Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Je kan ook met klemmen werken voor load balancing. Dan heb je geen digitale meter nodig.
Is er hier iemand met een analoge teller die toch active load balancing heeft dmv klemmen?
Hier is het serieus discussie met de installateur die beweert dat er op mijn analoge teller GEEN active load balancing mogelijk is, enkel met digitale teller. En ik heb niet de mogelijkheid om een andere partij te kiezen.

Met 2 EV op een 20A aansluiting is dat dus dikke miserie zonder active load balancing.

Is er hier iemand met een analoge teller die toch active load balancing heeft dmv klemmen?
Hier is het serieus discussie met de installateur die beweert dat er op mijn analoge teller GEEN active load balancing mogelijk is, enkel met digitale teller. En ik heb niet de mogelijkheid om een andere partij te kiezen.

Met 2 EV op een 20A aansluiting is dat dus dikke miserie zonder active load balancing.
Hier digitale teller maar de load balancing gebeurt niet door die teller uit te lezen.
Een Inepro380-Mod meet de stroom en communiceert over modbus met de laadpaal.

Zeker dat uw werkgever dat allemaal gaat betalen? Bij de meeste betalen ze enkel de laadpaal en installatie van de laadpaal. Wat er rond komt, dus als er extra graafwerken nodig zijn of verzwaring etcetera, zit er normaal niet bij. Tenzij je marge hebt in je budget.
De verzwaring is momenteel niet nodig en gaan we waarschijnlijk ook niet doen. Ik ga aftakken van de gemeenschappelijke meter / zekering die al 400V en 32A is, waarbij ik ruim 17 kW over heb voor de laadpaal. Dus 11 kW is 'voorlopig' geen probleem. In de toekomst gaan we dan een digitale meter + load balancing nemen en die 17 kW verdelen over MAX 5 bewoners.

Ik had liever mijn individuele meter / zekering genomen, maar dit is quasi onmogelijk (tenzij je geld te veel hebt).

Als ik een VW iD3 neem dan is mijn budget op met een standaard laadpaal, maar als ik bijvoorbeeld de Peugeot E2008 neem dan heb ik ruim 7k over op mijn budget. 7k kost dat niet.

Uiteindelijk heb ik recht op dat budget en zolang dit gerelateerd is aan mijn leasewagen, mag ik dat daarvan gebruiken lijkt mij?
De werkgever heeft toch 'ok' gezegd dus ..

Het grootste issue is waarschijnlijk, zoals MrKend54l zegt: Het capaciteitstarief dat wordt ingevoerd midden dit jaar. Gaat de werkgever dat ook betalen of komt dit volledig op mijn rekening? Te bekijken. Maar dat de andere bewoners hier niet voor mogen opdraaien (tenzij ze ook elektrisch laden) lijkt mij 'fair/de logica zelve'.

Laatst bewerkt:

Dat hangt volgens mij af van laadpaaltype.... Dus jouw partner gaat waarschijnlijk gelijk hebben

Hier een analoge teller met Powerdale wallbox en loadbalancing met klemmen. Werkt heel goed!

Misschien een domme vraag.

Wat als ik naast de leasewagen ook een privéwagen heb dewelke elektrisch oplaadt. Hoe kan de laadbox dan een onderscheid maken tussen hetgeen ik oplaad via de leasewagen en hetgeen ik oplaad via de privéwagen?

Dat gaat niet denk ik. Als je natuurlijk vroeger 1000km / maand reed met tankbeurten en nu opeens 2000km / maand met oplaadbeurten dan gaat de fiscus dat niet aanvaarden

Tenzij je kan uitleggen dat je nu verder moet rijden voor jouw klanten

Misschien een domme vraag.

Wat als ik naast de leasewagen ook een privéwagen heb dewelke elektrisch oplaadt. Hoe kan de laadbox dan een onderscheid maken tussen hetgeen ik oplaad via de leasewagen en hetgeen ik oplaad via de privéwagen?
Laadpaal met laadpas. En aparte laadpas gebruiken.

Maar je kan toch perfect maandag laden (bedrijf) en vrijdag (privé) 😄 - met diezelfde laadpas

Zoals je met je tankkaart ook privé kan tanken

Bij tankkaart kan je nog tracken adhv km stand. Bij laden heeft de werkgever er 0 zicht op tenzij periodiek de km stand wordt opgevraagd (of tijdens onderhoud).

Maar je kan toch perfect maandag laden (bedrijf) en vrijdag (privé) 😄 - met diezelfde laadpas

Zoals je met je tankkaart ook privé kan tanken
Ja natuurlijk. Maar de vraag is toch ook niet of er misbruik kan gemaakt worden maar wel of er een onderscheid kan gemaakt worden.

Zou die laadpaal niets van gegevens krijgen van de auto waarop die zich kan baseren om te zien over welke auto het gaat.

Misschien werkt die laadpaal inderdaad standaard niet met klemmen om dit te doen. Hoewel de meeste dit net wel doen. Smappee heeft zelf een p1 meter om de digitale meter uit te lezen maar voor hun laadpaal werken ze ook gewoon met klemmen.

Over welke laadpaal gaat het?
Want het is in feite minder evident dat hij de P1-poort kan uitlezen dan dat hij gewoon via een eigen meting via CT’s gaat.
Anders gezegd zonder digitale teller is evidenter en bij alle palen die ik ken werkt het ook zo, dan via het uitlezen van de digitale teller.

Dat hangt volgens mij af van laadpaaltype.... Dus jouw partner gaat waarschijnlijk gelijk hebben

Hier een analoge teller met Powerdale wallbox en loadbalancing met klemmen. Werkt heel goed!
Enig idee welk materiaal er is gebruikt? Klemmen rechtstreeks naar de laadpaal of zit er een of andere module tussen?
Over welke laadpaal gaat het?
Want het is in feite minder evident dat hij de P1-poort kan uitlezen dan dat hij gewoon via een eigen meting via CT’s gaat.
Anders gezegd zonder digitale teller is evidenter en bij alle palen die ik ken werkt het ook zo, dan via het uitlezen van de digitale teller.
Alfen Eve Double Pro-Line.

Enig idee welk materiaal er is gebruikt? Klemmen rechtstreeks naar de laadpaal of zit er een of andere module tussen?

Alfen Eve Double Pro-Line.
Hangt af van hoe zwaar de installatie is. Maar veelal is dat gewoon een meter die op de DIN-rail van uw verdeelkast geplaatst wordt en waardoor uw stroomvoerende geleiders lopen.
Maar als het te zwaar is dan maakt men gebruik van CT’s en een meter die om kan met 100/1A CT’s. Of het kan ook via een rogowski spoel zijn.

Zo een alfen kan dat zeker. Dat is zelfs hun stokpaardje dat ze zo flexibel zijn.

Hangt af van hoe zwaar de installatie is. Maar veelal is dat gewoon een meter die op de DIN-rail van uw verdeelkast geplaatst wordt en waardoor uw stroomvoerende geleiders lopen.
Maar als het te zwaar is dan maakt men gebruik van CT’s en een meter die om kan met 100/1A CT’s. Of het kan ook via een rogowski spoel zijn.

Zo een alfen kan dat zeker. Dat is zelfs hun stokpaardje dat ze zo flexibel zijn.
Merci beiden! Zoals ik al vermoedde kan het dus wel en wat mij betreft is het een must.

Vandaag een onafhankelijke installateur laten langskomen om offerte te maken, €1560 ex btw tegenover de €2600 van EDI..
Heb ze doorgestuurd naar HR en mijn leidinggevende gaat er ook wat druk op zetten dat het toch niet kan dat ik zelf zoveel moet opleggen als een ander bedrijf het wel perfect binnen budget kan. Ben eens benieuwd, ik snap niet goed hoe er zoveel verschil op kan zitten.

Vandaag een onafhankelijke installateur laten langskomen om offerte te maken, €1560 ex btw tegenover de €2600 van EDI..
Heb ze doorgestuurd naar HR en mijn leidinggevende gaat er ook wat druk op zetten dat het toch niet kan dat ik zelf zoveel moet opleggen als een ander bedrijf het wel perfect binnen budget kan. Ben eens benieuwd, ik snap niet goed hoe er zoveel verschil op kan zitten.
Grote klanten hebben meer geld hé, dus worden er soms ook hogere prijzen gevraagd.

Terug
Bovenaan