Het probleem met legermateriaal is dat je oorlog nodig hebt om dat te gebruiken, en volgens alle grote spelers van defensie hebben we meer nodig, idem met alles ministers van defensie - verassing alom.
En Rusland dan Contextbinder, awel - de NAVO is momenteel 5-10-20 keer sterker, laat ons er mss 100 keer van maken, om zeker te zijn - en wat dan vraag ik me af?
Ik heb geen wonderoplossing, maar plaats wel grote vragen bij de wedloop en de manier waarop, het is puur politiek en niet meer rationeel.
De wonderoplossing vanuit dit perspectief lijkt me duidelijk: defensiebudget onmiddellijk naar nul, leger afschaffen en uit de NAVO. En een wet maken dat wapenfabrikanten moeten sluiten (want ze maken het legermateriaal dat dan gebruikt moet worden in een oorlog).
"Vragen stellen bij de wedloop", op deze manier, is wat mij betreft in vraag stellen of we ons wel moeten kunnen verdedigen, om te beginnen tegen een zeer agressief Rusland (maar zij zijn niet de enige bedreiging). Nochtans blijkt uit de geschiedenis duidelijk dat diegenen die weerloos zijn, vaak het slachtoffer zullen worden van diegenen die wel macht hebben. Iets wat ook België al meermaals heeft ondervonden.
En het is een gewaagde uitspraak om te zeggen dat "de NAVO" momenteel al 5-10-20 keer sterker is. Tenzij misschien je met de NAVO gewoon de VS bedoelt, wat dat zijn de enige die duidelijk militair sterker zijn dan Rusland en die anderzijds steeds meer signalen geven dat ze het niet zo heel erg zouden vinden als Rusland de EU zou doen wankelen of beter nog, doen in elkaar vallen. En reken ook niet te hard op landen als Turkije en Griekenland, die meer tegen elkaar dan tegen Rusland gericht zijn, of pakweg Spanje dat meer geneigd lijkt om militaire actie te nemen tegen Israel dan tegen Rusland.
Dus schiet er van "de NAVO" nog Finland, Polen, de Baltische Staten, Duitsland, VK, Nederland, de Scandinavische staten en Frankrijk nog over (en misschien Roemenië en nog een paar andere staten met eerder wankele standvastigheid tegen Rusland of zonder militaire significantie), op voorwaarde dan dat er in die landen op dat moment geen extreem linkse of rechtse partijen met Kremlin banden aan de macht zijn.
En dat die samen 5x keer sterker zouden zijn dan Rusland? Alleen al qua drones en munitie hebben de Russen veel meer.
En zeg niet dat onze luchtmacht sterker is, terwijl je hier net pleit om geen "overbodige" F35's aan te schaffen. Want met veel minder dan een F35, en een hoop bewapening zodat ze kunnen schieten en beveiliging zodat je ze uberhaupt de lucht in kan krijgen voor ze op de grond uitgeschakeld worden, ga je niet moeten afkomen als je zelfs maar gewoon sterker wilt zijn dan de Russische luchtmacht, laat staan 5x sterker of 10x sterker. De Oekraïeners vliegen en vechten weliswaar met relatief oude toestellen, maar ze moeten heel voorzichtig zijn, betalen voor hun operaties nabij het front vrij regelmatig de prijs met gesneuvelde piloten en kunnen Russische bombardementen maar zeer zelden verhinderen (omdat de Russen ook technologie hebben en van ver tot zeer ver kunnen aanvallen). Als ze F35's hadden zou het anders zijn.
Ik vind het vreemd dat er in onze media enerzijds zoveel ontzag is voor operette wapens als de nutteloze Oreshnik, terwijl anderzijds de werkelijke Russische capaciteiten (drones in allerlei maten en gewichten voor verkenning en aanval, Su34's en zweefbommen, Su35's/MiG31's en Su57's, S400's en Buks, Kinzhal en Iskander, strategische bommenwerpers, en een nog altijd enorm leger vol artillerie, tanks, andere gepantserde voertuigen en bijhorende logistiek) zo onderschat en miskend worden. Die van Oekraïne ook, trouwens.
Ik denk dat zowel Oekraïne als Rusland momenteel gehakt zouden maken van Europese legers, die nog totaal niet klaar zijn voor een drone oorlog of zelfs voor een oorlog tout-cours. Niet zoals de strijdende partijen dat zijn. Met ethische bezwaren tegen mijnen en drones en "te offensieve acties" ga je alvast niet ten oorlog moeten gaan tegen dit Rusland, ook al denk je 5x-10x-20x sterker te zijn zelfs zonder enige bijkomende investeringen te doen (en zonder enige luchtafweer, hebben we allemaal niet nodig om 5x sterker te zijn dan Rusland, kennelijk).