg de VCA-boek of het ARAB afratelen gaat niemand motiveren.

Ik was een waanzinnig slechte student en de huidige onderwijsvormen waren helemaal niets voor mij. Maar ik heb ooit een lesgever gehad die de theorie koppelde aan praktijk voorbeelden en dat maakte zulke zaken veel leuker. In plaats van telkens oefeningen te maken over massabalansen, warmtebalansen, warmteoverdracht berekenen, verdampingswarmte bepalen, compressorcurves aflezen etc., kon die man dat allemaal te samen gooien in één enkele oefening. Dan leer je niet alleen theorie veel gemakkelijker, je leert ook alles combineren waardoor je denkwijze in de praktijk gewoon veel beter is en je veel minder last hebt van tunnelvisie.
Volledig akkoord en ook mijn persoonlijke ervaring. Zelf ben ik gewoon gedegouteerd geworden tijdens mijn bacheloropleiding van hoe er gewoon nog maar neergekeken werd door docenten op alles wat onder die bachelor viel. Men verkondigde daar effectief dat je als bachelor geen technisch uitvoerend werk ging moeten uitvoeren want dat was voor wie onder je stond, als bachelor moest je gewoon lager opgeleid personeel instrueren en aansturen (sic). En dat is echt nog maar 20 jaar geleden.

Mijn persoonlijke mening is dat de jarenlange verkettering van het TSO en BSO onderwijs mede tot deze situatie heeft geleid. De jeugd wordt gedwongen om hogere studies aan te vangen ook al zijn zij hier soms niet capabel genoeg voor.

Ik heb technisch onderwijs gevolgd en in de jaren 90 pleitte ik al voor technische opleidingen op niveau, je had/hebt Industriële Wetenschappen - maar dat is ook om mee te lachen gezien slechts een handvol vakken op redelijk ASO niveau stonden en vermoedelijk nog steeds staan.

Het onderwijs is imo ziek in hetzelfde bedje, alles hangt aan elkaar met quota, subsidies, % geslaagden en wat weet ik nog allemaal - ik zou eerder pleiten voor een streng conservatief onderwijs, je weet wel - met focus op kennis, vaardigheden, orde en discipline. En wie over onvoldoende eigenschappen beschikt om zich +/- als een normale leerling/student te gedragen zou ik gewoon terugsturen naar de ouders- dat die het maar oplossen want in 99% van de gevallen zijn ze ook de oorzaak.

Een niet populaire mening die frontaal gaat botsen met hedendaagse aanpak, ik weet het - en ik respecteer ook die mening.

Ik heb technisch onderwijs gevolgd en in de jaren 90 pleitte ik al voor technische opleidingen op niveau, je had/hebt Industriële Wetenschappen - maar dat is ook om mee te lachen gezien slechts een handvol vakken op redelijk ASO niveau stonden en vermoedelijk nog steeds staan.
Dat lijkt me eerder anekdotisch want de school waar ik heb gezeten daar draaien de leerlingen IW (of wat de huidige benaming tegenwoordig is) systematisch mee aan de top in zaken zoals de wiskunde-olympiade en zo van die (technische) wedstrijden tussen scholen die regelmatig vanuit de industrie worden georganiseerd.
Het onderwijs is imo ziek in hetzelfde bedje, alles hangt aan elkaar met quota, subsidies, % geslaagden en wat weet ik nog allemaal - ik zou eerder pleiten voor een streng conservatief onderwijs, je weet wel - met focus op kennis, vaardigheden, orde en discipline. En wie over onvoldoende eigenschappen beschikt om zich +/- als een normale leerling/student te gedragen zou ik gewoon terugsturen naar de ouders- dat die het maar oplossen want in 99% van de gevallen zijn ze ook de oorzaak.

Een niet populaire mening die frontaal gaat botsen met hedendaagse aanpak, ik weet het - en ik respecteer ook die mening.
Goh je bedoelt het waarschijnlijk niet zo maar ik krijg hier toch serieuze "als je geen latijn-wiskunde hebt gedaan stel je niet veel voor"-vibes van.
Zoals ik al zei was ik een verschrikkelijke student. Mijn middelbaar heb ik hakken over de sloot gehaald. Desondanks draai ik nu toch mee in een industrie waar er, op mijn functie, toch een leger aan masters en bachelors rondloopt. Is dat anekdotisch bewijs? Ja. Maar mocht de maatschappij mij hebben opgegeven op basis van mijn onderwijstraject dan had ik nooit gestaan waar ik nu sta.

Het "boekjesonderwijs" in België is niet voor iedereen geschikt en vaak zijn die leerplannen, ook deze in het hoger onderwijs, zo dwaas opgesteld dat ze vaak wel mooi theorieën kunnen afratelen maar vaak de belangrijke zaken missen. Vraag aan een student wat cavitatie is en hoe je dat kan herkennen en je zult een "picture perfect" beschrijving ontvangen. Maar als je dan vraagt hoe je dat in de controlekamer kan waarnemen zonder op elke pomp (dure) druk- en debietsmetingen te gaan zetten dan kunnen ze er geen antwoord op geven. Wij hebben ook al veel nieuwelingen gehad die de theorie wel goed beheersen maar het moment dat je ze een set ringsleutels in de hand geeft voor kleine onderhoudswerken uit te voeren volledig door de mand vallen. Dat is op zich niet zo erg maar het geeft wel aan dat die hoog opgeleide studenten vaak geen idee hebben wat ze effectief in de industrie uitvoeren.

Voor bepaalde richtingen kan je bijna niet anders dan voor een praktische aanpak kiezen als je kwaliteitsvol onderwijs wil leveren. In Rotterdam heeft men bijvoorbeeld het STC en daar aan verbonden opleidingen en dat is voor mij nu het toonbeeld van hoe het zou moeten zijn. Een hoop theoretische basis maar ook de mogelijkheid om die onmiddellijk praktisch te gaan toepassen in een realistische setting waar je fouten kan en mag maken. In België heb je (voor chemierichtingen) enkel een ACTA en een aantal specifieke middelbare scholen die zoiets leveren maar dat is vaak peanuts vergeleken met wat men ter beschikking heeft in het STC en vaak ook niet meer dan een macrolabo schaal in plaats van een full-blown procesinstallatie.

Dat lijkt me eerder anekdotisch want de school waar ik heb gezeten daar draaien de leerlingen IW (of wat de huidige benaming tegenwoordig is) systematisch mee aan de top in zaken zoals de wiskunde-olympiade en zo van die (technische) wedstrijden tussen scholen die regelmatig vanuit de industrie worden georganiseerd.

Zou mij toch zeer sterk lijken gezien historisch de kennis gebaseerd is op een 5u model gespreid over 7 lesuren.
Dus dezelfde leerstof over meer uren. En een olympiade vooral voor de betere 8u wiskunde leerlingen weggelegd is.

Bij de hervorming van het secundair heeft men de 3de graad iets uitdagender gemaakt, dit om instromers van de zuiver theoretische 2de graad te faciliteren. Maar dit zorgt voor een discrepantie waardoor instroom vanuit de 2de graad gepaard gaat met een verplicht optiepakket voor wiskunde.
Simpel gezegd zit je in het 4de jaar industriële wetenschappen, en je gaat naar het 5de dan dien je verplicht het optiekpakket gevorderde wiskunde te nemen.

Het heeft een reden waarom IW op technisch niveau was, ook al was het lesprogramma van sommige wetenschappelijke vakken boven het standaardniveau.
Dat gaat gepaard met minder theoretische lesuren, want ook uren voor praktijklessen. En meer tijd voor de leerstof i.t.t. ASO met wetenschappelijke affiniteit.

Ik had geen officiële leerplannen bekeken en ben ervan uit gegaan dat dit over alle scholen hetzelfde was maar "in den tijd" was dat 8 uur wiskunde die ze ook in wetenschappen-wiskunde en dergelijke kregen. Verder waren de fysica, mechanica, elektriciteit, hydraulica, etc lessen toch ook redelijk doordrongen van de wiskundige berekeningen. Het aantal praktijkuren durf ik zo niet meer zeggen maar dat zal zeker niet meer dan 6 geweest zijn voor de pure praktijkvakken maar je had dan zaken zoals elektronica waar je ik zeg maar wat, 2-3 lessen theorie had en dan een les praktijk.

edit: Wij hadden op school nu wel 36 lesuren itt de 32 lesuren die de standaard leken bij andere scholen in de omgeving dus misschien daarmee dat ze voor het 8 uur wiskunde pakket konden gaan? [/edit]

Als ik snel eens kijk op de website van het katholiek onderwijs met de leerplannen voor de derde graad (https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/iii-wiss''-d/leerplan)
Dan zie ik de opvolger van IW daar toch gewoon tussen wetenschappen-wiskunde, Latijn-wiskunde, Grieks-wiskunde en Economie-wiskunde staan.

Is ondertussen weer een half leven geleden dus de details weet ik niet meer maar ik kan mij de wiskundeleerkracht nog zo voor de geest halen. Die man was het type wandelende supercomputer. Die kon zonder te zeveren berekeningen uit het hoofd doen en die noteren vooraleer jij alles had ingegeven op je rekenmachine. Ik vond dat zeker geen slechte leerkracht qua kennis maar die mens had de onaangename eigenschap om zijn studenten de eerste week één voor één aan het bord te zetten om oefeningen te doen en dan vlakaf te zeggen of je een goede kans had om het einde van het jaar te halen of dat je beter kon ophoepelen.

Laatst bewerkt:

Uiteraard mogelijk - maar het is enkel die kleine niche die wat op niveau is, ik duidde vooral op de verkettering van Technisch onderwijs - om het eens héél cliché matig te zeggen: ouders van sterke leerlingen in middelbaar zullen zelden tot nooit TSO onderwijs als eerste keuze hebben. Dat maakt dat de mix aanwezig op die scholen verschillend is, en ik meen niet in het voordeel van het technisch onderwijs en ook niet van de maatschappij gezien die sector toch wat wenselijke en noodzakelijke profielen ontbreekt.

Het idee van de theoretische aanpak die men in België graag volgt is dat met die bagage je de praktische kant snel zou aanleren omdat je de principes erachter kent.

Ik weet niet of dit "de" oplossing is, zeker op vlak van niet-academische opleidingen kan je je daar vragen bij stellen.

Maar ik vind het wel makkelijk mensen af te rekenen op het niet meteen mee zijn met iets op de werkvloer zoals hoe een specifiek toestel werkt. Infeite zou een meer hands-on opleiding op de werkvloer daarvoor moeten dienen, maar in de praktijk heb ik toch vaak de indruk dat werkgevers liever een brede, op zich misschien te brede en algemene, bachelor/master verkiezen. En dat geeft diploma-inflatie natuurlijk. Ik ken in mijn familie meerdere mensen die bijna of net op pensioen zijn, die een mooie job hebben gedaan met wat infeite enkel "hoger middelbaar" was, terwijl dezelfde job nu enkel maar zou kunnen gedaan worden door bachelors, zogezegd.

Nu, een factor daar lijkt me ook wel de toegankelijkheid van ons onderwijs: in die generatie had je hopen mensen die niet mochten verderstuderen ook al hadden ze zeker de vaardigheden, terwijl er nu op dat vlak amper hindernissen zijn.

Dit alles staat natuurlijk los van ons watervalsysteem, waardoor meerdere generaties opgegroeid zijn met het idee dat als je niet in Latijn-Grieks zat je ergens hebt gefaald. Dat is ook zelfversterkend: ik zou mijn dochter ook liever in het ASO houden om zo het risico te beperken dat ze in een minder veelzijdige opleiding terecht komt en (vooral) vrienden krijgt die liefst van al zo weinig mogelijk moeite doen. Want dat is nu uiteindelijk het resultaat, dat door die waterval er tussen studierichtingen meer wordt gekozen op basis van willen/kunnen dan op basis van interesse.

Buiten dat de theoretische kennis vaak niet meer in lijn ligt met de praktische vereisten. Ook is het mijn mening dat veel beroepen foutief worden voorgesteld door onderwijzend personeel. Een hele tijd terug heb ik staan praten met de persoon die bij ons de interne opleiding opvolgt en mee de sollicitaties van nieuwe personeel zit, die wist te vertellen dat er regelmatig mensen komen solliciteren en die maar niet snappen dat ze met hun bachelor of master niet rechtstreeks in de controlekamer kunnen gaan zitten. Ik heb bij een externe opleiding ooit staan praten met een groep studenten en die mannen waren verbaasd dat er van hen verwacht werd dat zij met enige regelmaat bepaalde (mechanische) onderhoudswerken moesten uitvoeren want dat was volgens hen toch allemaal werk voor technici.

De disconnectie tussen (hoger) onderwijs en de industrie is dramatisch in sommige richtingen en wat van die onnozele gastlessen (lees circusshows) die gegeven worden door "professionals" uit de industrie gaan dat niet oplossen. Ga naar een systeem waar gastleraren x lesuren voor de klas komen staan over specifieke onderwerpen. Vervang die VCA zever bijvoorbeeld door een operator die een aantal ongevallen die zijn voorgevallen binnen de industrie komt bespreken en betrek vooral de studenten daar in mee in de zin van "wat denken jullie dat er misgelopen is" en "wat zouden jullie doen". Dan ga je automatisch een bepaalde denkwijze kweken bij studenten en naar mijn ervaring zijn leerlingen ook veel gemotiveerder om actief mee te werken in zo'n setting dan in een omgeving waar een leerkracht het VCA-handboek ligt af te ratelen.

Ik heb bij een externe opleiding ooit staan praten met een groep studenten en die mannen waren verbaasd dat er van hen verwacht werd dat zij met enige regelmaat bepaalde (mechanische) onderhoudswerken moesten uitvoeren want dat was volgens hen toch allemaal werk voor technici.
Randvraagje - Je bent actief in de chemie en/of petro dacht ik - hoeveel % van de mechanische werkzaamheden besteden jullie uit - heb je daar soms een idee van?

Ik had geen officiële leerplannen bekeken en ben ervan uit gegaan dat dit over alle scholen hetzelfde was maar "in den tijd" was dat 8 uur wiskunde die ze ook in wetenschappen-wiskunde en dergelijke kregen. Verder waren de fysica, mechanica, elektriciteit, hydraulica, etc lessen toch ook redelijk doordrongen van de wiskundige berekeningen. Het aantal praktijkuren durf ik zo niet meer zeggen maar dat zal zeker niet meer dan 6 geweest zijn voor de pure praktijkvakken maar je had dan zaken zoals elektronica waar je ik zeg maar wat, 2-3 lessen theorie had en dan een les praktijk.

edit: Wij hadden op school nu wel 36 lesuren itt de 32 lesuren die de standaard leken bij andere scholen in de omgeving dus misschien daarmee dat ze voor het 8 uur wiskunde pakket konden gaan? [/edit]

Als ik snel eens kijk op de website van het katholiek onderwijs met de leerplannen voor de derde graad (https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/iii-wiss''-d/leerplan)
Dan zie ik de opvolger van IW daar toch gewoon tussen wetenschappen-wiskunde, Latijn-wiskunde, Grieks-wiskunde en Economie-wiskunde staan.

Is ondertussen weer een half leven geleden dus de details weet ik niet meer maar ik kan mij de wiskundeleerkracht nog zo voor de geest halen. Die man was het type wandelende supercomputer. Die kon zonder te zeveren berekeningen uit het hoofd doen en die noteren vooraleer jij alles had ingegeven op je rekenmachine. Ik vond dat zeker geen slechte leerkracht qua kennis maar die mens had de onaangename eigenschap om zijn studenten de eerste week één voor één aan het bord te zetten om oefeningen te doen en dan vlakaf te zeggen of je een goede kans had om het einde van het jaar te halen of dat je beter kon ophoepelen.
Ook anekdotisch maar ik heb ook IW gevolgd met 8u wiskunde en ik heb ook niet het gevoel dat het niveau minder was dan wat ze in het ASO gaven. In het eerste jaar industrieel ingenieur was ik 2de voor wiskunde van de 120 studenten waar de meerderheid van Wetenschappen-Wiskunde kwam. Ik was zeker geen topstudent want in het 6de middelbaar haalde ik net geen 70% voor wiskunde. We hadden wel een heel goede leerkracht wiskunde in het IW die met hart en ziel lesgaf.

Terug
Bovenaan